بسیاری از افراد زمانی که اصطلاح دکتر روانشناس را میشنوند، تصور میکنند، یک خانم یا آقا در دفتر خود نشسته و بیمار روبروی او روی مبل چرمی مینشیند و روانشناس هم در حین صحبت بیمار مواردی را یادداشت میکند. بدون شک روانشناسان زیادی گفتگو درمانی انجام میدهند. اما این تخصص تنها در این زمینه نبوده و روانشناسی حوزههای مختلفی دارد. در ادامه انواع روانشناس را به شما معرفی کرده و انواع تخصص آنها را توضیح میدهیم.
وظیفه این روانشناسان پژوهش و انجام آزمایشها برای افزودن دانش بیشتر به علم روانشناسی است. این روانشناسان در زمینه تحقیقات آموزشدیده و بر موضوعات مختلفی کار میکنند. در این حوزه روانشناس در یک زمینه خاص تخصص داشته و سپس کار تحقیقاتی را باتوجهبه دانش خود انجام میدهد.
روانشناسان زیادی هستند که تمام وقت خود را صرف تحقیقات نمیکنند. ممکن است روانشناس در حوزهی درمان هم فعالیت داشته باشد و در کنار آن به کارهای تحقیقاتی هم مشغول شود. این متخصصان معمولاً در مراکز اختصاصدادهشده به تحقیقات یا دانشگاهها کار میکنند. همچنین برخی شرکتها تأمین مالی چنین تحقیقاتی را برعهده میگیرند. دادهها و نتایج بهدستآمده به درخواست شرکت بوده و سازمان از آنها استفاده میکند.
اگر ساکن شیراز هستید و قصد دارید به روانشناس شیراز مراجعه کنید، میتوانید از لیست دکتر روانشناس شیراز دکترتو دیدن کنید و برای دریافت نوبت به صورت غیرحضوری و آنلاین اقدام کنید.
یکی از انواع روانشناس درمانگر بالینی است. متخصصانی که در شاخه بالینی فعالیت میکنند وظیفه ارزیابی و مداخله در اختلالات مختلف را دارند. این اختلالات مواردی هستند که بیمار را تحت تأثیر قرار میدهند. روانشناس بالینی به دنبال درک چگونگی بروز یک بیماری روانی، نحوه شروع آن و چگونگی درمان بیمار است. پس از ارزیابیهای لازم، روانشناس برنامههای درمانی را اجرا میکند.
در روانشناسی بالینی ممکن است تخصصهایی مانند اعتیاد، اختلالات رفتاری، اختلال در خوردن و غیره وجود داشته باشد. روانشناس بالینی میتواند طیف وسیعی از بیماران با آسیبها و اختلالات روانی را درمان کند. اما اگر روانشناس در زمینه موردنظر شما تجربه بیشتری داشته باشد، درمان احتمالاً موفقتر خواهد بود.
روانشناسی بالینی رشته پرکاربردی است. این روانشناسان در بیمارستانها، کلینیکهای سلامت روان و حتی در مشاغل خصوصی کار میکنند. روانشناسان بالینی ممکن است در زمینه جمعیتشناسی بیماران خاصی مانند جانبازان، سالمندان یا نوع خاصی از بیماریهای روانی تخصص داشته باشند.
روانشناسی عمومی پایه و اساس علم روانشناسی است. این تخصص به اصول اساسی، مشکلات و روشهای رشد انسان، احساسات، انگیزه، یادگیری، حافظه، حواس، تفکر، ادراک، پردازش و هوش میپردازد. روانشناس عمومی باید دررابطهبا فرایندهای تفکر، شخصیت شناسی، آزمایشهای روانشناختی، اختلالات رفتاری و سلامت روان اطلاعات کاملی داشته و در تمامی این حوزهها به بیماران کمک کند.
یکی از خدماتی که دکترتو ارائه میکند؛ دریافت نوبت آنلاین روانشناس کرج است. شما میتوانید لیست دکتر روانشناس کرج را ببینید و برای دریافت نوبت در زمان دلخواه خود اقدام کنید.
به دنبال راهی برای درمان مشکلات روحی و روانیت هستی؟
همین الان از متخصص مشاوره بگیر
روانشناسی کودک ترکیبی از پزشکی و روانشناسی است. هدف روانشناسی کودک ارتقاء سلامت، رفاه و رشد کودکان و خانوادههای آنها است. معمولاً در این روانشناسی از روشهای مبتنی بر شواهد استفاده میشود. روانشناسی کودک طیف وسیعی از حوزهها را در بر میگیرد. این حوزهها عبارتاند از:
روانشناسان کودک میتوانند به مسائل روانی و جسمی کودکان کمک کنند. این تخصص شامل ارزیابی، تشخیص و درمان شرایط پزشکی کودکان، پیشگیری از شرایط پزشکی کودکان، آموزش عموم مردم در مورد شرایط بهداشتی کودکان، ارتقاء رفتارهای مرتبط با سلامت و بهبود ارائه خدمات بهداشتی به کودکان است.
یکی از اهداف اولیه روانشناسان کودک بررسی کودکان از نظر تأخیر در رشد و اختلالات یادگیری است. این روانشناسان مطالعات و تحقیقاتی روی رفتار کودکان انجام میدهند. هدف نهایی روانشناس کمک به کودک و خانواده برای تغییر عادات ناسالم است.
اگر ساکن اصفهان هستید؛ به راحتی از دکتر روانشناس اصفهان نوبت خود را به صورت آنلاین دریافت کنید. شما میتوانید لیست روانشناس اصفهان را در وبسایت دکترتو مشاهده کنید.
هدف اصلی روانشناسی نوجوانان درک مسائل مربوط به رشد، تأثیرات فرهنگی – اجتماعی و تأثیرات بیولوژیکی بر سلامت روان نوجوان است. این موارد در سلامت روانی نوجوان مؤثر هستند. روانشناسی نوجوان در واقع زیرمجموعهای از روانشناسی بالینی یا رواندرمانی است. این روانشناسان معمولاً خدمات خود را به افراد ۱۲ تا ۱۸ سال ارائه میدهند.
درمان نوجوانان مستلزم درک بالا از رشد انسانی و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی است. درک تأثیرات خانواده و نقش یک نوجوان در خانواده هم ضروری است. این روانشناسان معمولاً بر مشکلات رایج در دوره رشد تمرکز میکنند. بسیاری از آنها مسائل عاطفی یا اجتماعی، آسیبپذیریهای بیولوژیکی، نقایص شناختی و استرس مربوط به تغییرات رشدی در دوره نوجوانی را شناسایی و درمان میکنند.
روانشناسان نوجوان همچنین مسائل مربوط به بهداشت روانی از جمله روانپریشی، روانرنجوری و اختلالات شخصیتی در این گروه را مورد ارزیابی قرار داده و درمان را آغاز میکنند. برخی از این روانشناسان به طور اختصاصی با گروه خاصی مانند کودکان مبتلا به اوتیسم، نوجوانان قربانی سوءاستفاده یا نوجوانان دارای کمبود توجه کار میکنند.
دکترتو در تمامی شهرهای ایران خدمات خود را ارئه میکند. اگر قصد مراجعه به دکتر رواشناس مشهد را دارید؛ میتوانید به راحتی لیست روانشناس مشهد را در دکترتو مشاهده کنید و زمان دلخواه خود را برای مراجعه به پزشک ثبت نمایید.
برای بسیاری از افراد، دوران سالمندی میتواند با مشکلات عاطفی، اجتماعی و جسمی همراه باشد. در این دوره فرد سالمند ممکن است دچار اندوه، اضطراب و افسردگی شود. روانشناس سالمندان یک روانشناس بالینی حرفهای است. این روانشناس در مطالعه و درمان مشکلات روحی، عاطفی و اجتماعی ناشی از افزایش سن متخصص است. روانشناسان سالمندان توجه خود را بر نیازهای سالمندان متمرکز میکنند.
این روانشناسان بر تشخیص مشکلات و ارزیابی مراجعهکنندگان تمرکز میکنند. در این راستا روانشناس، سالمندان را ارزیابی کرده و وجود اختلالات خلقی، رفتاری یا شناختی در بیماران را بررسی میکنند. بخش اساسی برنامه درمانی، مشاوره است. روانشناس با مراجعهکنندگان بهصورت فردی، خانوادگی، زوج یا گروههای کوچک کار میکند.
مشاوران ازدواج متخصصانی هستند که از زوجین حمایت کرده و آنها را راهنمایی میکنند. در جلسات مشاوره روانشناس زوجها را راهنمایی کرده و مشکلات و درگیریهای اصلی را شناسایی میکند. مشاور ازدواج به زوجین کمک میکند تا نیازها و تعارضات خود را آشکار کنند.
وظیفه اصلی این روانشناسان ارائه خدمات مشاورهای به زوجها است. این خدمات میتواند شامل مشاوره فردی برای هر دو زوج، مشاوره زوجین باهم و مشاوره خانواده با فرزندان باشد. در مشاوره ازدواج تمرکز بر پویایی خانواده و چگونگی ارتباط بین اعضای خانواده است.
بسیاری از مشاوران ازدواج به طور خاص با زوجهایی که تحت تأثیر الکل، مواد مخدر یا خشونت خانگی قرار دارند، همکاری میکنند. بسیاری از افراد هم پیش از ازدواج از مشاوره قبل از ازدواج استفاده کرده و مسائل و مشکلات خود را ارزیابی میکنند. در این جلسات ممکن است، روانشناس برای شناخت بهتر زوجین از تست شخصیت شناسی استفاده کند.
گاهی شلوغیها و ترافیک به خصوص در شهر تهران باعث از دست دادن زمان زیادی میشود. همچنین شلوغی مطب باعث سردرگمی مراجعین میشود. برای اینکه به راحتی بتوانید از دکتر روانشناس تهران نوبت بگیرید؛ به راحتی میتوانید لیست روانشناس تهران را در دکترتو مشاهده کنید و برای دریافت نوبت به صورت آنلاین اقدام نمایید.
روانشناسی خانواده یا مشاوره خانواده نوعی مشاوره روانشناسی است که برای کمک به اعضای خانواده، بهبود ارتباطات و حل تعارضات بین اعضای خانواده انجام میشود. روانشناس با گروهی از اعضای خانواده مشاوره داشته و به آنها آموزش میدهد که چگونه با هم تعامل کارامد داشته باشند. جهت اطلاع از بهبود فرایند سازمانی، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
روانشناسان خانواده گروهی از انواع روانشناس هستند که تعاملات بین زن و شوهر و تعاملات بین والدین و فرزندان را ارزیابی میکنند. زمانی که یکی از اعضای خانواده با مشکلات روحی یا جسمی روبرو شود، مشاوره خانواده به بهبود روابط خانوادگی کمک میکند. مسائل مربوط به کودکآزاری و بیتوجهی هم در این حوزه قرار میگیرد. همچنین مشاور خانواده جهت مقابله با استرس در هنگام پایاندادن به رابطه، طلاق، ازدواج مجدد و خانوادههای ترکیبی (خانواده دارای نامادری یا ناپدری) مشاورههای لازم را ارائه میدهد. افرادی که اعضای خانواده خود را ازدستدادهاند، میتوانند به کمک روانشناس خانواده از غم و اندوه خود کم کنند.
این نوع روانشناسان هم مانند روانشناسان بالینی کار میکنند. هدف آنها کمک به افرادی است که برای حل مشکلات خود نیاز به مشورت دارند. رواندرمانی تکنیکهای مختلفی را برای بهبود کیفیت زندگی بیماران ارائه میدهد. برخلاف روانشناسی بالینی، رواندرمانی بر اساس قانون تنظیم نمیشود. زیرا روان درمانگران با آسیبهای روانی شدید روبرو نمیشوند.
رواندرمانگر دررابطهبا مشکلات در روابط انسانی یا مسائل احساسی کار میکند. در واقع کار یک رواندرمانگر برخلاف کار روانشناس بالینی نیست. در برخی موارد این دو متخصص میتوانند با هم به بیمار کمک کنند. رواندرمانگران میتوانند همزمان از رویکردهای مختلف مانند اومانیسم، روانکاوی و درمان رفتاری شناختی استفاده کنند.
روانکاوی مجموعهای از نظریههای روانشناسی و تکنیکهای درمانی است که منشأ آن بیشتر به نظریههای زیگموند فروید بازمیگردد. اساس روانکاوی بر این باور است که همه مردم دارای افکار ناخودآگاه، احساسات، خواستهها و خاطرات هستند. در روانکاوی افراد با واردکردن محتوای ناخودآگاه خود به خودآگاه نسبت به وضعیت روحی فعلی خود بینش پیدا میکنند. با این روش فرد از پریشانی روانی نجات پیدا میکند.
در تخصص روانکاوی روانشناسان معتقدند که رفتار افراد تحت تأثیر انگیزههای ناخودآگاه قرار دارد. مشکلات عاطفی و روانی مانند افسردگی میتواند ریشه در تعارضات ذهن خودآگاه و ناخودآگاه داشته باشد. تحلیلگران ماهر میتوانند با استفاده از استراتژیهای روانکاوی مانند تجزیهوتحلیل رؤیاها به افراد کمک کنند تا جنبههای خاصی از ذهن ناخودآگاه خود را بیان کنند.
یکی از انواع روانشناس سکس تراپیست است. همانطور که از نام این تخصص مشخص است، روانشناس به مشکلات و مسائل جنسی بیماران میپردازد. سکس تراپیست یا درمانگر جنسی روی اختلالات جنسی زنان و مردان کار میکند. حتی ممکن است در شرایطی زوجین با هم در جلسات مشاوره شرکت کنند. این نوع روانشناسی تنها به تشخیص و درمان اختلالات جنسی اختصاص ندارد. روانشناس میتواند نقش آموزشی در رابطه با مسائل جنسی داشته باشد. برای گفتگو در مورد سلامت جنسی میتوان به این روانشناسان رجوع کرد.
این روانشناسان اقدامات خود را بر اساس عواملی انجام میدهند که به تکامل شخصی فرد مرتبط است. روانشناس رشد تغییرات فرد در سنین تکامل را بررسی میکنند و اطمینان میدهند که این تغییرات کاملاً طبیعی است. علاوه بر این، آنها مراحل مختلف رشد و نمو انسان را مطالعه میکنند. روانشناسی رشد بر طول عمر انسان، رفتارها، زبانها، معلولیتها و موارد دیگر در مراحل مختلف زندگی تمرکز دارد.
روانشناس رشد سعی میکند بفهمد چگونه انسان در محیط زندگی خود رشد میکند و چگونه این امر با گذشت سالها دچار تغییر میشود؛ بنابراین این روانشناسان با بیماران در هر رده سنی مانند کودکی، نوجوانی یا حتی سالمندی کار میکنند. همچنین آنها میتوانند در فضاهایی کار کنند که مربوط به محدوده سنی خاصی است، مانند دانشگاه یا خانه سالمندان.
همانطور که از نام این تخصص پیداست، روانشناس تربیتی در زمینه آموزش کار میکند. این متخصصان معمولاً در مراکزی که دانش به افراد منتقل میشود، فعالیت میکنند، مانند مدرسه یا مؤسسه آموزشی. جهت اطلاع ازبهبود فرایند سازمانی، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
روانشناسان تربیتی دستهای از انواع روانشناس است که بر فرایندهای یادگیری و مسائل مربوط به آن از جمله هرگونه ناتوانی یادگیری تمرکز دارند. آنها همچنین اطمینان میدهند که محیط یادگیری برای عملکرد بالاتر افراد مناسب است. برخی از روانشناسان تربیتی کار مشاوره را هم انجام میدهند.
یکی از اهداف روانشناس مدرسه کمک به ایجاد محیط یادگیری امن و مولد برای همه است. این متخصصان همچنین به دانشآموزان دررابطهبا مشکلات مختلف مانند کنترل عوامل استرسزا مشاوره داده و درمان مؤثری ارائه میدهند.
میخوای با کمترین هزینه مشکلات روحیت رو درمان کنی؟
تمرکز روانشناسان عصبی بر روانشناسی و عصبشناسی است. آنها معمولاً روی آسیبهای روانی که با اختلال عملکرد اندامهای عصبی مغزی همراه است، کار میکنند. زمانی که از اختلال عملکرد ارگانیک صحبت میشود، منظور این است که فرد در اثر آسیب جسمانی دچار اختلال روانی شده است. ممکن است فرد دارای اختلالات روانی بوده و این اختلال در اثر آسیب در مغز ایجاد شده باشد.
یک روانشناس عصبی میتواند بر افرادی که آسیب مغزی یا بیماری مانند سکته مغزی یا زوال عقل را تجربه کردهاند، کار کند. روانشناس عصبی با ارزیابی بیمار تشخیص میدهد که چگونه آسیب مغزی بر رفتار بیمار تأثیر گذاشته است. این متخصصان ممکن است با سایر پزشکان برای توسعه برنامههای درمانی همکاری کنند.
روانشناسان سازمانی بر تمام عوامل مرتبط با دنیای کار تمرکز دارند. شرکتها و سازمانها از تعدادی کارمند و کارگر تشکیل شده و روابطی بین آنها برقرار میشود. هدف روانشناس سازمانی ازبینبردن مشکلات در این روابط است.
روانشناس در یک سازمان روند انتخاب، آموزش کارکنان یا حتی بهبود وضعیت افراد در محل کار را ارزیابی میکند. این روانشناسان معمولاً در بخش منابع انسانی کار میکنند. حضور چنین روانشناسی برای شرکتها و سازمانها بسیار مهم است. روانشناس میتواند عملکرد و بازده سازمان را به طور غیرمستقیم بهبود و افزایش دهد.
این روانشناسان روی آن دسته از فرایندهایی کار میکنند که با رفتار انسانها در ارتباط با یکدیگر مرتبط است. برای روانشناس اجتماعی علاوه بر افراد، محیط زندگی آنها هم مهم است. آنها روابط بینفردی و روابطی که ممکن است در یک گروه رخ دهد را مطالعه میکنند.
فرهنگ برای این روانشناسان یک اصطلاح بسیار مهم است. آنها میتوانند دانش خود را برای بررسی جوامع و مجموعهها به کار گیرند. روانشناسان اجتماعی در مورد مسائل مربوط به آموزش جامعه و ایجاد برنامههایی برای جلوگیری از بروز مشکلات تحقیق میکنند. این روانشناسان ممکن است در مدارس، سازمانهای اجتماعی یا خیریهها و سازمانهای دولتی کار کنند.
روانشناس جنایی یا قانونی یکی از انواع روانشناس است که در زمینهی مسائل حقوقی مشارکت دارند. این متخصصان معمولاً در دادگاهها کار میکنند. اطلاعاتی که روانشناس در دادگاه ارائه میدهد، میتواند به قضات در تصمیمگیری کمک کند. روانشناسان قانونی بر اساس ارزیابی افرادی که محاکمه میشوند، اطلاعاتی را ارائه میدهند. فرد مورد بررسی میتواند یک متهم یا والدین برای سرپرستی کودک باشد.
این تخصص بیشتر روی جنایتکاران و رفتار آنها و کودکانی که در شرایط جنایی یا در یک پرونده بهعنوان شاهد هستند و ارزیابی صحنه جنایت تمرکز دارد. روانشناس جنایی ممکن است درمانی برای قربانیان جنایت هم ارائه دهد.
وظیفه این روانشناسان بهبود عملکرد ورزشکارانی است که با متخصص کار میکنند. با ارتقاء سطح سلامت روانی ورزشکار عملکرد او در هنگام ورزش بالاتر میرود. ورزشکاران در حوزههای مختلف مانند فوتبال، تنیس یا حتی ورزشهای دو و میدانی از کمک روانشناس ورزشی استفاده میکنند.
روانشناس باید روی تمامی افراد درگیر کار کند. زیرا کل محیط و سازمانی که ورزشکار را احاطه کرده است، روی عملکرد ورزشکار تأثیر دارد. موضوعاتی که روانشناس ورزشی به آنها میپردازد، به نوع ورزش بستگی دارد. زیرا عوامل تأثیرگذار بر آمادگی روانی یک فوتبالیست با بازیکن گلف حرفهای متفاوت است.
روانشناسی سلامت به مطالعه سلامت روانی و سلامت جسمی و نحوه تعامل این دو است. عوامل زیادی مانند رفتار افراد در گروههای اجتماعی میتوانند بر سلامت روانی و جسمی تأثیر داشته باشند. روانشناسان سلامت در مورد چگونگی استفاده از این عوامل برای بهبود سلامت کلی و سلامت فرد تحقیق میکنند.
این روانشناسان آموزشهای لازم را به بیماران خود برای سالم ماندن ارائه میدهند. همچنین درمانهای لازم را اجرا کرده و در مورد چگونگی کنار آمدن با شرایط خاص به بیمار کمک میکنند.
روانشناسی مصرفکننده یا روانشناسی بازاریابی به مطالعه رفتار مصرفکننده میپردازد. کسبوکارها میتوانند برای درک بهتر مصرفکنندگان از روانشناسی بازاریابی استفاده کنند. نتایج حاصل از این بررسیها بر استراتژیهای بازاریابی و تصمیمات تجاری تأثیر میگذارد.
روانشناسی مصرفکننده به سازمانها کمک میکند تا مخاطبان موردنظرشان را بشناسند. در این نوع روانشناسی رفتار خرید مخاطبان ارزیابی شده و در مورد چگونگی تصمیم به خرید اطلاعاتی به دست میآید. همچنین نگرش مخاطب در مورد محصول یا خدمات خاص بررسی میشود. روانشناسان مصرفکننده نظرسنجیهایی در بازار انجام میدهند، گروههای متمرکز تشکیل داده و رفتار مصرفکنندگان را مشاهده و بررسی میکنند.
روانشناسی شخصیت یکی از انواع روانشناس بوده و به مطالعه شخصیت افراد و چگونگی تأثیر آن بر رفتار افراد میپردازد. این روانشناسان به دنبال عواملی هستند که در صورت وجود بر شخصیت انسان تأثیر میگذارد. همچنین در مورد چگونگی تأثیر شخصیت بر مهارتهای تصمیمگیری و ویژگیهای شخصیتی مرتبط با اختلالات خاص مطالعه میکنند.
موارد ذکر شده شامل انواع روانشناس در دستهبندی اصلی بود. بسیاری از افراد برای حل مشکلات خود به این متخصصان رجوع میکنند. اما باید گفت روانشناسی شاخههای بسیار زیادی داشته و این متخصصان در حوزههای مختلفی به افراد، سازمانها و جامعه کمک میکنند. در ادامه تعدادی از انواع روانشناس که احتمالاً با آنها آشنایی ندارید را معرفی میکنیم.
هدف روانشناس رفتاری درک اساسیترین شکل رفتار در انسان است. این روانشناسان روی درک اینکه چه چیزی رفتار انسان را هدایت میکند، کار میکنند. همچنین در مورد این که چگونه ذهن و رفتار با هم در ارتباط هستند، تحقیق میکنند. روانشناس رفتاری میتواند به بهبود رفتارهای منفی در بیماران مانند افراد معتاد به مواد مخدر کمک کنند.
روانشناسی شناختی شامل درک نحوه تفکر افراد است. این روانشناسان میتوانند نحوه تصمیمگیری و حل مشکلات افراد را مورد بررسی قرار دهند. همچنین دررابطهبا موضوعات دیگر مانند توسعه زبان، حافظه و ادراک هم تخصص دارند. این روانشناسان ناتوانیهای یادگیری را هم موردمطالعه قرار میدهند.
روانشناسی مقایسهای یا تطبیقی به شباهتها و تفاوتهای رفتارهای انسانها و حیوانات مشابه آنها میپردازند. کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند، ممکن است نحوه رفتار حیوانات و واکنش به محرکها و موقعیتهای خاص را ارزیابی کنند. از این نتایج برای درک بهتر رفتار انسان استفاده میشود.
روانشناسی محیط در واقع مطالعه رابطه بین انسانها و محیط زندگی آنها میپردازد. این تخصص به تعاملات افراد با محیط میپردازد. این روانشناسان همچنین میخواهند درک کنند که چگونه رفتار انسان بر محیط تأثیر میگذارد. محیط میتواند طبیعی یا ساختگی باشد. اغلب روانشناسان محیطی به سازمانهای دولتی مشاوره میدهند و به تدوین سیاستهای مستقیم و مرتبط با محیطزیست کمک میکنند.
روانشناس انتقادی یکی از انواع روانشناس است. روانشناسی انتقادی در واقع مطالعه خود رشته روانشناسی است. در روانشناسی مانند هر حرفه و رشتهای به یادگیری و رشد نیاز است. اکثر صنایع به طور مداوم در حال پیشرفت هستند. روانشناسی انتقادی همین شانس را به روانشناسان میدهد. روانشناسان انتقادی به چگونگی پیشرفت در این زمینه دقت داشته و هرگونه روند مرتبط را شناسایی میکنند.
اگر به دنبال مشاوره با یک روانشناس هستید، باید بدانید روانشناسان از تکنیکهای مختلف و روشهای متفاوتی برای درمان استفاده میکنند. در ادامه نگاهی به انواع متداول درمان و انتخاب بهترین روش برای بیماران میاندازیم.
این روش یک رویکرد متمرکز و اقدام محور است. برخی رفتارها از چیزهایی که درگذشته آموختهاید، منشأ میگیرد. رفتاردرمانی به بیمار در تغییر واکنشهای رفتاری کمک میکند. در جلسه مشاوره زمان زیادی صرف صحبت در مورد دلایل رفتار نمیشود. بلکه روشهایی برای تغییر واکنشها و الگوهای رفتاری ارائه میشود.
این رویکرد کوتاهمدت بوده و شبیه به رفتاردرمانی است. اما در این روش الگوهای فکری و افکار مشکلساز هم بررسی میشود. در جلسات مشاوره روی شناسایی الگوها کار میشود و در مورد چگونگی تأثیر منفی آنها اطلاعات به دست میآید.
طرحواره درمانگر روشی مؤثر برای مفهومیسازی و درمان اختلالات شخصیت است. در این روش به رابطه درمانگر و بیمار و پتانسیل آن برای تأثیر اصلاحی تأکید میشود. روانشناس در این روش از تکنیکهای تجربی برای تغییر احساسات منفی نسبت به خاطرات بد کودکی استفاده میکند.
در این روش رفتارها ارزیابی میشود. در واقع این روانشناسان معتقدند علائم روانی به دلیل وضعیت روانی نیست و مربوط به انتخاب رفتارها برای برآورده کردن نیازها است. هدف درمانگر در این روش درمانی این است که بیمار مسئولیت رفتارهای خود را بپذیرد و اقدامات مطلوبتری را انتخاب کند.
در این تکنیک بر داستانهای بیمار تأکید میشود. رویدادها میتوانند بر دیدگاه افراد نسبت به خود و جهان تأثیر بگذارند.
این درمان از روانکاوی توسعه یافته است و رویکرد طولانیمدتی برای درمان محسوب میشود. در این روش بیمار در مورد هر چیزی که در ذهن دارد، صحبت میکند. در نتیجه الگوهای افکار یا رفتاری که باعث ایجاد ناراحتی شده است، کشف میشود. در درمان سایکودینامیک معمولاً صحبت از کودکی، تجارب گذشته و رؤیاها و خیالات بسیار است.
دکتر روانشناس را بشناسید : اگر دچار مشکلات، تعارضات یا اختلالات روانی هستید، بهتر است از کمک روانشناس بهره ببرید. همانطور که جسمی برای درمان بیماریها و مشکلات جسمی به دنبال پزشکی میگردید که در همان زمینه تخصص داشته باشد، برای برطرف کردن مشکلات روحی و روانی هم باید روانشناسی را پیدا کنید که در همان زمینه مشکل شما تخصص داشته باشد. متخصصان روانشناسی در زمینههای مختلف شما را راهنمایی کرده و از روشهای مختلف برای درمان استفاده میکنند. در نتیجه شخص با درک مشکلات و ایجاد تعامل با افراد، بهترین نتیجه را از درمان میگیرد.
اگر به دنبال بهترین روانشناس هستید، میتوانید از طریق سایت دکترتو با روانشناسان مختلف آشنا شوید و برای تعیین وقت حضوری اقدام کنید. در دکترتو همچنین امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با انواع روانشناسان وجود دارد.
منبع:
شناخت ویژگی های علمی ، تجربی و شخصیتی مشاوران مدیریت و توجه به اینکه ممکن است این ویژگی ها به صورت مستقیم بر اثربخشی سازمانی اثرنداشته باشد و در صورت وجود هم افزایی مشاوران و مدیران بعنوان متغیر مداخله گر (ارتباطات موثر مشاوران ـ مدیران) ، هم افزایی پدید آید و اثربخشی سازمانی را بوجود آورد ؛ نکته قابل بررسی این است که :
مــــنظور از« هم افزایی»، وجود یک رابطه تعاملی افزاینده است که از به کارگیــری تخصص های چندگانه نیرو های کار برای حل مسائل و توانایی ترکیب و پیوند نیروهای موجود در شـبکه ها و هنر اداره آن شبکه ها ، پدید می آید. به عبارتی ؛ هم افزایی در صورتی پدید می آید که از یک طرف مدیران برای ایفای این نقش تخصص داشته و از مهارت های مختلف هماهنگ سازی خلاق برخوردار باشند (سکاران،1380) و از طرف دیگر مشاوران نیز اگرچه از لحاظ فنی ، آگاه ،بسیار مجرب و قادر به انجام کار خود باشند اما باید مدیریت روابط داشته و بتوانند با مشتری روابط مناسب برقرار کنند (مارگریسون 1382). جهت اطلاع از بهبود مدیریت سازمان، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
بیش از یک قرن از زمانی می گذرد که «آرتور دی لیتل»در سال 1886 با تاسیس اولین شرکت مشاوره ،عنوان پدر این حرفه را به خود اختصاص داد(صنوبر، 1381،ص 47). ولی امروز مفهوم مشاوره و به سرعت در حال تغییر است. مشاوره مجموعه فعالیت های است که برای بهبودامور طراحی شده است. این فعالیت ها بوسیله مدیران و همینطور مشاوران می تــــواند انـــــجام شود. اکنون نقش چند نقشی است. این نقش درگیر روابط بین مدیر و کارکنان و زیردست و بیشتر درگیر روابط بین مشتریان و مشاوران است. در عین حال در همة این موارد مجموعه ای از عوامل حاکم وجود دارد که می تواند به بهبود عملکرد کمک کند(مارگریسون، 1382،ص12). جهت اطلاع از بهبود مدیریت سازمان، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
مطالعات گذشته در مورد ویژگی های مشاوران مدیریت منجر به شکل گیری نوعی ارتباط دوسویه مدیران و مشاوران و مهارتهای موردنیاز آنان شده است که انواع مختلف مشاوره «یاری دهنده یا همکار گونه»تعاملی ،سطوح مشاوره،یادگیری کلیدی و ... را توصیف می کند برای مثال مارگریسون اکثر مشاوره های اثربخش را حداقل متضمن پنج اقدام علمی تعریف می کند که عبارتند از:
1ـ اهداف روشن و دستیافتنی تدوین شود که مایه آرامش مشتری و مشاور باشد و اطلاعات اولیه مورد نیاز برای تشخیص و ارزیابی به دست آید.
2ـ برای تحقق آن اهداف ، چه برگزاری دوره های آموزشی باشند، چه بازسازماندهی یا سیستم های جدید و یا ترکیبی از این موارد، مجموعه ای از دستورالعمل تدوین و اجرا شود.
3ـ به موازات انجام مراحل برنامه، نتایج حاصله مورد سنجش قرار گیرد.
4ـ اطلاعات اولیه ای که کسب شده به افراد درگیر در مسأله بازخور داده تا بتوانند آنچه اتفاق می افتد درک کنند و نحوه انجام اصلاحات، در صورت لزوم کشف کرده و بیابند.
5ـ نوعی رهنمود حمایتی در دسترس همیشگی و سیستم مربیگری فراهم شود تا به موازات بروز مشکلات، به افرادمشتری کمک کنند(مارگریسون1382،ص36-31).
در عین حال جمع آوری اطلاعات اولیه،بهترین روش تلفیق در یکپارچه کردن برنامه ریزی اقدام عملی،تحقیق در عمل و اجرای اقدام عملی به شناخت دقیق مشاور بستگی دارد.
با توجه به موارد فوق موضوع محوری مطالعات مشاوره ای آن است که آیا وجود مشاوران مدیریت در سازمان ها منجر به عملکرد بهتر سازمانی می شود یا خیر؟در این راستا و با توجه به ایجاد تحول و دگرگونی در نظام اداری و مؤلفههای آن به عنوان برنامههای اصلی و اساسی دولت و اولویت نوسازی اداری و بهبود مدیریت ، ازسوی ریاست جمهوری و تصویب و تأئید « برنامه تحول نظام اداری » از سوی هیأت وزیران و شــورای عالی اداری و ... سایر فعالیتها و تلاش ها برای توسعه و گسترش خدمات مشـــــاوره ای بــه بررسی نقش مهم مشاوران در موفقیت مدیران (اثربخشی سازمان) می پردازیم.
با توجه به فرایند توسعه صنعتی (مطالعات و تصمیم گیری های راهبـــردی، ترجمة این تصمیم ها به برنامه های عمل... بهره برداری و استفاده بهینه از سرمایه ها) آنها را فرایندهای مدیریت بر شمرده است. بنابراین ضمن ضرورت حضور مدیر در این فرایند، حضور نهادهای مشاوره مدیریت را نیز ضــروری می شمارد.مهارتهای مشاوره سبب می شود سازمان های جدید در محیطی رقابتی به نرم افزارهای اطلاعاتی – عملیاتی سریعتر و توانمندتر و با صرفه تری دسترسی یابند که طراحی آنها چندان ساده نیست.
از طرفی مدیریت دولتی نوین که در واقع مبتنی بر مفهوم مدیریت دولتی بر اساس بازار یا دولت کار آفرین اســت و بر اساس سه مولفه،صرفه جویی،کارایی و اثربخشی تعریف شده است (واعظی ، 1382، ص 333) ضرورت حضور مشاوران مدیــــریت را برای تحقق آنها اهمیت بخشیده است و برای دستیابی به شاخص های تعیین شده، ایجاد نوعی چارچوب برای نهادینه کردن این حضور را به وجود آورده است.این شاخص عبارتند از:
· انتقال بخش عمده ای از فعالیت مدیریت دولتی به خارج از بدنه دولت بر اساس مفهوم نتیجه
· حذف مفهوم د یوانسالاری کلاسیک
· شفاف سازی اهداف فردی وسازمانی از طریق مفهوم شاخص عملکرد
· تعهد سیاسی کارکنان به دولت حاکم
· انجام آزمون بازار از وظایف دولت
· کاستن از وظایف دولت از طریق خصوصی سازی
· ضرورت توجه به شاخص های مدیریت دولتی نوین در نظام مدیریتی کشور وبا توجه به ویژگی های بومی آن
خصوصاً با توجه به مصوبه دولت در استفاده از خدمات مشاوره ای افراد حقیقی و حقوقی در خصوص برنامه های تحول اداری در سال 1382 ( تصویب و تایید برنامه تحول نظام اداری) و تعیین صلاحیت مشاوران و رتبه بندی آنها، بررسی نقش مشاوران در تحقیقات مدیریت نوین اهمیت می یابد.
با توجه به نقش های مشاوران مدیریت فقدان مهارتها مترادف با عدم توفیق آنها در نیل به اهداف سازمانی است.در این راستا ، رابرت کانز می آورد که موفقیت مدیران در گروعملکرد تا ویژگی های شخصیتی آنها است و توانایی آنها در نایل شدن به یک نتیجه مطلوب برخاسته از مهارتها می باشد. بر این اساس وی مشخص می کند که موفقیت عملکرد مدیریت مستلزم سه نوع مهارت فنی، انسانی و ادراکی است(شاهگردی ،1381 ص26).بنا براین همانگونه که در جدول (1)آورده شد، نقش مشاوران نیز در اثربخشی سازمانی برخاسته از مهارتهای مشاوره ای آنان است که مستلزم چهار مهارت علمی ، تجربی ، شخصیتی و ارتباطی است .شرمرهورن مهارت را توانایی تبدیل دانش به عمل به نحوی که راندمان و نتایج مطلوب داشته باشد، تعریف می کند و می افزاید: مهارت لیاقتی است که اجازه می دهد یک شخص به عملکرد بالا در یک یا چند جنبه کار خود دست یابد (شرمرهورن،1379ص 21).از جمله نقش تصمیم سازی مشاوران فرایندی برای تصمیم های مهم شامل مرحله ای مطالعاتی برای تجزیه و تحلیل گزینه های موجود و بررسی امتیازات و نارسایی های آنها و تهیه فهرستی کوتاه از گزینه های نسبتا مطلــــوب است (میز گرد مشاوره ،1380ص11-19).
نظریه های مشاوره مدیریتی |
جدول 1-نقش های مشاوران مدیریت
الف ـ نقش توسعه دانش و بینش مدیران
ارائه الگوهای توسعه در سطح خرد |
طراحی و استقرار سیستم ها و روشها |
کاربردی و اقتضایی کردن نظریه ها و ابداعات و پارادایم ها |
القای نگرش و کار تیمی |
نقش بهینه سازی |
نظارت و کنترل کیفیت اجرای پروژه ها با توجه به امکانات و محدودیت های کشور |
بهینه سازی فرایندها و عملیات |
اجرا و ارزیابی نتایج |
نقش تصمیم سازی |
کمک به حل مسائل مدیریتی |
کمک به مدیریت برای تصمیم گیری موثرتر |
ب ـ نقش بهبود و توسعه سازمانی
تامین منافع ملی از طریق تحقق و اجرای انواع پروژه ها |
تنظیم و ندوین اهداف پروژه و شرح حال خدمات طرح (با بهینه ترین حالت از تخصیص منابع) |
بسترسازی علمی و اجرایی برای انجام انواع پروژه ها (عمرانی ،ملی و بخشی) |
عامل تغییر کارآمد |
تاریخچه مشاوره مدیریت |
برای تحول سازمان ، استفاده از مشاورین داخلی (کارشناسان و مدیران ستادی ) و مشاوران خارج از سازمان و مشارکت مؤثر آنان برای تحصیل و تسریع دگرگونی فراگیر ضروری است که لازمة استفاده از این دو گروه ( مشاوران خارج و داخل سازمان ) را دانش و اندوختههای تجربی خاص این دو گروه تعیین میکند( آذرهوش، 1382 ).میزان دانش و اندوخته های تجربی مشاوران (داخلی و خارجی) نقشی حیاتی در تحول سازمان دارد که شکوفایی این دانش و توانایی ها به شرایط محیط و توانمندی مشاور بستگی دارد.روشنایی (1382) در چگونگی شکل گیری این توانایی ها و قابلیت ها می گوید: «تجزیه و تحلیل های مربوط به قابلیت های ذهنی انسان و توانش های تنظیمی در فراگیری وحفظ دانش ، قدرت افراد مجرب را در تنظیم معلومات وسیع تخصصی به صورت موثر نشان می دهد.همچنین تحقیق نشان می دهد که قابلیت های فراشناختی با ساخت دانش پیوند دارد.بنابراین ایجاد محیط مناسب برای شکوفایی این قابلیت ها،مانند تفکر و استدلال در حین یادگیری ،ضروری است»(روشنایی،1382،ص 159) . بیرو نوریا (2003) درخصوص وظایف و نقش مدیران و مشاوران آورده است: « مشاوران می توانند دانش تخصصی و مهارتهای حرفه ای را که در شرکت یا سازمان وجود ندارد بویژه در مراحل اولیه تغییر سازمانی فراهم کنند.وظیفه مدیریت معین کردن چگونگی استفاده از این منابع بدون سلب مسئولیت رهبری فعالیت تغییر است (بیر و نوریا،2003 ، ص 141-133).
منبع:
روانشناسی صنعتی و سازمانی شاخه ای از روانشناسی است که نظریه ها و اصول روانشناسی را در سازمان ها به کار می گیرد. روانشناسان این رشته وظایف متنوعی از جمله مطالعه نگرش ها و رفتار کارگران، ارزیابی شرکت ها و انجام آموزش های مدیریتی را انجام می دهند.
هدف کلی این رشته مطالعه و درک رفتار انسان در محیط کار و همچنین توسعه موفقیت سازمان است.
در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این شاخه از علم روانشناسی بیشتر بدانید. جهت اطلاع از مشاوره برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
روانشناسان این رشته در مورد رفتار افراد در سازمان و محل کارشان مطالعه و اصول رفتار فردی، گروهی و سازمانی را به آنها آموزش می دهند و اگر افراد با مشکلی در این زمینه برخورد داشته باشند، راه حلی برای آن در نظر می گیرند.
شما می توانید روانشناسی صنعتی و سازمانی را دارای دو جنبه اصلی در نظر بگیرید:
روانشناسی صنعتی و سازمانی چگونگی تأثیر رفتار فردی بر محیط کار و بهبود عملکرد شرکت ها را تجزیه و تحلیل می کند. با کمک روانشناسان یا مشاوران این حوزه، کارفرمایان می توانند عملکرد کارگران خود را بهبود بخشند و کارایی و بهره وری را در محیط کار افزایش دهند. اما روانشناسان سازمانی در زمینه ایجاد انگیزه در نیروی کار و ایجاد کار تیمی قوی تر فعالیت می کنند.
اگر شما به عنوان مدیر یک سازمان در ارتباط با عملکرد کارکنان خود نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید، روانشناس سازمانی در موارد زیر به شما کمک می کند:
تفاوت عمده بین روانشناسی صنعتی و سازمانی به تمرکز روانشناس مربوط می شود. روانشناسی صنعتی بر رهبری و مدیریت سازمان تمرکز دارد و سازمان مورد نظر را از مدیریت تا کارکنان بررسی می کند.
اما هدف روانشناسان سازمانی ارائه پیشنهادات مفید در مورد شیوه های مدیریتی، سازمان و سایر عناصری است که امکان دارد استرس شغلی ایجاد کند.
روانشناسان I/O در طراحی، اجرا و تجزیه و تحلیل تحقیقات روانشناختی متخصص هستند.
آنها یافته های خود را به روش های مختلفی برای کمک به حل مشکلات انسانی و سازمانی در محل کار به کار می گیرند مانند:
در واقع روانشناسانی که در زمینه روانشناسی صنعتی و سازمانی تحصیل می کنند آموزش های تخصصی در زمینه علم رفتار انسان در محیط کار را دریافت می کنند. این آموزش به آنها دانش در مورد موضوعاتی که برای موفقیت کسب و کار حیاتی هستند می دهد.
برخی در موقعیت هایی کار می کنند که با بهره وری کارگران، آموزش و ارزیابی کارکنان و منابع انسانی سر و کار دارند. در حالی که برخی دیگر شغل خود را در دانشگاه در نظر می گیرند.
همان طور که گفتیم روانشناسی صنعتی و سازمانی برای بهبود عملکرد در صنعت و سازمان ایجاد شده است و دارای دو جنبه سازمان و صنعت می باشد؛ بنابراین کارفرمایان می توانند از خدمات یک روانشناس صنعتی برای کمک به حل مشکلات یا مسائل خاص در محل کار، ایجاد و حفظ یک محیط کاری سالم و بهینه سازی عملکرد کارکنان و سازمان استفاده کنند.
بیشتر بخوانید: مشاوره آنلاین؛ دریافت انواع خدمات مشاوره از بهترین مشاورین کشور به صورت آنلاین و فوری
متخصصان این رشته در سازمان های مختلف فعالیت می کنند. گروهی از آنها به کار علمی و برخی دیگر به کار تحقیقاتی می پردازند. اما هر دو گروه یک هدف مشترک دارند و آن کمک به سازمان برای عملکرد اثربخش تر می باشد.
به طور کلی روانشناسان سازمانی در زمینه های زیر فعالیت انجام می دهند:
به یاد داشته باشید که اکثر کارها و راه حل هایی که یک متخصص روانشناسی صنعتی و سازمانی اجرا می کند برای بهبود عملکرد کارکنان و بالا بردن کارایی آن سازمان می باشد.
روانشناسی صنعتی و سازمانی متشکل از دو بخش صنعت یا Industrial و سازمان یا Organizational می باشد و به آن روانشناسی IO نیز گفته می شود. این رشته در دانشگاه به عنوان یکی از رشته های زیر گروه روانشناسی تدریس شده ولی لزوما به عنوان یک شغل در یک سازمان نیست.
اگر در مورد روانشناسی صنعتی یا سازمانی سوالی دارید می توانید با مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید. این مرکز به سوالات شما در این مورد جواب داده و شما را راهنمایی می کند.
شرکت های ایرانی چقدر به روانشناسی صنعتی و سازمانی اعتقاد دارند؟
با تغییر فرهنگ سازمان ها و افزایش بازدهی رضایت کارکنان استفاده از این رشته مرسوم خواهد شد.
آیا بازار کار رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی خوب است؟
امروزه به دلیل افزایش رقابت بین سازمان ها استفاده از متخصص در رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی افزایش پیدا کرده است.
متخصصان روانشناسی صنعتی و سازمانی کدام آزمون را در محیط کار اجرا می کنند؟
معمولا آزمون های قبل از استخدام، مربوط به ارزیابی شناختی هستند.
منبع:
سمعک یک دستگاه الکترونیکی کوچکی است که شما آن را بسته به مدل سمعک آن را در پشت یا داخل گوش خود قرار می دهید. این دستگاه برخی از صداها را بلندتر کرده تا به این ترتیب فردی که مشکل شنوایی دارد بتواند مثل افراد عادی بشنود، ارتباط برقرار کند و به صورت فعالانه تر در فعالیت های روزانه شرکت کند. سمعک می تواند به افراد با مشکل شنوایی کمک کند تا هم در موقعیت های آرام و هم پر سر و صدا بهتر بشنوند. گوش به صورت طبیعی هنگام شنیدن می تواند صداها را از تمام جهات دریافت کند. اما جهت یابی در افراد کم شنوا دچار مشکل می شود. پیشرفت تکنولوژی باعث شده است سمعک ها عملکرد بهتری داشته باشند . در ادامه میخواهیم توضیح دهیم سمعک هوشمند چیست و چه کاربرد هایی دارد.
برای آگاهی از قیمت سمعک هوشمند اصفهان با ما تماس بگیرید.
سمعک هوشمند مدت زیادی نیست که پا به عرصه گذاشته است و باعث شده است که نسل سمعک های قدیمی مانند سمعک های آنالوگ، سمعک دیجیتریم و یا حتی سمعک هایی که میزان کمی از درجه هوشمندی را دارند از رده خارج شوند. منظور از هوشمند، تکنولوژی سمعک است و ارتباطی به شکل ظاهری سمعک ندارد .
سمعک های هوشمند از نظر ظاهر متنوع اند و ممکن است نامرئی، پشت گوشی یا ریک (RIC/RITE) باشند. مثلا سمعک نامرئی هوشمند یعنی سمعکی که از نظر تکنولوژی، هوشمند و از نظر ظاهری نامرئی است. سمعک هوشمند از سال 1390 به بازار عرضه شده است و در کلینیک های شنوایی ماهان سمعک و زیر نظر متخصص شنوایی شناسی تجویز می شوند. که با داشتن مدارات پیشرفته با شناخت محیطهای مختلف شنوایی (محل کار، ماشین و رستوران و …) بهترین تقویت صدای هدف را برای کاربر انجام داده.
سمعکهای هوشمند به گونه ای طراحی شدهاند که شنوایی با کیفیتی را برای افراد کم شنوا فراهم میکنند. افراد کم شنوا قادر خواهند بود تمام صداهای مورد نظر خود را بشنوند. به صورت کلی افرادی مانند کودکان و سالمندان که توانایی تنظیم سمعک در محیط های مختلف را ندارند نیز می توانند استفاده بهینه داشته باشند.
ما برای تصمیم گیری برای خرید سمعک هوشمند اصفهان به شما کمک می کنیم. برای آگاهی از سمعک ریک, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
تکنولوژی بی سیم یا وایرلس بسیاری از مسائل را در زندگی ما تغییر داده است ، در دنیای مدرن و پیشرفته ی امروز، ما برای ارتباط با همکاران ، دوستان و اجتماع به وسایلی مانند موبایل ،تبلت و سایر وسایل بی سیم وابسته هستیم .این سمعک ها علاوه بر برخورداری از پردازش هوشمند صدا، مجهز به سیستم های وایرلس به منظور اتصال به سمعک گوش مقابل یا سایر وسایل الکترونیکی مجهز به سیستم های وایرلس می باشند. ما شاهد پیشرفت ها و تغییرات سمعک ها نیز با استفاده از این تکنولوژی (بی سیم،وایرلس) هستیم.
این تغییرات عبارتند از :
یکی از قابلیت های جدید در تکنولوژی هوشمند سمعک گوش راست و چپ مثل یک سیستم واحد و کامل عمل میکنند و به این شکل نیست که هر سمعک عملکرد مستقلی داشته باشد . در این حالت هر دو سمعک از صدای ورودی بصورت اشتراکی استفاده میکنند و پردازش صدا بر اساس اطلاعات ترکیبی از هر دو سمعک صورت میگیرد.
این مطلب رو هم بخون :
عفونت گوش نشان دهنده ی چیست
سرعت انتقال اطلاعات در سمعکهای هوشمند در حد نانوثانیه است، این سرعت سریعتر از سرعتی است، که مغز انسان میتواند کشف کند. برای کاربر سمعک این تغییرات در زمان واقعی احساس میشود. سیستم میکروفن جهت دار برای دریافت صداهای روبرو و حذف صداهای جانبی مزاحم طراحی شده است. بنابراین پردازش صدا بهطور همزمان در هر دو سمعک انجام میشود و کیفیت صدا برای فرد در محیط های پر سر و صدا بهبود مییابد. این ویژگی باعث می شود تا در محیط هایی که دارای نویز است ، میکروفون بتواند سیگنال گفتاری را تشخیص دهد و بر روی آن تمرکز کند. تمرکز میکروفون بر روی گفتار باعث تقویت گفتار در چنین محیط هایی می شود و نسبت سیگنال به نویز را افزایش می دهد.
یکی دیگر از قابلیت های فناوری پیشرفته سمعک هوشمند اصفهان کاهش صدای باد است که تاثیر وزش باد را بر شنوایی میکروفن ها تشخیص داده و از آن جلوگیری و یا آن را کاهش می دهد. این قابلیت روند زندگی را برای کسانی که بیشتر اوقات خود را در بیرون از خانه راحت تر کرده است. قیمت سمعک هوشمند اصفهان نسبت به ویژگی های آن بسیار به صرفه و منصفانه است. برای آگاهی از سمعک ریک, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
تکنولوژی وایرلس در سمعکها، همچنین منجر بهراحتی فرد میشود. سمعک هوشمند اصفهان را میتوان طوری تنظیم کرد که با تغییر برنامه یا ولوم در یک سمعک، این تغییر بهطور خودکار در گوش دیگر نیز اعمال شود. وقتی از سمعک های هوشمند استفاده می کنید استرس و نگرانی شما کمتر می شود. زیرا خود سمعک طبق محیط شنیداری صداها را کم و زیاد می کند.
سمعک هوشمند پیشرفته ممکن است در مدل های متفاوتی مثل پشت گوشی ، Ric ، داخل گوشی و نامرئی باشد. پس یک سمعک پشت گوشی بزرگ ممکن است هوشمند وایرلس پیشرفته و ممتاز باشد و در مقابل یک سمعک نامرئی ممکن است آنالوگ و معمولی باشد. و به معنای این نیست که سمعک های هوشمند حتما باید کوچیک و یک مدل داشته باشد.
برای خرید سمعک هوشمند اصفهان با ما در تماس باشید.
ویژگی دیگر ارتباط وایرلس، انتخاب دکمه تغییر برنامه در یک سمعک و دکمه کنترل ولوم در سمعک گوش دیگر میباشد. وقتی ولوم یا برنامه سمعک نیاز است که تغییر کند، شما فقط کافیست این تغییر را روی یک سمعک اعمال کنید، سمعک گوش دیگر بهصورت خودکار تغییر خواهد کرد.
به سمعکی هوشمند گفته میشود که بدون اعمال تغییرات توسط فردی که سمعک را استفاده میکند بتواند صداها و برنامه ها را تغییر دهد. در این صورت صدا را به طور اتومات کم و زیاد میشود و می تواند طبق شرایط مختلف برنامه را تغییر داد. این سمعک های پیشرفته با تقویت غیر خطی صداها باعث افزایش صداهای پایین و نرم و کاهش صداهای بلند شده است .
برای آگاهی از قیمت سمعک هوشمند اصفهان ما را دنبال کنید.
همچنین مطالعه کنید : نگهداری از سمعک
همچنین این سمعک ها با داشتن قابلیت هایی از جمله پردازش دیجیتال و کامپیوتری صدا و استفاده از میکروفونها و مدارات پیشرفته و قابل تنظیم ، باعث کاهش صداهای ناخواسته و افزایش صداهای هدف میشود. نویز مخرب ترین عامل در کاهش توانایی شنیداری افراد کم شنوا در محیط های پر سر و صدا می باشد. همچنین باعث می شود تا سیگنال گفتاری ضعیف به گوش برسد و فرد نتواند به صورت دقیق صدای اطراف و صحبت ها را تشخیص دهد. در سمعک های هوشمند با استفاده از توانایی تفکیک نویز از گفتار، سعی می شود تا نویز تفکیک شده را از بین ببرد و سیگنال گفتار تقویت شود.
این مطلب رو هم بخون :
زیر و بمی صدا
در سمعک های قدیمی باطری ها به این صورت بود که بعد از یه مدت از استفاده آن افراد مجبور به تعویض باطری میشدند. اما باطری های قابل شارژ در سمعک هوشمند اصفهان این امکان را برقرار میکند بدون تعویض کامل باطری سمعک ، کاربر بتواند باطری را شارژ دوباره کنند . و این باعث کاهش اثرات مخرب زیست محیطی و نگرانی های ناشی از بلعیده شدن آن توسط کودکان یا حیوانات خانگی می شود .
هنگام خرید سمعک هوشمند اصفهان در صورت تمایل باطری های قابل شارژ هم می توانید دریافت کنید.
شما به همین دلیل با دو گوش به دنیا آمدید. شنوایی دو گوشی باعث میشود، تا ما به سرعت منبع صدا را مکانیابی کنیم، به علت اینکه مغز تفاوتهای زمانی و شدتی که از هر طرف سر دریافت میکند را آنالیز کند. سمعک های قدیمی، صدا ها را به صورت مستقل و تکی برحسب کم شنوایی هر گوش پردازش می کردند.
فرد کم شنوا برای فهمیدن جمله، انرژی بیش تری را مصرف می کرد و این منجر به سخت شدن مکان یابی صدا به دلیل از دست رفتن تفاوت های زمانی و شدتی صدا، می شود. هنگامی که هر دو گوش کم شنوا است، مکانیابی یکی از دلایلی هست که شنواییشناس تجویز دو گوشی سمعک را توصیه میکند.
دادههای GPS سمعک، مکانهای موردعلاقه فرد را به خاطر می سپارد و صدا را برای افراد کم شنوا متناسب با محیط تنظیم میکند. برای آگاهی از قیمت سمعک, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید..
قیمت سمعک هوشمند اصفهان بسیار مناسب و رقابتی
فناوریهای سمعکهای هوشمند در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و زندگی بسیاری از افراد را که قبلاً با محدوده صوتی محدودتری زندگی میکرد، متحول کرده است. سمعک هوشمند اصفهان اغلب قادر به اتصال بیسیم با وسایل دیگر و همچنین با همدیگر هستند.
مناسب ترین قیمت سمعک هوشمند اصفهان را با ما تجربه کنید.
تکنولوژیهای گوناگونی باعث این ارتباط بیسیم میشوند. برخی از این تکنولوژیها را در سمعکهای آنالوگ تجربه کردهایم، مانند استفاده از میدانهای الکترومغناطیسی که میتوان آنرا به وسیله آنتنی در سمعک بنام تلهکویل (telecoil) جمعآوری کرد. با پیشرفت تکنولوژی در سمعکهای هوشمند ، از تلهکویل میتوان استفاده بهتری کرد. تله کویل در سمعک برای سهولت برقراری مکالمه با تلفن طراحی شده است.
سمعک های هوشمند اصفهان دارای این ویژگی می توانند صدا را مستقیماً از دستگاه بلوتوث سازگار مانند رایانه ، تلفن هوشمند ، استریو یا تلویزیون پخش کنند. کاربر صدای واضح تری با تداخل یا بازخورد کمتر می شنود. بلوتوث پتانسیل خوبی برای تحولی مهم در بهبود عملکرد سمعکها دارد. بیشتر سمعکهای بلوتوثی قادرند با رابط به دستگاههای دارای بلوتوث متصل شوند.
این مطلب رو هم بخون :
شنوایی سنجی متین اصفهان
به دست آوردن تکنولوژی پیشرفته شنیداری با خرید سمعک هوشمند اصفهان
این رابط (استریمر) میتواند سیگنال بلوتوثی را به سیگنالی تبدیل کند که بوسیله گیرنده اِفاِم (FM) یا تلهکویل دریافت شود. برای نمونه، سمعک بلوتوثی شما میتواند به صورت بیسیم به استریمر متصل شود . و استریمر با بلوتوث به موبایل شما وصل شود. هنگامی که فردی با موبایل شما تماس میگیرد، استریمر این تماس را نشان میدهد و امکان میدهد به شما که سیگنال صوتی را مستقیم به سمعکتان ارسال کنید.
مناسب ترین قیمت ، قیمت سمعک هوشمند اصفهان
سمعک های هوشمند قابلیت اتصال به هر دو دستگاه های iOS و اندروید را دارند و صدا را با کیفیت بالا برایتان ارسال می کنند. سمعک های قدیمی تر بلوتوث دار هم همین کار را انجام می دادند اما باعث مصرف بیش از حد باتری می شدند. سمعکهای قدیمی تر اغلب دسترسی کاربر به پخش کنندههای موسیقی را محدود میکرد. زیرا نمیتوانست به طور همزمان از گوشی و سمعک استفاده کند. با این حال، فناوری سمعک هوشمند امکان اتصال مستقیم دستگاههای صوتی دارای بلوتوث مانند گوشیها و تلویزیونهای هوشمند را به سمعکها هوشمند میدهد.
برای خرید سمعک هوشمند اصفهان با ما همراه باشید.
درک گفتار هنگام صحبت کردن با تلفن ممکن است برای برخی از افراد کم شنوا مشکل باشد. در این موارد سمعک هوشمند اصفهان به روشهای مختلف میتواند به فرد کمک کند. صدای موبایل و تلفن ثابت را میتوان با قرار دادن بلندگوی تلفن نزدیک میکروفون سمعک یا با استفاده از کویل القایی الکترومغناطیس (تلهکویل) شنید. گوشیهای تلفن سازگار با سمعک بهتر با تلهکویل کار میکنند. سنسور خودکار تلفن در برخی از سمعکها وجود دارد . و به وسیله آن بهطور خودکار وجود سیگنالهای الکترومغناطیس مربوط به گوشی تلفن سازگار با سمعک را دریافت میکند و برنامه سمعک را به تلهکویل تغییر میدهد.
برقراری بهترین ارتباط با جهان اطراف با خرید سمعک هوشمند اصفهان
همچنین با سمعکهای پیشرفته (Premium) فرد میتواند صدای تلفن را در هر دو گوشش بشنود.کنترل از طریق یک برنامه از آنجا که سمعک های هوشمند بلوتوثی هستند ، می توانید آنها را به تلفن هوشمند خود متصل کرده و با استفاده از یک برنامه آنها را کنترل کنید. می توانید میزان صدا را تغییر دهید . برنامه ها را تغییر دهید و حتی پیشرفت شنوایی خود را از کف دست پیگیری کنید.
این ویژگی نویزهای بلند و ناگهانی مثل صدای بلند برخورد دو شئ را حذف می کند و سبب راحتی شنیداری می شود.سمعکهای هوشمند از الگوریتمهای متفاوتی برای تفکیک گفتار از نویز استفاده میکنند. با توجه به این که گفتار نسبت به نویز تمایل دارد، که نوسانات بیشتری داشته باشد، بیشتر سمعکها روی نوسانات دامنه (شدت صدا) تمرکز میکنند. چند تایی هم روی نوسانات فرکانس تمرکز میکنند، با فرض این که گفتار محدوده فرکانسی وسیعتری دارد. تعداد کمی از الگوریتمها هم از معیار احتمالات برای محاسبه مقدار نویز و گفتار موجود در هر کانال سمعک استفاده میکنند، برای کانالهایی که احتمال وجود نویز نسبت به گفتار بیشتر هست، تقویت کمتری در نظر گرفته میشود.
منبع:
در این مقاله نکات جدیدی در مورد کاربردهای سمعک، نحوه انتخاب آن و بهترین برندهای سمعک به شما ارائه خواهیم کرد. بنابراین، اگر در خانواده یا عزیزان خود فردی را می شناسید که به این سمعک نیاز دارد، لطفاً این اطلاعات را با او در میان بگذارید. با دکتر فرامرز معماری همراه باشید.
سمعک وسیله ای است که صدا را تقویت می کند. افراد کم شنوا برای جبران مشکل کم شنوایی از سمعک استفاده می کنند زیرا برای شنیدن آسان باید صدا را تقویت کنند. سمعک ها در طول زمان تغییرات زیادی کرده اند، از سمعک های قابل حمل حجیم گرفته تا سمعک های نامرئی که در داخل مجرای گوش قرار می گیرند. استفاده از سمعک نه تنها مشکل کم شنوایی را حل می کند، بلکه با رفع اختلالات حسی ناشی از کم شنوایی از کم شنوایی جلوگیری می کند. طراحی سمعک امروزه به منظور ارائه گفتار واضح تر به استفاده کننده از سمعک و در عین حال کاهش تقویت صدای مزاحم محیط است. برای آگاهی از قیمت سمعک زیمنس, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
به طور کلی افرادی که از سمعک استفاده می کنند نسبت به افراد کم شنوا که از سمعک استفاده نمی کنند درک گفتار بهتری دارند. سمعک یک وسیله الکترونیکی با باتری است که صدا را برای برقراری ارتباط موثرتر تقویت می کند. سمعک صدا را با میکروفون دریافت می کند و امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. تقویت کننده صدای سیگنال را تقویت می کند و سپس آن را از طریق بلندگو به گوش می فرستد.
برای پاسخ به این سوال بهتر است این سوال را به گونه ای دیگر مطرح کنیم. اگر فردی که کم شنوایی دارد از سمعک استفاده نکند چه اتفاقی می افتد؟ می توان پاسخ داد که دستگاه شنوایی انسان و البته شنوایی هر موجود زنده ای به مرور زمان ضعیف شده و سیستم عصبی مرکزی را فرسوده می کند. به طور خلاصه، سمعک روند کاهش شنوایی را تدریجی تر می کند. اگرچه اولین وظیفه سمعک تقویت صوت و گفتار و رفع مشکل کم شنوایی است، اما نباید از نقش سازنده این دستگاه در بهبود قدرت شنوایی انسان غافل شد. بنابراین در صورت ابتلا به کم شنوایی استفاده از سمعک توصیه می شود. انتخاب صحیح و تنظیم دقیق سمعک تا حد زیادی مشکل کم شنوایی را حل می کند.
دلایل زیادی برای استفاده از سمعک برای افراد ناشنوا وجود دارد، اما در این مقاله سعی داریم مهمترین و ضروری ترین دلایل را ذکر کنیم. همه دلایل زیر ممکن است برای همه افراد مبتلا به کم شنوایی صدق نکند. در زیر 10 دلیل برای استفاده از سمعک آورده شده است.
لازم به ذکر است که هدف و زمینه اصلی استفاده از سمعک برای افراد کم شنوایی افزایش توان شنوایی افراد مبتلا به کم شنوایی در هر شرایطی است. می دانیم که میزان کم شنوایی در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد، بنابراین نوع سمعک برای هر فردی می تواند متفاوت باشد. باید گفت که مهم ترین نکته در خرید این سمعک ها این است که این سمعک ها به شما این امکان را می دهند که در هر مکان و با هر حجمی بالاتر از حد مورد نیاز و قابل قبول بشنوید. برای آگاهی از قیمت سمعک زیمنس, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
نمایشگر ویدیو
00:00
01:29
سمعک انواع مختلفی دارد و بسته به میزان کم شنوایی و نوع کم شنوایی باید بهترین نوع سمعک برای هر فرد انتخاب شود. از سمعک های موجود در بازار در مدل می توان به سمعک نامرئی، سمعک هوشمند، سمعک پشت گوشی، سمعک داخل گوشی، سمعک بی سیم، سمعک آنالوگ، سمعک ضد آب و … اشاره کرد. قیمت های مختلف در برندهای مختلف در بازار موجود است. پزشک متخصص شما تنها فردی است که می تواند به این سوال پاسخ دهد که بهترین سمعک برای شما کدام نوع است.
تحقیقاتی وجود دارد که کاهش شنوایی و عدم استفاده از سمعک می تواند عواقبی مانند زوال عقل را برای افراد به دنبال داشته باشد و بنابراین در اسرع وقت به افراد کم شنوایی در این زمینه هشدار داده می شود.این سوال به طور گسترده توسط مردم پرسیده می شود که آیا سمعک به شنوایی کمک می کند و می تواند کم شنوایی را به افراد بازگرداند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خاصیت اصلی سمعک بازگرداندن میزان مشخصی از شنوایی به افراد ناشنوا است.
سمعک برای افراد کم شنوا در هر سنی مناسب است. جلوگیری از عوامل جبران ناپذیر در آینده یکی از مهمترین دلایل منطقی استفاده از سمعک است. سمعک مانند همه وسایل پزشکی هدفی دارد و آن بهبود وضعیت افرادی است که دچار بیماری یا کم شنوایی هستند. مشکلاتی که به دلیل کم شنوایی برای فرد ایجاد می شود عبارتند از: آلزایمر، افسردگی، بی میلی به مشارکت در گفتگو و تعامل با اطرافیان، زوال عقل و…
همان طور که گفته شد می توان پاسخ داد که دستگاه شنوایی انسان و البته شنوایی هر موجود زنده ای به مرور زمان ضعیف شده و سیستم عصبی مرکزی را فرسوده می کند. به طور خلاصه، سمعک روند کاهش شنوایی را تدریجی تر می کند.
سمعک انواع مختلفی دارد و بسته به میزان کم شنوایی و نوع کم شنوایی باید بهترین نوع سمعک برای هر فرد انتخاب شود. از سمعک های موجود در بازار در مدل می توان به سمعک نامرئی، سمعک هوشمند، سمعک پشت گوشی، سمعک داخل گوشی، سمعک بی سیم، سمعک آنالوگ، سمعک ضد آب و … اشاره کرد.
همان طور که در بالا اشاره شد لازم به ذکر است که هدف و زمینه اصلی استفاده از سمعک برای افراد کم شنوایی افزایش توان شنوایی افراد مبتلا به کم شنوایی در هر شرایطی است.
منبع: