دستور پزشک برای ارزیابی شنوایی معمولا نه بهمعنی وجود مشکل بلکه برای اطمینان از نبود مشکل است. کودکان بهندرت دچار مشکلات شنوایی جدی میشوند، اما ارزیابی شنوایی زودهنگام باعث میشود هرگونه مشکلی بهسرعت شناسایی و برای درمان اقدام شود. کارشناسان توصیه میکنند افراد بزرگسال تا پیش از ۵۰سالگی، هر ۱۰ سال و پس از آن، هر ۳ سال ارزیابی شنوایی داشته باشند. در این مطلب، درباره ارزیابی شنوایی در کودکی و بزرگسالی، نشانهها و دلایل مشکلات شنوایی و راههای درمان صحبت میکنیم.
راهنمای مطالعه نمایش
گاهی افزایش سن سبب کاهش شنوایی میشود. حدود ۱۴ درصد از بزرگسالان ۴۵ تا ۶۴ساله دچار درجهای از کاهش شنوایی هستند. این رقم در افراد بالای ۶۵ سال به ۳۰ درصد میرسد؛ به همین دلیل، پزشکان ارزیابی شنوایی بزرگسالان را بهصورت هر چند سال یک بار تجویز میکنند. توصیه میشود شنواییسنجی در نوزادان و کودکان بهطور منظم انجام شود تا هر مشکلی بهسرعت شناسایی و زودتر درمان شود.
ارزیابی شنوایی در هنگام تولد باعث میشود ضعف شنوایی شدید، درصورت وجود، در نوزادان شناسایی شود. ارزیابی منظم شنوایی در ادامهٔ کودکی، هم به شناسایی مشکلاتی کمک میکند که با گذر زمان شدت میگیرند و هم سبب تشخیص بیماریهایی میشود که پیشتر تشخیص داده نشدهاند.
بدون ارزیابی منظم، ممکن است مشکلات شنوایی تا ماهها و حتی سالها ناشناخته بمانند. تشخیص زودهنگام مشکلات شنوایی نوزادان و کودکان اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بر حرفزدن، پیشرفت زبانی، مهارتهای اجتماعی و آموزش کودک تأثیرگذار است. هرچه مشکل زودتر تشخیص داده شود، درمان مؤثرتر خواهد بود.
این موضوع برای بزرگسالان هم اهمیت دارد. برخی افراد متوجه مشکل شنوایی خود هستند. این افراد در شلوغی بهسختی صدای آدمها را میشنوند. برخی همیشه نیاز دارند صدای تلویزیون را زیاد کنند. اما همهٔ کسانی که مشکل شنوایی دارند، از این مشکل آگاه نیستند؛ زیرا کاهش شنوایی معمولا فرایندی تدریجی است؛ به همین دلیل، ارزیابی شنواییِ دورهای لازم است.
در سنین بالاتر، اگر افراد متوجه مشکل شنوایی نشوند و برای درمان اقدام نکنند، ممکن است احساس تنهایی و جداماندگی کنند. این افراد مانند سابق از مراسمها و رخدادهای اجتماعی لذت نمیبرند؛ زیرا بهطور کامل متوجه نمیشوند که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. حتی ممکن است با دوستان و اقوام قطعرابطه کنند، چون بهخاطر اینکه حرف دیگران را نمیشنوند، خجالتزده میشوند. انزوا احتمال افسردگی را بیشتر میکند. بنابراین شناسایی مشکل و پیگیری درمان امر مهمی است.
شنوایی کودکتان را میتوانید در زمانهای زیر ارزیابی کنید:
به فاصله چند هفته پس از تولد ـ غربالگری شنوایی نوزاد معمولا پیش از ترک بیمارستان پس از تولد انجام میشود. غربالگری شنوایی نوزاد، معاینهای رایج برای نوزادان تازهمتولدشده است.
بین ۹ماهگی تا دوونیم سالگی ـ میتوانید در برنامهٔ معاینه و کنترل رشد کودکان، ارزیابی شنوایی را هم بگنجانید.
حدود ۴ تا ۵سالگی ـ شنوایی بیشتر کودکان هنگام ورود به مهدکودک یا پیشدبستانی، ارزیابی میشود. این کار در مدارس یا مراکز شنواییسنجی انجام میشود.
درهرحال، هر زمان احساس کردید مشکلی وجود دارد، برای ارزیابی شنوایی کودکتان اقدام کنید. اگر نگران مسئلهای هستید، از پزشک عمومی یا پزشک کودکتان راهنمایی بگیرید.
در غربالگری شنوایی، با ۲ آزمایش ساده و بدون درد، سطح شنوایی نوزاد بررسی میشود. این آزمایشها معمولا در بخش نوزادان، پس از تولد و پیش از ترک بیمارستان انجام میشوند.
آزمایشهای مختلفی برای ارزیابی شنوایی کودکان وجود دارد. این آزمایشها در مراکز شنواییسنجی یا بخش شنواییسنجی مراکز درمانی انجام میشوند. در ادامه با برخی از این آزمایشها آشنا میشوید:
شنواییشنجی مبتنی بر تقویت دیداری یا VRA معمولا بین ۶ماهگی و دوونیم سالگی انجام میشود. در این آزمایش، درحالیکه کودک روی پایتان یا روی صندلی نشسته است، صداهایی پخش میشود. مسئول آزمایش به کودک یاد میدهد صداهایی را که میشنود با معادل دیداری آن مانند اسباببازی یا تصویری رایانهای، ارتباط دهد. پس از اینکه کودک این کار را با صدای بلند انجام داد، صدا بهتدریج کم میشود. اینگونه مشخص میشود پایینترین صدایی که کودک میشنود، چه اندازهای است.
این آزمایش برای کودکان یکونیم تا ۵ساله انجام میشود. در این آزمایش، صدا بهوسیلهٔ هدفون یا بلندگو برای کودک پخش میشود. همزمان از کودک خواسته میشود با شنیدن صداها فعالیت سادهای را انجام دهد: از گذاشتن توپها در سبد تا کاملکردن پازل. به روشی مشابه با VRA، سطح پایینترین صدای قابلشنیدن برای کودک مشخص میشود.
برای بچههای بزرگتر ممکن است آزمایش شنواییسنجی تون خالص یا PTA مناسب باشد. این آزمایش معمولا پیش از آغاز مدرسه انجام میشود. این آزمایش مانند آزمایش شنوایی بزرگسالان است. در طول آزمایش، ماشین صداهایی در اندازه و فرکانسهای مختلف تولید میکند. از فرد خواسته میشود هر زمان صدایی شنید، دکمهای را فشار دهد. با تغییر اندازهٔ صدا، روشن میشود پایینترین صدایی که فرد میشنود، کجاست.
در آزمایش هدایت استخوانی (Bone conduction test)، صدا بهجای هدفون یا بلندگو از وسیلهٔ کوچک لرزانی پخش میشود که در پشت گوش قرار میگیرد. این ابزار از طریق استخوانها، صدا را بهطور مستقیم به گوش درونی میفرستد. بهکمک این روش میتوان تشخیص داد کدام بخش از گوش بهخوبی کار نمیکند.
تمپانومتری (Tympanometry) آزمایشی است برای تعیین میزان انعطافپذیری پرده گوش. برای شنوایی بدون مشکل، پرده گوش باید انعطافپذیر باشد تا بتواند صدا را از خود عبور دهد. اگر پرده گوش به دلایل مختلف (مثل جمعشدن مایع در پشت آن) خیلی سفت باشد، صدا بهجای عبور از پرده به بیرون برمیگردد.
در این آزمایش، لوله لاستیکی نرمی در دهانهٔ گوش کودک قرار میگیرد. بلندگوی ریز درون لوله، همراه با جریان هوای ملایم، صدا را به درون گوش میفرستد. سپس لوله میزان صدایی را که برمیگردد، اندازه میگیرد.
این آزمایش حدود ۳۰ دقیقه طول میکشد و بدون درد است. در این آزمایش، اغلب از فرد خواسته میشود با هدفون به صداهایی گوش کند که در اندازه و سطحهای مختلف پخش میشوند. در هر مرحله، صدا در یک گوش بخش میشود. در این آزمایش، مشخص میشود فرد صداهای بلند را میشنود یا آهسته، صداهای بم را میشنود یا زیر؛ همینطور روشن میشود کدام گوش مشکل شنوایی دارد.
ممکن است از شما خواسته شود به کلماتی با بلندی و فرکانسهای مختلف گوش دهید. صدا کم میشود و ممکن است از شما بخواهند بعضی کلمهها را تکرار کنید. این آزمایش یا در اتاقی ساکت انجام میشود یا پرسروصدا؛ چون برخی افراد فقط در فضای شلوغ و پرسروصدا مشکل شنوایی دارند.
نتیجهٔ آزمایش شنوایی صفر و صد نیست. نتیجه نشان میدهد که آیا در یک گوشتان کاهش شنوایی دارید یا هر دو؛ و اگر دارید، به چه اندازه.
شدت صدا با واحد دسیبل سنجیده میشود. نجوای درگوشی، ۳۰ دسیبل، صحبتکردن معمولی ۶۰ دسیبل و فریادزدن ۸۰ دسیبل است. کاهش شنوایی تا ۲۵ دسیبل در بزرگسالان طبیعی است.
کاهش شنوایی در سطوح زیر رخ میدهد:
گاهی افراد با آگاهی از اینکه دچار کاهش شنوایی خفیف، متوسط یا حتی شدید هستند، غافلگیر میشوند، بهویژه اگر این مسئله بهتدریج شدت گرفته باشد. شاید لازم باشد به متخصص گوش و حلق و بینی یا پزشک شنواییسنجی مراجعه کنید.
کودکان به دلایل گوناگونی دچار کاهش شنوایی میشوند. برخی از دلایل احتمالی کاهش شنوایی که با آزمایشهای رایج شنوایی قابلتشخیص هستند، عبارتاند از:
برخی از دلایل کاهش شنوایی در بزرگسالی عبارتاند از:
حتی باوجود معاینهٔ منظم کودک، پدر و مادر باید مراقب نشانهها باشند. اگر چیزی باعث نگرانیتان شد، راهنمایی بگیرید.
با راهنمایی پزشک یا مشاور سلامت، میتوانید شنوایی نوزادتان را بسنجید. باید حواستان به صداهایی باشد که کودک تولید میکند یا به آنها واکنش نشان میدهد.
برخی از نشانههای احتمالی شنوایی در کودکان بزرگتر عبارتاند از:
اگر دربارهٔ شنوایی کودکتان نگران هستید، به پزشک مراجعه کنید. ارزیابی شنوایی کودک در هر سنی ممکن است.
ما نمیتوانیم شنوایی ازدسترفته را بازیابی کنیم اما راههایی برای جایگزینی آن و محافظت از شنوایی باقیمانده وجود دارد.
در صورت نیاز به استفاده از ابزارهای کمکی مانند سمعک، باید بدانید که انواع متنوعی وجود دارند. نمونههای امروزی بسیار کوچکتر از انواعی هستند که پدربزرگها و مادربزرگهای ما در گذشته استفاده میکردند. برخی پشت گوش و برخی داخل آن قرار میگیرند. برخی هم بهتمامی درون حفره گوش جا میگیرند و اصلا دیده نمیشوند.
شاید به ابزار تقویتکننده صدا نیاز داشته باشید. برخی از این ابزارها صدای پخششده از تلفن را بلندتر میکنند. برخی دیگر در سالنهای نمایش یا عبادتگاهها استفاده میشوند و به افراد کمک میکنند بهتر صداها را بشنوند.
یادگیری لبخوانی به فهمیدن حرف دیگران کمک میکند. با آموزش و تمرین از عهده این کار برمیآیید.
ممکن است پزشکتان توصیه کند هنگام انجام کارهای پرسروصدا، در کنسرتها یا دیگر موقعیتهای پرسروصدا از گوشگیر استفاده کنید. اینگونه از باقیماندهٔ شنواییتان محافظت میکنید.
منبع:
برای بیمارانی که قصد استفاده از سمعک دارند همیشه مهم ترین چالش یا سوال بعد از شکل ظاهری سمعک قیمت آن می باشد سمعک پروتز پزشکی است که غالباً از کشورهای آمریکایی و اروپایی وارد می شود و با توجه به نوسانات نرخ ارز به ویژه در چند سال اخیر با چالش های جدی روبرو شده است و قیمت ثابتی نداشته است تکنولوژی مورد استفاده در سمعک مهمترین فاکتور تعیین کننده قیمت سمعک می باشد به طوری که سمعک های آنالوگ که البته در حال حاضر تولید و عرضه نمی شوند پایین ترین قیمت سمعک را دارند و گاهی بیماران برای تهیه این نوع سمعک به علت قیمت ارزانتر آن به کلینیک های شنوایی مراجعه می نمایند امروزه سمعک های آنالوگ جای خود را به سمعک های نیمه دیجیتال داده است سمعک نیمه دیجیتال در واقع شکلی از سمعک های آنالوگ هستند که توسط تریمر هایی که روی سمعک تعبیه شده است تا حدی می توان بلندی و شکل صدای سمعک را به صورت دستی تنظیم نمود و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه ترین سمعک ها می باشند که در اشکال پشت گوشی و داخل گوشی قابل سفارش برای بیماران هستند قیمت سمعک نیمه دیجیتال در برند هایی که در حال حاضر در ایران عرضه می شوند. در حال حاضر قیمت سمعک از 5 میلیون تومان شروع می شود. تمامی برندهای این سمعک ها معتبر بوده و تا یک سال نیز گارانتی دارند بنابراین بیماران از لحاظ خدمات پس از فروش در این نوع سمعک نبایستی نگرانی داشته باشند. قیمت هایی که در اینجا مشاهده می کنید توسط کلینیک سمعک پیروزی که در شنوایی سنجی در شرق تهران خدمات شنوایی سنجی کودکان و بزرگسالان را ارائه می دهد، تهیه شده است. برای آگاهی از سمعک نامرئی, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
سمعک از لحاظ شکل ظاهری به چند گروه اصلی تقسیم بندی می شوند:
همانطور که از نام این سمعک مشخص است این نوع سمعک پشت گوش بیمار قرار می گیرد و توسط یک قالب که داخل گوش بیمار جایگذاری می شود صدا به داخل گوش انتقال پیدا می کند. این گروه از سمعک ها خود به چهار دسته دیگر طبقه بندی می شوند:
۱- سمعک های پشت گوشی استاندارد
۲- سمعک های پشت گوشی میکرو
۳- سمعک های پشت گوشی سوپرپاور
۴- سمعک های پشت گوشی ریک
فاکتور تعیین کننده قیمت در این مدل سمعک ها تکنولوژی به کار رفته در سمعک ها می باشد. امروزه بیشتر این سمعک ها در رده های دیجیتال، هوشمند، فراهوشمند و وایرلس عرضه می شوند. قیمت این سمعک ها در نوع دیجیتال از حدود 6 یا 7 میلیون تومان شروع شده و در رده های پیشرفته و وایرلس تا 18 میلیون تومان ادامه دارد. البته به کارگیری امکانات اضافی در بعضی از مدل ها مثل امکانات ریموت کنترل، بلوتوث، رابط های دیگر می تواند این قیمت را بالاتر ببرد.
سمعک های پشت گوشی ریک جدیدترین نوع سمعک پشت گوشی می باشد غالباً دارای تکنولوژی هوشمند و وایرلس می باشد و از لحاظ قیمتی نسبت به سایر مدل های پشت گوشی قیمت بالاتری دارند، در این گروه از سمعک ها قابلیت شارژ نیز وجود دارد بنابراین نسبت به سایر مدلهای پشت گوشی ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند.
این گروه از سمعک ها همانطور که از نام گذاری آن مشخص است داخل گوش بیمار گذاشته می شود و بسته به سایز آن قدرت های متفاوتی داشته و به چند گروه تقسیم بندی می شوند:
۱- سمعک های نامرئی (iic)
کوچکترین و جدیدترین نوع سمعک داخل گوشی میباشد که کاملا داخل مجرای گوش بیمار گذاشته می شود و از لحاظ شکل ظاهری بسیار کوچک و غیر قابل دید میباشد.
۲- سمعک های داخل کانال (cic)
این مدل یک سایز از سمعک های نامرئی بزرگ تر می باشد ولی داخل گوش بیمار دیده نمی شود و اندازه کوچکی دارد و قدرت بیشتری نیز نسبت به سمعک نامریی دارد.
۳- سمعک های داخل گوشی (ite)
این گروه از سمعک های داخل گوشی بزرگترین سایز سمعک داخل گوشی را دارد که تقریباً داخل گوش بیمار دیده میشود. و برای آن دسته از بیماران که کم شنوایی های شدیدتر داشته باشند استفاده می شود.
قیمت سمعک های داخل گوشی در نوع نامرئی (iic) که غالباً دارای تکنولوژی های پیشرفته تر و هوشمند می باشد نسبت به سایر انواع سمعک داخل گوشی بالاتر می باشد و شروع قیمت این سمعک ها از 8 تا 9 میلیون تومان در برندهای مختلف شروع شده و تا 18 میلیون تومان ادامه دارد. نوع ite با توجه به تکنولوژی آن که می تواند از نوع دیجیتال نیز باشد ارزانترین نوع سمعک داخل گوشی می باشد که اندازه بزرگتری دارد و حداقل قیمت آن از 6 میلیون تومان می باشد. سمعک های داخل گوشی در مقایسه با پشت گوشی صرف نظر از تکنولوژی به کار رفته در آن ممکن است قیمت بالاتری داشته باشد.
در پاسخ به این سوال باید گفت فاکتور اصلی و تعیین کننده در قیمت سمعک تکنولوژی به کار رفته در سمعک میباشد و شکل ظاهری سمعک بسته به آن که پشت گوشی یا داخل گوشی باشد تاثیر کمتری روی قیمت سمعک دارد.
تمامی اشکال مختلف سمعک چه در نوع پشت گوشی و چه در نوع داخل گوشی می توانند تکنولوژی های مختلفی از تکنولوژی های پایه، دیجیتال، هوشمند، وایرلس و پیشرفته داشته باشند که این تکنولوژی می تواند قیمت سمعک را بالاتر ببرد.
در مدل های پشت گوشی ریک و داخل گوشی نامرئی مقداری قیمت با سایر مدل ها تفاوت دارد به خاطر اینکه این مدل سمعک ها تقریباً جدید تر بوده و دارای تکنولوژی های پیشرفته تر می باشند و قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل های سمعک ها دارند.
مهمترین فاکتور در انتخاب سمعک مناسب برای بیمار نوع کم شنوایی و میزان آن می باشد. اولین گام در تجویز سمعک برای بیمار انجام ادیومتری یا سنجش شنوایی برای بیمار می باشد، در تست شنوایی دقیقاً مشخص میشود که بیمار چه نوع کم شنوایی با چه میزانی دارد و بر اساس اطلاعات به دست آمده سمعک مناسب تجویز می گردد.
در بیمارانی که دچار افت های شنوایی از نوع خاص باشند احتیاج به تجویز سمعک های خاص وجود دارد به عنوان مثال بیماری که دچار کم شنوایی حسی عصبی شیبدار با شیب تند در فرکانس های بالا باشد و فرکانسهای پایین تقریباً در محدوده نرمال قرار داشته باشد، این نوع کاهش شنوایی از نوع خاص بوده که بیمار بیشتر دچار مشکلات شنیدن اصوات فرکانس بالا و همچنین مشکلات درک و تشخیص گفتار به ویژه در محیط های شلوغ می باشد.
بهترین و جدیدترین انتخاب سمعک برای این دسته از بیماران سمعک های پشت گوشی ریک میباشد که میتواند در برندهای مختلف برای بیمار تجویز شود. بنابراین در این دسته از بیماران نمی توان از سمعک های معمول پشت گوشی یا داخل گوشی استفاده کرد و بایستی از سمعک های پشت گوشی ریک در رده های هوشمند و پیشرفته برای بیمار تجویز نمود ، بنابراین قیمت سمعک برای این دسته از بیماران بالاتر خواهد بود.
دسته دیگر از بیماران که نیاز به تجویز سمعک های هوشمند و پیشرفته دارند بیمارانی هستند که دچار کاهش قدرت تشخیص و درک گفتار هستند. این بیماران ممکن است در سنجش شنوایی افت شنوایی خفیف تا متوسط داشته باشند ولی قدرت درک و تشخیص گفتار در آنها ضعیف می باشد، بنابراین برای این بیماران نمی توان از سمعک های معمول و رده پایین استفاده کرد و باید تا حد امکان از سمعک های هوشمند و پیشرفته به صورت دو گوشی برای آنها تجویز نمود.
سمعک های شارژی امروزه فقط در نوع پشت گوشی وجود دارد و از لحاظ تکنولوژی با توجه به جدید بودن آن از تکنولوژی های هوشمند و پیشرفته برخوردار می باشد. در این سمعک ها سمعک جهت شارژ شدن به مدت ۴ ساعت روی یک پایه شارژر قرار می گیرد و بعد از ان میتواند تا حدود ۱۸ تا ۲۴ ساعت مورد استفاده قرار گیرد.
سمعک های شارژی در برندهای مختلف شامل اتیکن، برنافون، فوناک، زیمنس قابل ارائه هستند و در تمامی این برندها قیمت این سمعک ها در پایین ترین رده از 8 تا 9 میلیون تومان شروع شده و تا 18 میلیون تومان ادامه دارد. بنابراین در گروه سمعک پشت گوشی، سمعک های شارژی بالاترین قیمت را دارد. برای آگاهی از سمعک نامرئی, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
مهمترین فاکتور در تعیین قیمت سمعک تکنولوژی به کار رفته در سمعک میباشد. سمعکها از لحاظ سطح تکنولوژی به چند دسته تقسیم بندی میشوند:
این سمعکها قدیمیترین و ابتداییترین تکنولوژی سمعک میباشند که توسط بیماران استفاده میشد و امروزه به علت نبود آنها و رواج تکنولوژیهای جدید رایج نیستند. شیوه عملکردی این سمعکها به گونهای است که توسط یک میکروفون صدا دریافت و جمعآوری میشود و توسط آمپلی فایر تقویت میگردد و توسط یک بلندگو صدای تقویت شده به گوش بیمار ارائه میگردد.
در واقع سمعکهای آنالوگ تمامی اصوات پیرامون ما را تقویت و بدون هیچ تغییر به گوش بیمار ارائه میکند و بیمار فقط توسط یک دکمه یا ولوم که برای کم و زیاد کردن صدا میباشد میتواند صدای سمک را کم و زیاد کند. بنابراین طبیعی است که صدای تقویت شده توسط این سمعکها خیلی پر سر و صدا باشد و به عبارتی کیفیت مطلوبی برای بیمار نداشته باشد.
از لحاظ شکل ظاهری سمعک آنالوگ اندازههای تقریباً بزرگی دارند و در حال حاضر این سمعکها وجود ندارند و یا خیلی کم هستند .از لحاظ قیمتی در پایینترین رده قیمت سمعک قرار میگیرند .رنج قیمتی این سمعکها تقریباً بین ۲ تا ۴ میلیون تومان میباشد.
همانطور که از نام این سمعکها مشخص است تکنولوژی به کار رفته در آنها تکنولوژی دیجیتالی میباشد که صدای با کیفیتتری نسبت به سمکهای قدیمی یا آنالوگ برای بیمار فراهم میکند. اجزای به کار رفته در این سمعکها نیز شامل میکروفون، تقویت کننده و بلندگو میباشد با این تفاوت که در این سمعکها تراشههای دیجیتال به کار رفته که باعث تغییراتی در شکل صدای ورودی به سمعک و حذف نویزهای پیرامون آن میشود و پردازش دیجیتال در اصوات اتفاق میافتد.
در این سمعکها اصوات ورودی تبدیل به کدهای دیجیتال یا عددی میشوند و صدا با کیفیت بهتری پردازش شده و به گوش بیمار ارائه میشود. تمامی تغییرات و تنظیمات صدا در این سمعکها با کامپیوتر توسط ادیولوژیست انجام میشود بنابراین میتوان با توجه به میزان کم شنوایی بیمار صدای سمعک را به شکل دلخواه و لازم برای بیمار تنظیم نمود.
از لحاظ شکل ظاهری این سمعکها در اندازههای ظریفتر و کوچکتری ساخته شدهاند. رنج قیمتی سمعکهای دیجیتال تقریباً از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان میباشد و بسته به تعداد کانالها یا باندهای فرکانسی به کار رفته در سمعک متفاوت میباشد.
سمعکهای هوشمند نسل جدیدی از سمعکهای دیجیتال میباشند. در این سمعکها نیز پردازش صدا به صورت کاملاً دیجیتالی اتفاق میافتد با این تفاوت که این سمعکها قادر هستند اصوات مختلف را بسته به محیطهای متفاوت تغییر و تنظیم نمایند به عبارتی به شکل هوشمند صدا ارائه شده به گوش بیمار تغییر میکند.
این سمعکها از لحاظ طراحی فوق العاده کوچک میباشند و تنوع زیادی دارند. اجزای به کار رفته در این سمعکها نیز مشابه سمعکهای دیجیتال میباشد با این تفاوت که در این سمعکها از قطعات الکترونیکی و حسگرهای متفاوت استفاده شده که این حسگرها یا سنسورها میتوانند در شکل صدای ورودی تغییرات متناسب با کم شنوایی بیمار ایجاد نمایند، به طوری که صدای سمعک متناسب با محیطی که بیمار در آن قرار دارد تغییر میکند مثلاً اگر بیمار در محیط شلوغ و پر سر و صدا وارد میشود صدای سمعک کاهش مییابد و در محیطهای خلوت افزایش پیدا میکند.
رنج قیمتی سمکهای هوشمند از ۸ تا ۱۵ میلیون تومان متفاوت میباشد و بسته به تعداد کانال و باندهای فرکانسی و ویژگیهای سمعک متغیر میباشد.
جدیدترین تکنولوژی سمعکها، سمعکهای وایرلس میباشد که در واقع همان سمعک هوشمند است ولی توانایی اتصال به منابع صوتی دیگر مثل تلفن، موبایل ،تلویزیون و.... را دارد و بیمار میتواند با استفاده از امکان بلوتوثی که در این سمعکها وجود دارد به راحتی آن را به سایر منابع صوتی دیگر متصل نماید و استفاده کند.
این تکنولوژی بلوتوثی باعث میشود بیمار درک بهتری از اصوات توسط مغز داشته باشد به طوری که وقتی دو سمعک برای بیمار تجویز میشود این سمکها از طریق ارتباط وایرلس که با یکدیگر دارند باعث شبیه سازی بیشتر و پردازش بالاتری در اصوات برای بیمار میشوند و به صورت دو گوشی پردازش اتفاق میافتد.
این سمعکها در اشکال و اندازههای بسیار ظریف و شکیل در برندهای مختلف وجود دارند که بسته به میزان و نوع کم شنوایی بیمار قابل تجویز میباشند .رنج قیمتی این سمعکها از ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان متفاوت میباشد.
این سمعکها در واقع همان تکنولوژی هوشمند وایرلس میباشد با این تفاوت که امکان شارژ کردن سمعک نیز توسط شارژرهای مخصوص وجود دارد. در واقع در این سمعکها باتری وجود ندارد و نیاز به تعویض باتری نیست . از باتریهای قابل شارژ در بدنه سمعک استفاده میشود که میتوان آن را به مدت چند ساعت شارژ نمود و در طول روز استفاده کرد. این سمعکها اولین بار در سال ۲۰۱۷ به بازار ارائه شدند و برای بیمارانی که در تعویض باتری مشکل دارند و یا نمیخواهند از سمکهای مرسوم باتری دار استفاده کنند گزینه مناسبی میباشد.رنج قیمتی سمکهای شارژی از ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان متفاوت میباشد
سمعکهای آنالوگ یا قدیمی ارزانترین نوع سمعک می باشند که امروزه تولید نمیشوند و خیلی کم وجود دارد. این سمعکها اندازه نسبتا بزرگی دارند و کیفیت قابل قبولی نسبت به سایر مدل های جدید سمعک ندارند و غالباً توسط فروشندگان سمعک در بخش تجهیزات پزشکی به صورت آزاد به بیماران ارائه میشوند و در کلینیکهای تخصصی شنوایی و سمعک غالباً مورد استفاده نیستند .
این سمعک ها معمولاً دارای یک کلید خاموش و روشن و یک درجه برای کم یا زیاد کردن صدا هستند که توسط بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت این سمعک ها از 3 تا 4 میلیون تومان می باشد.
اتیکن یکی از قدیمی ترین برندهای تولید کننده سمعک در اروپا میباشد که ساخت کشور دانمارک است. معمولا محصولات این گروه شامل سمعکهای دیجیتال، هوشمند و پیشرفته می باشد، قیمت سمعک اتیکن بسته به مدل و نوع تکنولوژی به کار رفته در آن دارد. رنج قیمتی سمعک اتیکن از 6 تا 18 میلیون تومان می باشد. پایین ترین رده سمعک های این برند از نوع دیجیتال در مدل های پشت گوشی و داخل گوشی می باشد. سمعک های رده بالاتر از نوع هوشمند و وایرلس و مجهز به تکنولوژی بلوتوثی هستند که قیمت بالاتری دارند.
* قیمت مدل های پایه شامل get ،hit pro ،hit ،ino pro ،ino: از 6 تا 8 میلیون تومان می باشد.
* قیمت مدل های متوسط شامل Geno2 ،Geno1 ،Alta ،ria2 ،nera2: از 8 تا 10 میلیون تومان می باشد.
* قیمت مدل های پیشرفته شامل siya1،siya2 ،opn1 ،opn2 ،opn3 ،Exceed1 ،ruby: از 12 تا 18 میلیون تومان می باشد.
برنافون یکی دیگر از معتبرترین برندهای سمعک در اروپا می باشد که در کشور سوئیس تولید می شود. سمعک برنافن در انواع رده های پایه، دیجیتال، هوشمند و پیشرفته وجود دارد و در مدل های مختلف پشت گوشی، پوشت گوشی ریک، داخل گوشی و نامرئی قابل تجویز می باشد. رنج قیمتی سمعک های برنافن از 6 تا 18 میلیون تومان می باشد.
* قیمت مدل های پایه دیجیتال شامل inizia ،inizia3 ،nevara ،carista ،saphira: از 6 تا 9 میلیون می باشد.
* قیمت مدل های متوسط یا میان رده شامل Zerena1 ،zerena3 ،viron1: از 8 تا 10 میلیون تومان می باشد.
* قیمت مدل های پیشرفته شامل leox7 ،Zerena9 و viron9: از 12 تا 18 میلیون تومان هست.
سونیک کمپانی تولید کننده سمعک در آمریکا می باشد که سمعک سونیک در رده های دیجیتال، هوشمند، وایرلس و پیشرفته ارائه می شود در انواع مدل های پشت گوشی، پشت گوشی ریک، داخل گوشی و نامرئی قابل تجویز می باشد.
* قیمت مدل های پایه دیجیتال شامل cheer20 ،pep20 ،enchant20: از 6 تا 7 میلیون تومان هست.
* قیمت مدل های متوسط یا میان رده هوشمند شامل cheer40 ،Cheer60 ،captivate80 ،enchant 40: از 7 تا 10 میلیون تومان هست.
* قیمت مدل های پیشرفته وایرلس شامل enchant80 ،enchant100 trek80 ،captivate100، از 10 تا 18میلیون تومان هست.
سیگنیا نامگذاری جدید سمعک زیمنس می باشد و تولید کشور آلمان است که در این برند می توان از برندهای رکستون و ادیوسرویس و ای ام نیز نام برد که در گروه برند زیمنس و تولید کشور آلمان قرار دارد. تکنولوژی به کار رفته در این برندها از پایه تا پیشرفته وجود دارد و در مدل های پشت گوشی، پشت گوشی ریک، داخل گوشی و نامرئی قابل تجویز می باشد. شروع قیمت این سمعک ها از 6 میلیون تومان می باشد.
* قیمت مدل های پایه دیجیتال شامل Intuis2 ،sirion ،orion: از 5 تا 6 میلیون تومان می باشد.
* قیمت مدل های متوسط یا میان رده شامل 2nx ،3x ،3nx ،3px ،2px : از 6 تا 10 میلیون تومان می باشد.
* قیمت مدل های پیشرفته وایرلس شامل 5px ،5nx ،5x ،7x: از 10 تا 18 میلیون تومان هست.
این برند نیز زیر مجموعه برند زیمنس از کمپانی آلمان می باشد که در انواع مدل های پشت گوشی، پشت گوشی ریک، داخل گوشی و نامرئی در رده های مختلف دیجیتال، هوشمند و وایرلس قابل ارائه می باشد.
مدل های پایه شامل:sterling5 ،mosaic10 ،mosaic20 ،emerold10 ، emerold20 در رنج قیمتی 5 تا 7 میلیون تومان می باشد.
مدل های بالاتر شامل:sterling20 ،sterling30 ،mosaic30 ، emerold30 ،emerold40 ،sterling40 در رنج قیمتی 7 تا 12 میلیون تومان می باشد.
این برند نیز مشابه رکستون از زیر مجموعه های کمپانی آلمانی زیمنس می باشد و در انواع مدل های پشت گوشی، پشت گوشی ریک، داخل گوشی و نامرئی در رده های مختلف دیجیتال و هوشمند قابل ارائه می باشد.
مدل های AM شامل: P4 ،A4 ،P8 می باشد که در رنج قیمتی 6 تا 8 میلیون تومان قرار دارد.
برند یونیترون تولید کشور کانادا میباشد و محصولات این گروه از لحاظ تکنولوژی در ردههای پایه، متوسط و پیشرفته طبقهبندی میشود، و در مدل های پشت گوشی، پشت گوشی ریک، داخل گوشی و نامرئی قابل تجویز می باشد. قیمت سمعک یونیترون از 6 میلیون تومان به بالا می باشد.
* قیمت مدل های پایه دیجیتال شامل Shine ،stride500 ،moxi500 ،quantum10: از 6 تا 7 میلیون تومان می باشد.
* مدل های متوسط یا میان رده شاملQunatum20 ،shine+ ،stride600 ،stride700 ،moxi 600: از 7 تا 9 میلیون تومان هست.
* مدل های پیشرفته شامل Stride800 ،moxi800 ،max20: از 10 تا 18 میلیون تومان می باشد.
برند ویدکس تولید کشور دانمارک میباشد و شامل رده های پایه، متوسط، هوشمند و وایرلس هست و در مدل های پشت گوشی، پشت گوشی ریک، داخل گوشی و نامرئی قابل تجویز می باشد. قیمت سمعک ویدکس از 6 میلیون به بالا می باشد.
* قیمت مدل های پایه دیجیتال شامل Vital ،menu3 ،D110 ،U110 ،D30 ،u30: از 6 تا 7 میلیون تومان می باشد.
* قیمت مدل های متوسط یا میان رده شاملD220 ،U220 ،U330 ،D330 ،menu10: از 8 تا 10 میلیون تومان می باشد.
* مدل های پیشرفته وایرلس شامل Evoke440 ،U440 ،D440: از 10 تا 18 میلیون تومان می باشد.
فوناک یکی از قدیمی ترین برندهای تولید کننده سمعک در کشور سوئیس می باشد. محصولات این برند نیز در رده های پایه، متوسط و پیشرفته و قابل شارژ طبقه بندی می شود و در مدل های پشت گوشی، پشت گوشی ریک، داخل گوشی و نامرئی قابل تجویز می باشد. شروع قیمت سمعک فوناک از 6 میلیون تومان به بالا می باشد.
* قیمت مدل های پایه دیجیتال شامل Q5 ،Q10 ،Q30 ،m30 ،P30 ،b30: از 6 تا 7 میلیون تومان می باشد.
* قیمت مدل های متوسط یا میان رده شامل Q50 ،Q70 ،m50 ،P50: از 7 تا 10 میلیون تومان می باشد.
* قیمت رده های پیشرفته شامل M70 ،M90 ،P70 ،P90: از 10 تا 15 میلیون تومان می باشد.
کلینیک شنوایی و سمعک پیروزی با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت در این زمینه با به کارگیری تجهیزات شنوایی به روز در مناطق مختلف شرق تهران آمادگی ارائه انواع سمعک با خدمات بعد از تجویز رایگان به تمامی بیماران محترم را دارد، در کلینیک شنوایی و سمعک پیروزی انواع برندهای سمعک در مدل ها و اشکال مختلف و با قیمت های متنوع ارائه می شود.
بعد از تجویز سمعک برای بیمار خدمات دوره های رایگان شامل سرویس های دورهای و تنظیمات سمعک و ارائه باتری جهت سمعک برای بیماران انجام می شود. تمامی سمعک از برندهای معتبر با گارانتی های یک تا دوساله رایگان برای بیماران تجویز می گردد. در کلینیک شنوایی و سمعک پیروزی امکان تست سمعک قبل از سفارش آن وجود دارد، بعد از انجام تست شنوایی یک مدل سمعک برای بیمار تست شده و نتیجه توسط بیمار و ادیولوژیست مورد بررسی قرار میگیرد و چنانچه بیمار تمایل به استفاده از سمعک داشته باشد مدل مناسب جهت بیمار سفارش داده می شود.
بیمارانی که دارای بیمه های دولتی و خصوصی می باشند می توانند بخشی از هزینه سمعک خود را با ارائه مدارکی که توسط کلینیک پیروزی به آنها ارائه می شود دریافت کنند کلینیک پیروزی در این مورد بیماران را کاملا حمایت کرده و مدارک لازم را در اختیار آنها قرار می دهد حتی دستور پزشک گوش و حلق و بینی برای استفاده از سمعک که برای بیمه ضروری می باشد به بیماران ارائه می گردد. بیمارانی که دارای بیمه های دولتی و خصوصی می باشند میتوانند بخشی از هزینه سمعک خود را با ارائه مدارکی که توسط کلینیک پیروزی به آنها ارائه می شود دریافت کنند کلینیک پیروزی در این مورد بیماران را کاملا حمایت کرده و مدارک لازم را در اختیار آنها قرار می دهد حتی دستور پزشک گوش و حلق و بینی برای استفاده از سمعک که برای بیمه ضروری می باشد به بیماران ارائه می گردد.
مدارک لازم جهت پرداخت هزینه سمعک توسط بیمه:
۱- گواهی استفاده از سمعک توسط پزشک متخصص گوش و حلق و بینی
۲- آزمایش شنوایی سنجی بیمار
۳- فاکتور معتبر خرید سمعک
۴- کارت گارانتی سمعک
تمامی موارد ذکر شده در کلینیک پیروزی به بیماران قابل ارائه می باشد. جدول زیر تعرفه پرداختی بیمه های مختلف برای سمعک را نشان می دهد:
* بیمه تامین اجتماعی:
برای یک گوش مبلغ۱۲۶۰۰۰۰ تومان پرداخت می گردد.
برای دو گوش فقط در اطفال یا بیماران کمتر از ۷ سال مبلغ ۲۵۲۰۰۰۰ تومان پرداخت می شود.
* بیمه سلامت:
برای یک گوش مبلغ ۸۸۰۰۰۰ تومان پرداخت می گردد.
برای نوشتن ها در بیماران کمتر از هفت سال مبلغ ۱۷۶۰۰۰۰ تومان پرداخت میشود.
* بیمه خدمات درمانی کارکنان دولت:
برای یک گوش ۸۸۰۰۰۰ تومان پرداخت می شود
برای دو گوش تنها در بیماران کمتر از ۷ سال ۱۷۶۰۰۰۰ تومان پرداخت میشود.
* بیمه نیروهای مسلح:
برای یک گوش مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ پرداخت میشود.
برای دو گوش ۱۴۰۰۰۰۰ پرداخت میشود.
* بیمه شهرداری:
برای هر گوش مبلغ ۹۰۰۰۰۰ تومان پرداخت میشود.
* بیمه میهن:
در مجموع برای سمعک ۵۰۰۰۰۰ تومان پرداخت میگردد.
* بیمه پارسیان:
در مجموع برای سمعک۷۰۰۰۰۰ تومان پرداخت میکردد.
* بیمه هواپیمایی:
برای هر گوش۲۵۰۰۰۰ تومان پرداخت میشود.
* بانک سپه:
برای هر گوش مبلغ ۴۲۰۰۰۰۰ تومان پرداخت میشود.
* بانک ملی:
برای هر گوش مبلغ ۱۲۵۰۰۰۰ تومان پرداخت میشود.
* بانک ملت:
برای یک گوش ۱۸۰۰۰۰۰ تومان پرداخت میسود.
برای دو گوش ۲۷۰۰۰۰۰ تومان پرداخت میشود.
* بانک تجارت و بانک کشاورزی:
برای هر گوش مبلغ ۱۶۰۰۰۰۰ تومان پرداخت میگردد.
* بیمه نظام آسایش:
با توجه به قرارداد مبلغ۲۵۰۰۰۰ یا ۵۰۰۰۰۰ تومان پرداخت میشود.
* بیمه صدا و سیما:
برای هر دو گوش مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ تومان پرداخت میکند.
* بیمه شرکت نفت:
برای یک گوش مبلغ ۱۳۵۰۰۰۰ تومان پرداخت می شود. برای بیماران کمتر از ۱۴ سال به صورت دو گوشی مبلغ۲۷۰۰۰۰۰ تومان پرداخت میشود.
منبع:
https://www.samakpirozi.com/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%B3%D9%85%D8%B9%DA%A9
سمعک نامرئی همانطور که از نام آن پیداست، مخفی است و دیگران آن را نمیبینند. در عمق مجرای گوش قرار میگیرد و مانند سایر سمعکها از نظر تکنولوژی و قدرت انواع مختلفی دارد.
مزیت سمعک های داخل گوشی و سمعک نامرئی این است که دید بسیار کمتری دارند ولی سمعک نامرئی صرفا به دلیل دید کمتر مناسب برای همه افراد با هر نوع کم شنوایی نیستند.
یکی از نگرانیهای افرادی که میخواهند برای اولین بار از سمعک استفاده کنند، این است که سمعک آنها مخفی باشد و برای دیگران قابلرویت نباشد.
بر اساس تحقیقات برخی افراد کم شنوا به علت اینکه سمعک آنها مخفی (نامرئی) نیست و توسط دیگران دیده میشود، از سمعک استفاده نمیکنند. برای آگاهی از خرید سمعک در تهران, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
اگر برای شما هم اندازه سمعک مهم است، بهتر است قبل از خرید سمعک، اطلاعات کاملی درباره انواع سمعک نامرئی، قیمت سمعک نامرئی هوشمند و مزایا و معایب آن داشته باشید.
برای مشاوره در خرید سمعک با ما در ارتباط باشید.
بطور کلی می توان سمعک ها را از لحاظ شکل و ظاهر و محل قرار گرفتن در گوش، به دودسته سمعکهای داخل گوشی (ITE) و سمعک های پشت گوشی (BTE) طبقه بندی کرد که این مورد نیز در تعیین قیمت سمعک نقش دارد. در ابتدا به معرفی سمعک های داخل گوشی می پردازیم.
سمعک های داخل گوشی – ITE
سمعکهای داخل گوشی که به آنها سمعکهای ITE نیز گفته می شود (ITE مخفف کلمه In the Ear یعنی “داخل گوش” است)، با قالب گیری از کانال گوش، بطور سفارشی برای هر فرد در رنگ بندی های مختلف ساخته می شود. انواع مختلفی از این سمعک ها موجود می باشند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• سمعک های IIC (سمعک نامرئی داخل کانال)
• سمعکهای CIC (سمعک نامرئی کاملا داخل کانال)
• سمعک های ITC (سمعک داخل کانال)
• سمعک های Low Profile (سمعک داخل گوش Half Shell و Full Shell)
سمعک نامرئی داخل کانال – IIC
این سمعکها، کوچکترین نوع سمعک هستند که با قالب گیری از مجرای گوش، در عمق کانال گوش فرد قرار داده می شوند و برای افت شنوایی ملایم تا متوسط در بزرگسالان تجویز می شوند. یکی از بزرگترین مزایای این سمعک ها، نامریی بودن آنها است طوری که کاملا از دید پنهان هستند.
سمعک نامرئی کاملا داخل کانال – CIC
سمعک های CIC نیز با قالب گیری از کانال گوش، کاملا داخل مجرای گوش فرد قرار داده می شوند و برای افت شنوایی ملایم تا متوسط برای بزرگسالان تجویز می شوند. این سمعک ها در رده سمعکهای نامرئی قرار می گیرند.
سمعک های داخل کانال – ITC
این سمعکها در قسمت پایینی گودی گوش خارجی قرار می گیرند. استفاده از این سمعک ها راحت بوده و از باتری های بزرگتر با عمر بیشتر استفاده می کنند. این سمعکها را می توان برای طیف وسیعتری از افت شنوایی در مقایسه با سمعکهای IIC و CIC تجویز کرد.
سمعک های داخل گوش – Full Shell & Half Shell ITE
سمعکهای داخل گوش – ITE در دو نوع Full Shell که تمامی گودی گوش خارجی را پر می کنند و نوع Half Shell که نیمی از این گودی را پر می کنند، طبقه بندی می شوند. به علت ابعاد بزرگتر این سمعک ها، برای افرادی که مشکل کنترل حرکات و لرزش دست و سر دارند، استفاده از این نوع سمعک ها راحت تر است.
سمعک های پشت گوشی – BTE
سمعک های پشت گوشی در پشت و یا بالای لاله گوش قرار می گیرند و صدا از طریق یک لوله یا تیوب وارد قالب گوش (Earmold) شده و به داخل کانال گوش هدایت می شود. در بعضی از مدلهای سمعک های پشت گوشی، به جای استفاده از قالب گوش که کل کانال را مسدود می کند، از نوعی قطعه سیلیکونی نرم که به آن کاف و یا Ear Tip گفته می شود استفاده می شود. این قطعه سیلیکونی، به انتهای لوله انتقال صدا متصل می شود و درون کانال گوش قرار داده می شود و ساختار آن به گونه ای است که کل کانال گوش را مسدود نمی کند.
سمعکهای پشت گوشی نیز در انواع رنگ بندی و طرحهای زیبا و شکیل برای هماهنگی بیشتر با رنگ پوست و موی فرد، عرضه می شود. از انواع مختلف سمعکهای پشت گوشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• سمعکهای مینی BTE با لوله بسیار ظریف و کاف سیلیکونی (Ear Tip)
• سمعک های گیرنده درون گوش (RITE) و یا گیرنده درون کانال (RIC)
• سمعکهای BTE با قالب گوش (Earmold)
سمعکهای پشت گوشی مینی – Mini BTE
این نوع سمعک به گونه ای طراحی شده است که براحتی بتواند در پشت گوش فرد مخفی شود. صدا از طریق لوله بسیار نازکی که به سختی می توان به وجود آن پی برد، به درون کانال گوش هدایت می شود. در انتهای این لوله یک قطعه سیلیکونی نرم که به آن کاف ویا Ear Tip گفته می شود، قرار می گیرد. می توان گفت که این سمعکها، پرفروشترین نوع سمعک به شمار می آیند و می توان برای انواع افت های شنوایی در رده های سنی مختلف تجویز کرد.
سمعکهای گیرنده درون گوش (RITE) و یا گیرنده درون کانال (RIC)
سمعکهای RITE، از دسته سمعکهای مینی BTE محسوب می شوند، که بلندگو به جای اینکه درون قاب سمعک قرار بگیرد، داخل کاف درون کانال گوش تعبیه می شود. این امر باعث می شود که میکروفون و قطعات الکترونیکی در بیرون گوش (داخل قاب سمعک) و بلندگو درون کانال گوش قرار بگیرد. برای آگاهی از خرید سمعک در تهران, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
سمعکهای BTE با قالب گوش (Earmold)
سمعکهای پشت گوشی که به همراه قالب گوش تجویز می شوند تقریبا می توانند برای هر نوع افت شنوایی بکار برده شوند. ابعاد این سمعک در مقایسه با انواع دیگر سمعک، بزرگتر می باشد و امکانات متعددی نظیر، دکمه های کنترل برنامه سمعک، ولوم کنترل صدا، درپوش باتری، میکروفونهای جهت دار و … در آنها می توان مشاهده کرد.
منبع:
سازمان ها و شرکت های مختلف همواره به دنبال آن هستند که با بهبود عملکرد خود، به اهدافی که از پیش تعیین کردهاند برسند و موفقیت را تجربه کنند. سازمان شما هم می تواند با رعایت نکات مهم و مختلفی که در این زمینه وجود دارد راه های پیشرفت و موفقیت را بپیماید و به اهدافی که در نظر دارد برسد.
یکی از مهمترین مسائلی که در هر سازمان و شرکتی برای موفقیت باید رعایت شود، داشتن برنامه ریزی منابع سازمانی یا نرم افزار erp است. اما برنامه ریزی منابع سازمانی چیست و به چه درد سازمان ما میخورد. در این مطلب قصد داریم در مورد همین موضوع با شما صحبت کنیم و بگوییم که داشتن سیستم برنامه ریزی منابع سازمان یا نرم افزار erp برای یک سازمان چقدر از اهمیت برخوردار است. جهت اطلاع از odoo نرم افزار، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
نرم افزار erp در واقع خودش توسط برنامه های کاربردی که شامل چندین زیر برنامه کاربردی دیگر هستند حمایت می شود و مهمترین وظیفه آن این است که فعالیت های مختلف را که در واحدهای عملیاتی مختلف یک سازمان انجام میشود یکپارچهسازی کند. طبیعتاً هر سازمان این نکته را میداند که هرچه یکپارچگی در امور آن بیشتر باشد رسیدن به موفقیت راحت تر است.
فعالیت هایی که میتواند در قالب برنامه ریزی منابع سازمانی مشخص شود عبارتند از مدیریت تولید، خرید قطعات، کنترل موجودی انبار و همچنین ردگیری سفارشات و … که هر کدام از آنها برای موفقیت شرکت تاثیرگذار هستند. اما erp همچنین میتواند در مسائل مالی و منابع انسانی نیز برنامه های کاربردی را برای شما داشته باشد و کمک زیادی به شما بکند.
نرم افزار ERP یا برنامه ریزی منابع سازمانی
اگر بخواهیم یک تعریف کلی از سیستم erp داشته باشیم باید بگوییم که برنامه ریزی منابع سازمانی عبارت است از سیستمی که دارای اهداف، اجزا و حدود مشخصی برای کار و فعالیت است. مهمترین هدفی که نرم افزار erp آن را دنبال می کند این است که در فرایندهای داخلی کسب و کار سازمان ما بتواند بهبود و تسریع ایجاد کند، برای این منظور بیشتر از مهندسی مجدد فرایندهای سازمان استفاده می شود.
طبیعتاً یک برنامه ریزی منابع سازمانی برای آن که موفق عمل کند نیازمند اجزا و فرآیندهای مختلف می باشد. در سیستم erp مهمترین جزء و هستهای که وجود دارد بخش نرمافزاری آن می باشد. بخش نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی در واقع در عمل تحت زیر برنامه های کاربردی مختلفی قرار می گیرد. هر کدام از این برنامه های کاربردی که در نرمافزار erp استفاده می شوند در واقع بخشی از فعالیتهای عملیاتی سازمان را انجام می دهند و آنها را شبیه سازی می کنند.
عموم زیر برنامههایی که در نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی وجود دارد که عبارت است از مدیریت تولید، کنترل موجودی انبار، خرید مواد اولیه و خام مورد نیاز شرکت و ارسال مواد واحدهای تولیدی دیگر که این موارد توسط زیر برنامه های کاربردی نرم افزار erp انجام می شود. همچنین erp در فعالیتهای نظیر تولید یا ارائه خدمات، مدیریت کیفیت و انبارها، مهمتر از همه بازاریابی و فروش، نگهداری و تعمیرات، مدیریت اسناد و مدارک، مدیریت جذب و سوابق پرسنلی و … کاربردهای فراوانی دارد.
نرم افزار سازمانی که میتواند نقش مهمی در یکپارچه سازی فعالیتهای سازمان داشته باشد از مزایای بسیاری هم برخوردار است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. جهت اطلاع از odoo نرم افزار، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
برنامه ریزی منابع سازمانی یا همان ERP برای هر سازمانی از مزایای زیادی هم برخوردار می باشد. اولین مزیت مهمی که این کار میتواند برای شما داشته باشد، یکپارچگی در برنامه ریزی های سازمانی شما است. یکپارچگی اطلاعات، فرآیندها، کارکنان و برنامه های کاربردی از جمله فوایدی است که erp برای شما به همراه دارد.
از طرف دیگری این کار باعث می شود تا شما بتوانید مدیریت اطلاعات سازمان خودتان را به خوبی انجام دهید. با استفاده از نرم افزار برنامه ریزی یکپارچه منابع سازمانی (erp) شما می توانید به آسانی به اطلاعات مورد نیاز خودتان در مواقع حساس دسترسی پیدا کنید.
همچنین با داشتن نرم افزار erp شما می توانید از صحت اطلاعاتی که در اختیارتان قرار میگیرد مطمئن باشید. هر سازمانی با داشتن برنامه ریزی منابع سازمانی به راحتی می تواند هرگونه تغییر در اطلاعات خودش را ثبت کند. این تغییر در اطلاعات در نرم افزار erp با تمام جزئیات اتفاق می افتد.
از طرف دیگری نرم افزار مدیریت منابع سازمانی برای شما میتواند این امکان را فراهم کند که برنامه ریزی های بهینه برای سازمان داشته باشید. سازمان شما با استفاده از سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی erp میتواند در فروش، خرید مواد خام، حمل و نقل توزیع برنامه ریزی کاملا بهینه را داشته باشد و هزینههای خود را به خوبی کاهش دهد.
از مهمترین مواردی که به عنوان زیرساخت میتوانیم برای این نرم افزار مدیریت منابع سازمانی اشاره کنیم این است که پشتیبانی کاملی از آن اتفاق میافتد و هیچگونه خطا و ایرادی در سیستم آن وجود ندارد. با استفاده از این نرم افزار شما می توانید افزایش کارکرد پرسنل خودتان را هم تحت نظارت قرار دهید.
طبیعتاً در هر سازمان و شرکتی برنامه ریزی نقش اول را در موفقیت آن سازمان ایفا می کند. پس به آسانی می توان متوجه شد که نرم افزار erp برای موفقیت یک سازمان به شدت ضروری است. در دنیای کنونی که جهان با پیشرفت های بسیار زیادی در زمینه تکنولوژی مواجه شده است استفاده از نرم افزار بهترین راهکار برای تحلیل کردن شرایط و برنامهریزی مناسب برای آینده یک سازمان می باشد.
یکی از دلایل مهمی که باعث می شود نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی مهم جلوه کند، کمبود منابع در هر سازمان می باشد و با توجه به این کمبود منابع در دسترس بهترین کار برای برنامه ریزی برای تمامی عوامل موجود از جمله تجهیزات و نیروی انسانی استفاده از نرم افزار erp است.
از طرف دیگر با توجه به فضای رقابتی که بین سازمان ها وجود دارد، آنها برای اینکه بتوانند در رقابت بین هم موفق باشند باید از یک برنامه ریزی کارآمد برخوردار باشند. اما مهمترین عاملی که باعث می شود تا با استفاده از این نرم افزار برای شما ضرورت پیدا کند شفافیت است. شفافیت امروزه مهمترین اصل برای گسترش ارتباطات و همکاری در جامعه جهانی می باشد.
نرم افزار ERP معمولاً از چندین ماژول تشکیل شده است که هر کدام برای رسیدگی به یک عملکرد یا فرآیند تجاری خاص طراحی شده اند. برخی از رایج ترین ماژول های نرم افزار ERP عبارتند از:
مدیریت مالی – این ماژول شامل ویژگی هایی است که حسابداری، برنامه ریزی مالی، بودجه بندی و مدیریت پول نقد را پوشش می دهد.
مدیریت منابع انسانی – این ماژول استخدام، استخدام، آموزش، حقوق و دستمزد و سایر وظایف منابع انسانی را پوشش می دهد.
تدارکات – این ماژول به خرید، مدیریت تامین کننده و مدیریت موجودی می پردازد.
فروش و بازاریابی – این ماژول شامل ویژگی هایی برای مدیریت روابط با مشتری، سفارشات فروش و کمپین های بازاریابی است.
تولید – این ماژول برنامه ریزی تولید، زمان بندی و کنترل کیفیت را پوشش می دهد.
بسیاری از ماژول های ERP دیگر نیز در دسترس هستند، از جمله مدیریت زنجیره تامین، مدیریت پروژه و خدمات مشتری. ماژول های خاصی که یک شرکت به آن نیاز دارد به اندازه، صنعت و نیازهای تجاری آن بستگی دارد. برخی از ارائهدهندگان نرمافزار ERP ماژولهای سفارشیسازی شدهای را ارائه میکنند که میتوانند بر اساس نیازهای خاص سازمان تنظیم شوند.
اگر منظور شما از “خواص” ویژگی ها یا ویژگی های نرم افزار ERP است، برخی از ویژگی های کلیدی نرم افزار ERP عبارتند از:
یکپارچهسازی: نرمافزار ERP تمامی فرآیندهای کسبوکار را در بخشها و واحدهای تجاری در یک سیستم واحد ادغام میکند و یک نمای واحد از عملیات سازمان ارائه میدهد.
طراحی ماژولار: سیستم های ERP ماژولار هستند و از ماژول های تجاری متمایز مانند مدیریت مالی، مدیریت سرمایه انسانی، تدارکات، و فروش و بازاریابی و غیره تشکیل شده اند.
اتوماسیون: نرم افزار ERP کارهای روتین را خودکار می کند، خطاها را کاهش می دهد و کارایی را بهبود می بخشد.
گزارش دهی: نرم افزار ERP طیفی از گزارش های استاندارد و سفارشی را ارائه می دهد که به مدیران کمک می کند تا بر عملکرد سازمان نظارت کنند و زمینه های بهبود را شناسایی کنند.
ردیابی و دید: نرم افزار ERP به مدیران اجازه می دهد تا فرآیندهای تجاری را در لحظه ردیابی و پیگیری کنند و وضعیت وظایف و فعالیت های مختلف را مشاهده کنند.
به طور کلی، نرم افزار ERP برای بهبود کارایی و اثربخشی عملیات تجاری طراحی شده است و ابزارهایی را که مدیران برای تصمیم گیری آگاهانه و بهینه سازی عملکرد نیاز دارند، در اختیار آنها قرار می دهد.
بسیاری از ویژگی های مهم نرم افزار ERP وجود دارد که بسته به نیازهای خاص سازمان می توان آنها را جزو بهترین ها دانست. در اینجا برخی از ویژگی هایی که به طور کلی از اهمیت کلیدی در نظر گرفته می شوند آورده شده است:
یکپارچهسازی: نرمافزار ERP تمامی فرآیندهای کسبوکار را در بخشها و واحدهای تجاری در یک سیستم واحد ادغام میکند و یک نمای واحد از عملیات سازمان ارائه میدهد.
اتوماسیون: سیستم های ERP وظایف روتین را خودکار می کنند، خطاها را کاهش می دهند و کارایی را بهبود می بخشند.
سفارشی سازی: نرم افزار ERP باید برای رفع نیازهای خاص سازمان قابل تنظیم باشد.
گزارش و تجزیه و تحلیل: نرم افزار ERP طیفی از گزارش های استاندارد و سفارشی را ارائه می دهد که به مدیران کمک می کند تا بر عملکرد سازمان نظارت داشته باشند و زمینه های بهبود را شناسایی کنند.
مدیریت ارتباط با مشتری: نرم افزار ERP شامل ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است که سازمان ها را قادر می سازد تا تعاملات مشتری را مدیریت کرده و رضایت مشتری را بهبود بخشند.
6 . مدیریت مالی: سیستم های ERP ماژول هایی را برای مدیریت داده های مالی از جمله صورتحساب، حساب های دریافتنی، حساب های پرداختنی و دفتر کل ارائه می دهند.
مدیریت زنجیره تامین: سیستم های ERP شامل ابزارهایی برای مدیریت موجودی، تدارکات و تدارکات است.
مدیریت منابع انسانی: سیستم های ERP دارای ابزارهایی برای مدیریت داده های کارکنان از جمله استخدام، حقوق و دستمزد و مدیریت مزایا هستند.
کنترل کیفیت: نرم افزار ERP شامل ابزارهایی برای مدیریت فرآیندهای کنترل کیفیت، از جمله انطباق با استانداردهای صنعت است.
امنیت: نرم افزار ERP باید دارای ویژگی های امنیتی قوی باشد تا اطمینان حاصل شود که داده های حساس محافظت می شوند.
در حالی که نرمافزار ERP و نرمافزار حسابداری شباهتهایی دارند، اما یکسان نیستند. نرم افزار حسابداری عموماً فقط عملکردهایی را برای حسابداری (از این رو نام آن) مانند حساب های پرداختی/دریافتی، صورتحساب و مدیریت دفتر کل ارائه می دهد. از سوی دیگر، نرمافزار ERP عملکرد حسابداری را ارائه میکند، اما قابلیتهای بسیار دیگری نیز دارد، مانند مدیریت زنجیره تامین، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و مدیریت منابع انسانی (HRM) که در بخشهای مختلف و واحدهای تجاری گسترده است. نرم افزار ERP یک نمای واحد از عملیات سازمان ارائه می دهد که می تواند به ساده سازی فرآیندها، کاهش هزینه ها و بهبود تصمیم گیری کمک کند. در نهایت، انتخاب بین نرم افزار ERP و نرم افزار حسابداری به نیازها و اهداف خاص سازمان بستگی دارد.
با توجه به اینکه شرایط سازمانها کاملاً با هم متفاوت است، پس طبیعتاً هرکدام از آنها نیازمند برنامه ریزی مشخص و متفاوتی برای مدیریت منابع سازمانی می باشند. برای دریافت نرم افزار erp متناسب با سازمان خودتان بهتر است به مجموعه هایی مراجعه کنید که در این زمینه سالهاست فعالیت میکنند و عملکرد شان مشخص است و از راهکارهای جامع برنامه ریزی سازمانی آنها در کسب و کار خود استفاده نمایید.
منبع:
نرم افزار مدیریت منابع انسانی چیست ؟
با پیشرفت تکنولوژی و فناوری و به خصوص در دوران کرونا در دو سال اخیر، خیلی از سازمان ها شروع به استفاده از تکنولوژی در فرآیندهای کسب و کار خود کردند. خیلی از افراد هم یقین دارند که حتی پس از پایان دوران بیماری کرونا، این تغییرات باقی خواهند ماند.
نرم افزار مدیریت منابع انسانی نرم افزار کارآمدی است که فرآیندهای استخدام، حضور و غیاب، محاسبه حقوق و دستمزد و مدیریت پرسنل را آسان تر و با سرعت بیشتری به انجام میرساند. این نرم افزار سبب افزایش کارامدی کسب و کارتان می شود و با یکپارچه کردن تمامی فرآیندهای مدیریت منابع انسانی، امکان دسترسی راحت به اطلاعات کارمندان را فراهم می سازد.
هدف از نرم افزار مدیریت منابع انسانی ترکیب فرآیندهای مهم و متفاوت منابع انسانی از جمله خرید نرم افزار حضور و غیاب و مدیریتی در یک مکان متمرکز است. مدیر میتواند وظایف را تعیین کند، پیشرفت را کنترل و ارزیابی کند. جهت اطلاع از خرید نرم افزار erp، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
اهداف نرم افزار های منابع انسانی
نرمافزارهای مختلفی در زمینه مدیریت کسب و کار و به خصوص مدیریت منابع انسانی طراحی و تولید می شوند. اما اکثر این محصولات اهداف مدیریتی معین و ثابتی دارند.
نرم افزار مدیریت منابع انسانی
نرم افزار مدیریت مدارک پرسنلی
سامانه رهگیری آنلاین
نرم افزار تنخواه گردان
نرم افزار حقوق و دستمزد رایگان
خرید دستگاه حضور غیاب کارمندان
در بیشتر مواقع، سامانه ها و سیستم های منابع انسانی دارای موارد خاصی هستند و بهتر است مخاطب پسند باشند و طوری طراحی و شوند که کار با آن برای تمامی افراد راحت تر باشد و به یادگیری چندانی نیاز نداشته باشد.
چرا باید از نرم افزارهای مدیریتی استفاده کنیم؟
تا اینجا در مورد نرم افزارهای مدیریت منابع انسانی و به دلایل استفاده از آن اشاره کردیم مثل یکپارچه بودن آنها باهم؛ اما دلایل بسیار دیگری هم برای استفاده از آنها وجود دارد. در ادامه دلایل استفاده از نرم افزار مدیریتی بررسی میکنیم:
ساده کردن فرآیندهای مدیریت منابع انسانی
استفاده هرچه بهتر از تمام توانایی ها و استعدادهای اعضای تیم
امکان استفاده کردن در سازمان های تجاری برای ساده کردن استخدام، بررسی و ارزیابی کارمندان
بهبود بخشیدن و توسعه عادات مدیریتی
امکان ارزیابی و بررسی دقیق عملکرد کارکنان
مزایای استفاده کردن از سیستم های نرم افزاری مدیریت منابع انسانی
حال می خواهیم مزایای نرم افزار مدیریت منابع انسانی را خیلی بهتر بررسی کنیم.
ارائه یک نمای کامل از کارمندان و چارت سازمانی آنها
مهم ترین مزیت کار با نرم افزار های مدیریتی این است که اطلاعات کارکنان را جمع آوری و به آنها نظم می دهد.
خدماتی که نرم افزارهای مدیریت منابع انسانی می رسانند، این است که اطلاعات کارکنان را جمع آوری کرده و آنها را به صورت یکپارچه در تمامی بخش های نرم افزار بکار می گیرند.
مدیریت راحت تر منابع انسانی
در مدیریت سنتی برای مدیریت پرسنل از کاغذ استفاده می کردند یا در حال حاضر تعدادی از سازمان ها از فایل اکسل برای حقوق و دستمزد استفاده میکنند. اما وجود برخی سیستم ها و نرم افزار ها مدیریت منابع انسانی را راحت تر انجام می دهد که به برخی از این سیستم عامل ها میتوان به خرید دستگاه حضور و غیاب، نرم فزار حضور و غیاب، نرم افزار حقوق و دستمزد، نرم افزار مدیریت مدارک پرسنلی و.... اشاره کرد. این سیستم ها تمامی عملیات مدیریتی لازم برای یک مجموعه را راحت تر می کند. در نتیجه شما میتوانید با به کار گیری سیستم های مدیریت منابع انسانی مدیریت پرسنلتان را آسان تر کنید.
ساختاری پنل مانند داشتن نرم افزار منابع انسانی کارسو
امروزه بیشتر سیستم های منابع انسانی یک پنل اختصاصی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. پرسنل می توانند از این راه بروزرسانی های اخیر را دنبال کنند و آنرا به اشتراک بگذارند.
در یک ابزار ایدهآل، یک پایگاه داده قابل جستجو برای همه وجود دارد که پرسنل میتوانند از هر دستگاهی به آن دسترسی داشته باشند. از طرف دیگر مدیر عامل می تواند دسترسی اعضا و کارمندان را به اپلیکیشن یا نرم افزار مشخص کند. جهت اطلاع از خرید نرم افزار erp، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
ارزیابی دقیق کارمندان با نرم افزار مدیریت منابع انسانی
یکی از دلایل ترک کار کارمندان، نداشتن رضایت از محیط کار و شرایط مورد نظر است. خیلی از پرسنل از طرز برخورد، قدردانی نکردن از زحماتشان و نبود فرصت برای ارتقای شغلی ناراضی هستند. به همین علت گاها ترک کار را بر ماندن و ادامه دادن ترجیح می دهند.
اما یک سیستم منابع انسانی خوب به کنترل دقیق پیشرفت هر کارمند می پردازد و شیوه های قدردانی از کار و ارائه پاداش شایسته به کارمندان بهتر را گسترش می دهد. از سمت دیگر این سیستم به شما کمک می کند راه ها و الگوهای منفی را شناسایی کنید.
محاسبه حقوق و دستمزد
سیستم های نرم افزاری کارسو می توانند به عنوان سیستم حسابداری و نرم افزار حقوق و دستمزد در نظر گرفته شوند. در واقع خیلی از طراحان سیستم های نرم افزاری در کنار مدیریت منابع انسانی و استخدام، ماژول حقوق و دستمزد هم قرار می دهند تا نیازی به کارهای سنگین حسابداری و زمانبر نداشته باشند. حقوق کارمندان تنها با چند کلیک ساده محاسبه و به حساب آنها واریز می گردد.
لیست نرم افزار های مدیریت منابع انسانی
تا اینجا مزیت ها و علل استفاده کردن از نرم افزارهای منابع انسانی را گفتیم. در ادامه می خواهیم انواع سیستم های مدیریت و استخدام را بررسی کنیم و ببینیم که هر یک برای چه عملیاتی تنظیم شده اند. قیمت گذاری، یکپارچه سازی و سایر ملاک ها در هر یک از نرم افزارها تفاوت دارند.
کارهای مهم نرم افزارهای مدیریت منابع انسانی
اکثر سیستم های منابع انسانی در همین دسته قرار می گیرند و دقیقا متعلق به گروه اصلی عملیات هستند. این نرم افزارها سه رکن اصلی مدیریت کارکنان را با هم ادغام می کنند:
سیستم ردیابی پرسنل
مدیریت مزایا و مدیریت حقوق و دستمزد
حضور و غیاب پرسنل
و...
در هر سازمانی خودکارسازی این عملکردها اساسی و مهم است؛ ولی خسته کننده ترین قسمت مدیریت منابع انسانی است. در نتیجه با تغییر سبک مدیریت از دستی و سنتی به روش های بروز منابع انسانی این مشکل به راحتی حل می شود.
استراتژیک منابع انسانی
مدیریت استراتژیک منابع انسانی بیشتر به استخدام دقت می کنند و به پرسنل کمک می کنند تا عملکرد بهتری در جذب کردن و پرورش پرسنل داشته باشد. معمولا آژانس های کاریابی و استخدام حرفه ای این سیستم ها را خریداری می کنند.
ویژگی های نرم افزار مدیریت منابع انسانی
سنجش عملکرد کل سازمان
سیستم منابع انسانی یک مجموعه متمرکز است که به راحتی از آن بر کل کارمندان سازمان نظارت میکنید، میتوانید پیشرفتها را پیگیری کنید و اهداف تیمها را تعیین کنید.
برنامه ریزی مدیریت منابع انسانی
با استفاده از این ویژگی می توانید براحتی برای شیفت کاری و حضور و غیاب برنامه ریزی کنید. این کار سبب تعیین مسئولیت، همکاری بین قسمت های مختلف و کاهش تأثیر تغییرات در برنامه خواهد شد.
ردیابی مدیریت حضور و غیاب پرسنل
سازمانی که تعدادی پرسنل دارد، حتما باید روی حضور و غیاب آنها تمرکز کند. خیلی از نرم افزارهای منابع انسانی، دارای ماژول حضور و غیاب هم هستند. در این صورت کنترل و حفظ نظم پرسنل آسانتر می شود.
محاسبه حقوق و دستمزد در کنار نرم افزار های منابع انسانی
یک سیستم منابع انسانی بدون داشتن مدیریت حضور و غیاب و حقوق و دستمزد ناقص است. کنترل حضور و غیاب و محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل رکن اساسی یک سازمان است. دور از منطق است که در مدیریت منابع انسانی اینها را نادیده بگیریم و برای آنها برنامه ای نداشته باشیم. به هر حال پرداختن حقوق و دستمزد یکی از کسل کننده و خطا پذیرترین کارهای مدیریت منابع انسانی است که با بزرگتر شدن سازمان و تعداد پرسنل سخت تر و پیچیده تر می شود.
محاسبه حقوق و دستمزد برای پرسنل شامل مرخصی، ماموریت، اضافه کاری، کسری کار، حق مسکن، حق اولاد، حق بن و ... است که سیستم موردنظر همه آنها را داشته باشد. اکثر نرم افزارها مانند نرم افزار مدیریت کسب و کار کارسو، مطابق با قوانین کاری در کشور فعالیت می کنند.
گزارش گیری و خروجی فایل اکسل از نرم افزار
نرم افزار کارسو در بهترین حالت ممکن می تواند داده ها را پردازش کرده و به شما کمک کند تا بدون استفاده از یک سیستم دیگر، از تمام آمارهای مورد نظر خروجی بگیرید. برنامه مورد نظر باید آنقدر کامل و دقیق باشد، که شما را از سایر ابزارهای مدیریت کسب و کار بی نیاز کند.
برای خرید و دانلود نرم افزار به چه چیزهایی توجه کنیم؟
وقتی یک نرم افزار مدیریت کسب و کار انتخاب می کنید، هزینه یک سال یا بیشتر را پرداخت می کنید. به همین علت باید دقت بیشتری به خرج بدهید. چون در صورت پشیمانی راه برگشتی وجود ندارد. البته در ابتدا میتوانید از نسخه رایگان سامانه ها استفاده کنید و تمامی قسمت های آنرا ببینید.
منبع: