در صورت عدم تشخیص زود هنگام کم شنوایی در کودکان باعث بروز مشکلات گفتاری و زبانی در آنها می شود. این گونه اختلالات همچنین می تواند باعث عقب ماندگی تحصیلی و مشکلات روانی برای کودکان شود و در سنین بزرگسالی نیز باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه اشتغال و تشکیل زندگی برای فرد شود. با توجه به موارد گفته شده تشخیص به موقع کم شنوایی در کودکان باعث از بین رفتن این گونه اثرات مخرب می شود. مرکز شنوایی شناسی متین با انجام دادن آزمایشات، شدت شنوایی کودک شما را اندازه گیری می کند. با انجام آزمایشات ادیومتری نوزادان مبتلا به اختلالات مادرزادی از این طریق شناسایی می شوند. اگر گوش کودک شما نتواند صداهایی را در زیر سطح شنوایی تشخیص دهد، ممکن است کودک دچار کم شنوایی شده باشد. برای آگاهی از ارزیابی شنوایی کودکان, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
شنوایی سنجی کودکان با ادیومتری رفتاری
در این آزمون متخصص شنوایی محرک های صدا را برای کودک ارسال می کند و رفتار کودک را بررسی می کند.
ادیومتری تشویق بینایی : در این آزمون متخصص شنوایی برای نوزادان 6 ماه تا کودکان 2 تا 5 ساله محرکات صدا را ارسال می کند. در این آزمایش صداها به وسیله یک دستگاه ادیومتری و در یک اتاق دارای عایق صوت برای نوزادان فرستاده می شود، همزمان با این آزمایش یک اسباب بازی حرکت می کند. سپس آستانه های شنوایی کودک در فرکانس های مختلف توسط ادیوگرام ثبت می شود. برای آگاهی از ارزیابی شنوایی کودکان, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
ادیومتری بازی شرطی : این آزمون برای کودکان بالا 2 تا 5 سال استفاده می شود، این آزمایش می تواند همراه با مادر کودک انجام شود. اما نکته قابل توجه این است که قبل این آزمایش مادر باید به خوبی آموزش ببیند. مراحل انجام این آزمایش به گونه ای است که متخصص شنوایی در بیرون اتاق صدایی را برای کودک پخش می کند، سپس کودک مطابق میل خود با هر بار شنیدن صدا بازی مورد علاقه اش را انجام می دهد سپس نتایج ثبت می شود.
کم شنوایی موقت در کودکان
برخی از کودکان ممکن است به صورت موقت کم شنوایی را تجربه کنند، گرچه ممکن است این مورد به صورت مدوام ادامه نداشته باشد اما روی رشد گفتار و زبان آنها تاثیر بدی می گذارد. کم شنوایی موقت در کودکان ممکن است ناشی از عفونت گوش میانی باشد. خوشبختانه این نوع کم شنوایی معمولا موقتی است و خود به خود برطرف می شود.
علائم کم شنوایی در نوزادان و کودکان
کودک شما از بدو تولد تا چهار ماهگی باید موارد زیر را بتواند تشخیص دهد :
کودک شما باید از 9 تا 15 ماهگی بتواند موارد زیر را انجام دهد :
کودک شما باید از 15 تا 24 ماهگی بتواند موارد زیر را به کار ببرد :
منبع:
بهترین مارک های سمعک : به گزارش دلگرم سوالی که ذهن بسیاری از کم شنوایان را در انتخاب سمعک به خود مشغول می کند این است که بهترین برند سمعک کدام است؟! در ایران برندهای خوبی مانند: فوناک (Phonak)، سیگنیا (Signia) (نام قبلی کمپانی زیمنس )، استارکی (Starkey)، سونیک (Sonic)، سمعک بلتون (Beltone)، ویدکس (Widex)، اتیکن (Oticon)، اینترتون (Interton)، ریساند ( Resound) و غیره وجود دارد. در چند سال اخیر تکنولوژِی مورد استفاده در سمعک ها تغییر کرده است و نسبت به گذشته دارای عملکرد بهتری هستند.با این نوع از سمعک ها که با استفاده از تکنولوژی روز دنیا ساخته شده است کم شنوایان می توانند در هر محیطی قرارگرفته و شنوایی بهتری داشته باشند. همه کمپانی ها سعی بر این دارند که در سمعک تولیدی، هر سال فن آوری جدیدی را معرفی کند. فن آوری استفاده شده در هر سمعکی با سمعک های دیگر فرق دارد. برای خرید سمعک زیمنس اصل, از مراکز مطمئن تهیه خریداری کنید.
به طور مطلق نمی توان یه نوع سمعک را به عنوان بهترین برند سمعک معرفی کرد چرا که هر سمعکی با توجه به فن آوری استفاده شده در آن برای بهبود در شنوایی فردی با ویژگی های کم شنوایی مختص به آن فرد مورد استفاده قرارگیرد. در واقع برای هر فرد بر اساس نوع و میزان کم شنوایی که به آن مبتلا است سمعکی با ویژگی های خاص تجویز می شود. بنابراین بهتر است به جای سوال بهترین برند سمعک کدام است پرسیده شود بهترین سمعک گوش برای من کدام است؟ مطرح شود. به اطلاعاتی نظیر میزان و نوع کم شنوایی، ابعاد و فرم گوش و نیاز شنیداری و همچنین میزان بودجه در نظر گرفته شده، نوع فعالیت یا حرفه، سلیقه فردی و سبک زندگی شخص. بنابراین لازمه بدست آوردن این اطلاعات مراجعه به مراکز شنوایی شناسی می باشد.نمی توان گفت که کدام مارک یا برند سمعک نسبت به دیگر برند ها برتری دارد. اغلب شنوایی شناس ها شش نوع از بهترین برند سمعک را نسبت به دیگر برندها با کیفیت تر و بهتر می داند. البته هر کدام از برند های موجود دارای فن آوری های خاص خود هستند. اما این شش برند از جهاتی برتری بیشتر دارند:
تبلیغ
کسب و کار خود را در گوگل تبلیغ کنید و فروش خود را چند برابر کنید!!!
مشاوره رایگان
این شش کمپانی به دلایلی مانند: رواج فرهنگ استفاده از سمعک، برپایی دوره های آموزشی برای شنوایی شناسانی که سمعک های این کمپانی ها را برای کم شنوایان تجویز می کنند، تحقیق و پژوهش در زمینه برای طراحی و ساختن سمعک هایی با عملکرد و کیفیت صدای بهتر. برای خرید سمعک زیمنس اصل, از مراکز مطمئن تهیه خریداری کنید.
شروع فعالیت این برند از کمپانی سمعک زیمنس آغاز می شود. در واقع بعد از اینکه ورنر ون زیمنس نوعی تلفن برای افراد با اختلالات شنوایی طراحی و تولید کرد این کمپانی را در سال ۱۸۷۸ پایه گذاری کرد. یکی از دلایل شهرت این برند تولید اولین سمعک دیجیتال پشت گوشی و همچنین سمعک وایرلس بود. اما در سال ۲۰۱۵ میلادی این کمپانی به به گروه سیوانتوس واگذار شد و آنها ژانویه ۲۰۱۶ سمعکی به نام سیگنیا تولید و روانه بازار کردند.همچنین سمعک های : سمعک ادیوسرویس (Audio Service)، سمعک رکستون (Rexton)، سمعک اِیاِم (A&M) مربوط به این کمپانی می شود.
تبلیغ
میخواهید رتبه یک گوگل باشید؟|تبلیغات در گوگل با مشاوره رایگان + تعرفه
مشاوره رایگان
این کمپانی در سال ۱۹۴۷ در کشور سوئیس تاسیس گشت. مالکیت این کمپانی در حال حاضر به کمپانی سونووا تعلق دارد. این برند در زمینه تولید تجهیزات برای کودکان فعالیت دارد، همانند سمعک هایی از نوع پشت گوشی نایدا (Naida). ضمن اینکه این برند دارای شعار Life is On به معنای زندگی جاری است. همچنین دارای برندهای Unitron ،Phonak ،Lyric می باشد و در سال ۲۰۰۹ سمعکی را طراحی و تولید کرد که با پروتز کاشت حلزون گوش سازگاری دارد.
کمپانی سمعک استارکی در سال۱۹۶۷ راه اندازی شد و دارای برندهای NuEar ، MICROTECH و Audibel نیز می باشد. سمعک های این کمپانی در زمینه های کاهش نویز نسبت به دیگر برندها سرآمد می باشد. همچنین این برند سالانه تعداد زیادی سمعک بیش از صد میلیون، به افراد مختلف از بزرگسال تا کودک ارائه کرده است.
تبلیغ
با همکاری با یکتانت کسب درآمد کن!
اطلاعات بیشتر
این کمپانی هم در دانمارک و در سال ۱۹۵۶ پایه گذاری شد و اولین برندی بود که سمعک دیجیتال داخل گوشی را برای کم شنوایان طراحی کرد. ولی درحاضر مالکیت آن به متعلق برند های وسترمن و توفهلم می باشد. برند ویدکس از لحاظ کیفیت صدا بسیار شناخته شده می باشد. اخیرن سمعکی توسط این کمپانی ساخته شده است به نام سمک Evoke که از فن آوری Machine Learning در ساخت آن استفاده شده است. بعضی از مدل های سمعک Evoke برای گوشی های برند آیفون طراحی شده است.
این برند در ساخت سمعک همیشه دارای نوآوری بوده است. جزء اولین برندهایی بود که از سیستم (WDRC تراکم دامنه پویایی وسیع) و سیستم سمعکهای تجویز باز (open-fitting) در ساخت سمعک های تولیدی خود استفاده کرده است. این کمپانی در سال ۲۰۱۳ میلادی با فن آوری وایرلس موفق به ساخت اولین سمعک ها برای آیفون (MFi) به اسم LiNX شد. همین امر موجب شد تحولی شگرف در ایجاد ارتباط بین گوشی موبایل و سمعک بوجود بیاید. تازه ترین محصول تولیدی این کمپانی LiNX Quattro™ است که بدون نیاز به رابط برای اتصال به موبایل یا تلفن همراه و مجهز به سیستم عامل اندروید متصل می باشد. از دیگر شرکت هایی که متعلق به شرکت یا گروه جی اِن ریساند می باشد: اینترتون (Interton)، جبرا (Jabra)، بلتون (Beltone) که در زمینه ساخت هدست، هدفون، اسپیکر و میکروفون شهرت دارند.
تبلیغ
تبلیغاتت رو بهینه کن تا بهترین نتیجه رو بگیری!
ثبت نام کن
شخصیتی به نام هانس دمنت برای کمک به همسرش که دچار عارضه کم شنوایی بود کمپانی به نام اتیکن را در سال ۱۹۰۴ تاسیس کرد. بعد از گذشت چند سال این شرکت به پسرش واگذار شد در حال حاضر نیز در مالکیت هولدینگ ویلیام دمنت می باشد.کمپانی سمعک اتیکن بزرگترین شرکت تولید کننده سمعک در سرتاسر دنیا می باشد. شعار این شرکت People First است و همچنین اولین شرکت سازنده سمعک دیجیتال Digifocus بوده است. حوزه فعالیت این شرکت هم اکنون شخصی سازی سمعک برای هر فردی به طور جداگانه می باشد. دلیل این امر این است که فرد کم شنوا طبیعی تر بشنود و برای شنیدن اصوات به تلاش کمتری احتیاج داشته باشد. نام این تکنولوژی BrainHearing نامیده شده است.اخیراً این کمپانی سمعکی به نام Opn S را طراحی کرده است که جزء اولین سمعک با قابلیت اتصال به اینترنت است. از دیگر برندهای مشابه با این شرکت برندهای سونیک (Sonic) و برنافون (Bernafon) می باشد که می توانید در نمایندگی سمعک برنافون با مشاوره رایگان اقدام به خرید نمایید.
تبلیغ
تلفن چهار رقمی رند ویژه کسب و کارها + مشاوره رایگان
مشاهده
سمعک دارای برندهای مختلف و سطح کیفیت متفاوت است. همچنین تفاوت در نحوه طراحی و کارایی آنها باعث می شود که هرنوع سمعک مناسب افراد خاصی باشد. بهترین مشاور در زمینه انتخاب سمعک مناسب پزشک متخصص است. اما آشنایی کلی درباره انواع سمعک و بهترین سمعک های موجود در بازار می تواند در انتخاب صحیح به شما کمک کند. در ادامه با بررسی سوالات متداول در زمینه انواع برند سمعک و خرید سمعک مناسب پرداخته می شود.نمی توان به این پرسش به سادگی پاسخ داد دلیلش هم این است که برندهای زیادی وجود دارد که هرکدام ویژگی های منحصر به فردی دارند و نمی توان به سادگی یکی را از دیگری متمایز کرد.
حتماً بخوانید:
افرادی که از قدرت شنوایی کامل برخوردار نیستند سمعک بهترین وسیله برای آنهاست. سمعک در قدیم یک مخروط قیفمانند تقویتکننده بود. سمعک وسیلهای برای…
مهمترین برندهای سمعک کدامند؟
از بین برندهای مختلف سمعک، برند سمعک زیمنس آلمان، برند اتیکن دانمارک، برند استارکی امریکا و فوناک سوئیس از بقیه سمعک ها به نظر می رسد عملکرد بهتری داشته باشند.
ویژگی سمعک زیمنس آلمان چیست؟
سمعک زیمنس آلمان یکی از قدیمی ترین برندهای سمعک است که بیش از ۱۴۰ سال قدمت دارد. سمعک های این برند آلمانی در استحکام و گستردگی تنوع سمعک ها زبانزد هستند.
ویژگی سمعک اتیکن دانمارک کدامند؟
سمعک های اتیکن دانمارک نیز جزو سمعک های رده اول دنیا محسوب می شود کیفیت بسیار بالا در سمعک های نسل جدید از خصوصیات این برند دانمارکی می باشد.
خصوصیات سمعک های استارکی آمریکا چیست؟
سمعک های استارکی که ساخته شده در آمریکا می باشند دارای عملکرد بسیار خوبی در درک گفتار خصوصا در محیط های شلوغ می باشند.
ویژگی منحصر به فرد سمعک فوناک سوئیس چیست؟
این برند سوئیس دارای طیف سمعک های گسترده ای است که در کنار سمعک های معمول، به صورت اختصاصی سمعک های مربوط به کودکان را تولید می کند. سمعک های سازگار با کاشت حلزون هم از دیگر سمعک های این برند است.
بهترین مارک سمعک در ایران کدام است؟
منبع:
برند های تولید کننده سمعک، در شکلها و استایلهای متعددی، انواع سمعک را تولید می کنند که از لحاظ نحوه قرار گرفتن در گوش، شکل ظاهری و همچنین میزان تقویت کنندگی، با یکدیگر تفاوت دارند و بسته به نوع و میزان افت شنوایی، توسط کارشناسان شنوایی و سمعک، برای حل مشکل کم شنوایی شما تجویز می شوند.
برای معرفی انواع سمعک، در اینجا ما قصد داریم با انواع سمک داخل گوشی و انواع سمعک پشت گوشی آشنا شده و مزایا و قابلیات هر کدام را عنوان کنیم پس تا پایان، همراه ما باشید. برای آگاهی از قیمت سمعک, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
بطور کلی می توان سمعک ها را از لحاظ شکل و محل قرارگیری آنها در گوش، به دو دسته اصلی سمعک های پشت گوشی و سمعک های داخل گوشی طبقه بندی کرد. تولید کنندگان سمعک، ممکن است هر کدام از انواع سمعک را با اسامی متفاوتی عرضه کنند. که معمولا اسم آنها، مخفف نام انگلیسی آن ها میباشد. در ادامه به طور کلی با این نام ها آشنا خواهید شد.
در سمعک های پشت گوشی BTE ، بدنه (پوسته سمعک) سمعک در بالا و پشت گوش شما قرار می گیرد. تمامی اجزای تشکیل دهنده سمعک شامل میکروفون، باتری، مدارات الکترونیکی و بلندگو) توسط یک پوسته پلاستیکی مقاوم محافظت می شود. صدا توسط میکروفون دریافت و پس از پردازش و تقویت از طریق یک لوله شفاف پلاستیکی به داخل گوش گوش هدایت می شود. این لوله حامل صدا از یک سمت به بدنه سمعک و از سمت دیگر به قالب گوش و یا کاف (قطعه سیلیکونی نرم که به آن Ear Tip نیز گفته می شود) متصل می شود. قالب و یا کاف کمک می کند که لوله صوتی به درستی داخل گوش قرار بگیرد.
نوع دیگری از سمعک های پشت گوشی وجود دارد که در آن بلندگو (رسیور) به جای قرار گرفتن داخل بدنه سمعک، درون مجرای گوش قرار می گیرد و توسط یک سیم بسیار باریک که به سختی دیده می شود، به بدنه سمعک متصل می گردد. به این نوع از سمعک های پشت گوشی به علت قرار گرفتن بلندگو داخل مجرای گوش اصطلاحا سمعک های گیرنده داخل گوش/مجرای گوش گفته می شود. برخی از برندهای تولید کننده سمعک عبارت “گیرنده داخل گوش – Receiver In the Ear – RITE” و برخی دیگر عبارت “گیرنده داخل مجرای گوش – Receiver In Canal – RIC” را برای این نوع سمعک بکار می برند. در ادامه به معرفی این نوع از سمعک خواهیم پرداخت.
سمعک های پشت گوشی به علت قدرت تقویت کنندگی بالا و همچنین داشتن امکانات متنوع نظیر وجود دکمه های کنترلی مختلف بر روی بدنه سمعک جهت تنظیم بلندی صدا و تغییر برنامه های سمعک، درب باتری و تلکویل و امکانات پیشرفته ارتباطی که در مدلهای وایرلس و بلوتوث دار موجود است، یکی از پر فروش ترین و کارآمد ترین نوع سمعک به شمار می آیند. با آین وجود برخی افراد که نگران دیده شدن سمعکشان هستند، ممکن است با این نوع سمعک احساس راحتی نکنند.
معمولا شرکتهای تولید کننده سمعک، بر اساس میزان توان تقویتی سمعک، مدلهای متفاوتی را تولید می کنند. بطور مثال برای کم شنوایی ملایم تا شدید، مدل استاندارد و برای کم شنوایی های شدید تا عمیق مدل پاور و یا سوپر پاور تولید می شود. در سمعک های جدید، حتی در مدلهای سوپر پاور، ابعاد سمعک در مقایسه با گذشته، کاهش قابل توجهی داشته است.
انواع سمعک پشت گوشی در رنگ بندی های متنوع برای هماهنگی بیشتر با رنگ پوست و موی شما، تولید می شوند.
پیشنهاد میکنیم بلاگ همه چیز درباره سمعک را برای آشنایی با قابلیاتی که یک سمعک باید داشته باشد، مطالعه نمایید
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، این سمعک ها از لحاظ ظاهری شبیه سمعک های پشت گوشی بوده با این تفاوت که گیرنده (بلندگوی سمعک) از داخل بدنه سمعک که در پشت گوش قرار می گیرد حذف شده و درون گوش (RITE) و یا مجرای گوش (RIC) قرار می گیرد. یک سیم بسیار نازک که به سختی قابل مشاهده است، بلندگو را به بدنه سمعک متصل می کند و سیگنال الکتریکی را به بلندگو منتقل می کند. بلندگو که به آن گیرنده و یا رسیور گفته می شود سیگنال الکتریکی را به صدا تبدیل می کند. برای آگاهی از قیمت سمعک, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
سمعک های RIC/RITE، نسبت به سمعک های پشت گوشی، ابعاد کوچکتر و طراحی ظریف تری داشته و به راحتی درون گوش فیت می شود. این نوع سمعک را می توان برای درجات مختلفی از افت شنوایی تجویز کرد. همچنین در برخی از مدلها، دکمه های کنترلی برای تنظیم بلندی صدای سمعک و همچنین تغییر برنامه های آن بر روی بدنه سمعک برای راحتی استفاده از سمعک تعبیه شده است. این سمعک یکی از پر طرفدار ترین نوع سمعک در بین کاربران محسوب می شود.
سمعکهای داخل گوشی ITE (ITE مخفف کلمه In the Ear یعنی “داخل گوش” است)، با قالب گیری از کانال گوش، بطور سفارشی برای هر فرد در رنگ بندی ها و اشکال مختلف ساخته می شود و به همین علت به این نوع از سمعک ها، سمعکهای سفارشی نیز گفته می شود.
در انواع سمعک داخل گوش ، تمامی اجزای تشکیل دهنده سمعک درون یک پوسته پلاستیکی داخل گوش قرار می گیرد. متخصص شنوایی ابتدا از مجرای گوش شما قالب تهیه کرده و این قالب برای ساخت سمعک به لابراتوار فرستاده می شود. سمعک های داخل گوشی در اندازه ها و شکل های گوناگون ساخته می شود که طیف وسیعی از انواع سمعک ها را از سمعکهای قدرتمند و قابل دید Full Shell تا سمعک های نامرئی (IIC) در بر می گیرد.
سمعک های داخل گوشی مدتهای زیادی است که توسط سازندگان سمعک، به بازار عرضه می شود و همانگونه که ذکر شد شکلها و اندازه های مختلفی دارند و در سطوح مختلفی از امکانات و توان تقویتی در دسترس هستند. این نوع از سمعک، قبل از تولید سمعک های RIC/RITE از محبوبیت بالایی برخوردار بودند و با معرفی سمعکهای نامرئی، دوباره محبوبیت خود را بازیافتند. همچنین تولید کنندگان سمعک با ارایه امکانات پیشرفته در سمعک های سفارشی، باعث شدند که مردم به استفاده از این نوع سمعک تمایل بیشتری نشان دهند. در حال حاضر بیشتر برند های تولید کننده سمعک، امکانات بی سیم را نیز در این سمعک ها، پیاده سازی کرده اند.
انواع مختلف سمعک های داخل گوشی را می توان بصورت زیر طبقه بندی کرد:
انواع سمعک نامرئی که به آن سمعک Invisible In Canal و یا سمعک IIC نیز گفته می شود، کوچکترین نوع سمعک است که با قالب گیری از مجرای گوش، در عمق کانال گوش شما قرار داده می شود و برای افت شنوایی ملایم تا متوسط در بزرگسالان تجویز می شود. یکی از بزرگترین مزایای این سمعک ها، نامریی بودن آنها است به گونه ای که کاملا از دید پنهان هستند.
سمعک های نامرئی و یا سمعک های مخفی و غیر قابل دید، چند وقتی است که وارد بازار شده اند و از آنجاییکه بیشتر افراد دوست ندارند سمعکشان دیده شود، سمعک های نامرئی طرفداران زیادی پیدا کرده است. این نوع سمعک در عمق کانال گوش قرار می گیرند و به راحتی قابل دید نیستند. ولی این جثه کوچک معایب خودش را دارد. بطور مثال ابعاد کوچک این سمعک اجازه بکارگیری تکنولوژی های بی سیم را به سازندگان سمعک نمی دهد ولی اخیرا برندهای معتبر تولید کننده سمعک، نظیر اتیکن، سیگنیا-زیمنس، استارکی، فوناک،ویدکس و یونیترون توانسته اند انواع بی سیم از سمعک های نامرئی را عرضه کنند. ازطرفی دیگر، سمعک های نامرئی برای همگان قابل استفاده نیستند. عواملی نظیر شکل مجرای گوش و همچنین اندازه آن، تعیین می کنند که آیا فرد می تواند از سمعک نامریی استفاده کنند یا خیر. همچنین افرادی که مبتلا به عفونت گوش میانی هستند نیز نمی توانند از سمعک های نامریی استفاده کنند.
در این نوع سمعک نیز مشابه سمعکهای داخل گوشی، تمامی اجزای تشکیل دهنده سمعک درون یک پوسته پلاستیکی که بر اساس قالب تهیه شده از مجرای گوش شما، ساخته شده است قرار می گیرد. اخیرا برند سیگنیا (زیمنس سابق) نوعی از سمعکهای نامریی تولید کرده است که نیاز به ساخت قالب نبوده و برای فیت شدن درون کانال گوش، از پوشش های نرم سیلیکونی به نام Click Sleeves استفاده می کند. مزیت این نوع از سمعک های نامریی اینست که شما لازم نیست برای ساخته شدن سمعک منتظر بمانید.
در سمعکهای نامریی، بلندگوی (گیرنده) سمعک در نزدیکی پرده گوش قرار می گیرد و در نتیجه مشکلات نویز باد و همچنین فیدبک (سوت کشیدن سمعک) به حداقل می رسد.
سمعک های کاملا داخل مجرای گوش که به آنها سمعکهای Completely In Cana و یا سمعک CIC نیز اطلاق می شود، با قالب گیری از کانال گوش، کاملا داخل مجرای گوش قرار داده می شوند و برای افت شنوایی ملایم تا متوسط برای بزرگسالان تجویز می شوند.
سمعک های CIC نظیر سمعک های IIC به راحتی قابل دید نیستند و تنها از فاصله خیلی نزدیک و با دقت زیاد می توان متوجه این سمعک شد. این مدل از انواع سمعک نیز به علت ابعاد کوچکشان، دارای تکنولوژی وایرلس (بی سیم) نیستند ولی در سالهای اخیر برندهای معروف تولید کننده سمعک، توانسته اند سمعک های CIC مجهز به تکنولوژی بی سیم را نیز تولید کنند. لازم به ذکر است که ابعاد سمعک های CIC بی سیم کمی بزرگتر از سمعک های CIC فاقد تکنولوژی بی سیم هستند. نکته جالب دیگر اینست که برخی از تولیدکنندگان حتی توانسته اند از میکروفون های جهت دار در سمعک های CIC استفاده کنند که باعث بهبود درک گفتار در محیط های پر سرو صدا و همچنین کاهش نویز محیط می شود.
میکروفونهای جهت دار در محیطهای شلوغ و پر سروصدا، به کمک شما می آیند و شفافیت و وضوح گفتار را در این محیط ها به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. بکارگیری تکنولوژی میکروفونهای جهت دار از طرفی دیگر باعث بزرگتر شدن ابعاد سمعک می شود ولی مزیتی که این نوع میکروفون برای شما دارد کاملا به ابعاد بزرگتر آن، می چربد.
سمعک های مینی داخل کانال Mini in Canal – MC، از سمعک های CIC کمی بزرگتر بوده ولی مجهز به تکنولوژی های بی سیم و میکروفون های جهت دار هستند.
این مدل از انواع سمعک در قسمت پایینی گودی گوش خارجی قرار می گیرند. استفاده از این سمعک ها راحت بوده و از باتری های بزرگتر با عمر بیشتر استفاده می کنند. این سمعکها را می توان برای طیف وسیعتری از افت شنوایی در مقایسه با سمعکهای IIC و CIC تجویز کرد.
از ویژگیهای سمعک ITC می توان به موارد زیر اشاره کرد:
سمعک داخل گوش ITE در دو نوع Full Shell که تمامی گودی گوش خارجی را پر می کنند و نوع Half Shell که نیمی از این گودی را پر می کنند، طبقه بندی می شوند و بر خلاف سمعک های نامریی (IIC)، سمعک های کاملا داخل مجرای گوش (CIC) و سمعک های داخل مجرای گوش (ITC)، از دید پنهان نیستند ولی مزایای خاص خودشان را دارند. باتری آنها دیرتر خالی می شود و کاربر می تواند با استفاده از دکمه هایی که بر روی آن تعبیه شده است برنامه های سمعک را تغییر دهند و یا صدای آن را کم و زیاد کنند. از طرفی دیگر به علت استفاده از باتری های بزرگتر و با شارژدهی بیشتر در سمعک های داخل گوشی، سمعک بدون نیاز به تعویض باتری می تواند مدت زمان طولانی در مقایسه با سایر سمعک های داخل گوشی کار کند و برای افراد سالخورده که مشکلات کنترل حرکت دست دارند و تعویض مکرر باتری برای آنها کار سختی است، سمعک های داخل گوشی می تواند گزینه مناسبی برای آنها باشد.
همچنین امکانات به واسطه ابعاد بزرگتر و استفاده از باتری های قوی تر، برخی از برندهای تولید کننده سمعک، امکانات بی سیم و حتی بلوتوث را در این نوع از سمعک های داخل گوشی در اخیتار شما قرار می دهند.
در این بلاگ تلاش کردیم تا شما عزیزان را با انواع سمعک از نظر شکل و فرم قرارگیری آن در گوش، مطلب ارائه دهیم. پس از این که گفتیم در کل چند نوع سمعک داریم، معرفی انواع سمعک داخل گوشی، انواع سمعک پشت گوشی و انواع سمعک نامرئی انجام شد و قابلیاتی که هر کدام دارند، مورد بررسی قرار گرفت و بیان شد که هر کدام، با توجه به خواسته و نیازی که مخاطب دارد، میتواند مفید واقع شود.
از این که تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. همچنین در صورتی که سوالی در این زمینه برای شما وجود داشت، خوشحال میشویم آن را در قسمت نظرها برای ما به ثبت برسانید تا متخصصین ما به آن پاسخ بدهند.
منبع:
امروزه تعاون اهرم مناسبى براى توسعه اقتصادى و اجتماعى به شمار مى رود که میتواند در استفاده بهینه از شرایط زندگى، کار و تولید و ارتقاى سطح درآمد و وضعیت اجتماعى جامعه موثر باشد. تجـربه کشـورهاى توسـعه یافته نشان میدهد تـعاونیها بهتریـن سازمان هایى هستند که موفق شدهاند زمینه تجمع نیروهاى پراکنده و متفرق و در عین حال با استعداد و با انگیزه را فراهم سازند. متأسفانه در سالهای اخیر نیز با وجود تزریق منابع مالی، هنوز این بخش نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور پیدا کند. لذا به نظر میرسد منابع مالی تنها بخشی از مشکلات تعاونیها بوده و ریشه مشکلات را باید در جای دیگر جستوجو نمود. به باور صاحبنظران، ریشه غالب مشکلات کشور چه در بخش تعاون و غیرتعاون به ساختار مدیریتی بر میگردد. مدیریت باید کاملاً علمی و مبتنی بر یافتههای نوین مدیریتی باشد. مدیریت یک شرکت موفق نیازمند بهبود مستمر دانش و مهارتهای مدیریتی است. اینها اصول ساده و در عین حال ارزشـمنـدی هستند که بزرگترین و موفقترین شرکتهای دنیا با جدیت پیگیری و اجرا میکنند. بهبود مدیریت یک موضوع مدیریتی روز دنیاست که اصول و چارچوب مشخصی را برای دگرگون و متحول کردن سازمانها از نظرساختار، گردش کار، شناسایی فرآیندهای اصلی و فرعی، فرهنگ سازمان و ... ارایه میدهد تا با استفاده از آنها بتوان سازمانها را در دنیای پرتلاطم و نامطمئن امروز کارا و اثربخش کرد (فدایی و عادل، 1383) . امروزه با وجود پیدایش مکتبهای مختلف مدیریتی و تحریر کتابها و مقالات مختلف در این زمینه و همچنین تأثیر مدیریت علمی در انقلاب صنعتی و فراصنعتی، هنوز مشاهده میشود که بسیاری از مدیران بخشهای مختلف، کارشناسانی (مهندسان) هستند که در رشته فنی خاصی تحصیل و تجربه دارند اما آگاهی لازم علم مدیریت را ندارند. این امر موجب تداخل وظیفه و گاهی فعالیت نامربوط و عدم تخصصی شدن و آشفتگی امور شده است. این مساله نشاندهنده عدم تعریف درست و شناخت صحیح از مدیر و مدیریت در جامعه است. به همین جهت مطالعات متعددی به بررسی و شناخت راهکارهای موثر بر عملکرد مدیران پرداختهاند. (عبداللهی حجت آبادی 1383) . جهت اطلاع از عارضه یابی منابع انسانی، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
5 عامل سبک مدیریت، طرحریزی و برنامهریزی، اطلاعات و ارتباط، مدیریت زمان و تفویض اختیار در بهبود مدیریت تأثیر بسزایی دارد. (طاهرخانی1375) . در تحقیقی در زمینه بهینهسازی عوامل موثر در بهبود مدیریت در یکی از صنایع درایران، رابطه معنی داری بین مدیریت تولید و بهرهبرداری با مدیریت سیستم اداری و تخصصی در آن صنعت تشخیص داده شد . (احمدی (1380) . در تحقیق دیگری در خصوص مدلهای بهبود بهره وری نیروی انسانی با نگرش مدیریت بهره وری، مولفههای مختلف مدل بهره وری نیروی انسانی را ابعاد انگیزشی، رقابت، خلاقیت و نوآوری، سبک رهبری، آموزش کاربردی و عمومی، جنسیت، تجربه در شغل کنونی، تجربه در مشاغل مختلف و امتیاز بهره وری نیروی انسانی دانستهاند. (جعفری 1376) . همچنین در مطالعهای با هدف بررسی میزان آشنایی مدیران سازمانهای دولتی در یکی از استانها با مهارتهای سرپرستی و مدیریت و نقش آن در کارایی سازمان مشخص شد که:
تبلیغ
رشد ارزش سرمایه با سبدگردان مفید (دریافت مشاوره اختصاصی و رایگان)
مشاهده
1- مدیران سازمانهای دولتی آن استان واجد مهارتهای مدیریتی نیستند.
2-میزان کارایی سازمانهای دولتی استان پایین است.
3-رابطه مستقیمی بین مهارتهای مدیریتی در مدیران استان و کارایی سازمانهای آنها وجود دارد.
4-هر چه سطح مهارتهای مدیریتی در مدیران استان افزایش یابد، میزان کارایی سازمانهای آنها نیز افزایش مییابد.( فدایی1383 )
آمارهای ارایه شده از مراجع ذیصلاح در خصوص وضعیت یک استان دیگر، این استان را از نظر سهم شاخص توسعه انسانی در رتبه 23، سهم سرانه تولید ناخالص داخلی در رتبه 22، همچنین سهم ارزش افزوده صنعت استان را از کل کشور 5 /0 درصد و سهم واردات و صادرات گمرکی آن را از کل کشور معادل 1/0 درصد میداند، در حالی که استان مربوطه 65/2 درصد از کل جمعیت کشور را دارا است. این واقعیات وضوح توسعه نیافتگی استان را نشان میدهند که بخشی از آن معلول ضعف مدیریتی در سطح کلان و در سطح بنگاههای اقتصادی استان و به تبع آن در بخش تعاون استان است . همچنین در آن استان تنها چند شرکت تعاونی موفق به اخذ گواهینامههای استاندارد شدهاند که همگی از نوع اجباری هستند . این در حالی است که در برخی دیگر از استانها، 15 شرکت، 5 شرکت، 10 شرکت و 23 شرکت موفق به دریافت گواهینامة استاندارد
www.taavon.ir)) شدهاند که البته این روند در حال حاضر افزایشی است. در بررسیهای سطحی از وضعیت شرکتهای تعاونی یک استان، مشکلات عدیدهای همچون پایین بودن ارزش افزوده، بالا بودن قیمت تمام شده، بیکیفیتی محصول تولیدی، قابل رقابت نبودن محصولات تولیدی با محصولات مشابه خارجی، نبود استانداردهای لازم در محصولات جهت صادرات، کمبود نقدینگی، ناتوانی در قسمتبندی و تعیین صحیح بازار هدف، فقدان درک و شناخت درست از نیازها و رفتار مصرفکننده، شیوههای ارتباطی نامناسب (تبلیغات) با مشتریان و ذینفعهای شرکت، نبود دانش جایگاه یابی و ایجاد تمایز در بازار، کمبود نیروهای متخصص و مدیران کارآمد در مدیریت و ... به چشم میخورد که به اعتقاد صاحب نظران، ناشی از ضعف در اعمال مدیریت در این شرکتها هستند. (116 تعاون – دوره جدید، شماره 2) . در حقیقت میتوان گفت علت اصلی ناکارایی در شرکتهای تعاونی، ضعف مدیریتی است. طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، «عوامل و چالشهای مدیریتی غیرکارشناسی و نوعاً سلیقهای مدیران» و « ناتوانی مدیران برای طراحی الگوی استراتژیک در توسعه و پیشبرد تحرکات تعاونی ها» از مهمترین چالشهای پیش روی تعاونیها هستند (مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، 1386) . همچنین پایین بودن سطح تحصیلات کلاسیک و تجربههای روزآمد در مدیریت تعاونیها را از موانع و مشکلات عدم تحقق سیاستهای بخش تعاون میدانند. از طرف دیگر، الگوهای موفق مورد استفاده در شرکتهای بزرگ و مطرح دنیا (هارلی دیوید سون، دل، سونی، T&AT و ...) نشان میدهد که آن شرکتها ضمن رعایت اصول و مبانی مکاتب مطرح شده مدیریت، فرآیند مدیریت بازاریابی را نیز با ظرافت کامل اجرا کردهاند و بسیاری از اصول نوپدید مدیریت بازاریابی، ناشی از ابتکارات علمی شرکتهای نوآور و موفق جهانی است. با این تفاسیر، پیشرفت و توسعه پایدار در بخش تعاون مستلزم توانمندسازی مدیران و بهبود مهارتهای اجرایی آنها خواهد بود. ابتدا باید دید چه عواملی منجر به عدم موفقیت و کارآمدی مدیریت شرکتهای تعاونی شده است تا با کشف و شناسایی این عوامل، دستهبندی آنها همچنین تعیین درجه اهمیت هر یک، گام مفیدی در شناسایی تهدیدها و فرصتهای پیشروی شرکتهای تعاونی در بعد مدیریت برداشته شود . بهنظر میرسد عوامل موثر بر موفقیت مدیریت در شرکتهای مورد نظر باید از دو بعد اصلی مورد بررسی قرار گیرد. 1) بعد مدیریت عملکردی در شرکتها. 2) بعد مدیریت بازاریابی. هر کدام از دو بعد مذکور شامل چند بعد فرعی است. مدیریت عملکردی و مدیریت بازاریابی با برنامهریزی، سازماندهی، هدایت، هماهنگی و کنترل بررسی بازار قابل تجزیه و تحلیل است. سازماندهی تقسیم کار بر حسب تخصص افراد، مشخص بودن وظایف هر فرد یا واحد، مشخص بودن نحوه ارتباط و هماهنگی میان مسوولیتهای مختلف، کنترل نظارت بر صحیح بودن مسیر حرکت تعاونی در جهت اهداف تعیین شده، مشخص بودن ملاکهای کنترل مسیر حرکت تعاونی، هدایت تأمین نیازهای مالی کارکنان، فراهم کردن ساز وکار پیشرفت شغلی، ثبات شغلی کارکنان، هماهنگی جلب همکاری افراد توانمند و شرکتهای معتبر، هماهنگ بودن کارکنان در جهت اهداف، برقراری نظم و انضباط در شرکت، برگزار کردن جلسات هماهنگی میان واحدها و افراد مختلف، آگاهی از فناوریهای جدید، پیگیری قوانین و مقررات دولتی و صنفی، بررسی بازار و انجام تحقیقات بازاریابی، آگاهی از عوامل تاثیرگذار بر انتخاب مشتریان، آگاهی از نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدات و تدوین استراتژی تلاش برای توسعه بازاریابی، دستهبندی مشتریان برای ارایه خدمات و کالاهای متفاوت، تجزیه و تحلیل رقابت اطلاعات از نوع و کیفیت محصول، قیمتها، شیوه عرضه و بازاریابی و شیوههای تبلیغی رقبای شرکت، استفاده از اقلام تبلیغاتی، بررسی امکان تغییر در قیمت، استفاده از اینترنت برای اطلاعرسانی، اطمینان از بهترین بودن مکان ارایه یا توزیع خدمات، تلاش برای ارایه خدمات یا تولیدات خود به گروهی خاص، شناختن مشتریان خوب و ضعیف در هر منطقه، موضع یابی تنظیم محتوای تبلیغات خود با هدف شناساندن نقاط قوت محصول یا خدمات، توجه به عرضه کالا یا خدمات دارای ویژگی منحصربه فرد، بودجهبندی و پیش بینی اطلاع از هزینه نیروی کار و مواد اولیه، توان محاسبه پرداختهای خود بابت مزد و حقوق کارکنان شرکت، تعیین رویههای کنترل ارزیابی میزان سود شرکت به منظور برطرف کردن اشکالات، کنترل تغییرات سالانه یا ماهانه درآمد خود نسبت به مدت مشابه قبل و اندازهگیری رضایت مشتریان از محصول یا خدمات، از جمله موارد قابل توجه است. در بین تعاونیهایی که در یک تحقیق مشارکت داشتهاند، 5/25 درصد تعاونی کشاورزی، 7/32 درصد تعاونی خدماتی و 8/41 درصد تعاونی صنعتی بودهاند و از نظر میزان تحصیلات، 1/ 18 درصد پاسخگویان، تحصیلاتشان زیر دیپلم، 4/ 26 درصد دیپلم، 20 درصد فوق دیپلم و 5/ 35درصد لیسانس بودهاند. یافتهها در بخش مدیریت عملکردی نشان میدهدکه 1/39 درصد در حد کمی با مولفههای برنامهریزی آشنایی دارند و 9/60 درصد اصول سازماندهی را در حد متوسط میشناسند. بیش از نیمی از مدیران تعاونیها در شاخصهای کنترل و هدایت در گروه متوسط قرار میگیرند در حالی که 2/ 58 درصد در حد کمی با مولفههای هماهنگی آشنایی دارند. یافتههای تحقیق در بخش مدیریت بازاریابی نشان میدهد، بیش از نیمی از مدیران در شاخصهای بررسی محیط کلان، تجزیه و تحلیل رقابت، آمیخته بازاریابی، تدوین استراتژی، تعیین بازار هدف و تعیین رویههای کنترل در گروه متوسط قرار دارند. همه این موارد نشان میدهد که اکثریت فعالان حوزه تعاون نیازمند ارتقاء سطح دانش آکادمیک و دانشگاهی و گذراندن دورههای علمی و مهارتی در حوزههای مختلف اعم از مدیریتی، مالی، کسب و کار، برندینگ و... بوده تا پس از آشنایی با شیوههای نوین فعالیت در تمام حوزهها، شاهد مدیریت عالی و حرکت به سمت پیشرفت، توسعه کشور، سودآوری مالی کسب و کار، بهره مندی از سهم بالای بازار و سهم بالای اقتصاد کلان کشور و همانا مدیریت ناب در حوزه تعاونیها باشیم. جهت اطلاع ازعارضه یابی منابع انسانی، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
شیوه ارتباط اثربخش در بازاریابی در میان تعاونی ها:
تبلیغ
✔لیوان کاغذی با چاپ برند | ایران لیوان
مشاهده
ارتباط اثربخش زمانی محقق میشود که فرد بتواند با استفاده از کلمات و علایم زبان بدن و سایر ابزارهای ارتباطی فرد مقابل را به هدف و مقصد خود به صورت آگاهانه سوق داده و نتیجهای که مقصود نظر است را به دست آورد، مثلا مشتری را قانع کند که خرید محصول تولیدی از این شرکت تعاونی کاملا به صرفه و صلاح اوست و مشتری نیز آن را خریداری کند که شامل سه بخش است:
مرحله اول: شناخت خود – سازگاری با طبیعت
مرحله دوم: شناخت طبیعت-کشف ابزارمندی و نهایتا تکنولوژی
مرحله سوم: شناخت ماهیت شناخت – کشف فلسفه
ارتباط، به عنوان فرآیندی قدرتمند، اولین دانشی بود که انسان برای توسعه و پیشرفت خود و دستیابی به هدف متعالیاش یعنی رسیدن به کمال از آن بهره برد. از این منظر ارتباطات و شاخههای آن تاریخی به قدمت عمر بشر دارد.
بنابراین فرآیند اطلاع به عنوان مفهوم انتقال پیام بطور کلی با 8 عامل یا واحد سروکار دارد:
1) جهان هستی
2) فرستنده پیام (منبع)
3) ذخیره فرستنده پیام (گنجینه دانش، مفاهیم و اطلاعات منبع)
4) پیام پردازش شده
5) ویژگیهای پیام
6) گیرنده پیام (مخاطب)
7) گنجینه مفاهیم، دانش و اطلاعات مخاطب
8) اثربخشی پیام (بازخورد)
فرآیند انتقال پیام:
یک فرد ارتباطی از همه ابزارهای موجود جهت پیشبرد فعالیتهای خود در راستای تحقق هدف متعالیاش استفاده میکند. از مهمترین و در دسترسترین ابزاری که در اختیار همه ما بدون هیچ تفاوت چشمگیری وجود دارد، حواس پنجگانه فردی است. زبان به مثابه کلمات، لحن صدا، حالات بدن و گفتار رمزگونه یکی از این ابزارهای کارآمد محسوب میشود.
تبلیغ
برای دریافت آموزش با تخفیف ۵۰ درصدی از فرادرس، فقط امروز فرصت داری!
دریافت آموزش
پنج اصل مذاکره:
با رعایت این موارد میتوانید احتمال موفقیت خود را در یک مذاکره افزایش دهید:
آماده بودن: قبل از اینکه روی صندلی خود بنشینید، مطمئن شوید که درباره نیازهای دو طرف و هریک از عوامل بیرونی که میتوانند بر مذاکره شما تأثیر بگذارند اطلاعاتی در اختیار دارید.
متین بودن: مذاکرهکنندگانی که عصبی میشوند و منفعلانه برخورد میکنند، نتیجه را میبازند. آنها که خونسرد و متین هستند، پیروز میشوند.
مشوق بودن: این مساله در دو چیز خلاصه میشود. بتوانید موقعیت خود را تشریح کنید و برای آن جلب حمایت کنید.
مصّر بودن: نه به این معنا که باید برای رسیدن به یک هدف جدال کنید. مگر اینکه تنها چاره شما این باشد. مصّر بودن به معنای آن است که شما نباید با دیدن اولین علائم مخالفت و مقاومت تسلیم شوید.
صبور بودن: اصرار بر سریعتر به نتیجه رساندن مذاکرات میتواند موجب آن شود که شما بیش از حد سازش کنید و به موفقیتهای ناچیزی دست یابید.
مدیریت اقتضاییContingency theory
در واقع ضرورت مدیریت بر مبنای اقتضا از این واقعیت نشأت میگیرد که عملکرد مدیر در هر زمان باید با توجه به موقعیت و مجموعه شرایط فعالیت وی ارزیابی شود.
وظیفه نظریه و علم تجویز یک عمل برای یک وضعیت خاص نیست، بلکه یافتن روابط بنیادی، فنون اساسی و سازماندهی دانش موجود بر مبنای مفاهیمی روشن است زیرا نحوه کاربرد فنون مذکور در عمل به وضعیت بستگی دارد. از این رو تأکید میشود که مدیریت موثر همواره بر مبنای شناخت مقتضیات تحقق میپذیرد. (رضاییان، 1379، ص 69)
تفکر ناب را میتوان در پنج محور خلاصه کرد؛ با درک دقیق این محورها و سپس با تلفیق آنها با یکدیگر، میتوان ضمن بهکارگیری کامل شیوهها و فنون ناب به راهکاری پایدار در نابسازی سازمان و فرآیندهای آن دست یافت.
تبلیغ
سئو پادشاه است! با متخصصین سئو صنعتی شریف صفحه اول گوگل باشید!
سئو سایت
این 5 محورعبارتند از:
۱) تعیین دقیق ارزش هر محصول معین (Value) .:
نقطه شروع اساسی تفکر ناب، ارزش است. در حقیقت این کارکنان هستند که در فرآیند کار و از طریق ارتباط مستمر با مشتریان به ارزشهای واقعی آنها دست مییابند. زیرا تنها مصرفکننده نهایی است که میتواند ارزش را تعریف کند
۲) شناسایی جریان ارزش محصول (Value Stream) .
جریان ارزش مجموعهایی است از کلیه اعمال ضروری برای یک محصول معین، این موضوع شامل همه فرآیندهای تولید محصولات و خدمات یعنی از انگاره تا ورود محصول و خدمات به بازار را دربر میگیرد . شناسایی کل جریان ارزش برای هر محصول معین و گاهی برای خانواده هر محصول گام بعدی تفکر ناب است . به این طریق وجود حجم بسیار زیاد اتلاف در سازمان برملا میشود .
۳) ایجاد حرکت بدون وقفه در این ارزش (Flow) .
حرکت (Flow) عبارت است از انجام وظایف بطور پیش رونده در طول جریان ارزش به گونهای که یک محصول بدون توقف، بدون ضایعات و بدون پسروی، از طراحی به بازار،
از سفارش به تحویل و از مواد خام به دست خریدار برسد یا در سازمانهای خدماتی فرآیند ارایه خدمت از رضایتمندی کارکنان آغاز و به رضایتمندی مراجعین ختم شود.
برای تحقق این محور اقدامات زیر ضروری است:
عطف توجه به یک هدف واقعی: یعنی تمرکز بر یک طرح معین یا یک سفارش معین یا رضایتمندی مراجعین یا تسهیل ارایه یک خدمت و... نادیده گرفتن مرزهای سنتی مشاغل، مسیرهای شغلی، کارکردها و سازمانها تا یک سازمان ناب پدید آید. بازاندیشی وظایف کاری به این منظور که هدررفتها حذف شوند . این سه مرحله باید همزمان انجام شوند؛ این محور تمامی ساختارها یا فعالیتهایی که موجب هدررفت در جریان فرآیند کار میشوند و زمان انتظار تحقق نتیجه را افزایش میدهند، شناسایی و حذف میکند .
منبع:
قبل از بهبود بهره وری باید وضع موجود سازمان را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد. راههای گوناگونی برای تشخیص و درمان بیماریهای یک سازمان وجود دارد. در بیشتر مواقع، بیماری سازمان در هر سه قلمرو سخت افزار، نرم افزار و نیروی انسانی وجود دارد. تشخیص نارسایی های سازمان در قلمرو سخت افزار به مراتب آسانتر از دو قلمرو دیگر است. تشخیص نقاط ضعف در دو حوزه نرم افزار و نیروی انسانی دشوارتر است.
در برخی از سازمان ها از گردش کار نامناسب شکایت می شود اما در بررسی های دقیق تر به این نتیجه رسید که نا آگاهی کارکنان از جزئیات نظام گردش کار، مساله واقعی است. گردش کار نامناسب بیماری در حوزه نرم افزار است. در حالی که ناآشنایی کارکنان نارسایی در حوزه نیروی انسانی است، عکس این موضوع نیز رخ می دهد. برای نمونه از سوی مدیریت یک سازمان، کارکنان شاغل، افرادی بی علاقه به کار ارزیابی می شوند. به همین دلیل مدیریت به دنبال راهها و تکنیک هایی می رود که انگیزه کارکنان خود را افزایش دهد. این کار با پرداخت های تشویقی، قدردانی کتبی و یا گردش شغل صورت می گیرد. در صورتی که در بررسی دقیقتر می توان دریافت، گردش کار نامناسب و قوانین زائد و دست و پاگیر است که تمام توان نیروی کار را هدر می دهد. جهت اطلاع از عارضه یابی کسب و کار، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
در نتیجه توفیق نیافتن در کار و یا توقیق اندک در مقابل زحمات زیاد آنها را خسته و بی علاقه کرده است. سازمانی را که در یک یا چند زمینه ذیل از نارسائیهای جدی بر خوردار است دچار بیماری نرم افزاری می دانیم:
راههای متفاوتی وجود دارد که به توسعه و افزایش بهره وری منتهی می شود. راههای زیر را می توان برای کارخانه ها مطرح نمود:
در این میان جلوگیری از اتلاف مهم است. هر گونه فعالیتی که به بهبود بهره وری کمک نکند اتلاف به شمار می رود. اتلاف غالبا موجب افزایش هزینه محصول نهایی می گردد. اتلاف را می توان به ۵ گروه طبقه بندی نمود:
این پدیده زمانی رخ می دهد که از مواد خام و نیروی انسانی بیش از حد لازم استفاده کنیم و کالاهای نیم ساخته را انبار کنیم. تولید مازاد بر تقاضا باعث می شود هزینه های انبار داری، حمل و نگه داری و کاغذ بازی افزایش یابند.
ساختن قطعات ناقص موجب هدر رفتن منابع می شود و باعث می گردد هزینه دوباره کاری افزایش و تفکیک قطعات خوب و بد دقت بیشتری ببرد.
از کار افتادن ماشین ها، قطع شدن جریان برق، نرسیدن به موقع مواد اولیه و عدم توازن در خط تولید موجب افزایش هزینه ها و زمان تولید می شود.
باید تا جایی که ممکن است با طراحی سالنهای تولید و استقرار ماشین آلات در جای مناسب میزان جابجایی قطعات، مواد و انسانها را به حداقل رساند.
با استفاده از سوالات کلیدی چه کاری، به چه دلیلی، کجا، کی، توسط چه کسی و چگونه، فرایند کار را مورد بررسی قرار داده و با حذف مراحل زائد، ترکیب، تجدید فرایند و ساده سازی، فرایند را بهبود بخشیم. مهندسی مجدد از روشهای کارآمد در بهبود سیستم ها و روش ها است. استفاده از علوم کارسنجی و روش سنجی به جلوگیری از اتلاف در فرایند کمک شایانی می کنند.
مطلب مرتبط : بهره وری چیست و به چه معناست؟ (تعریف | معنی در ایران)
برای رسیدن به بهبود در بهره وری باید برنامه ریزی کرد. غالبا برنامه ها بدلیل اینکه به زبان افرادی که باید آنها را به اجرا در آورند نوشته نمی شوند و دستورالعمل اجرائی مطلوبی ندارند، به شکست منتهی می شود. برای طراحی یک برنامه کامل و جامع بمنظور نیل به بهبود در بهره وری باید مراحل و مراتب فوق را تعقیب کرد:
اولین مرحله در یک برنامه ریزی جهت بهره وری، تجزیه و تحلیل کامل موقعیت است. برای این منظور به نکات زیر توجه می کنیم:
باید روشهای گوناگون رسیدن به اهداف تعیین شده در سطوح مختلف سازمان از طریق تشکیل جلسات گوناگون برای افراد، آنها را برای کشف راههای بهتر بهره وری به کمک طلبید. هنگامیکه راه کار درست انتخاب می شود باید برای موثر شدن آن، برنامه و پروژه هایی طراحی نمود که بتوان به هدف بهره وری دست یافت. مثلا اگر آموزش کارکنان به روشهای موثر و بهتر راه کار منتخب است لذا برنامه باید شامل روش، محتوا، هزینه و دیگر جزئیات مربوط به آموزش باشد.
پیش از اینکه هر برنامه بهبود بهره وری توسط سازمان به اجرا در آید باید کارکنان در همه سطوح سازمان را از اهمیت بهره وری و نیاز به آن آگاه کرد. تحمیل هر برنامه به کارکنان به هر شکل که باشد محققا منتج به رنجش و خشم آنان خواهد شد. در این مرحله باید کلیه اطلاعات مربوط به برنامه های پیشنهادی بهبود در بهره وری به اطلاع همه شرکت کنندگان در برنامه و افرادی که بنوعی در ارتباط با آن قرار می گیرند برسد.
مطمئنا تا اندیشه بهره وری را از طریق آگاهی دادن به کارکنان در آنها بوجود نیاوردیم، هرگز نخواهیم توانست تعهد لازم در اجرای برنامه بهبود در بهره وری را در آنان ایجاد کنیم و بدون وجود تعهد نیز قادر نخواهیم بود بهبود بهره وری دست یابیم.
برنامه آگاهی دادن می تواند معیارهای خاصی برای بهبود به طرق زیر داشته باشد:
پس از اینکه شرایط مناسب برای اجرای برنامه بهره وری پس از دادن آگاهی لازم به کارکنان بوجود آمد، شرکت زمینه اجرای برنامه های بهبود را مورد بررسی قرار خواهد داد. در صورتیکه امکان داشته باشد بهتر است برنامه را در یک سطح کوچکتر به اجرا در آورد تا مشکلاتی را که ممکن است در عمل بروز کند مشخص شود. مثلا اگر شرکتی تصمیم بگیرد که از فعالیتهای گروه کوچکی نظیر دوایر کنترل کیفیت برای بالا بردن بهره وری استفاده کند ممکن است تعداد اندکی از افراد کار آموزش و تعلیم را برای اداره کردن این دوایر آغاز کنند.
در مراحل اولیه، نظارت دقیق برای شناسائی و بر طرف کردن بعضی از مشکلات عملی ضرورت دارد. برنامه بهبود در بهره وری باید گام به گام و منظم و با تعیین یک چارچوب زمانی برای هر گام اجرا شود. اگر هدف بالا بردن بهره وری از طریق دوایر کنترل کیفیت باشد اجرای برنامه مستلزم موارد زیر خواهد بود:
مکانیزه یا خودکار کردن راهی برای افزایش بهره وری است. امروزه در زمینه های مهندسی، پزشکی، ساخت و صنایع خدماتی، تجهیزات تجهیزاتی جدیدی را مشاهده می کنیم که کار صدها نفر را انجام می دهند. کامپیوتری کردن اطلاعات بایگانی، پردازشها و روشهای انجام کار، منشا بهبود قابل توجهی در این راستا می باشند. رایانه ای کردن و استفاده از تحویلداران ماشین خودکار در معاملات بانکی راحتی و آسایش قابل قبولی برای ما به ارمغان آورده است. در اداره های پلیس، سیستم پیک و روش تشخیص مظنون و سیستم کارگزینی و ادراه مجهز به رایانه، در بهبود بخشیدن بهره وری بسیار موثر است. در بخش خدمات کشوری، رایانه در انجام کارهای راهوار و یکنواخت مفید می باشد. لذا نیروی انسانی کمیاب را برای استفاده در انجام وظایف دیگر آزاد می کند. در یکی از ادرات دولتی ورود رایانه در نظارت بر پروژه ها تفاوت زیادی در بهره وری بوجود آورد. پیش از معرفی رایانه، پروژه ها توسط یک سیستم کارتی نظارت می شد که هم کند عمل می کرد و هم غیر کارا بود. اعمال این روش جدید منتج به مزایای زیر می گردد:
بهبود در بهره وری نیاز به تلاش تقریبا تک تک افراد کشور دارد. بنابراین عادلانه خواهد بود اگر هر گونه سودی که بهبود در بهره وری بدست می آید بین کسانیکه در کسب آن دخیل بوده اند سهیم شوند. تعدادی از افراد و کارکنان و گروهها و موسسات با استفاده از منابع و تلاش خود برای تولید کالاها و خدمات در سرنوشت یک سازمان تجاری سهیم هستند. این افراد یا گروهها و موسسات را می توان بشرح زیر بر شمرد:
هنگامی که بهره وری افزایش می یابد، اشخاص مذکور چه بدست می آورند:
راهبرد بهبود بهره وری منطقی به روشی نظام را برای بهبود بهره وری نیاز دارد. روابط بین عناصر سیستم و محیط آنها را مشخص می سازد، این راهبرد عملکرد سیستم را مشخص کرده و ضمن آنکه بر تغییر اثر دارد تعادل را حفظ می کند.
هدف بهبود بهره وری همواره باید بر حسب بهبود سازمانی با توجه به درک موفقیت گذشته و جاری قسمتهای اصلی و فرعی سازمان تعیین گردد. برخی از اهداف می تواند وسیع باشد. برای مثال افزایش بهره وری سازمان به مقدار ۸% طی دو سال با تعیین اهداف مشخص برای هر یک واحدهای سازمان.
الان لالر چهار مرحله عمومی را برای همه فرآیندهای افزایش بهره وری مطرح می کند:
الف -پذیرش
باید نیاز به تغییر و بهبود در سازمان پذیرفته شود.
ب- تصمیم
پس از قبول ایجاد تغییر باید در مورد آن تصمیم گرفت.
ج- اجاره
باید فرصت انجام تصمیمات وجود داشته باشد.
د- اقدام
اجرای عملی طرحها برای افزایش بهره وری باید هدف نهایی باشد.
در این قسمت تنها به ذکر دستور العمل هایی برای ارزیابی برنامه هی بهبود بهره وری می پردازیم:
الف – در نظر گرفتن یک چارچوب زمانی برای بهبود در بهره وری، وسیله کنترل موثری است.
ب- یک نظام خوب ساده گزارش دهی برای بازدیدها و تجدید نظر های دوره ای ضروری است. باید گزارش دهی مربوط به اطلاعات ضروری، اشکال خاصی طراحی شود که مناسب با نیازهای بهبود بهره وری باشد.
ج- یاید جلسات منظمی برای تجدیدنظر در پیشرفت برنامه در سطوح واحد، بخش با اداره تشکیل شود.
د- باید در برنامه، حوادث و مسائل اجتماعی را در نظر گرفته بطوریکه بتوان در جریان پیشرفت برنامه با هرگونه حادثه پیشبینی نشده برخورد کرد و آن را از میان برداشت.
ه- باید در مراحل سرکشی و ارزیابی واقعیتها را در نظر گرفت.
زمان بکار گیری برنامه های بهبود
برای بکار بردن برنامه های بهبود بهره وری به طور موثر تر برخی شرایط مطلوب باید وجود داشته باشد. از جمله آنها موارد زیر است:
این بحث راجع به چهارده نکته اساسی است که در بهبود بهره وری مدیریت مطرح است. مدیرانی که می خواهند بهره وری شرکت خود را بالا ببرند می بایست به این نکات با دقت بیشتری توجه کنند و بیشتر از پیش این مهم را تعقیب نمایند. این نکات که تقریبا همه به صورت امری بیان شده اند، خطاب به مدیران ارشد است، زیرا آنان اهرم اصلی بهره وری هستند.
برای داشتن بهره وری بالاتر احتیاج به شناخت مسائل آن است. شناخت هر مساله نیز سه گام اساسی دارد:
الف- برخورد با مساله
همیشه سعی کنید با مسائل تولیدی خود از نزدیک برخورد کنید زیرا فکر کردن راجع به آن بهتر و سهل تر خواهد بود.
ب- احساس مساله
مدیر بعد از برخورد باید حس کند که مساله تا چه حد جدی است. زیرا بعد از احساس مساله است که مدیر متوجه می شود که خطر جدی در کجای سیستم اتفاق افتاده است.
ج- درک مساله
پس از این دو مرحله مدیر اکنون می تواند مساله بوجود آمده در سر راه بهره وری را درک کنند و بداند که به چه قسمت هایی از سیستم تولیدی اش ممکن است آسیب برساند. به عبارت دیگر این جا مدیر به مرحله تجزیه و تحلیل و درک مساله و اثرگذاری آن بر نقاط دیگر سیستم رسیده است. با فکر بازتر و ضمیری آماده می تواند راه حلهای موجود را فهرست کند و بعد با ارزیایی عقلایی – منطقی، گزینه بهتر را با توجه به شرایط انتخاب کند.
به عنوان یک مشاور بهبود بهره وری باید در سازمان مورد مطالعه خود موضوعات زیر را با رده های مختلف مدیریتی بحث کنیم و در میان بگذاریم:
هر برنامه، سناد مکتوبی است که مانند یک نقشه آماده برای اجرا است. برنامه های بهبود، مانند نقشه هاند که باید بر پایه تحلیل شرایط موجود بهره وری که از محاسبه شاخص ها حاصل شده است طراحی و تنظیم شوند.
ماهیت فعالیت های اجرایی برای انجام برنامه های بهبود بهره وری
در اجرای یک برنامه بهبود بهره وری دو گونه فعالیت کلی باید انجام داد:
با توجه به سطح طرح، برنامه و پروژه باید گفت به شیوه های گوناگون می توان فعالیت های بهبود را کنترل و مدیریت کرد، اما در هر حال به فعالیت های زیر نیاز هست:
بسیاری از برنامه های بهبود نیازمند مشارکت افراد گوناگون از بخش های متفاوت سازمان و جامعه دارند، لذا جدای از تفاوت میان (گروه) و (تیم) ، نیاز به تیم های ویژه وجود دارد که تشکیل آن ها مراحلی دارد. برای اثربخشی هرچه بیشتر باید در تیم سازی به نکته های زیر توجه کرد:
معمولا تیم ها اطلاعات لازم را برای فعالیت های خود ندارند و نیاز دارند تا برای تشخیص ماموریت ها و اهدافشان و چگونگی انجام شایسته وظایف خود یاری شوند.
۸.شیوه های غلبه بر مقاومت ها و هدایت آن ها در حین اجرای برنامه های بهبود
هر برنامه چون با هدف تغییر آغاز می شود با مقاومت هایی روبه رو می شود لذا باید خاستگاه این مقاومت ها شناسایی و برطرف شود.
۹.استفاده از نرم افزارها برای مدیریت و کنترل برنامه ها
مدیریت و کنترل های بهبود به شیوه دستی و قدیمی، نه امکان پذیر است و نه اثربخش، لذا بهتر است با استفاده از نرم افزارهایی فرآیند اجرای برنامه های بهبود را کنترل کرد.
منبع: