15 راه جهت افزایش درآمد و بهبود کسب و کار را در این مطلب به شما آموزش میدهیم.
بهبود کسب و کار و افزایش بهرهوری اقتصادی از کسبوکار امروزه بیشازپیش اهمیت یافته است. در شرایط نابسامان اقتصادی امروز کسبوکارهای کوچک، نوپا یا حتی بزرگ و قدیمی به دنبال راهکارهایی جهت افزایش درآمد خود هستند. در این مطلب سعی شده است 15 راهکار از مهمترین و مؤثرترین شیوههای بهبود کسبوکار آموزش داده شود. در ادامه به هرکدام از آنها پرداخته و شرحی مختصر از شیوه اجرای آنها خواهیم داشت. راه های بهبود کسب و کار میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
در یک کسبوکار یک نظر منفی میتواند مشتریان بعدی را تحت تأثیر قرار دهد. یک راه ارتقای کسبوکار بهبود خدمات مشتریان است. با اهمیت دادن به خدمات مشتریان احتمال زیادی وجود دارد مشتریان شما به دلیل رضایت بازگردند یا حتی خدمات شما را به دیگران معرفی کنند. برای بهبود خدمات به مشتریان با تحلیل نگرانیها و مشکلات رایج در محصول یا خدمات شروع کنید. از گروه پشتیبانی و خدمات مشتریان خود بخواهید در دورههای ماهانه یا فصلی، خدمات رقبا را بررسی کرده و از خدمات آنها نمونه بگیرند. هدف از این اقدام تنها شناسایی کیفیت و سطح خدمات ارائهشده از سوی رقبا به مشتریان نیست، بلکه باید خدماتی فراتر از رقبای خود را برای مشتریان فراهم آورید. میتوانید پاداش یا جوایزی را بر پایه جلو زدن از رقیب در نظر بگیری. درنهایت برای بهبود خدمات ارائهشده به مشتریان، به تمرکز بر روی مشتریان خود و اطمینان از برآورده ساختن خواستههای آنها نیاز خواهید داشت؛ اما فراموش نکنید که خدمات مطلوب به مشتریان، به دو عامل بستگی دارد: توجه به مشتری و گوش دادن به خواستههای آنها.
در مواردی بهترین سرمایه شما نظر صادقانه کارمندان و مشتریهای شما است. کارمندان یک دید خاص دربارهی موارد قابلبهبود در کسبوکار دارند. بهجای استخدام مشاور برای پی بردن به نقاط ضعف شرکت
میتوانید روی کارمندان، دیدگاهها و مشاهدات آنها تکیه کنید. کاری که شرکتها باید انجام دهند، توجه به تمام بازخوردها است.
بازخورد تأثیرگذار، خواه مثبت باشد یا منفی، بسیار کمککننده است. بازخورد حاوی اطلاعات ارزشمندی است که در تصمیمگیریهای مهم از آنها استفاده میشود. بهترین شرکتها از دو ویژگی استفاده مفید از بازخوردها و همچنین دریافت بازخوردهای مؤثر برخوردارند و هرلحظه در حال بهبود اوضاع بر مبنای بازخوردها هستند. شرکتهای قدرتمند نهتنها در پذیرش بازخورد خوب هستند، بلکه بهعمد درخواست بازخورد میکنند و در مقابل کاربران هم به این خواسته پاسخ میدهند. بازخورد مؤثر دارای مزایای بسیاری برای ارسالکننده، دریافتکننده و سازمانها است.
با همکاری با یکتانت کسب درآمد کن!
اطلاعات بیشتر
تبلیغ
بررسی دامین آتوریتی Moz دامنه ها به کمک ابزار سئوی میزفا تولز
مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) یکی از مهمترین ارکان اصلی استراتژی هر کسبوکاری به شمار میرود. به گفته گارتنر، مدیریت فرآیند کسبوکار این توانایی را دارد تا موفقیت هر پروژهای را تا 70 درصد بهبود ببخشد. مدیریت فرآیند کسبوکار که از این پس آن را به اختصار (BPM) (مخفف Business process management) میخوانیم، به کسبوکار شما کمک میکند تا با اخذ تصمیمات درست در زمان مناسب، هزینهها را کاهش و درآمد را افزایش دهید و بدین ترتیب به یک مزیت رقابتی بینظیر دست یابید. بهبود سازمان، یکی از ارکان مدیریت و سازماندهی بیزینس در سطح والاست.
در این مقاله به معرفی BPM، انواع مختلف مدیریت فرآیند کسب و کار ، مزایای BPM، نقش آن در تحول دیجیتال و به طور کلی، هر آنچه درمورد BPM باید بدانید، میپردازیم.
BPM یک رویکرد ساختاریافته برای بهبود فرآیندهایی است که یک سازمان برای انجام فعالیتها، خدمت به مشتریان و ایجاد ارزش افزوده از آن استفاده میکند. فرآیند کسبوکار درواقع یک یا مجوعهای از فعالیتها است که به تحقق اهداف سازمان مانند افزایش سود، کاهش هزینهها، مدیریت ریسک و به حداقل رساندن کارهای بیهوده کمک میکند. BPM از روشهای مختلفی برای بهبود فرآیند کسب وکار استفاده میکند و با تجزیه و تحلیل کسب و کار و مدلسازی آن در سناریوهای مختلف، اعمال تغییرات، نظارت بر فرآیندهای جدید و بهبود مستمر توانایی خود، به سمت پیشبرد اهداف سازمان حرکت میکند.
BPM یک سیستم پویا است که به شما نشان میدهد چگونه نقشهای سازمانی، قوانین، تاکتیکها، اهداف کسبوکار و سایر عوامل مربوطه دائما در حال تغییر هستند. BPM توانسته است در طول این سالها انواع مختلفی از روشهای بهینهسازی، از شش سیگما (Six Sigma: یک نگرش منضبط، دادهمحور و روشی برای حذف نقایص در هر فرآیند و محصول) گرفته تا مدیریت ناب (Lean management: در این نوع مدیریت، به جای کنترل کامل فرآیندهای کار، تمرکز بیشتر روی مسئولیت و رهبری مشترک است) را در خود جای دهد.
حتما بخوانید: کنترل کیفیت چیست و چه کاربردی در تولید دارد؟
باتوجه به اینکه در برخی شرکتها مدیریت فرآیندهای کسب و کار بدون استفاده از ابزارهای اتوماسیون، پیچیده و دشوار میشود، محصولات نرمافزاری BPM به منظور پشتیبانی از تغییرات به وجود آمده در کسبوکارهای بزرگ، توسعه پیدا کرد.
فناوریهای BPM توانسته است به نوبه خود در پیشرفت هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشینی (machine learning) و سایر فناوریهای به اصطلاح هوشمند نقش مهمی ایفا کند. چرا که این امکان را به شرکتها داده است تا از دادههای موجود خود بهتر استفاده کنند، مشکلات احتمالی را پیش از وقوع شناسایی کرده و تصمیمات آگاهانهتری اتخاد کنند. باظهور کسبوکارهای دیجیتال، تمرکز اصلی BPM روی بهینهسازی سیستمهای تعامل مشتریان و کارمندان است.
مدیریت فرآیند کسب و کار بسیار گسترده است و از ابزارهای مختلفی استفاده میکند. اما بسیاری از کارشناسان این رشته را در سه دستهبندی زیر قرار میدهند:
این نوع از BPM روی فرآیندهای مربوط به گردش کاری در سیستمهای کسب وکاری تمرکز دارد که بدون دخالت انسانی عمل کرده و امکان ادغام و یکپارچهسازی در سایر برنامههای سازمانی را دارد. فرآیندهای اتوماتیک در مدیریت ارتباط با مشتری و سیستمهای برنامهریزی منابع سازمانی (ERP) دو نمونه از دستهبندی سیستم محور هستند.
BPM میتواند روی فرآیندهایی که توسط نیروی انسانی انجام میشوند، تمرکز کند. این فرآیندها همان برنامههایی با ویژگیهایی برای تعاملات انسانی هستند؛ مانند رابط کاربری با طراحی خوب، هشدارها و اعلانها.
این رویکرد بر اسنادی مانند فرآیند قالببندی، امضا و تایید قراردادها تمرکز دارد. ابزارهای مدیریت فرآیند کسب و کار معمولا در یک کار خاص سند محور، مانند امضا کردن اسناد، تخصص پیدا کردهاند. مدیریت فرآیند کسب و کار سندمحور ، به کاربران کمک میکند تا قبل از تصمیمگیری برای سرمایهگذاری، ابتدا درک درست و بهتری از تحقیقات بازار داشته باشند.
حتما بخوانید: ERP چیست و چگونه به کسبوکار ما کمک میکند؟
مدیریت فرآیند کسب وکار (BPM) نوعی رویکرد استراتژیک به منظور مدیریت فرآیندهایی است که دارای ارزش بلندمدت هستند؛ اما مدیریت پروژه بیشتر ماهیت تاکتیکی و کوتاهمدت دارد. BPM درواقع یک دید کلی از تمامی جوانب سیستم گردش کار را در یک سازمان ارائه میدهد و معمولا در بخشهای مختلف یک سازمان در رفتوآمد است، درحالیکه مدیریت پروژه بر وظایف فردی در یک حوزه خاص و در یک سیستم گردش کار بزرگتری در سازمان تمرکز دارد.
برای مثال، اگر روی بهبود خدمات مشتری در سازمان خود کار میکنید، استراتژی BPM شما باید شامل تمامی جوانب چگونگی تعامل مشتریان با سازمان باشد؛ از اولین تماس تا تحویل محصول یا خدمات و همچنین خدمات پس از فروش. درحالیکه مدیریت پروژه شما، به طور خاص روی بهبود عملکرد نیروی کال سنتر حین تعامل با مشتری تمرکز میکند.
BPM یک دید کلی از تمامی جوانب سیستم گردش کار را در یک سازمان ارائه میدهد، درحالیکه مدیریت پروژه بر وظایف فردی در یک حوزه خاص و در یک سیستم گردش کار بزرگتری در سازمان تمرکز دارد.
مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) روشی برای ساختاردهی به فعالیتهای بیزینسی شما است تا بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید، عملکرد خود را بهبود ببخشید و ارزش سازمانتان را افزایش دهید.
BPM با کاهش کارهای دستی، خودکارسازی وظایف تکراری و کاهش درصد خطا، به کاهش هزینهها کمک میکند. مدیریت فرآیند کسب و کار همچنین با ارائه چارچوبی برای آزمایش فرآیندهای جدید پیش از پیادهسازی، میزان ریسک را به حداقل میرساند. BPM میتواند مسیر معامله مشتریان با شما را تسهیل کند یا تجربه لذتبخش و خوشایندی را برای مشتریان در طی معامله با شما رقم بزند و بدین ترتیب، باعث افزایش رضایت مشتریان شود. لازم به ذکر است که BPM فقط مختص سیستمهای کامپیوتری نیست، بلکه میتوان از آن در مدیریت نیروهای انسانی نیز استفاده کرد.
از مزایای BPM میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مدیریت فرآیند کسب و کار یکی از اصلیترین اجزای تحول دیجیتال است. BPM شما را قادر به ایجاد فرآیندهای قابل تکرار و استانداردی میسازد که در چندین برنامه و پلتفرم قابل اجرا باشد. به عنوان مثال، فرض کنید یک فرآیند خدمات مشتری دارید که در یک برنامه یا پلتفرم به خوبی کار میکند. وقتی در یک پلتفرم خوب کار میکند، پس در برنامهها و پلتفرمهای دیگر نیز عملکرد خوبی دارد؛ حتی در برنامههای جدید یا برنامههایی که در حال توسعه هستند.
حتما بخوانید: تحول دیجیتال چیست ؟ محرک ها و استراتژی های تحول دیجیتال
این موضوع بدان معنا است که وقتی تیمهای IT میخواهند محصول یا خدمت جدیدی را خلق کنند، دوباره مجبور به اختراع چرخ نشوند؛ بلکه بتوانند از همان فرآیندهای موجود به عنوان پایه و اساسی برای ایجاد و خلق فرآیندهای جدید بهره ببرند.
اطمینان حاصل کنید که تمامی نیروهایی که در ارائه خدمات دخیل هستند، در هر تعامل با مشتریان یا شریکان شما، از دستورالعملهای یکسانی پیروی میکنند.
اولین مرحله در تحول دیجیتال، درک درست از وضعیت فعلی کسبوکار و شناسایی فرآیندهای مهم و چگونگی بهبود بخشیدن آنها است. میتوانید این کار را با بررسی سیستمهای موجود نظیر ERP و CRM انجام دهید، اما این موضوع را فراموش نکنید که خودتان نیز باید آستینها را بالا بزنید، مستقیما وارد میدان شده و با مشتریان و کارمندانی که روزانه با این سیستمها سروکار دارند، در تعامل باشید.
یکی دیگر از مزایای BPM این است که رویکردی مقیاسپذیر برای تحول دیجیتال ارائه میدهد. میتوانید کار خود را با یک پروژه کوچک شروع کنید و اگر همه چیز خوب پیش رفت، به تدریج آن را بزرگتر کنید. یعنی برای سازگاری فرآیندهای کسب و کاری خود لازم نیست حتما زیرساختهایی برای فناوری جدید ایجاد کنید یا یک سیستم یکپارچه بسازید؛ بلکه میتوانید از یک فرآیند در چندین برنامه و پلتفرم استفاده کنید.
در چرخه عمر BPM پنج مرحله وجود دارد:
در دو مرحله اول، تمرکز روی درک این موضوع است که سازمان شما برای رسیدگی به مشکلات یا فرصتهای کسبوکاری به چه چیزهایی نیاز دارد. درواقع شما در این سه مرحله، فرصتهای بالقوه بهبود فرآیند را شناسایی کرده و سپس پیش از حرکت به مرحله بعدی، آنها را امکانسنجی میکنید.
مرحله سوم درباره خلق یک برنامه دقیق برای پیادهسازی راهحلهای انتخابیتان است. در این مرحله مشخصات هر فرآیندی که قرار است دوباره طراحی شود، نوشته میشود تا توسعهدهندگان هنگام ساخت سیستمها یا برنامههای نرمافزاری جدید در زمان توسعه محصول، دقیقا بدانند چه کاری باید انجام دهند.
مرحله چهارم مربوط به توسعه محصول است؛ اینجا همان مرحلهای است که با نصب فناوریهای جدید در محیط تولید، تمام طرحهای خود را عملی میکنید.
درنهایت، در مرحله بهینهسازی به دنبال راههایی برای بهبود و بهینهسازی فرآیندها خواهید بود تا در نتیجه آن، کارایی بالا رفته و نرخ خطا کاهش پیدا کند.
چرخه عمر BPM
پیش از شروع کار با BPM، بهتر است در ابتدا تمامی مشکلات را به درستی بررسی و تعریف کنید. به هنگام تعیین اهداف خود، برای آنکه در مدت 1 تا 3 ماه به آنها برسید، تفکر جاهطلبانه و در عین حال واقعبینانه داشته باشید؛ یعنی اگر رسیدن به یک هدف کوتاهمدت، بیشتر از 3 ماه طول میکشد، آن را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید.
اگر راههای ملموسی برای سنجش موفقیت وجود داشته باشد، هر فردی که در پروژه کار میکند، میداند که چه زمانی به هدف خود میرسد یا چقدر راه تا رسیدن به هدف باقی مانده است. دلیل استفاده برخی از کسبوکارها از BPM این است که تمامی کارمندان، در هر سطحی که هستند، در راستای اهداف مشترک سازمانی، مانند رضایت مشتری یا تارگت فروش، قدم بردارند.
شیوههای BPM مجموعهای از دستورالعملها و توصیهها برای پیادهسازی BPM است. این دستورالعملها، نحوه اجرای BPM را به طور مستمر و موثر توضیح میدهد.
راهنمای بهترین شیوههای BPM به شرح زیر است:
شما میتوانید از BPM برای بهبود عملکرد فرآیندهای کسب و کاری خود و همچنین افزایش کارایی سازمان استفاده کنید. BPM به شما کمک میکند تا با بهبود حاشیه سود، کاهش هزینهها و بهبود رضایت مشتری، به مزیت رقابتی برسید. بهبود سازمان، یکی از ارکان مدیریت و سازماندهی بیزینس در سطح والاست.
چند نمونه از کاربردهای BPM:
همانطور که پیش از این هم بارها ذکر کردیم، BPM یکی از اجزای بسیار مهم در استراتژی هر کسبوکاری به شمار میرود. BPM به شما کمک میکند تا به مزیت رقابتی خوبی دست پیدا کنید و این قدرت را به شما میدهد تا نسبت به رقبایی که هنوز در فناوریهای BPM سرمایهگذاری نکردهاند، واکنش سریعتر و کارآمدتری داشته باشید. با اینحال مدیریت فرآیند کسب و کار تنها درباره اتوماتیک کردن فرآیندها نیست؛ بلکه در بهبود نتایج کسبوکار نیز کارآمد است.
ابزارهای BPM به گونهای طراحی شدهاند تا به سازمانها در فرآیند تغییر و مدیریت آن کمک کنند، کارایی را بهبود ببخشند، هزینهها را کاهش دهند و از بروز ریسکهای مرتبط با فناوریهای جدید یا تغییرات نظارتی که بر فعالیتهای یک سازمان تاثیر میگذارد، جلوگیری کنند.
ابزارهای BPM با مدیریت فرآیند تغییر در سازمانها، کارایی را بهبود میبخشند و هزینهها را کاهش میدهند.
BPM و BPA شبیه به هم نیستند. BPM روشی برای مدیریت فرآیند است در حالیکه BPA (Business process automation: اتوماسیون فرآیندهای کسبوکار) یک ابزار اتوماسیونسازی برای استفاده در مدیریت فرآیندهای کسب و کاری است. تفاوت اصلی این دو در این است که BPM بر بهبود فرآیندهای موجود تمرکز میکند، اما BPA فرآیندهای دستی موجود را اتوماتیک کرده و با اعمال اصلاحات باعث کارآمدتر شدن آنها میشود.
ابزارهای BPM شامل سیستمهای مدیریت گردش کار یا نرم افزار تسکمنیجر (برنامه نظارت سیستمی) است که به شما در سازماندهی گردش کار کمک کرده و آن را کارآمدتر، پربازدهتر و آسانتر میکند. برای مثال، اگر شما پروژهای دارید که چندین نفر همزمان روی آن کار میکنند (مثلا دو طراح همزمان روی یک پروژه کار میکنند)، استفاده از ابزاری مانند ترلو (Trello) به هر دو طراح این امکان را میدهد تا از روند کار یکدیگر مطلع باشند، بدون اینکه مشکلی در ارتباط میان آنها ایجاد شود. استفاده از چنین ابزارهایی از هرگونه تاخیر غیرضروری در روند تکمیل پروژه جلوگیری میکند، چون تمام افراد حاضر در پروژه دقیقا میدانند که در مرحله بعدی پروژه چه کاری باید انجام دهند.
BPMN یا مدل سازی فرآیند کسب و کار (Business Process Model & Notation)، درواقع مجموعهای از نمادها و اشکال گرافیکی برای مدل سازی فرآیند کسب و کار است.
BPMN روشی را برای ساخت مدلهای فرآیندی تعریف میکند که نشان میدهد چگونه کارها در یک سازمان انجام میشود. BPMN دارای دو عنصر اصلی گرهها (nodes) و خطوط اتصال (connector lines) است که از آنها برای نمایش فعالیتها، تصمیمها و زیرفرآیندها (Sub-Process) استفاده میکند.
میتوان از گرهها برای توصیف دستهای وظایف یا رویدادهای مرتبط به هم استفاده کرد. هر گره نشاندهنده یک فعالیت یا رویداد است که توسط یک فرد در سازمان تکمیل شده و به سرانجام رسیده است؛ برای مثال، تایید گزارش هزینه، تماس با مشتری یا درست کردن یک فاکتور.
خطوط اتصال فعالیتهای مختلف را طی چند مرحله به یکدیگر مرتبط میکند؛ مراحلی که باید برای تکمیل موفقیتآمیز فرآیند انجام شوند. برای مثال، «تایید اطلاعات درج شده در فرم» مستقیما با «فرم درخواست بررسی» در ارتباط است، زیرا همیشه باید مرحله تایید پیش از مرحله بررسی وجود داشته باشد.
حتما بخوانید: نظارت بر فعالیت های کسب و کار یا BAM چیست؟
نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS) به شرکتها کمک میکند تا مجموعهای از فعالیتها و وظایف را طراحی، مدلسازی، اجرا، اتوماتیکسازی و بهبود ببخشند تا به یک هدف سازمانی مشترک دست پیدا کنند. BPMS یک محصول فناوری است که از مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) پشتیبانی میکند؛ تخصصی که هدفش بهبود فرآیندهای کسب و کار end to end است.
BPMS مجموعهای از فناوریها است که شامل موارد زیر میشود:
در سالهای اخیر شاهد ظهور سیستم هوشمند فرآیندهای کسب و کار (iBPMS) در بازار بودهایم. iBPMS درواقع اصطلاحی است که گارتنر برای اشاره به فناوریهای پیچیدهای مانند تحلیل بلادرنگ، پردازش رویدادهای پیچیده (CEP)، نظارت بر فعالیتهای کسب و کاری (BAM) و هوش مصنوعی (AI) معرفی کرده است. این فناوریها، اتوماتیک کردن فرآیندها را پویاتر و مبتنی بر داده کرده است. استفاده روزافزون BPMS از فناوریهای کمکد/بدون کد (LCNC) بدان معنا است که دیگر کسبوکارها برای بهینهسازی فرآیندهای کسب و کاری خود به کدنویسان حرفهای وابسته نیستند.
تحلیلگران کسب و کار و حتی کاربران کسبوکارها میتوانند با استفاده از BPMS با توسعهدهندگان فرآیند و کارشناسان فناوری اطلاعات جهت پیدا کردن، بهبود و تغییر فرآیندهای کسبوکاری خود همکاری کنند.
براساس تحقیقات موسسه BPMInstitute.org، پیادهسازی یک برنامه موفق BPM به شرکتها کمک میکند تا در موارد زیر به موفقیت دست پیدا کنند:
ابزارهای BPMS با ایجاد یک محیط عملیاتی، اهداف و مزایای BPM را که در بالا شرح داده شد، فعال میکند.
این ابزارها به شرکتها کمک میکنند تا استراتژیهای کسبوکاری خود را، با هماهنگی تغییر و بهبود فرآیندهای کسبوکار در بخشهای مختلف سازمان و حتی با شرکای خارجی، پیادهسازی کنند. این ابزارها باعث ایجاد یکپارچگی در سیستمهای سازمان و برنامههای کاربردی سازمانی، مانند برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) میشوند. ابزارهای BPMS با جمعآوری دادهها و تحلیل آنها به شرکتها، در فهم اینکه کدام بخش از فرآیندهای کسب و کار نیاز به اتوماسیون یا تغییر دارند، کمک میکند.
اگر ابزارهای BMPS به درستی اجرا شوند، میتوان با اتوماسیون فرآیندهای دستی و حل مشکلات موجود در فرآیندها و ارائه یک دید گستردهتر به کارکنان درباره نحوه انطباق کار آنها در یک فرآیند بزرگتر، بهرهوری و روحیه کاری آنها را بهبود بخشید.
BPMS یکی از فناوریهایی است که به شرکتها کمک میکند تا با فراهم آوردن ابزارهایی که باعث بهینهسازی فرآیندهای کسبوکاری موجود و ایجاد فرآیندهای جدید میشوند، به اهداف تحول دیجیتال خود دست یابند.
BPMS به شرکتها کمک میکند تا مجموعهای از فعالیتها و وظایف را طراحی، مدلسازی، اجرا، اتوماتیکسازی و بهبود ببخشند تا به یک هدف سازمانی مشترک دست پیدا کنند
اصلیترین ویژگیهای BPMS عبارتند از:
با این اوصاف، مجموعه ویژگیهای محصولات BPMS به سرعت در حال تکمیل شدن هستند، زیرا فروشندگان در تلاشند تا با خودکارسازی سریع فرآیندهای ساده و پیچیده، نیازهای مشتریان خود را رفع کنند، تغییرات لازم را بلادرنگ اعمال و از فناوریهای نوظهوری مانند اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) و هوش مصنوعی برای کسب مزیت رقابتی استفاده کنند.
دن موریس (Dan Morris)، متخصص حوزه BPMS ، یک ساختار ایدهآل BPMS را نوعی «محیط ترکیبی» میداند که از تغییرات بسیار سریع پشتیبانی میکند، از تولید خودکار برنامههای کاربردی پشتیبانی کرده و به برنامههای ساختهشده در هر پلتفرمی اجازه ادغام و یکپارچه شدن در راهحل را میدهد.
موسسه تحقیقاتی فارستر (Forrester Research) بازار BPMS را یک بازار در حال گذار توصیف کرده است. بر اساس یافتههای این موسسه تحقیقاتی، اکثر فروشندگان به دلیل پروژههای گرانقیمت و پیچیده BPMS، که معمولا زمانبر هم هستند و ماهها و حتی گاهی سالها طول میکشد تا ارزش خود را نشان دهند، از آن چشمپوشی میکنند.
به همین دلیل، این موسسه تحقیقاتی BPM را به DPA (اتوماسیون فرآیند دیجیتال) تغییر نام داده است و آن را به دو بخش تقسیم میکند:
فرآیندهای کسب و کاری که ابزارهای BPMS واقعا میتوانند به پیشرفت آن کمک کنند، باید تعدادی از این ویژگیها را داشته باشند:
در ادامه به چند نمونه از فرآیندهای کسب و کاری که میتوانند باعث بهبود سیستمهای BPMS شوند، اشاره میکنیم:
به طور کلی، BPM یک رویکرد استراتژیک است که تمامی جوانب فرآیندهای سازمان شما را، از برنامهریزی و طراحی تا اجرا و پیادهسازی دربرمیگیرد و به سازمانها کمک میکند تا سریعتر و راحتتر به اهداف خود برسند.
همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد، مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) یکی از مهمترین ارکان اصلی استراتژی هر کسبوکاری به شمار میرود که با بهکارگیری آن میتوانند سیستمهای مورد نیاز خود را توسعه داده و در عین حال، یکپارچگی آنها را با ERP اصلی در سازمان خود حفظ کنند.
منبع:
آیا دقیقا میدانید مشاوره کسب و کار چیست؟ اکثر مردم، وقتی نام مشاوره کسب و کار را میشنوند دفاتر بزرگ و شخصی را با کت و شلوار را تصور میکنند که با ریسکهای بالا و مسئولیتهای زیادی دست و پنجه نرم میکنند. اما واقعا کار مشاوره کسب و کار چیست؟! مشاوره کسب و کار به معنای کمک به مشتری برای حل یک مشکل خاص با تقسیم تخصص و مشاوره است.
یک مشاور کسب و کار موفق قبل از هر چیز دانش گسترده ای از بسیاری از جنبههای تجارت و نیروهای بازار دارد. مشاوران کسب و کار در صنایع و زمینههای خاص کار میکنند و درک و دانش عمیقی از آن کسب و کار دارند. در این مقاله از کاسب یار می فهمیم مشاوره کسب و کار چیست و با انواع مشاوره کسب و کار آشنا خواهید شد. مشاوره کسب و کار، یکی از ارکان مدیریت و سازماندهی بیزینس در سطح والاست.
مشاوره کسب و کار یعنی کمک به شناسایی، رسیدگی و غلبه بر موانع برای رسیدن به اهداف کسب و کار. مشاوره کسب و کار چون از بیرون به کسب و کار نگاه می کند، مشکلات را بهتر و عمیق تر می بیند. هم چنین تخصص و تجربه ای که مشاور از کار کردن با سایر کسب و کارهای رقیب و سایر صنایع به دست آورده می تواند به حل سریع تر چالش ها و پیشرفت سریع تر کمک کند.
پس از COVID-19، بسیاری از افراد از مشاوره سنتی به مشاوره کسب و کار آنلاین روی آوردند. کاسب یار این شرایط را فراهم کرده که شما مدیران گرامی در هر کجا و هر زمانی بتوانید مشاوره کسب و کار را به صورت آنلاین، تلفنی و یا حضوری دریافت کنید.
حالا که فهمیدیم مشاوره کسب و کار چیست، باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا مشاغل و افراد به خدمات مشاوره نیاز دارند؟ مشاغل و افراد در سراسر جهان به دنبال راههایی برای رشد و شکوفایی هستند. اقیانوسی از دانش و مهارتهای گوناگونی وجود دارد که ممکن است فرد به آن نیاز داشته باشد و در نتیجه برای آن مشاور استخدام کند. افراد اغلب در مواردی که تسلط کافی بر کسب و کار ندارند به مشاور نیاز دارند. مثلا از خدمات یک مشاور مالی برای پرداخت مالیات یا یک مشاور سلامت روان برای حل مشکلات عاطفی خود استفاده می کنند.
کسبوکارها معمولا زمانی مشاور کسب و کار را استخدام میکنند که به مشاوره تخصصی به شیوهای خاص نیاز دارند و مدیریت داخلی آنها نتواند از عهده آن برآید. مزیتی که کسب و کارها از استخدام خدمات مشاوره به دست میآورند، توانایی دستیابی به دیدگاهی عینی از کسب و کار است.
مدیریت یک سازمان مقدار زیادی از زمان و تلاش خود را برای انجام کارهای مدیریتی خود اختصاص میدهد که در مواقعی مانع از انتقاد از عملکرد آنها میشود. یک مشاور میتواند انتقاد سازنده ای را از دیدگاه یک فرد خارجی ارائه دهد تا به کسب و کار کمک کند عملکردش را بهبود بخشد.
مشاوره دیجیتال مارکتینگ، یکی از پرطرفدارترین و عملیترین انواع مشاوره های های کسب و کار است. جایگاه دیجیتال در دنیای امروز مجموعه ای از ایدهها و خدمات مختلف را در بر میگیرد و می تواند شامل بازاریابی دیجیتال، سئو، وبلاگ نویسی، توسعه وب و موارد دیگر باشد. مشاوره کسب و کار، یکی از ارکان مدیریت و سازماندهی بیزینس در سطح والاست.
مشاوره رسانههای اجتماعی نیز نوعی از مشاوره دیجیتال مارکتینگ است. بسیاری از صاحبان مشاغل نیاز به حضور قوی در رسانههای اجتماعی برای کسب و کار خود دارند. یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ تعیین میکند که چه کمپینهایی را چه زمانی باید انجام دهید، چه پارامترهایی موثرتر هستند و چه محتوایی بیشترین سود را دارد. مشاوران دیجیتال مارکتینگ به ما میگویند چگونه و کجا محصول یا خدمات خود را بفروشیم.
سیستم سازی به مجموعه کارهایی می گویند که باعث خودکارسازی کارها شده و نیاز به نظارت مدیر شرکت را کمتر میکند. مشاوره سیستم سازی میتواند از غرق شدن در شلوغی کار و کم شدن بهرهوری آن جلوگیری کند و روحیه کارکنان و بهرهوری آنها را افزایش دهد.
مشاوره بازاریابی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که زمینه مناسبی را برای جذب مشتری بیشتر و رونق کسب و کار یا فعالیت اقتصادی فراهم می کند. مشاور بازاریابی باید دارای مهارتهای نوشتاری قوی و تواناییهای ارتباطی خوب باشد تا بتواند به مشتریان کمک کند در مورد خرید از کسب و کار تصمیمات آگاهانه بگیرند. نقش اصلی مشاوره بازاریابی کمک به یک شرکت برای ترویج محصولات یا خدمات و افزایش فروش است.
مشاوره فروش و بازاریابی به کسب و کارها در مورد چگونگی توسعه و اجرای استراتژیهای فروش و بازاریابی توصیه میکند، یعنی استفاده از روش هایی برای گسترش آگاهی از یک محصول یا خدمات به مشتریان بالقوه و ترغیب آنها به خرید.
بازاریابی عامل مهمی است که به موفقیت هر کسب و کاری کمک زیادی میکند. مشاوران بازاریابی داده هایی را از کسب و کارها به دست می آورند تا تقاضا، عرضه و مخاطبان هدف آنها را تجزیه و تحلیل کنند، به آنها برنامههای بازاریابی سازنده ارائه دهند، اهداف بازاریابی را تعیین کنند، در مورد انواع تبلیغاتی که به بهترین وجه برای مدل کسب و کار آنها مناسب است آموزش داده و آنها را در مورد کمپینهای تبلیغاتی سازنده آگاه کنند.
مشاوره بازاریابی موفق میتواند به کسب و کارها کمک کند تا فروش خود را افزایش دهند، سهم بازار خود را بیشتر کرده و با مشتریان بالقوه ارتباط موثری برقرار کنند. نمونههایی از راهکارهای فروش و بازاریابی میتواند شامل موارد زیر باشد:
اکثر مدیرانی که صاحب یک کسب و کار چندین ساله هستند می دانند که مشاوره کسب و کار چیست و چقدر اهمیت دارد. اما راه اندازی یک شغل جدید یک موضوع کاملا جدا است و به مشاوره تخصصی نیاز دارد.
مراحل اولیه کلیدی در راه اندازی یک کسب و کار شامل انجام تحقیقات بازار، نوشتن طرح کسب و کار، تامین مالی کسب و کار شما، انتخاب محل کسب و کار و انتخاب ساختار کسب و کار است. پس از آن، باید نامی را انتخاب کنید، کسب و کار خود را ثبت کنید و هر گونه شناسه مالیاتی، مجوز یا مجوزی را که نیاز دارید دریافت کنید. در نهایت، باید یک حساب بانکی تجاری باز کنید. استفاده از مشاوره راهاندازی کسب و کار در تمام طول این فرایند بسیار راهگشا خواهد بود.
مشاوره کسب و کار اینترنتی باید توسط گروهی ارائه شود که در زمینه های طراحی بیزینس پلن، طراحی گرافیک، طراحی سایت و سیاست گذاری فروش اینترنتی تخصص کامل دارند. آنها در مورد موارد زیر می توانند به کسب و کارهای اینترنتی مشاوره ارائه دهند:
اگر برای پیدا کردن ریشه مشکلات کسب و کارتان به کمک نیاز دارید، کافی است با ابزار آنلاین عارضه یابی و تحلیل کسب و کار کاسب یار، در کمتر از 10 دقیقه بفهمید که در چه بخشی مشکل دارید و در کدام بخش می تونید بهتر شوید:
امروزه با رشد تکنولوژی، کسب و کار خانگی در بین مردان و زنان رشد بسیاری کرده و برای یک کسب و کار خانگی استفاده از مشاور میتواند کار را بسیار آسانتر کند. مشاوره کسب و کار خانگی از برنامهریزی تا آموزش و اجرای راهکارها با صاحبان مشاغل خانگی همراه است.
آنها بهطور مستقیم با کارآفرینان مشاغل خانگی در زمینه توسعه یک طرح تجاری، بودجه لازم برای شروع ایده، شناسایی نیازهای بازاریابی، گسترش مهارتهای لازم، نحوه فعالیت در شبکه های اجتماعی و … همکاری میکنند.
متاسفانه خیلی از افرادی که صاحب مشاغل خانگی هستند نمی دانند که مشاوره کسب و کار چیست و چقدر می تواند برای پیشرف بیزنس آن ها موثر باشد.
راهاندازی یک کسب و کار کوچک یا متوسط به دلیل تعداد زیاد عواملی که برای موفقیت لازم است بسیار چالش برانگیز است، از حسابداری گرفته تا منابع انسانی و پشتیبانی فنی. مشخصا غیرممکن است که صاحبان کسب و کار بتوانند همه این کارها را به تنهایی انجام دهند. این جاست که می فهمیم اهمیت مشاوره کسب و کار چیست به خصوص برای مشاغل کوچک که ممکن است رقبای زیادی هم داشته باشند.
اهمیت وجود کسب و کارهای کوچک و رشد آن ها برای اقتصاد کشور در آمار جالب زیر کاملا نمایان است:
برخی افراد هستند که میخواهند پول خود را در کسب و کاری سرمایه گذاری کنند و می خواهند با افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص دارند مشورت کنند. بهتر است اگر شما هم به فکر سرمایه گذاری در یک کسب و کار جدید هستید، حتما با مشاوران سرمایه گذاری مشورت کنند و از مشورت با افراد و یا تالارهای گفتگوی آنلاین و سایت های غیرمعتبر که تحصیلات و تجربه مرتبط ندارند خودداری کنید.
افرادی که در زمینه مشاوره کار تولیدی فعالیت می کنند به کسب و کارها کمک می کنند تا چهار جنبه مهم تولید را ارزیابی کنند، یعنی زنجیره تامین، فضای تولید، شاخص های عملکرد و فعالیت های دیجیتال.
وظیفه دیگر مشاوران کار تولیدی تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری و استفاده از دانش صنعت در جهت ارائه راهکار برای تولید محصولات بهینه است.
امروزه با تعداد بالای رقیبهای کاری و رشد چشمگیر در هر نوع کسب و کار هیچ کس به تنهایی قادر نیست که کارهای شرکت را سامان دهد. حتما شما با خواندن این مطلب به این حرف که مشاوره کسب و کار چیست و چرا ضروری است رسیده باشید.
امروزه هر چیزی هزینهای دارد بنابراین برای مشاوره کسب و کار نیز باید هزینه کنید. هزینه مشاوره کسب و کار ممکن است به صورت توافقی، ساعتی یا درصدی باشد.
مشاوره کسب و کار یک حرفه بسیار پربار است که میتواند به ارتقای کسبوکارها به سطح بعدی کمک کند. مشاوران ما در کاسب یار می دانند که اهمیت مشاوره کسب و کار چیست و تجربیات منحصربهفردشان را در اختیار مدیران می گذارند تا با چالشهایی که برای رسیدن به اهداف شرکت مواجه هستند غلبه کنند.
منبع:
https://kasebyaar.com/mag/business-consulting/what-is-business-consulting/
تست abr چیست؟ آزمونی است که سنجش یکی از حس های پنجگانه به نام «حس شنوایی» را بر عهده دارد. حس شنوایی جایگاه بسیار مهمی در کسب «مهارت گفتاری» دارد. انسان به وسیله شنیدن می تواند صداهای مختلف را در محیط تفکیک کند. همچنین یکی از راه های مهم تعامل بین افراد جامعه، داشتن مهارت های گفتاری و شنیداری هستند. برعکس حس بینایی که در سه ماهگی به تکامل می رسد، حس شنوایی از بدو تولد کامل است. به دلیل اینکه کودک با کمک صدا میتواند بشناسد، بفهمد، کشف کند، جست و جو کند و در نهایت به درک بسیاری از مسائل برسد. برای آگاهی از ارزیابی شنوایی کودکان, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
تست abr چیست؟ برای اینکه بدانیم کودک در بدو تولد دچار کم شنوایی یا ناشنوایی است باید آزمایش ها و تست های لازم را انجام دهید. به دلیل اینکه یکی از رایج ترین اختلالات در بدو تولد است. در هر 1000 کودک متولد شده 1 الی 3 نفر از آن ها مبتلا به اختلال شنوایی در درجات مختلف هستند. تست abr چیست و با چه هدفی آزمون abr انجام میشود؟
ممکن است این سوال پیش بیاید که تست abr چیست؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال ابتدا به شرح آناتومی و ساختمان گوش میپردازیم. گوش انسان زمانی که از سلامت کامل برخوردار باشد صداهای مختلف از نجوای ملایم تا صداهای بسیار شدید را میشنود. علاوه بر این به عنوان سیستم حفظ تعادل انسان شناخته میشود. گوش انسان به سه بخش تقسیم میشود:
برای پاسخ به سوال «تست abr چیست؟» دانستیم که تست شنوایی abr مربوط به کدام قسمت گوش است. صدا یک انرژی مکانیکی است که باعث حرکت پرده صماخ میشود. حرکت آن، استخوان ها را حرکت داده و سپس به پنجره یا غشا بیضی شکل، فشار وارد میکند. این فشار مایع درون حلزون گوش را حرکت میدهد. در نهایت باعث تحریک سلول های مویی شکل میشود. این تحریک، فرکانس هایی را به قسمت مهمی در مغز انسان می فرستد که «عصب شنوایی» نام دارد. مغز، این صداها را شناسایی، تجزیه و تحلیل میکند.
تست abr چیست ابتدا باید بدانیم که آستانه شنوایی انسان چقدر است. آستانه شنوایی انسان بین 20 تا 95 دسیبل است که انسان به راحتی صداها را میشوند. 20 دسیبل یک شنوای معمولی است. هرچقدر صداها از 85 دسیبل بیشتر شود احتمال آسیب رسیدن به گوش نیز بیشتر خواهد شد. به طوری که فرد در 120 الی 140 دسیبل، درد شدیدی را در گوش ها حس خواهد کرد. به طور مثال یک جت جنگی صدای 120 دسیبل را ثبت کرده است. برای آگاهی از ارزیابی شنوایی کودکان, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
تست abr چیست؟ ابتدا باید بدانیم که آزمون abr (تست شنوایی abr) یک روش غربالگری شنوایی برای نوزادان است. کمیته جهانی شنوایی نوزادان و کودکان، سنین معینی را اعلام کرده است که باید از کودک تست شنوایی گرفته شود. شاید بپرسید تست abr چیست؟ و در چه بازه زمانی باید انجام شود؟ این بازه های زمانی عبارتند از:
تست abr چیست و چند بار باید انجام شود؟ حداقل باید یک بار آزمون abr از نوزادان و کودکان گرفته شود. اگر غربالگری به کمک تست شنوایی abr انجام نشود اختلال های شنوایی شناسایی نمیشوند. به دلیل اینکه کودک از همان بدو تولد صداها را میشود. نباید همانند گذشته این تصور را داشت که یکه خوردن و ترس از صداهای بلند نشانه سالم بودن شنوایی کودک است. زیرا کودکان کم شنوا برخی صداها را میشوند. با توجه به توضیحات، تا حدودی دانستیم که تست abr چیست و چرا باید تست های غربالگری انجام شوند. آزمون abr به صورت دقیق، کم شنوایی را تشخیص میدهد.
حالا که با ساختار گوش آشنا شدیم نوبت به پاسخ دادن به سوال «تست abr چیست؟» رسیده است. تست شنوایی abr یا «Auditory Brainstem Response» در سال 1971 میلادی کشف شده است. تست abr چیست؟ ارزیابی پاسخ شنوایی ساقه مغز است، آزمونی برای میزان توانایی هر گوش برای دریافت انواع صداها است.
تست abr چیست؟ در واقع تست «عصبی شنیداری» است، پاسخ هایی هستند که «ساقه مغز شنیداری» را نشان میدهند. در آزمون abr می توان اختلال کم شنوایی را در کودکان تشخیص داد. به این صورت که مغز کودک، صداهایی که به گوش وارد می شوند را بررسی میکند.
تست abr چیست؟ تست شنوایی abr بر روی افرادی انجام میشود که قادر به بیان و همکاری کامل با کمک تست شنوایی رفتاری نیستند. آزمون abr مشخص میکند که هر گوش، چه میزان از صداها را تشخیص می دهد. علاوه بر این مشخص میکند که چگونه عصب شنوایی انسان، اطلاعات را به مغز میفرستد. تست شنوایی abr هیچ گونه عارضه و خطری برای کودکان به همراه ندارد.
سوال مهم دیگری پیرامون مبحث «تست abr چیست؟» مطرح میشود. چگونه پاسخ مغز به اطلاعات شنوایی بررسی میشود؟ ابتدا این نکته را یادآور می شویم که تست شنوایی abr زمانی انجام میشود که کودک خوابیده است. پاسخ مغز در تست شنوایی abr به صورت EEG ثبت میشود. تست abr چیست؟ در واقع یک تست شنوایی EEG است، به دلیل اینکه در زمان خواب آزمون abr انجام میشود. در این زمان کودک قادر به شنیدن صداهایی است که بسیار آهسته هستند. رایانه وسیله ای است که این واکنش ها را اندازه گیری کرده و ثبت میکند.
تست abr چیست؟ و نحوه انجام آن چگونه است؟ در آزمون abr از سه الکترود استفاده میشود. یکی از این الکترود ها بین پیشانی قرار میگیرد. یکی دیگر از این الکترود ها بر روی پیشانی و خط رویش موها متصل میکنند. الکترود سوم نیز قسمت پشت گوش متصل میشود.
قبل از اتصال، از ژل مخصوص برای تمیز شدن سطح پوست استفاده میکنند. سپس گوشی یا هدفون در گوش (گوشی که الکترود در پشت آن قرار دارد) گذاشته میشود. صداهای مختلفی به گوش فرستاده میشوند. طرف دیگر الکترود ها به رایانه متصل اند، زمانی که صداها به گوش میرسند پاسخ مغز، اندازه گیری و ثبت می شود. همان طور که گفتیم این امواج به صورت EEG خواب خواهند بود.
تست abr چیست؟ و ارزیابی آن چگونه انجام میشود؟ پاسخ ها در آزمون abr به صورت موج دریافت و ثبت میشوند. در زمان دریافت پاسخ، قله های مختلف در موج ها شکل میگیرند. این قله ها در مورد زمان پاسخ و شناخت ساختار مسیر شنوایی و پاسخ هایی که خواهند داد اطلاعاتی را به ما میدهند. بزرگ بودن این موج به شدت محرک صوت وابسته است. هرچقدر محرک بیشتر باشد طول موج نیز بیشتر است.
موج هایی که بین قله های یک، سه و پنج ایجاد میشوند بسیار مهم هستند (I، III، V). نهفتگی موج و فاصله موج ها در محدوده طبیعی، بسیار مهم هستند. زمانی که از شدت محرک صوتی کم شود موج V کم خواهد شد تا جایی که محو میشود. در کل باید به زمان تاخیر، تاخیر بین قلههای موج، دامنه و بررسی تاخیر درون بینایی، توجه داشت. تست شنوایی abr قادر به بررسی فرکانس 750 هرتز تا 4000 هزار هرتز است.
تست abr چیست؟ و برای نوزادان و کودکان چقدر طول میکشد؟ مدت زمانی که برای انجام تست شنوایی ساقه مغز لازم است یک ساعت یا کمی (حدود 2 ساعت) بیشتر است. باید سعی کنید قبل از آزمون abr کودک نخوابد تا در زمان انجام تست کودک بیدار نشود.
تست abr چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ تست شنوایی abr دو کاربرد بسیار مهم دارد، عبارتند از:
تست abr چیست؟ عوامل مهمی میتوانند تاثیر قابل توجهی در زمان نهفتگی آزمون abr داشته باشند. جنسیت، سن، رشد نرمال یا بلوغ عصبی، نوع کم شنوایی و درجه آن را میتوان نام برد. یک محدودیت مهم برای تست شنوایی abr وجود دارد، این است که قادر به بررسی تمام فرکانس ها نیست. نکته دیگر اینکه آزمون abr به تنهایی قادر به بررسی اختلال کم شنوایی نیست. باید در کنار سایر تست ها و آزمایش ها انجام و بررسی شود.
تست abr چیست؟ شاید بتوان گفت که یک تست بسیار خوب یا برتر برای تشخیص کم شنوایی در نوزادان محسوب میشود. آزمون abr به تنهایی برای تست شنوایی کافی نیست، اما میتوان از آن برای تشخیص کم شنوایی در کودکان استفاده کرد. بعد مشخص شدن جواب آزمون ABR، تنها 3% از نوزادان برای آزمایش های بیشتر به مراحل و بخش های دیگر ارجاع داده میشوند. آستانه شنوایی کودک در فرکانس های مختلف اندازه گیری میشود. همان طور که گفته شد جای هیچ گونه نگرانی نیست، زیرا یک آزمون کاملا ایمن و غیرتهاجمی است.
اگر نام تست ABR را بعد از تولد فرزندتان شنیدید و این سوال در ذهن شما شکل گرفت که «تست abr چیست؟» نگران نباشید. در مطلب تا جایی که توانستیم پاسخ سوال «تست abr چیست؟» را از جنبه های مختلف دادیم. با مطالعه این مطلب قبل از مراجعه به مرکز شنوایی سنجی، یک آشنایی اولیه با این آزمون و نحوه انجام آن دارید.
در نوزادان آستانه های رفتاری چندان معتبر نمی باشند بنابرین استفاده از آستانه های حاصل از الکتروفیزیولوژی انتخابی مناسب برای ارزیابی آستانه های شنوایی نوزادان می باشند. در تنظیم سمعک نوزادان، برای استفاده از آستانه های حاصل از الکتروفیزیولوژی باید از محرک هایی استفاده شود که علاوه بر دیوریشن کوتاه، ویژگی فرکانسی نیز داشته باشند. بنابرین استفاده از آزمون ABR با محرک تون برست انتخابی مناسب می باشد. توجه کنیم که محرک های تون برست دارای دیوریشنی بسیار کوتاه تر از محرک های تون خالص مورد استفاده در ادیومتری مرسوم می باشند.
بنابرین واحد آستانه های بدست آمده توسط محرک تون برست متفاوت تر از آستانه های حاصل از تون های خالص مورد استفاده در ادیومترها خواهد بود. از این رو واحد آستانه های حاصل از محرک تون برست را nHL نام گذاری کرده اند. که برای تنظیم سمعک باید به آستانه های HL تبدیل شوند. در مقاله ای که توسط Stapells منتشر شد، به فاکتور اصلاحی جهت تبدیل آستانه های nHL به آستانه های HL اشاره شده است. در 5 می باشد. بنابرین با / 6 و 8 /3 ،6/0 ،00/ 0555 و 0555 هرتز به ترتیب 6 ،0555 ، این مطالعه، تفاوت بین دو آستانه در فرکانس های 055 کم کردن مقادیر مذکور از آستانه های nHL ، آستانه های HL بدست خواهد آمد.
فرمول های تجویزی از جمله فرمول DSL5 ، برای تعیین میزان بهره سمعک از مقادیر SPL نزدیک پرده تمپان استفاده می کنند. بنابرین در گام بعدی باید آستانه های حاصل از HL بدست آورده را به آستانه های SPL نزدیک پرده تمپان تبدیل کنیم. این کار را می توان با اندازه گیری تفاوت بین کوپلر و گوش واقعی )یا همان RECD ( و اضافه کردن مقادیر تفاوت بین SPL و HL )یا همان RETSPL ( بدست آورد. در کل موارد ذکر شده را می توان در قالب فرمول زیر مشاهده کرد که چگونه آستانه های حاصل از nHL را می توان به SPL نزدیک پرده تمپان تبدیل کرد
ABR Threshold in SPL = nHL – Correction factor + RECD + RETSPL بنابرین نباید از ضرورت اندازه گیری RECD در تنظیم سمعک، آن هم تنظیم سمعک برای نوزادان غافل شویم. در حال حاضر دستگاه های اندازه گیری گوش واقعی قابلیت اندازه گیری RECD را نیز دارند. به همین دلیل است که در کشورهای پیشرفته، یکی از ضرورت های تنظیم سمعک برای نوزادان داشتن دستگاه ارزیابی گوش واقعی می باشد. حال سوال این است که آیا نیاز است فرمول بالا را در کلینیک های شنوایی شناسی محاسبه کرد؟ جواب خیر است.
در واقع کافی است که شما مقادیر nHL را بوسیله فاکتور اصلاحی که گفته شد به HL تبدیل کرده و آن را بصورت ادیوگرام وارد نرم افزار تنظیم سمعک کنید. سپس از نوزاد RECD انجام داده و آن را نیز در قسمت های مخصوصی که در نرم افزارهای تنظیمی سمعک طراحی شده وارد کنید. با این کار نرم افزار بهترین تقویت را برای نوزاد محاسبه خواهد کرد. توجه کنید که در صورت عدم اندازه گیری RECD ، نرم افزار از مقادیر میانگین استفاده خواهد کرد و از آنجا که در سال اول تولد، رشد کانال گوش نوزادان سریع بوده و حجمشان متقاوت میباشد بنابرین در صورت استفاده از مقادیر میانگین RECD ممکن است صدای رسیده به گوش نوزاد مناسب نباشد.
منبع:
سمعک چیست؟
سمعک وسیله الکترونیکی کوچکی است که به جبران (اما نه درمان) کم شنوایی ملایم تا عمیق کمک می کند. سمعکها در مدل ها و اندازه های متنوعی عرضه می شوند، به طوری که افراد کم شنوا با هر نوع کم شنوایی و همچنین در هر سنی می توانند از آن استفاده کنند. با توجه به این که سمعک ها دستگاه پزشکی هستند، شنوایی شناس سمعک را بر اساس میزان کم شنوایی، سبک زندگی و اولویت های کاربر تجویز می کند. برای خرید سمعک اصل, از مراکز مطمئن تهیه خریداری کنید.
سمعک چگونه کار می کند؟
سمعک از سه قطعه الکترونیکی اصلی یعنی میکروفون، تقویت کننده و بلندگو تشکیل شده است. میکروفون امواج صوتی را دریافت می کند و آنها را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند، سپس تقویت کننده سیگنال های الکتریکی را پردازش و تقویت می کند. سیگنال ها پس از تقویت به بلندگو ارسال میشوند و بلندگو آن ها را دوباره به امواج صوتی تبدیل میکند و صدای بلندتر و واضح تری را برای کاربر سمعک ایجاد میکند. این روش تقویت صدا می تواند به بهبود شنوایی فرد و درک گفتار دیگران کمک کند. برای خرید سمعک اصل, از مراکز مطمئن تهیه خریداری کنید.
قیمت سمعک
قیمت سمعک با توجه به شرکت تولید کننده سمعک، مدلی که انتخاب میکنید و ویژگی های فناوری اضافی که سمعک دارد، متفاوت است. به طور کلی قیمت سمعک بر اساس سطح تکنولوژی آن تعیین می شود و ظاهر سمعک تاثیری در قیمت آن ندارد، برای نمونه، قیمت سمعک پشت گوشی با قیمت سمعک نامرئی یکسان است. قیمت بیشتر سمعک ها به صورت تک گوشی است، بنابراین اگر در هر دو گوش کم شنوایی دارید، به یاد داشته باشید که قیمت هایی را که در لیست فروشندگان سمعک مشاهده می کنید، دو برابر کنید.
فواید سمعک
طبق گفته انجمن کم شنوایی امریکا، از هر پنج نفر مبتلا به کم شنوایی که باید از سمعک استفاده کنند، فقط یک نفر از سمعک استفاده می کند. هزینه، عدم اطمینان به کارایی سمعک، دسترسی به شنوایی شناس و روند تدریجی ابتلا به کاهش شنوایی، همگی از دلایل استفاده کم از سمعک هستند. مسائل فرهنگی-اجتماعی نیز نقش مهمی ایفا می کنند، اگرچه سمعک ها نسبت به گذشته کوچکتر و مخفی تر شده اند.
مطالعات علمی نشان می دهد که مشکلات شنوایی با عوارض جدی سلامتی ارتباط دارد. همچنین محققان بیان می کنند که کم شنوایی درمان نشده خطر اضطراب، افسردگی، انزوای اجتماعی، زمین خوردن و زوال شناختی را افزایش می دهد.
بررسی ها نشان می دهد که سمعک مناسب می تواند شنوایی و در نتیجه سلامتی را تا حد زیادی بهبود بخشد. طبق گزارشی در سال 2020 در مجله لنست (Lancet) به نظر می رسد استفاده از سمعک احتمال ابتلا به زوال عقل (dementia) ناشی از کم شنوایی را کاهش می دهد.
انواع سمعک
سمعک ها از نظر شکل ظاهری شامل چهار نوع اصلی هستند؛ سمعک پشت گوشی، سمعک ریک، سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی.
سمعک پشت گوشی
در سمعکهای پشت گوشی تمام اجزای الکترونیکی (محفظه باتری، میکروفون، تقویت کننده و بلندگو) پشت گوش قرار می گیرد و سمعک با لوله ای نازک به قالب سمعک که داخل مجرای گوش قرار می گیرد، متصل میشود. سمعک های پشت گوشی برای افراد مبتلا به کم شنوایی ملایم تا عمیق مناسب است.
سمعک ریک
سمعک ریک نیز در پشت گوش قرار می گیرد، اما از طریق سیم نازکی به بلندگوی کوچکی که در مجرای گوش قرار می گیرد، متصل می شود. صدا به صورت الکترونیکی از سمعک و از طریق سیم به بلندگو منتقل می شود و سپس به داخل مجرای گوش جریان می یابد. سمعک ریک که یکی از محبوب ترین مدل هاست، برای افرادی با کم شنوایی ملایم تا شدید مناسب است.
سمعک های داخل گوشی
سمعک های داخل گوشی تا حدی در داخل گوش پنهان هستند. در خارج مجرای گوش قرار می گیرند، بدون قطعه ای اضافی در پشت گوش. تمام اجزای سمعک داخل گوشی در پوسته پلاستیکی سخت قرار دارند. این نوع سمعک برای افرادی با کم شنوایی ملایم تا شدید مناسب است.
سمعک نامرئی
سمعک نامرئی کاملا داخل مجرای گوش قرار می گیرد و با توجه به شکل و اندازه مجرای گوش در بسیاری از گوش ها تقریبا نامرئی به نظر می رسد. سمعک نامرئی برای افراد مبتلا به کم شنوایی ملایم تا شدید مناسب است.
عوارض سمعک چیست؟
استفاده از سمعک در صورت تجویز اشتباه یا استفاده نادرست ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، از جمله:
درد در اطراف گوشی که سمعک در آن قرار دارد
تحریک پوست
خارش گوش
مشکل شنوایی
سردرد
وزوز گوش
سوت کشیدن (فیدبک) سمعک
چگونه بهترین سمعک را برای خود انتخاب کنیم؟
بهترین سمعک برای شما به سطح کم شنوایی، سبک زندگی و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. ابتدا برای تست شنوایی سنجی به شنوایی شناس مراجعه کنید تا میزان کم شنوایی شما مشخص شود. شنوایی شناس پس از مشخص شدن میزان کم شنوایی و با توجه به سبک زندگی و دیگر عوامل شخصی میتواند مناسب ترین مدل ها را برای انتخاب به شما معرفی کند. تجویز سمعک مناسب به سه عامل بستگی دارد:
نوع کم شنوایی شما. بسیاری از افراد ابتدا شنوایی خود را در فرکانس های بالا از دست می دهند. برخی از افراد در تمام فرکانس ها مشکل دارند. تستهای شنوایی سنجی حساسیت یا میزان بلندی صدا برای شنیده شدن، وضوح و میزان درک گفتار را اندازهگیری میکند. نتایج این تست ها به انتخاب سمعک مناسب برای شما کمک می کند.
سبک زندگی شما. آیا شما شاغل هستید؟ آیا عاشق غذا خوردن در رستوران هستید؟ آیا پادکست گوش می دهید؟ سبک زندگی شما نشان می دهد که کدام ویژگی ها (مانند اتصال بلوتوثی تلفن همراه شما به سمعک) برای شما مهم هستند.
مهارت دستان شما. اگر مهارت دستان شما ضعیف است و در گذاشتن و برداشتن باتری سمعک مشکل دارید، سمعک شارژی برای شما توصیه می شود. اندازه باتری سمعک ها معمولا کوچک است، به طوری که تعویض آنها گاهی اوقات ممکن است دردسر ساز باشد.
بر اساس این عوامل و همچنین بودجه شما، شنوایی شناس مدل، سطح فناوری و ویژگی های سمعک مناسب برای شما را مشخص می کند. پس از انتخاب سمعک مناسب، شنوایی شناس باید صدای سمعک را متناسب با نیازهای شنوایی خاص شما تنظیم و برنامه ریزی کند.
سمعک چقدر عمر می کند؟
بیشتر سمعک های با کیفیت بالا معمولا 5 تا 7 سال عمر می کنند. با توجه به آنچه گفته شد، نگهداری دقیق، خدمات پس از فروش منظم و تعمیر میتواند به طول عمر بیشتر از متوسط کمک کند.
با این حال، تولیدکنندگان اغلب تولید قطعات مورد نیاز برای تعمیرات را پس از 5 تا 7 سال متوقف میکنند و معمولا فناوری مورد استفاده در سمعکها به اندازه ای پیشرفت می کند که کاربر سمعک ترجیح می دهد بعد از 5 سال جدیدترین فناوری را جایگزین سمعک فعلی خود کند.
منبع: