چای سبز ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است به مدیریت وزن، التهاب پوست و دیابت نوع ۲ کمک کند. برخی تحقیقات همچنین مصرف اش را با بهبود سلامت قلب و عروق مرتبط می دانند. یکی از بالاترین غلظت آنتی اکسیدان ها را در بین هر چای دارد. به طور طبیعی کالری کمی دارد و حاوی کافئین کمتری نسبت به چای سیاه و قهوه است. میزان اکسیداسیون برگ ها نوع چای را تعیین می کند.برای خرید چای سبز و خرید چای سبز عمده، بهتر است به فروشگاههای معتبر مراجعه شود.
سرشار از پلی فنول ها است. دارای فوایدی مانند کاهش التهاب و کمک به مبارزه با سرطان است. حاوی کاتچینی است. تشکیل رادیکال های آزاد را در بدن کاهش میدهد.
EGCG یکی از قوی ترین ترکیبات موجود در چای سبز است. تحقیقات توانایی آن را برای کمک به درمان بیماری های مختلف آزمایش کرده است. به نظر می رسد این یکی از ترکیبات اصلی است که به چای سبز خواص دارویی می دهد.
چای سبز دم کرده شیرین نشده حاوی کمتر از ۳ کالری در هر فنجان است. حاوی مقدار نسبتا کمی کافئین (۲۹ میلی گرم [میلی گرم] منبع قابل اعتماد در هر فنجان ۸ اونس) در مقایسه با چای سیاه (حدود ۴۷ میلی گرم منبع قابل اعتماد در هر فنجان) و قهوه (حدود ۹۵ میلی گرم منبع قابل اعتماد در هر فنجان) است.
کافئین موجود در یک فنجان چای بسته به مدت زمان دم کردن و مقدار چای دم کرده می تواند متفاوت باشد. حاوی یکی از بالاترین میزان آنتی اکسیدان در بین هر چای است. چای سبز از نظر وزنی حدود ۳۰% پلی فنول منبع قابل اعتماد است که تقریبا ۸۰% آن EGCG است.
در انواع و اشکال مختلف موجود است، از جمله:
اثرات مثبتی بر کاهش وزن، اختلالات کبدی، دیابت نوع ۲، بیماری آلزایمر و موارد دیگر داشته باشد.
یک مرور پایگاه داده ۲۰۲۰ منبع معتبر مطالعات اپیدمیولوژیک و تجربی در انسان نتایج متناقضی و همچنین شواهد محدودی در مورد فواید مصرف چای سبز برای کاهش خطر سرطان ایجاد کرد.
با این حال، استفاده موضعی از عصاره های پلی فنول چای سبز ممکن است در محافظت از پوست در برابر اشعه UVB نقش داشته باشد. بررسی سال ۲۰۱۸ منبع مطمئن مطالعات in vitro، in vivo و انسانی، مزایای بالقوه پلی فنول های چای را در پیشگیری شیمیایی از سرطان پوست ناشی از UVB نشان داد.
مطالعات انجام شده بر روی سلول های حیوانی برخی از اثرات مثبت بر انواع سرطان های زیر را پیشنهاد کرده اند:
کاتچین های موجود در چای سبز و کافئین ممکن است در افزایش متابولیسم انرژی نقش داشته باشند که ممکن است منجر به کاهش وزن شود. بیشتر از چندین مکانیسم مختلف کاهش وزن ناشی از پلی فنولهای چای نشان داد که کاتچینها و کافئین به طور هم افزایی اثرات کاهش وزن را ایجاد میکنند، برخلاف اینکه آنها نتیجه کافئین به تنهایی هستند.
با این حال، تاثیر نوشیدن اش بر کاهش وزن بعید است که اهمیت بالینی داشته باشد. اکثر مطالعاتی که تغییرات جزئی در متابولیسم نشان داده اند از عصاره آن با غلظت بسیار بالای کاتچین استفاده می کنند. یکی از این مطالعات یک مطالعه تصادفی کنترل شده ۱۲ هفته ای شامل ۲۴۰ فرد مبتلا به چاقی بود. در این مطالعه، افرادی که در گروه چای سبز بودند کاهش قابل توجهی در درصد چربی بدن، وزن بدن، دور کمر و چربی شکم در مقایسه با گروه کنترل داشتند.
چربی سوزی را افزایش داده و سرعت متابولیسم را افزایش دهد. در یک مطالعه که شامل ۱۰ مرد سالم بود، مصرف عصاره چای سبز تعداد کالری سوزانده شده را تا ۴ درصد افزایش داد. در مورد دیگری که شامل ۱۲ مرد سالم بود، عصاره چای سبز در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند، اکسیداسیون چربی را ۱۷ درصد افزایش داد.
کافئین همچنین ممکن است با به حرکت درآوردن اسیدهای چرب از بافت چربی و در دسترس قرار دادن آنها برای استفاده به عنوان انرژی، عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد. دو مطالعه مروری جداگانه گزارش کردند که کافئین ممکن است عملکرد فیزیکی را تقریباً ۱۱-۱۲٪ افزایش دهد. سرعت متابولیسم و چربی سوزی را در کوتاه مدت افزایش دهد، اگرچه همه مطالعات موافق نیستند.
آنتی اکسیدان هایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش میدهند. سرطان به دلیل رشد کنترل نشده سلول ها ایجاد می شود. این یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است.
تحقیقات ترکیبات اش را با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط کرده است، از جمله مطالعات زیر:
سرطان پستان. یک بررسی جامع از مطالعات مشاهدهای نشان داد که زنانی که بیشتر چای سبز مینوشیدند، تقریباً ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه، یکی از شایعترین سرطانها در زنان بودند.
سرطان پروستات. مصرف چای سبز خطر برای سرطان پیشرفته پروستات را کاهش میدهد.
سرطان روده بزرگ. تجزیه و تحلیل ۲۹ مطالعه نشان داد کسانی که چای سبز می نوشند حدود ۴۲ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.
چای سبز دارای آنتی اکسیدان های قوی است که ممکن است از سرطان محافظت کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف کنندگان آن کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان هستند.
چای سبز دارای خواص ضد التهابی است. مروری بر مطالعات بالینی انسانی و آزمایشهای سلولی و حیوانی نشان داد که چای سبز و جزء اصلی آن، اپی گالوکاتچین-۳-گالات، اثرات ضد التهابی قابلتوجهی دارند.
تجزیه و تحلیل سال ۲۰۱۹ منبع معتبر استفاده از عصاره چای در لوازم آرایشی این موضوع را تایید کرد. محققان تشخیص دادند که محلول هایی از جمله عصاره چای هنگامی که به صورت موضعی استفاده شوند، پاسخ های ضد التهابی را افزایش می دهند. آنها همچنین دریافتند که میکروسیرکولاسیون پوست در نواحی آسیب دیده بهبود یافته است.
بیماری های قلبی عروقی، از جمله بیماری قلبی و سکته مغزی، علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند. مطالعات نشان می دهد که چای سبز ممکن است برخی از عوامل خطر اصلی این بیماری ها را بهبود بخشد، که شامل بهبود کلسترول تام و کلسترول بد می شود.
ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را افزایش می دهد که از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می کند، که بخشی از مسیر به سمت بیماری قلبی است.
با توجه به اثرات مفید بر روی عوامل خطر، ممکن است تعجب آور نباشد که افرادی که چای سبز می نوشند تا ۳۱ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی هستند.
ممکن است کلسترول کل و بد را کاهش دهد و همچنین از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون محافظت کند. مطالعات نشان می دهد افرادی که چای سبز می نوشند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.
مصرف اش با کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. شرکتکنندگانی که حداقل پنج فنجان چای سبز در روز مینوشیدند، خطر مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی را کاهش دادند.
محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف اش با پیامدهای مطلوبی در رابطه با خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و ایسکمیک مرتبط است. پلی فنولهای موجود در چای سبز ممکن است فشار خون را کاهش دهد، التهاب را کاهش دهد و عملکرد اپیتلیال را بهبود بخشد.
یک بررسی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که مصرف چای سبز، چه به عنوان نوشیدنی یا به شکل کپسول، با کاهش قابل توجه اما متوسط کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی مرتبط است.
به نظر می رسد نوشیدن منظم اش یا قهوه با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است.گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی روزانه افراد ممکن است با تغییر کوچک اما مثبت در خطر سکته مغزی مرتبط باشد.
مطالعات در مورد رابطه بین چای سبز و دیابت متناقض بوده است. برخی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افرادی که چای سبز می نوشند نسبت به افرادی که چای نمی نوشند کمتر پیشنهاد کرده اند. یک مطالعه ارتباط بین مصرف چای سبز و کاهش سطح گلوکز ناشتا و انسولین ناشتا را نشان داد. بررسی بیشتر در سال ۲۰۱۷ از مطالعات پلی فنول در رژیم غذایی، چای سبز را به عنوان بخشی از الگوی غذایی مدیترانه ای با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط کرد.
دیابت نوع ۲ شامل افزایش سطح قند خون است که ممکن است به دلیل مقاومت به انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین ایجاد شود.
مطالعات نشان می دهد که آن ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد. یک مطالعه بر روی افراد ژاپنی نشان داد کسانی که بیشتر چای سبز مینوشیدند تقریباً ۴۲ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند. بر اساس بررسی ۷ مطالعه با مجموع ۲۸۶۷۰۱ نفر، افرادی که چای می نوشند ۱۸ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.
چای سبز می تواند حافظه کاری و سایر عملکردهای شناختی فرد را تقویت کند. این مطالعه داوطلبانه دوسوکور نشان داد که چای سبز میتواند در درمان اختلالات شناختی مرتبط با بیماریهای عصبی-روانپزشکی مانند زوال عقل امیدوارکننده باشد. نوشیدن روزانه چای با کاهش خطر اختلال شناختی و اختلال شناختی خفیف مرتبط است.
در مطالعهای که در سال ۲۰۱۱ بر روی سلولهای لوله آزمایش انجام شد، محققان اثر بخشی آن را در روده بزرگ آزمایش کردند تا ببینند چگونه بر پروتئین کلیدی در بیماری آلزایمر تاثیر میگذارد. فیتوکمیکالهای چای سبز بهطور بالقوه پس از هضم دستگاه گوارش فوقانی و سلولهای PC12 متمایز به عنوان مدلی برای سلولهای عصبی استفاده کردند.
محققان دریافتند که در غلظتهای بالا، CAGTE قادر به محافظت از سلولها در برابر رادیکالهای آزاد مضر و پپتیدهای بتا آمیلوئید است که ممکن است در ایجاد بیماری آلزایمر نقش داشته باشند.
ممکن است به پیشگیری از حفره های دندانی، استرس و خستگی مزمن، درمان بیماری های پوستی و بهبود آرتریت با کاهش التهاب کمک کند.
یش از اینکه شما را هوشیار نگه دارد، ممکن است به تقویت عملکرد مغز نیز کمک کند. ماده اصلی کافئین است و یک محرک شناخته شده است. به اندازه قهوه حاوی قهوه نیست، اما به اندازه کافی برای ایجاد پاسخ بدون ایجاد اثرات تحریک آمیز مرتبط با مصرف بیش از حد کافئین است.
L-theanine فعالیت انتقال دهنده عصبی مهار کننده GABA را افزایش می دهد که اثرات ضد اضطرابی دارد. همچنین دوپامین و تولید امواج آلفا را در مغز افزایش می دهد. چای سبز حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است، اما به اندازه کافی برای ایجاد اثر. همچنین حاوی اسید آمینه L-theanine است که می تواند به طور هم افزایی با کافئین برای بهبود عملکرد مغز کار کند.
کاتچین موجود در آن نیز برای سلامت دهان و دندان فواید دارد. مطالعات نشان میدهد که کاتچینهای موجود در آن میتوانند از رشد باکتریهای دهان در آزمایشگاه جلوگیری کنند، اما هیچ مدرکی نشان نمیدهد که نوشیدن چای سبز اثرات مشابهی دارد.
با این حال، شواهدی وجود دارد که آن ممکن است بوی بد دهان را کاهش دهد. کاتچین موجود در آن ممکن است از رشد باکتری ها در دهان جلوگیری کرده و خطر بوی بد دهان را کاهش دهد.
با توجه به اینکه برخی از ترکیبات موجود در آن ممکن است به محافظت در برابر سرطان و بیماری قلبی کمک کند، منطقی است که به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید. کسانی که بیشتر آن می نوشیدند – ۵ فنجان یا بیشتر در روز – به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر مرگ در طول دوره مطالعه بودند:
مرگ به همه علل: ۲۳ درصد در زنان کمتر، ۱۲ درصد در مردان کمتر
مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی: در زنان ۳۱ درصد و در مردان ۲۲ درصد کمتر است
مرگ و میر ناشی از سکته مغزی: ۴۲ درصد در زنان کمتر، ۳۵ درصد در مردان کمتر است
کسانی که بیشتر مینوشیدند ۷۶ درصد کمتر در طول دوره مطالعه ۶ ساله جان خود را از دست دادند. افرادی که آن را می نوشند ممکن است نسبت به افرادی که نمی نوشند عمر طولانی تری داشته باشند.
در بزرگسالان، عوارض جانبی کمی در ارتباط با نوشیدن اش وجود دارد. با این حال، توجه به خطرات و عوارض زیر ضروری است:
حساسیت به کافئین: افراد مبتلا به حساسیت شدید به کافئین ممکن است پس از نوشیدن آن دچار بی خوابی، اضطراب، تحریک پذیری، حالت تهوع یا ناراحتی معده شوند.
آسیب کبدی: مصرف غلظت بالایی از عصاره آن ممکن است در موارد نادر بر سلامت کبد تاثیر منفی بگذارد.
سایر محرک ها: اگر فردی چای سبز را در کنار داروهای محرک مصرف کند، می تواند فشار خون و ضربان قلب او را افزایش دهد.
اکثر تحقیقات پیشنهاد کرده اند که موارد نادر آسیب کبدی ناشی از مصرف عصاره آن واکنش های خاصی هستند. بررسی این موارد نیز قادر به نتیجه گیری علیت مستقیم نبوده است.
همیشه قبل از شروع هر رژیم گیاهی یا مکمل با پزشک مشورت کنید.
دو قاشق چای سبز خشک را در قوری ریخته و پس از ۳-۵ دقیقه دم کشیدن مصرف کنید.
قیمتش باتوجه به نوع خارچی یا ایرانی متفاوت است.
کلام آخر
چای سبز دارای طیف وسیعی از فواید سلامتی است. برای کمک به احساس بهتر، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مناسب است.
منبع:
https://www.jahaneshimi.com/34400/%DA%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A8%D8%B2/
در مورد خواص چای سیاه چه می دانید؟ یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی هایی که افراد در طول روز از آن استفاده می کنند چای سیاه می باشد. این نوشیدنی در سراسر دنیا استفاده گسترده ای دارد و خواص بی نظیری را به خود اختصاص داده است. برای جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری ها می توانید این نوشیدنی را مورد استفاده قرار دهید. خواص چای در جنبه های متنوع باید مورد بررسی قرار بگیرد تا شما اطلاعات بیشتری در مورد خواص نوشیدنی کسب کنید. برای حفظ سلامتی خود و دیگران، لطفا خرید چای سیاه و خرید چای سیاه عمده را از جایی مطمئن انجام دهید.
این نوشیدنی دارای سدیم، کلسیم، پتاسیم، ویتامین های متنوع بازهای پوریک، کافئین، تئوفیلین و غیره می باشد. بر همین اساس به طور کلی خواص این نوشیدنی به دلیل مواد معدنی و ویتامین های بسیار آن، نسبت به نوشیدنی های دیگر بیشتر است. هر یک از نوشیدنی هایی که شما در طول روز مورد استفاده قرار می دهید را باید از نظر خواصی که دارند مورد بررسی قرار دهید. بنابراین با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به میل کردن آن نوشیدنی می کنید.
پیشنهاد مطالعه انواع چای و خواص آن آن کدامند؟
بسیاری از افراد می توانند از این نوشیدنی برای درمان بیماری های چشم و مشکلات چشم استفاده کننند. خواص چای برای چشم عبارت است از :
نکته: اما توجه داشته باشید برای استفاده از این نوشیدنی جهت درمان هر یک از بیماری های چشم، بهتر است که به صورت اصولی آن را مورد استفاده قرار دهید
برخی از مهمترین خواصی که این نوشیدنی برای بهبود سلامت پوست دارد، عبارت است از :
آنتی اکسیدان های درون چای سیاه کمک می کند که فولیکول های مو رشد خوبی داشته باشند و ریزش مو به همین دلیل درمان می شود. با نوشیدن روزانه این نوشیدنی می توانید ریزش موی خود را درمان نمایید. همچنین از دیگر خواص چای سیاه این است که، با تقویت کردن سلول های مو، افزایش رشد مو را به دنبال دارد.
برای بهره مندی از این خواص، مقدار زیادی از برگ چای را روی موها و پوست سر خود گذاشته و ماساژ دهید. بگذارید ۲۰ دقیقه برگ این نوشیدنی روی موهای شما بماند و سپس با آب ولرم به خوبی آن را شستشو دهید.
از این نوشیدنی به عنوان یکی از بهترین نرم کننده های طبیعی مو استفاده می کنند. درخشان تر و نرم شدن موی سر شما با استفاده از این نوشیدنی به خوبی انجام می شود.
بسیاری از افرادی که می خواهند موهای خود را خوش رنگ تر کنند از برگ چای استفاده می کنند. در اثر استفاده از آن رنگ موی شما به رنگ قهوه ای طبیعی در می آید و زیبایی خاصی پیدا می کند. ترکیب حنا و چای جهت درمان سریع موهای خاکستری و همچنین موی به کار برده می شود.
مصرف چای به عنوان یکی از بهترین نوشیدنی ها برای درمان سنگ کلیه شناخته می شود. اگر در مورد سلامت کلیه خود نگران هستید بهتر است که با پزشک خود صحبت کنید. از این نوشیدنی به عنوان یک درمان قطعی استفاده نکنید. اما با استفاده روزانه از این نوشیدنی می توانید از به وجود آمدن سنگ درون کلیه جلوگیری کنید.
هنوز برای بسیاری از محققان این امر مشخص نیست که چگونه خواص چای می تواند از به وجود آمدن سنگ کلیه جلوگیری کند. اما کریستال های کوچک شکل گرفته درون سنگ کلیه با استفاده از این نوشیدنی به طور کلی از بین می رود. مصرف چای ۱۶ درصد خطر به وجود آمدن سنگ کلیه را به کاهش می دهد.با توجه به گزارشات و آزمایشاتی که روی این نمونه از نوشیدنی برای درمان سنگ کلیه انجام شده به این نتیجه رسیده اند که خواص زیادی از آن می شود دریافت نمود. به طور کلی این نوشیدنی موجب کاهش بیماری های کلیه و مثانه می گردد.
بر اساس تحقیقاتی که روی این نوشیدنی انجام شده است بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده اند که چای سیاه از تشکیل پلاکت دندانی روی دندان جلوگیری می کند. رشد باکتری ها درون دندان با استفاده از این نوشیدنی کاهش پیدا خواهد کرد. دقت داشته باشید که مصر ف بی رویه این نوشیدنی به صورت روزانه ممکن است برای سلامت شما مضر باشد.
در صورتی که می خواهید از پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها جلوگیری کنید، بهتر است که بدون قند این نوشیدنی را میل نکنید. رشد آنزیم های باکتری که مواد چسبنده هستند با استفاده از نوشیدنی محدود می شود. به طور کلی برای استفاده از چای به صورت روزانه باید اندازه آن را تعیین نمایید و بیش از اندازه از این نوشیدنی استفاده نکنید.برای استفاده از نوشیدنی جهت سلامت دندان ها نیاز است روزانه ۲ الی ۳ فنجان از آن استفاده نمایید.
نوشیدن چای با ارتقای سلامت بدن موجب می گردد که شما از وزن مناسبی برخوردار شوید. تحقیقات در مورد خواص چای نشان می دهد که مواد شیمیایی موجود در آن متابولیسم انرژی درمانی کبد را افزایش می دهد. همچنین وضعیت روده ها را بهبود می دهد. نتایج مربوط به این نوشیدنی جهت لاغری رشد میکروارگانیسم ها را نیز شامل می شود. بر اساس تحقیقاتی که مجله تغذیه اروپا منتشر کرده مصرف این نوشیدنی برای لاغری و داشتن رژیم غذایی سالم بسیار مفید است.
بدون شک اضطراب و استرس جز جدانشدنی زندگی امروز ما است. اضطراب، ناراحتی و نگرانی، ترس در ذهن و بدن شما ایجاد می کند که می تواند خستهکننده شود. یکی از روش های رایج جهت کاهش دادن استرس و اضطراب نوشیدن چای می باشد. نوشیدن چای سیاه وضعیت ذهنی و روانی شما را آرام می نمایید. استرس به طور معمول به عنوان تنش در بدن و ذهن شما ایجاد می شود. البته که در بسیاری از موارد ترشح هورمون استرس برای بدن امکان دارد که مفید باشد.
در صورتی که می خواهید نفخ معده خود را از بین ببرید باید نوشیدن چای به صورت روزانه را در برنامه خود قرار دهید. اگرچه با ترکیب برخی گیاهان با چای می توانید خواص بیشتر و متنوع تری از آن دریافت کنید. زنجبیل، لیمو، عسل از دیگر گیاهان طبیعی و ضد نفخ هستند. با افزودن این گیاهان به چای خود، مشکلات گوارشی به خوبی برطرف می گردد.
برای درمان فوری نفخ معده، بهتر است همراه با این نوشیدنی بابونه نیز میل نمایید. بابونه می تواند استرس و همچنین التهاب را نیز از بین ببرد. نعنا فلفلی هم نیز یکی دیگر از ترکیباتی می باشد که درکنار چای برای نفخ معده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مصرف زیره یکی از بهترین روش های درمانی برای رفع گاز و همچنین نفخ معده به شمار می رود.
التهابات ایجاد شده در پوست و دهان با نوشیدن چای سیاه ار بین می رود. به طور کلی خواص چای سیاه ضد التهابی شناخته می شود. مصرف این نوشیدنی برای رفع کردن التهاب درون دهان باید به گونه ای باشد که به بافت دهان آسیب وارد نسازد و زیاد داغ نباشد.
در این مقاله در مورد خواص چای و تاثیرات آن توضیح دادیم. همانطور که گفته شد بهتر است این نوشیدنی را ولرم و ملایم مورد استفاده قرار دهید. در این صورت به خوبی از مزایای آن بهره مند خواهید شدو امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود و به کمک آن میزان صحیح مصرف روزانه چای را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
منبع:
https://zarbarnuts.com/blog/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%DA%86%D8%A7%DB%8C/
بهبودهای مداوم برای تقویت کسب و کار کوچک شما برای موفقیت و پایداری آن بسیار مهم است. مواردی مانند نظارت مداوم بر جریان های مالی، استفاده از رسانههای اجتماعی برای بازاریابی، و شناخت نقاط قوت خود و درخواست کمک در زمینههایی که دچار ضعف هستید، میتوانند به شما کمک کنند تا روی بهبود بخشهایی از کسبوکارتان تمرکز کنید که بیشترین سود را به همراه داشته باشد .راه های بهبود کسب و کار میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
گاهی اوقات این ایده خوبی است که یک چک لیست در دسترس داشته باشید تا اقدامات اساسی را که باید به طور منظم انجام دهید یادآوری کنید.
استراتژی های بهبود کسب و کار چیست؟
استراتژی بهبود کسب و کار شامل معیارهای انتخاب برای تمرکز بر مهم ترین روش های بهبود، و به کارگیری منابع، ابزارها و روش های مناسب برای افزایش استفاده از فرصت ها است.
8 راه ساده برای بهبود کسب و کار های کوچک
1. اطلاعات مالی را ثبت کنید
تعداد کمی از کسب و کارهای کوچک محاسبه ی دقیقی از اعداد روزانه، هفتگی و ماهانه و روندهای مالی در حال وقوع سازمان خود دارند. گذاشتن زمان مناسب برای محاسبات و جریان های مالی سازمان امری واجب است . اگر مهارت های مالی ندارید، یک حسابدار استخدام کنید.
2. هدف گذاری کنید
همانند ثبت اطلاعات مالی ، تعیین اهداف و مقاصد بخش مهمی از موفقیت کسب و کار شما محسوب میشود . از اهدافی که تعیین کرده اید به عنوان یک ابزار برنامه ریزی مداوم استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که در کسب و کار کوچک خود به پیشرفت ادامه می دهید. به عنوان مثال، سعی کنید ترافیک وب سایت یا وبلاگ خود را به میزان مشخصی افزایش دهید. ترافیک وب بیشتر می تواند به فروش بیشتر یا وفاداری مشتری تبدیل شود. راه های بهبود کسب و کار میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
3. از روش های بازاریابی با تأثیر بالا استفاده کنید
برای بهبود کسب و کار کوچک خود به دنبال استراتژی های بازاریابی کم بودجه اما با تاثیر بالا باشید. یک یا دو تاکتیک جدید را تست کنید و قبل از اینکه آنها را به روش های بازاریابی خود اضافه کنید ببینید کدامیک بهترین عملکرد را دارند . رسانه های اجتماعی یک راه عالی کم هزینه و کم خطر برای تبلیغ کسب و کار شما هستند. لینکدین، فیسبوک، توییتر و اینستاگرام چند ابزار خوب برای حضور در اجتماع و ایجاد جلب توجه به کسب و کار شما هستند.
4. جریان های بازار و جامعه را دنبال کنید
هیچ کسب و کاری در خلاء کار نمی کند. رویدادها و تغییرات درسطح کشور و جهانی بر کسب و کار شما تأثیر می گذارد. در جریان روند کارها و مسائلی که در صنعت و جامعه محلی خود اتفاق می افتد، بمانید. حتی چیزهایی که در ظاهر مرتبط به نظر نمی رسند ممکن است روی کاری که انجام می دهید تأثیر بگذارند، بنابراین همه احتمالات را در نظر بگیرید.
5. مهارت های فروش خود را تقویت کنید
یکی از بخش هایی که منجر به بازدهی بالا برای بهبود کسب و کار می شود ، عملکرد واحد فروش است. فرقی نمیکند که یک شرکت تک نفره باشید یا یک تیم برای فروش خود داشته باشید، شما باید روی بهبود فروش تمرکز کنید. برای شروع، ماموریت تجاری خود را روشن کنید. مناطق و افرادی که به شما نیاز دارند را مشخص کنید تا دید و هدف دقیق تری داشته باشید.
6. ایجاد انگیزه در کارکنان
کارکنان با استعداد و با انگیزه می توانند پیشرفت های بزرگی در تجارت ایجاد کنند. لازم است یاد بگیرید که چه چیزی کارکنان شما را برای سطوح بالاتری از عملکرد، انگیزه می دهد. بخشی از این امر این است که مایل به گوش دادن به نظرات و بینش همه کارکنان، صرف نظر از موقعیت یا ارشدیت آن ها ، باشید.
7. نقاط ضعف خود را بشناسید
صاحبان کسب و کار موفق، تصور روشنی از نقاط ضعف خود دارند. با شناخت تیپ شخصیتی کارآفرینی خود، می توانید توانایی های خود را مدیریت کرده و در زمینه هایی که ضعف دارید کمک بگیرید. این یک عامل کلیدی برای موفقیت است. به عنوان مثال، اگر در فروش عالی هستید اما در زمینه حسابداری تجربه کمتری دارید، روی مهارت فروش تمرکز کنید و شخص دیگری را برای مدیریت حسابداری استخدام کنید.
8. استراحت و تفریح داشته باشید
مدیریت کسب و کار خیلی آسان نیست . گاهی اوقات بهترین راه برای بهبود کسب و کار و احیای اشتیاق خود، رفتن به تعطیلات است. ارزش بالقوه گذراندن مدتی دور از کار خود را دست کم نگیرید.
این فایل ، مربوط به فصل اول کتاب مدیریت بهبود فرآیندهای سازمانی به تألیف دکتر احمد ورزشکار و هادی ورزش کار می باشد که به صورت فایل همراه کتاب برای ارائه فصل های کتاب پیشنهاد میشود. مطالب در این فایل بصورت خلاصه بیان شده است که تکمیل کننده آن کتاب مربوطه میباشد. بهبود سازمان، یکی از ارکان مدیریت و سازماندهی بیزینس در سطح والاست. متن زیر نیز از ابتدای فصل اول کتاب مذکور برداشته و در اینجا بیان می گردد:
یکی از ویژگیهای دائمی سازمانها در عصر حاضر و آینده وجود تحولات و دگرگونیها و تغییرات سریع، بدیع و شگرف در کلیه زمینهها، بخصوص سیستمها، ساختارها، فرایندها و رشد علمی همهجانبه خواهد بود که این تحولات بیشتر از تغییرات و تعالی حوزه فناوری سرچشمه میگیرد و نتیجه آن با سرعت زیاد موجب دگرگونیهای وسیع و گسترده ساختارها، سیستمها، جوامع و سازمانها میگردد. این تحولات بخصوص در آینده دارای ضرورت، اهمیت و سرعت زیادی خواهد بود. در حقیقت "تغییر" یگانه واقعیتی پایدار در زندگی آینده محسوب خواهد شد به این معنا که همهچیز متحول شده و قانون تغییر بر بسیاری از پدیدههای جوامع حاکم و محیط خواهد شد.
پیشرفت، رشد، توسعه، تعالی و ترقیات خیرهکننده در جهان امروزی همه جوانب زندگی انسانها و سازمانها را در معرض دگرگونی و تحول قرار داده و بشر امروزی را با دستاوردهای نوینی مواجه نموده است. درواقع تکنولوژی بغرنج کنونی که حاصل دسترنج تاریخ و تمدن بشری است و سیستمها، فرایندها، سازمانها و بنگاهها نیز بر محور آن بناشده، حاصل فکر و اندیشه درگذشته است. تغییرات در قرن حاضر و گذشته آنچنان سریع، بدیع، عمیق، همهجانبه، پیوسته و با شتاب رخداده و یا در آینده اتفاق خواهد افتاد که لحظهای درنگ و غفلت باعث عقبماندگی شدید در آینده میگردد.
چنانچه گذشت تغییرات همه جوامع، سازمانها و بنگاهها را درخواهد نوردید و مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی جهت رویارویی با چنین اوضاعی حتمی و ضروری است و اگر سازمانی و مدیری برنامهای جهت مواجهه با تغییر نداشته باشد و تغییرات را در جهت اهداف سازمانی مدیریت نکند لاجرم تغییر در سیستم وارد شده و مدیرانی را که برنامه بهرهمندی از تغییر در جهت اهداف نداشته باشند را مدیریت کرده و در مقابل عمل انجام شده قرار خواهند داد و خلاصه اگر مدیران برای رویارویی با تغییرات برنامه داشته باشند میتوانند با تغییرات بهعنوان فرصت و در غیر این صورت میتواند بهعنوان تهدید وارد سازمان شده و مدیران را مدیریت نموده و جمله منفعلانه معروف "در مقابل عمل انجامشده قرار گرفتیم" را بیان کنند. بهبود سازمان، یکی از ارکان مدیریت و سازماندهی بیزینس در سطح والاست.
از شناخت و بهکارگیری مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی دیری نمیگذرد. پیشازاین فعالیتهایی چون بهبود روشها، تجزیهوتحلیل سیستمها، بهبود سیستمها، اصلاح تشکیلات و بازسازی و بهبود سیستمها در سازمانها جریان داشتند که فارغ از دیدگاه فرایندگرا و سیستم گرا تنها به اصلاح و بهبود بخشی از سازمان میپرداختند. بهاینترتیب که هرگاه در سازمان مشکلی پیش میآمد، کارشناسان مسئول به اصلاح موردی میپرداختند. درحالیکه رفع این مشکل موردی چهبسا موجب بروز مشکل در مواضع دیگر سازمان باشد.
مدیریت بهبود فرایند سازمانی میتواند تمامی این کوششهای متفرق را وحدت بخشیده و از مجموع آنها دانشی پدید آورد که مجهز به نگرش سیستم گرا[1] و با استفاده از ابزار تجزیهوتحلیل فرایندها، سیستمها و روشها بهسوی مدیریت بهبود گام بردارد.
تجزیهوتحلیل و بهبود سیستمها، فرایندها و روشها عبارت است از تکنیکی که مدیران را از وجود مسائل و مشکلات موجود در سازمان آگاه میسازد و با بررسیهای منظمی راهحلهای مناسبی برای رفع هر یک از آنها ارائه میدهد. این بررسیها باید مبتنی بر اصل روش تحقیق علمیباشد تا بتوان با یافتن مشکلات و رفع آنها اثربخشی، کارایی، بهرهوری و سود سازمان را افزایش داد و بقای آن را تضمین نمود.
با عنایت به اینکه روش علمی تحقیق مبنای دستیابی به مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی است و در این فصل از کتاب نیز به تعریف، تجزیهوتحلیل و پردازش مفاهیم این عنوان بهصورت تجزیهای و ترکیبی پرداخته میشود در نگاره ذیل "روش علمی تحقیق" بهصورت خلاصه و از منظر نظریه شناخت ارائه گردیده است.
آشنایی با مفاهیم در کسب شناخت موضوع، گام اولیه به شمار میآید. لذا در این کتاب ابتدا به بیان مفاهیم مدیریت بهبود فرایندهای سازمان با روش تجزیهای بهمنظور درک عمیق موضوعات پایهای پرداخته شده و سپس کلیات و مبانی مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی، ابزارها، روشها و تکنیکهای بهبود فرایندهای سازمانی بعدازآن فرایند الگوسازی و براند شدن و در ادامه ده (10) مفهوم و ابزار کلیدی مدیریت و در پایان نظریه (تئوری) شناخت که مبنای نگارههای "دریک نگاه" ارائهشده در این کتاب از منظر نظریه شناخت بیان شده است.
منبع:
مشاوره کسب و کار به معنی بهرهگیری از علم و تجربه متخصصان حوزه کسب و کار برای بهبود و یا توسعه عملکرد سازمان است. مشاوره کسب و کار، یکی از ارکان مدیریت و سازماندهی بیزینس در سطح والاست.
اگر شما هم صاحب کسب وکار هستید باید بدانید چگونه و به چه نحوی از مشاوره سازمانی بهره ببرید ، مشاوره و خدمات مشاوره از دو زاویه میتواند به مدیران سازمانها در جهت موفقیت کمک کند:
یکی اینکه تخصص و علم بهروز در حوزه کسب و کار دارد و همچنین به واسطه کار با سازمانهای مختلف، تجربه اجرای علم را در شرایط مختلف کسب کرده است؛
دیگر اینکه به واسطه نگاه بیرونی، میتواند به مدیران کمک کند تا مشکلات، چالشها یا خواستههای خود را از نگاه دیگری بررسی کنند و در نتیجه تصمیمات بهتری بگیرند.
و در این بین عموماً دو نوع از سازمانها به سراغ مشاورین کسب و کار میروند:
شرکتهایی که موفق و راهبر بازار هستند و برای تداوم راهبری بازار و توسعه بیشتر خود از مشاوره حوزه کسب و کار استفاده میکنند؛
و نوع دیگر شرکتهایی که درگیر چالش یا مشکلاتی شدهاند و نیاز به مهندسی مجدد خود میبینند تا بتوانند خود را تبدیل به شرکت حرفهای و موفق کنند.
مشاورین نجات نجات با رویکرد استراتژیک در کنار شما، کسب و کارتان را بصورت راهبردی بررسی میکند تا فرصتهای رشد و بهبود را شناسایی و بهترین راهکارها رابری شما طراحی نماید.
بنابراین این حمایت در قالب مشاوره نجات عبارتند از:
مشاورین نجات این مسئولیت را به عهده میگیرند تا با یک مشاوره خوب، شما را در راه رسیدن به یک تحول و یا شروع یک کسب و کار جدید هدایت کنند.
محصولات آموزشی نجات
با توسعه رشته آکادمیک مدیریت، مشاوره نیز رشد کرده است. یکی از اولین شرکتهای مشاوره شناخته شده در جهان شرکت Arthur D.Little در سال ۱۸۸۶ میلادی تاسیس شده است. شرکتهایی که بخصوص برای فرصتآفرینان و استراتژیستهای کشور ما شناختهشدهتر میباشد شامل شرکتهای مشاوره کسب و کار BCG، Mckinsey، Pricewaterhousecooper و Deloitte هستند. مشاوره کسب و کار، یکی از ارکان مدیریت و سازماندهی بیزینس در سطح والاست.
متخصصان مشاوره مدیریت شناخت زیادی نسبت به مدل BCG دارند. این مدل توسط شرکت مشاورین کسب و کار بوستن BCG تدوین شده است و در واحدهای مختلف یک سازمان میتوان از آن استفاده نمود. یکی از استفادههای عمده این مدل در شناسایی جایگاه محصولات یا خدمات یک شرکت در بازار میباشد.
همچنین متخصصان مشاوره مدیریت نسبت به مدل ۷S گروهMcKinsey شناخت بالایی دارند. این مدل توسط شرکت Mckinsey تدوین شده است و در حوزه مباحث استراتژیک سازمان چه از نظر تحلیل و چه از نظر برنامهریزی، بسیار کاربرد دارد.
یکی از دلایلی که باعث شده مشاوران مدیریت آشنایی بیشتری با شرکتهای ذکر شده داشته باشند پیشرو بودن این شرکتها و داشتن مدلهای اختصاصی و شناخته شده در سطح جهانی میباشد.
تیم نجات نیز طی تجربه چندین ساله یک مجموعه مشاوره و آموزش در حوزه کسب و کار با سابقه بالا و در سطح بینالمللی است که تحت هدایت منتور استراتژیک آقای پروفسورسیدصدرالدین نجاتی گیلانی، ایجاد شده است که هم به شرکتهای کوچک و متوسط هم به شرکتهای کلان و بزرگ، خدمات تحول کسب و کار ارائه میدهد.
مشاوره در اسلام دارای جایگاه ویژه است ، یکی از شیوههای شناسایی مسیرهای درست و حل مسائل در اسلام “مشورت” است. در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران گفته میشود پس از انجام مشورت با افراد آگاه و دانشمند و پس از روشن شدن نتیجه، هرگونه دودلی باید کنار گذاشته شده و با قاطعیت تصمیم گرفته شود، چرا که قاطعیت در تصمیمگیری از مهمترین رمزهای پیروزی است. پیامبر گرامى (ص) مىفرمایند: کسى نیست که با دیگران مشورت کند و به سوى رشد و کمال هدایت نشود. حضرت امیرالمؤمنین (ع) مىفرمایند: هر کس با خردمندان مشورت کند با انوار خردهاى آنان روشنى یابد و به راه راست و رستگارى نائل گردد
مشاور مدیریت همانند یک پزشک برای شرکت است. شرکت برای مدیر یا صاحب کسب و کار بخشی از خود او محسوب میشود که برای اطمینان از بقا و موفقیت آن هر تلاشی میکند. شرکتها در هر زمان و شرایطی ممکن است نیاز به خدمات مشاوره مدیریت پیدا کنند. از این دید، مشاوره مدیریت مانند پزشکی شغلی است که فعالیت او در چارچوب ساعت کاری تعریف نمی¬شود بلکه در تمامی ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته باید در دسترس مشتری باشد تا از سلامتی شرایط او اطمینان حاصل نماید.
حتماً کلمات کوچینگ، منتورینگ، مشاوره را زیاد شنیدهاید. مشاوره کسب و کار در سبکهای مختلفی با توجه به نیاز مشتری قابل ارائه است. برای هر سازمان مشاوره میتواند به صورت تک روش یا ترکیبی از سبکهای مشاوره ارائه شود.
دو محور اصلی تعیین کننده سبک مشاوره شامل میزان قبول مسئولیت مشاور برای توسعه مشتری و میزان قبول مسئولیت او برای پیادهسازی پروژه است. هر چه مشاور بیشتر به دنبال توسعه مشتری باشد، رویکرد او به سبک کوچینگ نزدیکتر میشود و هر چه شخصاً بیشتر مسئولیت اجرای پروژه را قبول کند، نقش متخصص فنی و اجرایی به خود میگیرد.
انواع سبکهای مختلف مشاوره کسب و کار عبارتند از:
مشاوره کسب و کار هم برای صنایع تولیدی، هم خدماتی و هم بازرگانی مناسب است. شرکتهای تولیدی و صنعتی مانند لوله و اتصالات، فلزات، الکترونیک، مواد غذایی، دکوراسیون و آشپزخانه، لوازم خانگی، لوازم برقی، پلیمر و پلاستیک و دیگر صنایع فعال در سطح کشور برای طراحی انحصاری مدل کسب و کار خود، پیشبرد برنامهریزی و تحول استراتژیک در سطح شرکت، و نیز طراحی داشبورد سازمانی برای نظارت بر عملکرد شرکت از مشاوره کسب و کار بهره میبرند.
سازمانهای خدماتی و بازرگانی مانند صنایع آزمایشگاهی، صادرات واردات، آموزشی، خدمات صنعتی و دیگر شرکتهای فعال در این صنایع نیز برای تحول استراتژیک در شرکت، طراحی ماهیت مدل کسب و کار و توانمندسازی نیروی انسانی خود از مشاوران مدیریت استفاده میکنند.
معمولاً اشخاصی که به منظور استفاده از خدمات مشاوران به آنان رجوع میکنند مدیران و صنعتگران هستند. در نتیجه میتوان گفت آنها نیاز به شخصی دارند که بتوانند به او اعتماد کنند تا اسرار کسب و کار خود را با او در میان بگذارند. مورد اعتماد واقع شدن اولین گام در شروع فرایند مشاوره از دیدگاه انسانی آن است.
بسیاری از فرصت آفرینانی که شجاعت و قصد راهاندازی کسب و کار دارند در زمینه فنی متخصص هستند، اما تحقیقات نشان میدهد که علت شکست بسیاری از این افراد بخاطر کمبود تخصص مدیریت و کسب و کار است که یأس و ناامیدی به دنبال میآورد. به همین جهت فرصت آفرینانی که از خدمات مشاوره کارآفرینی استفاده میکنند ریسک شکست در شروع کسب و کار را کاهش میداده و با تجربه یادگیری از شکست دیگران موفقیت خود را بالاتر میبرند.
سازمانهایی که از مشاورین کسب وکار استفاده میکنند در زمان توسعه خود، فرهنگ و روشهای مدیریتی جدیدی را فرا میگیرند که باعث توسعه شخصی صاحب کسب و کار و مدیران سازمان نیز میشود. یادگیری مهارتهای جدید به مدیران کمک میکند برای آینده کسب و کار، اعضای خانواده خود را نیز قابلیتسازی کرده و جانشینپروری کنند. تحقیقات نشان داده فرصتآفرینانی که نسل بعدی خود را برای پیشبرد کسب و کار آماده نکردهاند در انتقال کسب و کار از یک نسل به نسل بعد با چالشهای بسیاری مواجه و تعداد زیادی از آنها دچار فروپاشی میشوند.سازمانهای خدماتی و بازرگانی مانند صنایع آزمایشگاهی، صادرات واردات، آموزشی، خدمات صنعتی و دیگر شرکتهای فعال در این صنایع نیز برای تحول استراتژیک در شرکت، طراحی ماهیت مدل کسب و کار و توانمندسازی نیروی انسانی خود از مشاوران مدیریت استفاده میکنند.
معمولاً اشخاصی که به منظور استفاده از خدمات مشاوران به آنان رجوع میکنند مدیران و صنعتگران هستند. در نتیجه میتوان گفت آنها نیاز به شخصی دارند که بتوانند به او اعتماد کنند تا اسرار کسب و کار خود را با او در میان بگذارند. مورد اعتماد واقع شدن اولین گام در شروع فرایند مشاوره از دیدگاه انسانی آن است.
مشاوره را به چند نوع میتوان تقسیم کرد:
از نظر نحوه ارائه، مشاوره کسب و کار حضوری یا مشاوره آنلاین تقسیم میشود.
مشاوره آنلاین مزایای سهولت و دسترسی سریعتر، برگزاری جلسات بدون نیاز به سفر، و امکان حضور اعضای بیشتری از تیم سازمان در جلسه آشنایی و تحلیل را دارد.
در روش مشاوره حضوری کسب و کار، دو حالت وجود دارد: تیم مشاوران در محل سازمان مشتری حضور پیدا میکنند؛ و یا جلسه حضوری در محل شرکت مشاور انجام میشود. از مزایای روش مشاوره حضوری امکان آشنایی و تحلیل دقیقتر سازمان، آشنایی با فرهنگ سازمان و در نتیجه ارائه راهکارهای عملیتر، و امکان اختصاص زمان بیشتر به مشتری و تیم مشتری میباشد.
همچنین از نظر عمق مشورت، میتوان هدایت سازمان را به روش کلینیکی یا پروژهای تقسیم کرد. زمانی که مسئله و چالشهای کارآفرینان واضح است و دنبال یک نظر تخصصی یا یک نگاه بیرونی میباشد، مشاوره کلینیکی در قالب جلسات ساعتی ارائه میشود. برخی از مشتریان به دنبال برنامهریزی و ایجاد تحول در سطح سازمان خود هستند که در این حالت مشاوره به صورت پروژهای و طی دوره زمانی مشخصی ارائه میشود.
مشاوره آنلاین یا غیرحضوری میتواند در قالب مشاوره تلفنی یا بصورت ویدیو کنفرانس برگزار شود.
مزایای روش مشاوره غیرحضوری چیست؟
جلسه مشاوره حضوری میتواند بصورت جلسات دو نفره بین مشاور و مدیر شرکت و نیز جلسات طولانیتر یا با حضور تعداد نفرات بیشتری در سالنهای کنفرانس یا سایت مشتری باشد. مزایای این روش عبارتند از:
امروزه ماهیت کار تغییر پیدا کرده و میتوان ترکیبی از روشهای حضوری و غیرحضوری مشاوره را استفاده نمود. مشتری میتواند با شناخت بهتر از روشهای مدیریت فرآیندها یکی یا ترکیبی از روشهای حضوری و غیرحضوری را بر اساس موقعیت خود انتخاب کند.
برخی از اهداف مشاوره مدیریت ملموستر و عملیاتیترند و از طرف مشتریان نیز بیشتر درخواست میشوند. اهداف ۱ تا ۵ ذکرشده زیر شامل فعالیتهای الزامیای هستند که مشاور باید انجام دهد. شرکتهای پیشرو و مشتریان آنها به تدریج خواستار رسیدن به اهداف بالاتر در خلال پرداختن به دیگر اهداف هستند که در نتیجه آن اهداف ۶ تا ۸ برای این گونه مشتریان تبدیل به اهداف مشاوره مدیریت میشود:
متخصصین مشاوره مدیریت در کنار واحدهای بازاریابی، مالی و منابع انسانی یک سازمان فعالیت میکنند و در اندازهگیری و پیشبینی نتایج فعالیتهای این واحدها تخصص دارند.
چرا یک سازمان نیازمند استفاده از خدمات متخصصین مشاوره مدیریت است؟
انتخاب مرکز مشاوره کاری سخت و دشوار است. اگر نتوانید از شخص یا شرکت مناسبی در جهت پیشرفت کسب و کارتان مشاوره بگیرید، شاید تمام مشاورههای او بر علیه شغل شما عمل کرده و در نهایت نتواند موجب رشد و پیشرفت شما شود. یک مرکز مشاوره خوب چند ویژگی کلی را باید اقدام کند که در ادامه به این ویژگیها میپردازیم.
به موفقیت رسیدن نیاز به سختیهای زیادی ندارد مشروط بر اینکه بدانیم در چه مسیری قدم میگذاریم و چه راههایی را میپیماییم. جهت اشنایی بیشتر هم میتوانید مقاله “ویژگیهای مرکز مشاوره کسب و کار خوب ” را مطالعه کنید.
مشاوران کسب و کار تخصص و دانش زیادی در حوزه کسب و کار دارند. معمولاً پروژههای مشاوره به گونهای چیده میشود که ترکیبی از مشاورین از سطوح مختلف درگیر پروژه شوند.
متخصصین مشاوره مدیریت در زمینههای مختلفی شامل استراتژی، مارکتینگ و فروش، تعالی عملیات، کیفیت و تولید، منابع انسانی، تامین و مدیریت موجودی، مالی متخصص هستند و دانش و تجربه بالایی در حوزه تخصصی خود دارند. عمده مشاوران در گرایشات مختلف رشته مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری تحصیل کردهاند.
بسته به نیاز مشتریان و شرایط سازمان، ترکیبی از متخصصان مشاوره مدیریت برای رقابتیتر شدن و توسعه یافتن سازمان مشتری به کار گرفته میشوند
به موفقیت رسیدن نیاز به سختیهای زیادی ندارد مشروط بر اینکه بدانیم در چه مسیری قدم میگذاریم و چه راههایی را میپیماییم. جهت اشنایی بیشتر هم میتوانید مقاله “ویژگیهای مرکز مشاوره کسب و کار خوب ” را مطالعه کنید.
با توجه به اینکه مشاوره کسب و کار یک حوزه تخصصی است و مشاور مانند یک پزشک برای سازمان محسوب میشود، نیاز است که مشاور مدیریت دارای یکسری شاخصها باشد تا بتواند نقش خود را به بهترین شکل ایفا کند:
منبع: