آیا دقیقا میدانید مشاوره کسب و کار چیست؟ اکثر مردم، وقتی نام مشاوره کسب و کار را میشنوند دفاتر بزرگ و شخصی را با کت و شلوار را تصور میکنند که با ریسکهای بالا و مسئولیتهای زیادی دست و پنجه نرم میکنند. اما واقعا کار مشاوره کسب و کار چیست؟! مشاوره کسب و کار به معنای کمک به مشتری برای حل یک مشکل خاص با تقسیم تخصص و مشاوره است.
یک مشاور کسب و کار موفق قبل از هر چیز دانش گسترده ای از بسیاری از جنبههای تجارت و نیروهای بازار دارد. مشاوران کسب و کار در صنایع و زمینههای خاص کار میکنند و درک و دانش عمیقی از آن کسب و کار دارند. در این مقاله از کاسب یار می فهمیم مشاوره کسب و کار چیست و با انواع مشاوره کسب و کار آشنا خواهید شد. مشاوره کسب و کار، یکی از ارکان مدیریت و سازماندهی بیزینس در سطح والاست.
مشاوره کسب و کار یعنی کمک به شناسایی، رسیدگی و غلبه بر موانع برای رسیدن به اهداف کسب و کار. مشاوره کسب و کار چون از بیرون به کسب و کار نگاه می کند، مشکلات را بهتر و عمیق تر می بیند. هم چنین تخصص و تجربه ای که مشاور از کار کردن با سایر کسب و کارهای رقیب و سایر صنایع به دست آورده می تواند به حل سریع تر چالش ها و پیشرفت سریع تر کمک کند.
پس از COVID-19، بسیاری از افراد از مشاوره سنتی به مشاوره کسب و کار آنلاین روی آوردند. کاسب یار این شرایط را فراهم کرده که شما مدیران گرامی در هر کجا و هر زمانی بتوانید مشاوره کسب و کار را به صورت آنلاین، تلفنی و یا حضوری دریافت کنید.
حالا که فهمیدیم مشاوره کسب و کار چیست، باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا مشاغل و افراد به خدمات مشاوره نیاز دارند؟ مشاغل و افراد در سراسر جهان به دنبال راههایی برای رشد و شکوفایی هستند. اقیانوسی از دانش و مهارتهای گوناگونی وجود دارد که ممکن است فرد به آن نیاز داشته باشد و در نتیجه برای آن مشاور استخدام کند. افراد اغلب در مواردی که تسلط کافی بر کسب و کار ندارند به مشاور نیاز دارند. مثلا از خدمات یک مشاور مالی برای پرداخت مالیات یا یک مشاور سلامت روان برای حل مشکلات عاطفی خود استفاده می کنند.
کسبوکارها معمولا زمانی مشاور کسب و کار را استخدام میکنند که به مشاوره تخصصی به شیوهای خاص نیاز دارند و مدیریت داخلی آنها نتواند از عهده آن برآید. مزیتی که کسب و کارها از استخدام خدمات مشاوره به دست میآورند، توانایی دستیابی به دیدگاهی عینی از کسب و کار است.
مدیریت یک سازمان مقدار زیادی از زمان و تلاش خود را برای انجام کارهای مدیریتی خود اختصاص میدهد که در مواقعی مانع از انتقاد از عملکرد آنها میشود. یک مشاور میتواند انتقاد سازنده ای را از دیدگاه یک فرد خارجی ارائه دهد تا به کسب و کار کمک کند عملکردش را بهبود بخشد.
مشاوره دیجیتال مارکتینگ، یکی از پرطرفدارترین و عملیترین انواع مشاوره های های کسب و کار است. جایگاه دیجیتال در دنیای امروز مجموعه ای از ایدهها و خدمات مختلف را در بر میگیرد و می تواند شامل بازاریابی دیجیتال، سئو، وبلاگ نویسی، توسعه وب و موارد دیگر باشد. مشاوره کسب و کار، یکی از ارکان مدیریت و سازماندهی بیزینس در سطح والاست.
مشاوره رسانههای اجتماعی نیز نوعی از مشاوره دیجیتال مارکتینگ است. بسیاری از صاحبان مشاغل نیاز به حضور قوی در رسانههای اجتماعی برای کسب و کار خود دارند. یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ تعیین میکند که چه کمپینهایی را چه زمانی باید انجام دهید، چه پارامترهایی موثرتر هستند و چه محتوایی بیشترین سود را دارد. مشاوران دیجیتال مارکتینگ به ما میگویند چگونه و کجا محصول یا خدمات خود را بفروشیم.
سیستم سازی به مجموعه کارهایی می گویند که باعث خودکارسازی کارها شده و نیاز به نظارت مدیر شرکت را کمتر میکند. مشاوره سیستم سازی میتواند از غرق شدن در شلوغی کار و کم شدن بهرهوری آن جلوگیری کند و روحیه کارکنان و بهرهوری آنها را افزایش دهد.
مشاوره بازاریابی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که زمینه مناسبی را برای جذب مشتری بیشتر و رونق کسب و کار یا فعالیت اقتصادی فراهم می کند. مشاور بازاریابی باید دارای مهارتهای نوشتاری قوی و تواناییهای ارتباطی خوب باشد تا بتواند به مشتریان کمک کند در مورد خرید از کسب و کار تصمیمات آگاهانه بگیرند. نقش اصلی مشاوره بازاریابی کمک به یک شرکت برای ترویج محصولات یا خدمات و افزایش فروش است.
مشاوره فروش و بازاریابی به کسب و کارها در مورد چگونگی توسعه و اجرای استراتژیهای فروش و بازاریابی توصیه میکند، یعنی استفاده از روش هایی برای گسترش آگاهی از یک محصول یا خدمات به مشتریان بالقوه و ترغیب آنها به خرید.
بازاریابی عامل مهمی است که به موفقیت هر کسب و کاری کمک زیادی میکند. مشاوران بازاریابی داده هایی را از کسب و کارها به دست می آورند تا تقاضا، عرضه و مخاطبان هدف آنها را تجزیه و تحلیل کنند، به آنها برنامههای بازاریابی سازنده ارائه دهند، اهداف بازاریابی را تعیین کنند، در مورد انواع تبلیغاتی که به بهترین وجه برای مدل کسب و کار آنها مناسب است آموزش داده و آنها را در مورد کمپینهای تبلیغاتی سازنده آگاه کنند.
مشاوره بازاریابی موفق میتواند به کسب و کارها کمک کند تا فروش خود را افزایش دهند، سهم بازار خود را بیشتر کرده و با مشتریان بالقوه ارتباط موثری برقرار کنند. نمونههایی از راهکارهای فروش و بازاریابی میتواند شامل موارد زیر باشد:
اکثر مدیرانی که صاحب یک کسب و کار چندین ساله هستند می دانند که مشاوره کسب و کار چیست و چقدر اهمیت دارد. اما راه اندازی یک شغل جدید یک موضوع کاملا جدا است و به مشاوره تخصصی نیاز دارد.
مراحل اولیه کلیدی در راه اندازی یک کسب و کار شامل انجام تحقیقات بازار، نوشتن طرح کسب و کار، تامین مالی کسب و کار شما، انتخاب محل کسب و کار و انتخاب ساختار کسب و کار است. پس از آن، باید نامی را انتخاب کنید، کسب و کار خود را ثبت کنید و هر گونه شناسه مالیاتی، مجوز یا مجوزی را که نیاز دارید دریافت کنید. در نهایت، باید یک حساب بانکی تجاری باز کنید. استفاده از مشاوره راهاندازی کسب و کار در تمام طول این فرایند بسیار راهگشا خواهد بود.
مشاوره کسب و کار اینترنتی باید توسط گروهی ارائه شود که در زمینه های طراحی بیزینس پلن، طراحی گرافیک، طراحی سایت و سیاست گذاری فروش اینترنتی تخصص کامل دارند. آنها در مورد موارد زیر می توانند به کسب و کارهای اینترنتی مشاوره ارائه دهند:
اگر برای پیدا کردن ریشه مشکلات کسب و کارتان به کمک نیاز دارید، کافی است با ابزار آنلاین عارضه یابی و تحلیل کسب و کار کاسب یار، در کمتر از 10 دقیقه بفهمید که در چه بخشی مشکل دارید و در کدام بخش می تونید بهتر شوید:
امروزه با رشد تکنولوژی، کسب و کار خانگی در بین مردان و زنان رشد بسیاری کرده و برای یک کسب و کار خانگی استفاده از مشاور میتواند کار را بسیار آسانتر کند. مشاوره کسب و کار خانگی از برنامهریزی تا آموزش و اجرای راهکارها با صاحبان مشاغل خانگی همراه است.
آنها بهطور مستقیم با کارآفرینان مشاغل خانگی در زمینه توسعه یک طرح تجاری، بودجه لازم برای شروع ایده، شناسایی نیازهای بازاریابی، گسترش مهارتهای لازم، نحوه فعالیت در شبکه های اجتماعی و … همکاری میکنند.
متاسفانه خیلی از افرادی که صاحب مشاغل خانگی هستند نمی دانند که مشاوره کسب و کار چیست و چقدر می تواند برای پیشرف بیزنس آن ها موثر باشد.
راهاندازی یک کسب و کار کوچک یا متوسط به دلیل تعداد زیاد عواملی که برای موفقیت لازم است بسیار چالش برانگیز است، از حسابداری گرفته تا منابع انسانی و پشتیبانی فنی. مشخصا غیرممکن است که صاحبان کسب و کار بتوانند همه این کارها را به تنهایی انجام دهند. این جاست که می فهمیم اهمیت مشاوره کسب و کار چیست به خصوص برای مشاغل کوچک که ممکن است رقبای زیادی هم داشته باشند.
اهمیت وجود کسب و کارهای کوچک و رشد آن ها برای اقتصاد کشور در آمار جالب زیر کاملا نمایان است:
برخی افراد هستند که میخواهند پول خود را در کسب و کاری سرمایه گذاری کنند و می خواهند با افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص دارند مشورت کنند. بهتر است اگر شما هم به فکر سرمایه گذاری در یک کسب و کار جدید هستید، حتما با مشاوران سرمایه گذاری مشورت کنند و از مشورت با افراد و یا تالارهای گفتگوی آنلاین و سایت های غیرمعتبر که تحصیلات و تجربه مرتبط ندارند خودداری کنید.
افرادی که در زمینه مشاوره کار تولیدی فعالیت می کنند به کسب و کارها کمک می کنند تا چهار جنبه مهم تولید را ارزیابی کنند، یعنی زنجیره تامین، فضای تولید، شاخص های عملکرد و فعالیت های دیجیتال.
وظیفه دیگر مشاوران کار تولیدی تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری و استفاده از دانش صنعت در جهت ارائه راهکار برای تولید محصولات بهینه است.
امروزه با تعداد بالای رقیبهای کاری و رشد چشمگیر در هر نوع کسب و کار هیچ کس به تنهایی قادر نیست که کارهای شرکت را سامان دهد. حتما شما با خواندن این مطلب به این حرف که مشاوره کسب و کار چیست و چرا ضروری است رسیده باشید.
امروزه هر چیزی هزینهای دارد بنابراین برای مشاوره کسب و کار نیز باید هزینه کنید. هزینه مشاوره کسب و کار ممکن است به صورت توافقی، ساعتی یا درصدی باشد.
مشاوره کسب و کار یک حرفه بسیار پربار است که میتواند به ارتقای کسبوکارها به سطح بعدی کمک کند. مشاوران ما در کاسب یار می دانند که اهمیت مشاوره کسب و کار چیست و تجربیات منحصربهفردشان را در اختیار مدیران می گذارند تا با چالشهایی که برای رسیدن به اهداف شرکت مواجه هستند غلبه کنند.
منبع:
https://kasebyaar.com/mag/business-consulting/what-is-business-consulting/