شناخت اجزای تشکیل دهنده ی سمعک از مواردی است که برای کاربران سمعک، جذاب و البته لازم است. این شناخت به کاربران کمک می کند که در صورت بروز هرگونه ایراد در اجزای سمعکشان، به خوبی علت آن را تشخیص داده و برای رفع مشکل اقدام نمایند. برای خرید سمعک اصل, از مراکز مطمئن تهیه خریداری کنید.
سمعک یا Hearing Aid تقویت کننده الکترونیکی کوچکی است که به فرد کم شنوا کمک می کند تا صداها را بهتر بشنود.
سمعک صداها را برای فرد کم شنوا طوری تقویت می کند که فرد بتواند به راحتی بشنود، با دیگران ارتباط برقرار کند و در فعالیتهای روزمره حضور داشته باشد.
سمعکها اصواتی را که وارد گوش می شوند را دریافت می کنند و آنها را مطابق با میزان و نوع افت شنوایی فرد پردازش کرده و سپس صدای پردازش شده و تقویت شده را به داخل گوش هدایت می کنند. تمامی این مراحل بطور آنی انجام می گیرد.
سمعک ابزار الکترونیکی است که با کمک اجزای مختلفی کار می کنند. با اینکه بسته به نوع سمعک اجزای تشکیل دهنده سمعک متفاوت است ولی اجزای تشکیل دهنده آنها تقریبا مشابه هستند.
از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده سمعک می توان به قالب، تقوت کننده، میکروفن و … اشاره کرد که در ادامه بیشتر به معرفی این اجزا می پردازیم.
به وسیله ای که لاله و بخشی از مجرای گوش را پوشش داده و به واسطه ی تیوب به سمعک پشت گوشی متصل می شود، قالب سمعک گفته می شود.
قالب برای نگه داشتن سمعک، انتقال صدا و جلوگیری از نشت صدای سمعک مورد استفاده قرار می گیرد.
سمعک ها یا از نوع داخل گوشی هستند که خود سمعک، داخل گوش قرار می گیرد یا از نوع پشت گوشی هستند که توسط یک رابط پلاستیکی یا فلزی به داخل گوش هدایت می شود.
در برخی از این سمعک ها از قالب سمعک برای هدایت صدا به گوش استفاده می شود. قالب گوش علاوه بر تنظیم صدای سمعک دارای کاربردی های متنوعی هست که با توجه به آن نیز قالب ساخته می شود.
برای استفاده از سمعک داخل گوشی باید از گوش قالب گرفته شود و بر اساس قالب اولیه ی گوش، پوسته ی سمعک ساخته می شود و تمام اجزای سمعک داخل پوسته قرار می گیرند.
برای ساختن قالب سمعک پشت گوشی لازم است ابتدا از گوش فرد مورد نظر قالب گرفته شود و بر اساس قالب اولیه ، قالب سمعک ساخته می شود.
البته در مورادی برای استفاده از سمعک ها پشت گوشی میتوان از قالب های پلاستیکی آماده استفاده کرد که شکل مشخصی دارند و معمولا در 3 سایز کوچک ، متوسط و بزرگ موجود است، همچنین میتوان از قالب هایی که متناسب با شکل گوش شما ساخته میشود استفاده کرد.
پیشرفته ترین قسمت یک سمعک تقویت کننده یا آمپلی فایر آن میباشد.
آمپلی فایر، صداهای جمع آوری شده توسط میکروفون را آنالیز کرده و با توجه به نوع و میزان شنوایی کاربر سمعک، شدت این صداها را افزایش میدهد و تغیرات بسیار زیادی را بر روی صدا اعمال میکند و در نهایت این صدا را به بلندگوی سمعک ارسال میکند.
نکته : در سمعک های جدید و پیشرفته بر روی ارتقاء و افزایش سرعت پردازش اطلاعات و نیز کیفیت اعمال این تغیرات بسیار تاکید شده و این نگاه ویژه باعث شده کیفیت صدای این سمعک ها بسیار بالا تر رود و بعبارتی مانند گوش واقعی صداها را به مغز شما ارسال میکند.
کمپانی های بزرگ سازنده سمعک هر ساله مطالعات و هزینه های بسیار زیادی برای افزایش کیفیت و قدرت این قطعه و در نهایت افزایش قدرت و کیفیت پردازش اطلاعات در سمعکها انجام میدهند
میکروفون گیرنده صدا در سمعک است.
میکروفون سمعک، صدا را از محیط گرفته و آن را تبدیل به امواج الکتریکی می کند تا امپلی فایر و پردازنده های دیجیتالی امکان انجام تغییرات لازم را داشته باشند.
در رسیور، انرژی الکتریکی به انرژی صوتی تبدیل می شود. رسیور با نیروی مغناطیسی کار می کند. انرژی الکتریکی تقویت شده به یک آرمیچر منتقل می شود و سپس به دیافراگم می رسد.
اگر اندازه دیافراگم رسیور کوچک باشد ( نظیر سمعک های IIC )، امکان تقویت و پردازش فرکانس های بالا بیشتر است. برعکس، هرچه اندازه رسیور بزرگتر باشد (نظیر سمعک های جیبی)، امکان تقویت مؤثر فرکانس های پایین، افزایش می یابد. به طور کلی برای برخورداری از خروجی بالاتر، اندازه دیافراگم باید بزرگتر باشد.
باتری سمعک از مهمترین قطعات مصرفی در سمعک می باشد که بر روی عملکرد سمعک ها تاثیر به سزایی دارد
سمعک ها به عنوان وسایل الکترونیکی ، عموما با استفاده از باتری های مخصوص ، کار می کنند . حتی در سمعک های قابل شارژ ارائه شده از سوی کمپانی های مختلف نیز سعی شده است تا قابلیت استفاده دوگانه از باطری های معمولی و قابل شارژ ، در سمعک های پشت گوشی و رسیور داخل مجرا ، لحاظ شود . برای خرید سمعک اصل, از مراکز مطمئن تهیه خریداری کنید.
باتری های سمعک در سایز استاندارد ۱۰ زرد رنگ ، ۳۱۲قهوه ای ، ۱۳ نارنجی و ۶۷۵ آبی تولید و عرضه می شوند.
باتری سایز ۱۰ ، عموما در سمعک های داخل گوشی ظریف یا برخی نمونه های سمعک رسیور داخل مجرا مورد استفاده است و طول عمری بین ۳ تا ۷ روز بسته به میزان استفاده از سمعک ، تکنولوژی های فعال در سمعک ، طول عمر سمعک و … دارد .
منبع:
امروزه کم شنوایی به یکی از متداول ترین مشکلات سلامت فردی شناخته می شود و تعداد بسیار زیادی از مردم سراسر جهان تلاش در درمان کم شنوایی خود دارند. استفاده از سمعک یکی از بهترین راه های جبران کم شنوایی و داشتن قدرت شنیداری طبیعی است. برای آگاهی از قیمت سمعک, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
تقسیم بندی سمعک ها اغلب بر اساس تکنولوژی و فناوری دسته بندی می شوند.
سمعک ها از لحاظ ظاهری به دسته های داخل گوشی، پشت گوشی و پشت گوشی ظریف (رسیور داخل کانال یا ریک) تقسیم می شوند. لازم به ذکر است که هیچ یک از این گروه ها بر دیگری برتری ندارد. یکی از مشخصات بسیار متمایز کننده سمعک ها، تکنولوژی و فناوری سمعک است به طور مثال سمعک ها در دسته های آنالوگ، دیجیتال و هوشمند تقسیم بندی می شوند. برای آگاهی از قیمت سمعک, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
بهترین سمعک برای هر شخص مثل اثر انگشت وی، کاملا منحصر به فرد و مخصوص خود اوست. به این معنا که ممکن است یک سمعک برای فردی کاملا مناسب و عالی باشد و برای فرد دیگری اصلا مناسب نباشد و حتی باعث بیشتر شدن کم شنوایی وی و بد تر شدن وضعیت سیستم شنیداری او شود.
سمعک های نامرئی یا (Invisible In The Canal ) IIC کوچک ترین سمعک های موجود هستند. این سمعک ها طوری طراحی شده اند که کاملا در داخل کانال گوش شما قرار می گیرند و توسط سایر افراد قابل دیدن نیست این ویژگی، این سمعک ها را برای اطرافیان شما تقریبا نامرئی می کند.
برای اینکه به درک درستی از اندازه سمعک های نامرئی برسید لازم است ذکر شود که این نوع سمعک ها کوچکتر از یک بند انگشت هستند و طراحی آن ها به رنگ های تیره، آن ها را در تاریکی کانال گوش خارجی کاملا نامرئی می کند. سمعک های IIC معمولاً دارای دست گیره ای به نام پیپ هستند که به شما کمک می کند آنها را به راحتی در گوش خود قرار داده و خارج کنید.
یکی از مزایای بزرگ اندازه کوچک و ظاهر نامرئی سمعک است. اگر ظاهر سمعک در گوش شما برای تان بسیار مهم است، استفاده از سمعک های نامرئی می تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد.
قرار گیری این سمعک ها در داخل گوش کمک شایانی به جهت یابی طبیعی صدا ها می کند.
برای سمعک IIC محدودیت های کمی وجود دارد. همانطور که گفته شد اندازه این سمعک های بسیار کوچک است و این اندازه کوچک آن ها، ممکن است باعث کاهش قدرت سمعک در بلند کردن صدا ها شود.
لازم به ذکر است که هر آناتومی گوشی قادر به استفاده از سمعک های نامرئی نیست. علاوه بر این ممکن است نوع و الگوی کم شنوایی شما به شکلی باشد که استفاده از سمعک نامرئی چندان مفید نباشد و لازم باشد از انواع دیگر سمعک استفاده کنید.
بنابر این لازم است با شنوایی شناس خود در این باره صحبت کنید تا بهترین تجویز و تنظیم سمعک مورد نیاز خود را دریافت کنید.
این مدل از سمعک ها نیاز به نگهداری ظریف تر و بیشتری دارد. از آن جایی که این سمعک ها در کانال گوش قرار می گیرند نسبت به انواع پشت گوشی سمعک، بیشتر در معرض جرم گوش هستند و ممکن است جرم گوش به داخل سمعک نفوذ کند و باعث خرابی و یا بروز اختلال در کیفیت سمعک شود.
بنابر این لازم است تا نسبت به نگه داری و تمیز کردن این نوع سمعک ها وسواس بیشتری خرج شود.
منبع:
در میان تمامی نرم افزارهای ERP، 12 نرم افزار زیر از جایگاه خاصی برخوردار هستند:
یک نرم افزار با دنیایی از ابزارهای کاربردی! این نرم افزار میتواند تمامی امور مالی و انبارداری و تهیه مایحتاج و رسیدگی به صورت حسابها و... را برایتان مثل آب خوردن انجام دهد. هوشمندی و عملکرد اتوماتیک در ادراک و پیشبرد مسائل مالی از ویژگیهای این نرم افزار است. نرم افزار اودو میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
نرم افزاری که با ابزارهای خاص خودش اجازه میدهد که تیم کاری به صورتی ملموس در جریان روند کاری قرار داشته باشد. از ویژگیهای ممتاز این نرم افزار به روز نگه داشتن آمارها و اسناد، و همچنین بررسی و الحاق سفارشات بدون صورت حساب در کنار سایر سفارشات است.
این نرم افزار تمامی امور اساسی و زیربنایی مالی را سر و سامان میدهد مانند امور بانکی، مالیاتی و... همچنین برای دستیابی سریعتر و واضحتر به اهداف، به صورتی هوشمندانه از ریسکها پرهیز میکند تا همواره تصمیماتی براساس قیمتها و بازار واقعی به دست بدهد.
این نرم افزار با سابقهی چهل ساله درخشان در زمینه امور مالی، بسیار پر آوازه است. از ویژگیهای بارز این نرم افزار میتوان به توانایی آن در نگهداری سیستم مالی اشاره کرد که اجازه میدهد کارفرما با کمترین دغدغه به امور دیگر خود بپردازد. SYSPRO قابل شخصی سازی در مقیاسهای مختلف را داراست.
نرم افزاری برای امور مالی با مبنای آزاد که کارفرما میتواند آنرا مطابق با پروژه خودش شخصی سازی کند. این نرم افزار به شما اجازه میدهد تا تمامی نرم افزارهایی را که تاکنون استفاده میکرده اید را در کنار هم و در سطحی بالا به پیش ببرید.
نرم افزاری یکپارچه که به اصطلاح خیال کسب و کار را، راحت میکند. اگر شما یک تیم بزرگ در تمام دنیا دارید با این نرم افزار میتوانید آنرا مدیریت کنید زیرا محدودیت زمانی و مکانی در آن جایگاهی ندارد.
نرم افزاری که با مبنایی واحد میتواند مشکلات مالی شما را با راه حلهای درجه یک، به حداقل برساند. این نرم افزار قادر است امنیت معاهدات تجاری شما را تضمین کند و همچنین در ارائه خدمات به کارفرما از شفافیت بالایی برخوردار است. نرم افزار اودو میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
نرم افزاری که راه حلهای یکپارچه مالی را با به روزترین فناوریهای دنیا، به صورت یکجا داراست! دسترسی به این نرم افزار نکته قابل توجه و وجه تمایز بزرگ آن است. شما میتوانید آن را روی سیستم نصب کنید یا از طریق اینترنت و بطور غیرمستقیم از آن بهره ببرید، تنها با خرید دامنه اینترنتی!
نرم افزاری برای کار در بازار بزرگ تجارت جهانی که با راه حلها و تکنینکهای ویژه شما را در رأس نگه میدارد. این نرم افزار مناسب کسب و کارهایی است که با حداقل 1 میلیون دلار (و بیشتر) در حال تجارت هستند.
نرم افزاری که در کنار مدیریت مالی و حسابرسی، میتواند پروژههای مالی را نیز برنامه ریزی و هدایت کند. همچنین میتوانید از موتور CRM این نرم افزار برای سرپا نگه داشتن بازاریابی و فروش استفاده کنید.
نرم افزار قدرتمندی که تمامی جنبههای مدیریت مالی و انسانی و بازاریابی و... را پوشش میدهد؛ چند زبانه است و چندین ارز مختلف را پشتیبانی میکند.
نرم افزاری که صندوق دارایی شما را کاملا هوشمندانه مدیریت میکند و میتواند اینکه کجا و به چه دلیل دچار خسارت شده اید را به صورت شفاف به شما گزارش بدهد.
نماگشت یک راهکار نرم افزاری جامع و یکپارچه جهت مدیریت کلیه فرآیندهای آژانس های مسافرتی و گردشگری در ایران است .
منبع:
نرم افزار ERP یک برنامه کاربردی است که فرایندهای کسب و کار را خودکارسازی میکند و با استفاده از یک پایگاه داده مرکزی، شرایط کنترلهای داخلی و بینشهایی برای تصمیمگیری دادهمحور را فراهم میکند. این دادهها از واحدهایی از جمله حسابداری، تولید، مدیریت زنجیره تامین، فروش، بازاریابی و منابع انسانی جمع آوری میشود. قیمت نرم افزار erp، یکی از ارکان مدیریت و سازماندهی بیزینس در سطح والاست.
هر کسبوکاری برای تکمیل کارهای خود به ذینفعان متعدد با مسئولیتهای مختلف نیاز دارد اما زمانی که اطلاعات مورد نیاز برای اجرای فرایندها و تصمیم گیریهای کلیدی در سیستمهای منفصل (disconnected system) متنوعی در گردش باشند، این موضوع مشکلساز میشود.
چه این دادهها در نرمافزارهای مختص مدیریت کسبوکار و چه در نرم افزارهای صفحه گسترده مثل اکسل نگهداری شوند، کارمندان در یافتن آنچه نیاز دارند با مشکل روبهرو هستند و ممکن است به طور کامل به آن دسترسی نداشته باشند. برای مثال، تیمهای حسابداری و تیمهای مالی هر کدام میتوانند نرم افزار صفحه گسترده متفاوتی با ارقام مختلف برای بررسی هزینه داشته باشند.
پراکندگی منابع متنوع دادهها باعث میشود جمعآوری همه اطلاعات در یک پایگاه کار دشواری شود، و به ویژه با رشد یک سازمان مانع همکاری و کارایی میشود.
کارمندان وقت خود را برای پیداکردن اسناد و کارهای تکراری هدر میدهند زیرا هیچ جایی برای جستجوی اطلاعات به روز مرتبط با تمام جنبههای کسبوکار وجود ندارد. با این وجود کشف علت و معلول کامل تحولات موثر بر کسب و کار نیز کار آسانی نیست.
یک سیستم ERP این مساله را با جمع آوری اطلاعات در یک پایگاه داده مرکزی رفع میکند تا به مدیران و کارمندان امکان دیدی بین واحدهای سازمانی را بدهد. همچنین مشکلات ناشی از دادههای متناقض منابعها را از بین میبرد و همچنین مدیران و کاربران میتوانند سناریوهای مختلف را تجزیه و تحلیل کنند، پیشرفتهای فرایند را ملاحظه کنند و به بهرهوری بالایی دست یابد. این به معنای صرفه جویی در هزینهها و بهرهوری بیشتر است زیرا کاربران زمان کمتری را برای جستجوی دادههای مورد نیاز صرف میکنند.
نرم افزار ERPکه برای پاسخگویی به نیازهای کسب و کارهای مختلف طراحی شده است و مزایای بسیاری را همراه خود دارد که این سیستمها را به ابزاری حیاتی برای شرکتها در تمامی صنایع و در هر اندازهای تبدیل میکند.
بسیاری از شناخته شده ترین و موفق ترین شرکتهای جهان در ربع قرن اخیر بر سیستم ERP تکیه کردهاند. و در حال حاضر نیز این نرم افزار به ابزاری تبدیل شده است که میتواند نیازهای کسب و کارها با هر اندازهای را برآورده کند.
به زبان ساده، یک سیستم ERP به یکپارچهسازی افراد، فرایندهای اصلی کسب و کار و فناوری در سراسر یک سازمان کمک میکند.
نکات کلیدی
یک ERP دارای ماژولهای مختلفی است، مجموعهای از ویژگیها که برای جنبههای مختلف کسبوکار، از جمله فرایندهای اصلی، ارتباط با مشتری و عملیات پشتیبانی کاربرد دارد. البته سیستم ERP فراتر از امور مالی و سایر عملکردهای اساسی مانند مدیریت زنجیره تامین و ارتباط با مشتری است. که در ادامه به تفکیک و به طور خلاصه در خصوص پرکاربردترین ماژول های ERP صحبت میکنیم:
۱۳ ماژول معمول یک نرم افزار ERP
یک ماژول مالی که پایه و اساس تقریباً هر سیستم ERP است و دفتر کل و تمام دادههای مالی را مدیریت میکند. هر تراکنشی، از جمله حسابهای پرداختنی و حسابهای دریافتی را ردیابی میکند و همچنین مغایرتها و گزارشهای مالی را کنترل میکند.
ماژول تدارکات، به مدیریت فرایند خرید، چه مواد خام و چه کالای نهایی میپردازد. با استفاده از این ماژول میتوان درخواستهای تخمین و سفارشهای خرید را خودکارسازی و در پورتال درخواستها ، میزان خریدها را (چه پیش از حد و چه خیلی کم ) را مدیریت کرد.
عملیات تولید میتواند پیچیده باشد و این ماژول به هماهنگسازی تمام مراحل تولید محصولات در شرکت کمک میکند. به کمک این ماژول، تولید هماهنگ با تقاضا پیش میرود و نظارت بر تعداد اقلام در حال اجرا و تمام شده را ممکن میسازد.
ماژول مدیریت موجودی سطوح موجودی فعلی را تا سطح – SKU شناسه مشخصات کالا، نشان میدهد و و اعداد شناسه واحد نگهداری موجودی (SKU) را به صورت آنی به روز میکند. همچنین شاخصهای کلیدی مرتبط با موجودی را اندازه گیری میکند. هر شرکت محصول محور به این ماژول برای بهینه سازی موجودی در دسترس بر اساس تقاضای فعلی و پیشبینی شده نیاز دارد.
این سیستم، سفارشات مشتریان به محض ورود از تمام کانا ها کنترل و اولویت بندی میکند و پیشرفت آنها را از زمان تحویل ردیابی میکند. یک ماژول مدیریت سفارشات میتواند زمان انجام و تحویل را سرعت بخشد و رضایت مشتریان را افزایش دهد.
ماژول مدیریت انبار فرایندهای مربوط به انبار مانند دریافت، چیدمان، بستهبندی و حمل و نقل را هدایت میکند. این ماژول میتواند با شناسایی راههای کارآمدتر برای اجرای این فرایندها، در زمان و هزینه انبار صرفه جویی کند.
ماژولCRM ماژول محبوب کسب و کارها در طیف گستردهای از صنایع است. CRMتمام ارتباطات با مشتریان را ردیابی میکند، به مدیریت سرنخهای فروش کمک میکند، خدمات مشتری را بهبود می بخشد و باعث رشد فروش میشود.
مشاغل خدمات محور اغلب از ماژول مدیریت پروژهها برای برنامه ریزی و ردیابی پروژه ها، از جمله ردیابی زمان و منابع صرف شده استفاده میکنند. همچنین این ماژول میتواند صورتحساب مشتریان را ساده کند و کارمندانی که روی یک پروژه کار میکنند را ترغیب به مشارکت کند.
این ماژول میزان حضور و غیاب و ساعات کار را ردیابی میکند و برخی نیز میتوانند حقوق و دستمزد کارکنان را نیز مدیریت کنند. همچنین با این ماژول میتوان غیبتهای کاری و میزان بهرهوری را در مقیاسهای واحد سازمانی، تیم کاری و کارکنان ثبت و ردیابی کرد.
یک ماژول مدیریت منابع انسانی یا مدیریت سرمایه انسانی مشابه ماژول مدیریت نیروی کار، سوابق کارمندان را با اطلاعات دقیق، مانند انواع مرخصیها و بررسی کارکرد، ذخیره میکند و میتواند روندهای نیروی کار را در واحدهای سازمانی یا گروههای مختلف نشان دهد.
یک ماژول ایکامرس تجارت الکترونیک به خرده فروشان و برندها اجازه میدهد تا واحدهای فرایندهای فروش، اجرایی و پشتیبانی خود را در فروشگاههای آنلاین خود مدیریت کنند. آنها میتوانند ظاهر سایت را تغییر دهند و صفحات محصول را با این ماژول، اضافه و به روزرسانی کنند.
این ماژول اقدامات بازاریابی را در تمام کانالهای دیجیتال مانند ایمیل، وب و شبکههای اجتماعی مدیریت میکند و به سازمانها توانایی بهینهسازی و شخصیسازی پیام ها را میدهد. یک اتوماسیون بازاریابی میتواند منجر به افزایش فروش و وفاداری مشتریان شود.
شرکتها در هر صنعتی، با هر کسبوکاری، به مزایای ERP پی بردهاند. سیستم ERP با راهکارهای انعطافپذیر وعملکرد و اثرگذاری گستردهاش میتواند طیف متنوعی از سازمانها و نیازها را تحت پوشش خود قرار دهد.
از جمله صنایعی که در کسب و کار خود از ERP استفاده میکنند:
نقش ها و کاربران:
در هریک از این سازمانها بعضی از نقشهای شغلی از نرمافزار ERP استفاده میکنند از جمله: حسابداری، زنجیره تامین، فروش و بازاریابی و منابع انسانی.
تیم حسابداری جزء اولین پذیرندههای این سیستم هستند. این گروه تمامی تراکنشها و سایر اطلاعات مالی موجود در سیستم از جمله حسابهای پرداختنی، حسابهای دریافتنی و حقوق و دستمزد را به کمک این سیستم ردیابی و گزارش میگیرند. به کمک ERP، کارشناسان برنامهریزی و تحلیل مالی چه به صورت واحدی جداگانه در سازمان فعالیت کنند یا بخشی از واحد حسابداری باشند، میتوانند دادههای مالی جامع را به پیشبینیها و گزارشهای درآمد، هزینهها و جریان نقدی تبدیل کنند.
کارمندان ازجمله مسئولان خرید، برنامه ریزان موجودی، مدیران انبار و مدیران ارشد زنجیره تامین برای اطمینان از جریان یکنواخت و مداوم کالا از تامین کننده به مشتری، به سیستم ERP متکی هستند.
آنها از اطلاعات دقیق ارائه شده توسط سیستم برای بهینه سازی سطح موجودی، اولویتبندی سفارشات، به حداکثر رساندن ارسال به موقع سفارشات، جلوگیری از اختلالات زنجیره تامین و شناسایی فرایندهای ناکارآمد یا دستی به کار میبرند.
راهکار ERP میتواند بهرهوری را افزایش دهد و با خودکارسازی مدیریت سرنخهای فروش یا همان مشتریان بالقوه و نظارت بر تعاملات احتمالی، نتایج بهتری را برای تیم فروش به وجود آورد. نمایندگان میتوانند مذاکرات را مستند کنند و وضعیت مشتریان بالقوه را در حین حرکت در قیف فروش تغییر دهند. با استفاده از همان مستندات ثبت شده سیستم بازاریابی میتواند دسترسی به همه کانالها، از ایمیل گرفته تا تبلیغات نمایشی و رسانههای اجتماعی را خودکار و مدیریت کند و میزان اثربخشی آن پیامها و کانالها را برای تخصیص بهتر بودجه مورد سنجش قرار دهد.
واحد منابع انسانی تمام اطلاعات کارمندان و امور گستردهتر نیروی کار را درسیستم ERP بررسی میکند و میتواند اطلاعات تماس، جزئیات پاداش، مزایا و سایر اسناد را به سرعت برای هر کارمند جستوجو کند.
منابع انسانی همچنین میتواند معیارهایی مانند حفظ نیروی کار توسط واحدهای سازمانی، میانگین دستمزد بر اساس عنوان شغلی، نرخ ارتقای شغلی و سایر معیارها را برای تخصیص بهتر کارکنان خود و کمک به مدیران کسب و کار مدیریت و پایش کند.
نرم افزار ERP یا برنامهریزی منابع شرکتها / سازمان همانطور که از نام آن پیداست، ابتدا برای شرکتها و سازمانها طراحی شده بود. اما امروز با گسترش فناوری ابری و ارائه ERPهای مبتنی بر رایانش ابری که به صورت خدمت به عنوان سرویس یا SaaS ارائه میشوند، موانع ورود کسبوکارها را کاهش داده و به شرکتهای نوظهور و متوسط بی شماری کمک کرده تا کارایی، دیده شدن و به نوبه خود سودآوری خود را به کمک این سیستم جامع افزایش دهند.
نشانههای نیاز به سیستم ERP
با اینکه برای خرید و استقرار نرم افزار ERP هزینه زیادی باید در نظر گرفت، اما اغلب این کار بازدهی سرمایه گذاری سریعی به همراه دارد و کمکرسان خوبی برای کسب وکارهای نوپا است.
راهکارهایERP امروزی دارای مجموعهای از ویژگیهای غنی هستند که مزایای بیشماری را برای کسبوکارها به ارمغان میآورند. برخی از دستاوردها و مزایای استفاده از ERPها در ادامه آمده است:
شاید بزرگترین ارزش پیشنهادی در استفاده از سیستم ERP این باشد که این راهکار میتواند به طرق مختلفی موجب صرفه جویی در هزینههای سازمان شما شود. با اتوماسیون بسیاری از کارهای ساده و تکراری میزان خطاها و نیاز به اضافه کردن کارمندان را به تناسب سرعت رشد کسب و کار به حداقل میرسانید.
با دید یکپارچه و تمامنگر به کل سازمان که ERP به بدنهٔ رهبری سازمان میدهد میتوان ناکارآمدیهایی از جمله افزایش هزینهها را راحتتر شناسایی کرد و نسبت به استفادهٔ بهتر از همه منابع، از نیروی کار گرفته تا موجودی و تجهیزات اقدام کرد.
در نرم افزارERP همهٔ اطلاعات و گردش کارها در یک جا ذخیره میشوند و کارکنان با دسترسی به این سیستم میتوانند وضعیت پروژه ها و کارکرد عملکردهای مختلف کسب و کار مرتبط با شغل خود را مشاهده کنند. این مشاهدهپذیر ساختن کارها و روندها برای مدیران و رهبران سازمان امری حائز اهمیت است و باعث میشود بسیار سریعتر و سادهتر نسبت به جستجوی مداوم اصل مستندات و درخواستها از همکاران اطلاعات در بدنهٔ ارشد سازمان بهروز شود.
سیستم ERP به شرکتها کمک میکند تا بتوانند دادهها را تجزیه و تحلیل کنند و به نتیجه برسانند. از جمله راهکارهای کارگشا در این بخش میتوان به ابزارهای گزار دهی و تحلیل اشاره داشت که به کاربران اجازه میدهد نه تنها شاخصهای کلیدی عملکرد مرتبط را ردیابی کنند، بلکه هرمعیار یا مقایسهای را که در سر دارند را نیز میتوانند به صورت بصری قابل نمایش سازند.
از آنجا که نرم افزار ERP یک راهکار جامع و یکپارچه است، میتواند به یک کسب و کار کمک کند تا بفهمد که چگونه یک تغییر یا مشکل در فرایندی در یک واحد سازمانی بر بقیه سازمان تاثیر گذاشته است.
از آنجایی که سیستمهایERP میتوانند به دادهها در هر لحظه و در سراسر سازمان دسترسی داشته باشند، این سیستمها قادر هستند ترندها یا روندها را شناسایی کرده و به نمایش درآورند و با اتکا به تحلیل این روندها بینشهای کارگشایی در گسترهٔ کسبوکار ارائه دهند.
این بینشها و سرنخهای تحلیلی باعث میشوند رهبران سازمان که با ERP به راحتی به تمام دادههای مرتبط دسترسی دارند بهتر بتوانند با پشتوانهٔ دادهها و اطلاعات تصمیم گیری کنند.
استانداردهای گزارشات مالی و مقررات امنیتی در خصوص تبادل دادههای خاص دولتی و صنعتی که کشور به کشور به طور مکرر تغییر میکنند را میتوان با یک ERP در کل سازمان ایمن و سازگار نگه داشت. نرم افزار ERP با پایش گردش کارها در هر تراکنش، از جمله پایبندی به گردش کار مورد نیاز به تأیید ، یک مسیر ممیزی و بازرسی فراهم میکند. کسب و کارها همچنین میتوانند به کمک ERP احتمال خطا و مشکلات مربوط به انطباق را با اتوماسیون را کاهش دهند. همچنین نرم افزار ERP گزارشهای مالی منطبق با استانداردها و مقررات را فراهم میکند.
یک سیستم ERP خطاها را از چند جهت کاهش میدهد. یکی از طریق کنترل دسترسی به ریزِ جزئیات و گردش کارهای تعریفشده مورد تایید، دیگری از طریق تقویت کنترلهای مالی و کاهش میزان خطاها و ناهمخوانیها. علاوه بر این با داشتن دادههای دقیق تر، ریسک از دست دادن فروش محصول و جریمههای قانونی نیز به صفر میرسند.
کارکنان زمانی بیشترین تاثیر را بر کسبوکار دارند که با یکدیگر مشارکت داشته باشند. و در این امر راهکار ERP با به اشتراکگذاری اطلاعاتی مانند سفارشهای خرید، قراردادها و سوابق خدمات پشتیبانی ارائهشده به مشتریان، تعاملات دادهمحور بین واحدها را سادهتر میکند. و همچنین دادن دسترسی مناسب به دادههای آنی در واحدهای مختلف، به رشد تعاملات بین واحدها منجر میشود.
یک سیستم ERP کارآمد، به اندازه کافی مقیاس پذیر و انعطاف پذیر خواهد بود تا نیازهای امروزی و نیازهای قابل پیش یینی در آینده سازمان را برآورده کند.
سیستمهای ابری -حتی در صورت افزایش حج دادهها و درخواست افزایش دسترسی (افزایش کاربر)، بهویژه با تغییرات عملیاتی جزئی و کلی سازگار و سریع هماهنگ میشوند.
کمک نرم افزار ERP به کسب و کارها برای دنبال کردن بهروشها، باعث میشود که نسبت به پشتیبانی از فرایندها و اهداف منحصر به فرد سازمان نیز انعطاف پذیر باشد.
این سیستم به مدیران این امکان را میدهد که گردشکارهای خاص سازمان را ایجاد کنند و برای واحدها و مدیران مختلف گزارشات خودکار تولید شود. و از همین طرقERP نوآوری و خلاقیت در سازمان شما را افزایش میدهد.
در حالی که ERPهای مدرن پاسخگوی نیاز اکثر سازمانها و شرکتهای امروزی هستند اما با این وجود برخی از کسبوکارها نیاز به عملکردهای خاص و گسترده داخلی دارند که باید در سیستمهای ERP اضافه شود. اگر فرایندهای تخصصی و مختص به خود زیادی دارید، باید به دنبال یک سیستم پیشرفته باشید که به شما امکان سفارشیسازی دهد به این صورت که متخصصان آی تی شما با کدنویسی بتوانند ویژگیهای مورد نیاز را به سیستم اضافه کنند و آنها را به صورت یکپارچه در داخل ERP بکار گیرند.
با این حال مهم است که قبل از سفارشی سازیهای بزرگ، نگاهی دقیق به فرایندهای خود بیندازید تا سفارشیسازیها را به حداقل برسانید.
هر یک از مدلهای استقرار ERP نیازهایی از یک نوع سازمان را برآورده میسازد. پس ابتدا باید با ویژگیهای منحصر به فرد هر کدام از این مدلهای استقرار آشنا شد تا بتوان بهترین گزینه استقرار را برای هر کسب و کار انتخاب کرد.
در ادامه به نحوه عملکرد هر شیوه و تفاوتهای کلیدی هر کدام با یکدیگر میپردازیم:
با داشتن یک سیستم ERP مستقر در محل، کسبوکارها خودشان نرمافزار را روی سرورها اجرا میکنند و مسئولیت امنیت، نگهداری، به روزرسانی و سایر اصلاحات آن را بر عهده میگیرند. در این روش برای نگهداری سیستم معمولاً به کارمندان با تجربه در حوزهٔIT نیاز است.
برای چندین سال، تنها انتخاب شرکتها ERP مستقر در محل بوده است، اما محبوبیت این مدل استقرار در سالهای اخیر به سرعت کاهش یافته است و تحلیلگران بازار ادامه کاهش استفاده از این شکل از استقرار نرم افزار را پیش بینی میکنند.
سیستم ERP مبتنی بر رایانش ابری یا همان ERP ابری بر روی سرورهایی توسط شخص ثالث مدیریت میشود نصب و اجرا میشود.
کاربران معمولاً از طریق مرورگر وب خود به یک ERP ابری دسترسی پیدا میکنند که به آنها انعطافپذیری بیشتری میدهد و در واقع کاربران میتوانند با اتصال به اینترنت از هر کجا با سیستم کار کنند و به جستجوی اطلاعات و گزارشها بپردازند.
برای استقرار ERP ابری نیز چند مدل مختلف وجود دارد: از جمله ابری هاستشده (hosted cloud) و ابری واقعی (true cloud )
راهکار ابری هاستشده به این صورت است که شرکت لایسنسی از نرمافزار را خریداری میکند اما آن را روی سرورهای راه دور که توسط شخص ثالث مدیریت می شود اجرا میکند. سرورها و سایر سخت افزارها اغلب از شرکت میزبان اجاره میشوند.
دادههای شرکت شما در یک ابر خصوصی به عنوان نمونه جداگانه ای از ERP که تنها توسط یک شرکت استفاده میشود، ذخیره میشود. در این روش زیرساخت سیستم شما با سایر سازمانها مشترک نیست. این نوع استقرار ابری در تنظیمات اختصاصی مشتری امکان کنترل بیشتری بر نرم افزار میدهد و امکان سفارشیسازی های بیشتری را فراهم میکند اما حجم کاری زیادی در استقرار به همراه دارد. بنابراین این روش استقرار در اصل چیزی بین روش استقرار نرم افزار به صورت ابری واقعی و روش استقرار مستقر در محل است.
در روش دیگر که به استقرار ابری واقعی (True Cloud) معروف است شرکتها و سازمانها باید در ازای دسترسی به سرورها و نرمافزارهایی که مجبور به مدیریت آن نیستند، مبلغی بپردازند.
راهکار ERP به عنوان سرویس (SaaS ERP) نسخه محبوبی از استقرار یک راهکار نرمافزاری به روش ابر واقعی است. زیرا فروشنده و تامینکنندهٔ راهکار همه چیز را در پشت صحنه مانند رفع اشکالات و ارائه نسخهها و بروزرسانیهای لازم مدیریت میکند.
استقرار واقعی بر فضای ابری به عنوان روشی چندکاربره شناخته میشود. زیرا با ین مدل استقرار، چندین کسب و کار از یک نمونه نرم افزاری و سخت افزاری مشابه استفاده میکنند.
این روش استقرار به وجود تیم نفرات کمتری در تیم فناوری اطلاعات داخل خود سازمان نیاز دارد و حسن آن این است که همیشه به روزترین و ایمنترین نسخه نرمافزاری در اختیار کاربران قرار میگیرد.
ناظرین بازار پیشبینی کردهاند که تا سال ۲۰۲۴ استفاده از شیوهٔ استقرار ابری واقعی بین کسبوکارهای مختلف به دو برابر رقم سال ۲۰۱۹ برسد.
گذری-بر-درآمد-ERP_ها-در-سراسر-جهان
همانطور که نمودار بالا نشان میدهد، سرمایه گذاری در ERP عمومی در فضای ابری واقعی به طور قابل توجهی افزایش یافته است و در آینده نزدیک به رشد خود ادامه خواهد داد.
این نوع از استقرار، ترکیبی از هر دو مدل استقرار ERP استقرایافته در محل یا در سرورهای سازمان و ERP استقراریافته در فضای ابری است. استقرار ERP به صورت هیبریدی یا ترکیبی، شکلی از استقرار دو لایه است که در آن یک سازمان در دفتر مرکزی خود از سیستم ERP مستقر در محل استفاده میکند و برای شرکتها و دفاتر تابعه یا دفاتر منطقهای خود از شیوهٔ استقرار ERP ابری استفاده میکند.
در هر صورت، در این شیوه هم باید سیستمهای ابری به پلتفرم داخلی متصل شوند تا از جریان ثابت و یکپارچه اطلاعات اطمینان حاصل شود؛ موضوعی که البته دشواریها و چالشهای خاص خود را دارد.
استقرار ERPهای اوپن سورس یا منبع باز مانند دیگر نرمافزارهای اینچنینی که به صورت منبع باز ارائه میشوند، جایگزینی ارزان و گاهی رایگان است که برای برخی از شرکتها و سازمانها مناسب هستند.
بسیاری از ارائهدهندگان ERP منبع باز به کسبوکارها اجازه میدهند نرمافزار خود را به صورت رایگان دانلود کنند و تنها در صورتی که مشتری بخواهد به فضای ابری دسترسی داشته باشد، سالانه هزینه پایینی از آنها دریافت میکنند.
این راهکارها با رابطهای کاربری مبتنی بر وب مدرنتر و تعداد فزایندهای از ماژولهای در دسترس ارائه میشود، اما با این حال سازمانها باید بدانند که با یک ERP منبع باز چه کاری میتوانند انجام دهند.
در این روش با حداقل میزان پشتیبانی توسط فروشنده طرف هستیم و تنظیمات و آپدیتهای سیستم معمولا یه عهده خود مشتری است. این امر به این معنی است که شما به تیمی فنی با دانشی کافی در مورد چگونگی توسعه و پیکربندی نرم افزار نیاز خواهید داشت.
درآمد و یا تعداد کارکنان تنها یکی از عواملی است که بر نیازهای سازمان متقاضی در خصوص ERP تاثیر میگذارد.
هیچ سیستم واحدی برای همهٔ کسبوکارهای کوچک و متوسط و بزرگ کارآمد و موثر نیست. و در ERPهای مختص هر اندازهٔ کسبوکار امکانات خاصی مانند مدلهای استقرار مناسب وجود دارد که آن ERP را مناسب کسبوکاری کوچک، متوسط یا بزرگ میکند. در ادامه به بررسی این ویژگیها و این مدل از طبقهبندی ERPها میپردازیم:
شرکتهای کوچک باید قبل از شروع جستجوی تامینکننده راهکار ERP خود، نیازمندیهای خود را مشخص کنند تا از انتخاب نرمافزاری که امکانات و ویژگیهایی بسیار بیشتر از آنچه دنبالش هستند اجتناب کنند. زیرا این موضوع میتواند هزینههای غیرضروری بسیار زیادی را برای این نوع کسبوکارها به همراه داشته باشد و در ادامه نیز روند آموزش کارکنان و آشنایی و استفاده از تمام امکانات سیستم برای تیمی کوچک بسیار مشکل خواهد بود.
با این حال، سیستم انتخابی کسبوکارهای کوچک باید مقیاسپذیر باشد و این امکان را به کسبوکار بدهد که ابتکارات و فرایندهای جدید را در طول زمان و با پیشرفت و تغییرات کسبوکار بتواند در داخل سیستم پیادهسازی کند. به همین دلیل است که ERPهای ابری بهترین گزینه برای کسب و کارهای کوچک هستند، زیرا از جمله قابلیتهای این سیستمهای ابری هزینههای اولیه کمتر، جدول زمانی نصب و استقرار سریعتر و نیاز کمتر به پشتیبانی فنی در مقایسه با ERPهای مستقر در محل یا ERPهای ترکیبی (هیبریدی) است.
نرم افزار ERP ابری دارای قابلیت توسعهپذیری و مقیاسپذیری برای کسب و کارهای در حال رشد است و تامینکنندهٔ مناسب نرمافزار میتواند ماژولها و امکانات درخواستی را در صورت نیاز عرضه کند.
شرکتهای متوسط باید سراغ پلتفرمی بروند که در آن از تمام عملکردهای کسبوکاریشان توسط ماژولهای تخصصی پشتیبانی شود و مانند شرکتهای کوچکتر، فروشندهای را انتخاب کند که بتواند نیازهای آینده شرکت را نیز برآورده سازد.
از آنجایی که بسیاری از کسبوکارهای متوسط دارای تیمهای بزرگ فناوری اطلاعات و متخصص IT نیستند، نرمافزار ERP مستقر در فضای ابری برای این گونه از کسبوکارها بسیار پرطرفدار است.
علاوه بر هزینههای پایین اولیه در ERPهای ابری، مدل ارائه نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) نیز میتواند برای شرکتی که تخصصهای فنی محدودی دارد، کاربرپسندتر باشد.
اگرچه کسبوکارهای متوسطی که نیاز به سفارشیسازیهای متعددی دارند که باید از سیاستهای نظارتی پیروی کنند که آنها را از ذخیره اطلاعات در فضای ابری منع میکند، ممکن است از مدل استقرار در محل (بر روی سرورهای داخلی) یا رویکرد استقرار ترکیبی استفاده کنند.
نیاز به استفاده منابع مالی و انسانی برای استفاده از ERP در کسبوکارهای متوسط بیشتر از ERP برای کسب و کارهای کوچک است.
شرکتها و سازمانهای بزرگ باید نرمافزاری را انتخاب کنند که بتواند از تمام اجزا و بخشهای کسبوکارشان پشتیبانی کند که چنین خصوصیتی به سرعت فهرست ارائهکنندگان نرمافزار ERP متناسب با کسبوکار آنها را کوچک میکند. شرکتهای بزرگ به سیستمهایی نیاز دارند که بتوانند حجم عظیمی از دادهها را جمعآوری، پدازش و تحلیل کنند و نیازهای بسیاری از واحدهای سازمان را مدیریت کننند.
راهکار ERP مستقر در محل (سرورهای داخلی سازمان) وERP هیبریدی (ترکیبی از فضای ابری و سیستم مستقر در محل) در بین سازمانها و شرکتهای بزرگ پرطرفدارتر است. و این اتفاق صرفا ممکن است به این دلیل باشد که شرکتها و سازمانهای بزرگERP قبل از ظهور ERPهای ابری در این سازمانها استقرار یافته باشند و مورد استفاده قرار گرفته باشند.
انتقال یک ERP بزرگ به فضای ابری میتواند کاری زمانبر باشد و نیازمند انتقال منابع قابل توجه سیستمی (حجم بالایی از دادهها) باشد، اما با این وجود بیشتر شرکتها و سازمانهای بزرگ در جهان با شناخت مزایای ERP ابری و تلاش برای قرار دادن خود در موقعیت بهتری در آینده، به سمت فضای ابری گام بر میدارند.
برخی از کسبوکارهای بزرگ نیز ERP را در دو سطح بکار میگیرند، در بخشی از ERP به عنوان یک راهکار SaaS برای بخشهایی از کسبوکار بهره میبرند و آن را با ERP مستقر در محل یکپارچه میشود.
استقرار نرم افزار ERP از جمله طرح و برنامههای مهمی است که بدون آمادهسازی مناسب ممکن است باعث اتلاف زمان و هزینهٔ زیادی شود. اینکه این طرح دقیقا چقدر طول میکشد و هزینه آن چقدر است به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله: مدل استقرار، استراتژی استقرار، پیچیدگی سیستم، اندازه سازمان و منابع اختصاص داده شده به آن.
در ادامه به چک لیست استقرار ERP میپردازیم:
هفت گام پیاده سازی ERP :
مانند سایر ابتکارات، کسبوکارها میتوانند با صرف زمان برای ایجاد یک برنامه اجرایی دقیق، از بروز مشکلات بزرگ اجتناب کنند. بنابراین آمادهسازی نقش مهمی در موفقیت استقرار ERP دارد.
برای شروع، یک تیم متشکل از تخصصهای مختلف را گرد هم جمع کنید تا مشخص شود که سازمان دقیقاً به چه چیزی از یک سیستم ERP نیاز دارد. این تیم میتواند فرایندهای ناکارآمد و سایر موانع رشد کسب و کار را شناسایی کند.
پس از این که این تیم متخصص مستندی از نیازمندیها و الزامات تهیه کرد، پیشنهادات برتر را ارزیابی میکنند و پلتفرمی انتخاب میکنند که بتواند مشکلات موجود را به بهترین شکل رفع کند، نیازهای واحدهای مختلف سازمانی را برآورده کند و رشد شرکت را ارتقا دهد.
در این مرحله، تیم استقرار به این موضوع پی میبرد که آیا سیستم میتواند از گردش کارهای موجود سازمان پشتیبانی کند یا خیر؟ و این که کدام فرایندها ممکن است نیاز به تغییر داشته باشند. همچنین در این مرحله میتوان در صورت نیاز دست به سفارشیسازی فرایندها زد.
در این گام متخصصان فنی داخل سازمان یا خارج سازمان، نرم افزار ERP را برای رفع نیازهای از پیش مشخص شده سازمان پیکربندی میکنند و شروع به انتقال دادههای سازمان به سیستم جدید میکنند. پس از این اقدام زمان تصمیم گیری در خصوص نحوهٔ آموزش سیستم به کارکنان فرا میرسد که پس از آن باید نسبت به برنامهریزی جلسات آموزشی و تولید و آمادهسازی موارد آموزشی مورد نیاز اقدام کرد.
این گام را به هیچ عنوان نباید دست کم یا نادیده گرفت. باید مطمئن شوید که همه چیز همانطور که انتظار میرود پیش میرود و سیستم ERP انتخابشده مشکلات پیش بینینشده را برطرف میکند. برای آزمایش راهکار ERP، باید کاربرانی از واحدهای مختلف سازمان را انتخاب کنید.
اکنون زمان استقرار سیستم ERP است. اغلب اوایل خطاهایی وجود دارد و کسب و کارها باید به کارمندان آموزش دهند تا در برابر تغییرات مقاومت کمتری داشته باشند.
کاربران باید همه موارد مورد نیاز برای استفاده از سیستم ERP جدید را داشته یاشند. پشتیبانی فرایند پویایی است که میتواند شامل تنظیمات اضافی، اغلب با کمک فروشنده یا مشاوران تخصصی باشد.
آنچه ما اکنون از آن به عنوان ERP یاد می کنیم در دهه ۱۹۶۰ با اختراع سیستمهای برنامهریزی مواد اولیه (MRP) شروع شد؛ سیستمی که مقدار و زمانبندی خرید مواد اولیه را تعیین میکرد.
تولیدکنندگان از نرمافزار MRP برای برنامهریزی زمانبندی تولید استفاده میکردند تا مطمئن شوند تمام منابع لازم برای اجرای برنامه تولید و بررسی موجودی نهایی را دارند.
دو دهه بعد، تولیدکنندگان نرم افزار، سیستمهای برنامهریزی مواد اولیه را ارتقا دادند و MRP II ظهور کرد.
در حالی که نرم افزار MRP II هنوز تولیدکنندگان را هدف قرار میداد اما قابلیتهای جدیدی برای بهبود برنامهریزی تولید نیز ارائه میکرد.
تا این که در دهه ۱۹۹۰، ERP به عنوان یک پلتفرم مدیریت کسب و کار یکپارچه ظهور کرد. این فناوری نوآورانه تمام دادههای کسب و کار را از حسابداری گرفته تا توسعه محصول برای تولید، تکمیل سفارش و منابع انسانی را در یک پایگاه داده مشترک جمع آوری کرد. این راهکارهای اولیه ERP نیاز به سرمایه و هزینههای عملیاتی زیادی داشتند.
شرکتها نیاز به خرید سرور، استخدام تیم فناوری اطلاعات با تخصص مناسب و سپس پرداخت هزینه صدور مجوز و پیاده سازی داشتند. و پس از استقرار و در زمان بهرهبرداری از سیستم نیز با صورتحسابهای کلان نگهداشت، پشتیبانی و ارتقای سیستم روبه رو میشدند.
سیستمهای ERP گران و پیچیده بودند تا این که در سال ۱۹۹۸، شرکت نت سوئیت، از اولین ERP ابری رونمایی کرد و مدل عملیات ابری فضای حول ERPها را متحول کرد زیرا دیگر نیاز به سرمایه گذاری اولیه را به شدت کاهش داد و هزینههای عملیاتی را قابل پیشبینی میساخت.
با ارائهٔ مدل نرم افزار به عنوان خدمت یا SaaS هم دیگر نیازی به خرید سرور یا استخدام کارمندان آموزش دیده نبود زیرا این وظیفهٔ فروشنده بود که زیرساخت را مدیریت کند و بهطور خودکار به روزرسانیهای لازم را انجام دهد.
نرم افزار ERP بر فضای ابری از همان زمان به کار گرفته شد و بسیاری از نوآوریهای دو دهه گذشته را تقویت کرده است.
این مدل پردازش به شرکتها امکان همکاری با شرکتهای داخلی و خارجی میدهد، تا برنامههای جدیدی خلق شوند که باعث صرفهجویی در زمان و هزینه کسبوکارها و باعث پیشرفت آنها شود.
ERP مخفف کلمه Enterprise resource planning (برنامه ریزی منابع سازمانی)، است. اصطلاحی که موسسه تحقیقاتی گارتنر در سال ۱۹۹۰ برای اشاره به پلتفرم های مدیریت کسب و کار که شرکتها شروع به استفاده از آن کرده بودند ابداع کرد.
سیستم ERP نرمافزاری است مناسب کسب و کارها برای اجرا و نظارت بر عملکرد عملیات روزانه خود. این سیستم دادههای همه واحدهای سازمانی، از امور مالی گرفته تا زنجیره تامین و منابع انسانی را در یک پایگاه داده مرکزی ذخیره میکند و میتواند تمام این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و گزارشهای مختلفی بسازد.
ERP نرمافزاری شامل یک پایگاه داده مرکزی است که اطلاعات را از بخشهای مختلف یک کسبوکار دریافت، ذخیره و پردازش میکند. این سیستم شامل ماژولهای یکپارچهای برای واحدهای حسابداری، مدیریت موجودی و مدیریت ارتباطات مشتری CRM و دیگر مواردی از این دست است. سیستمهای ERP متشکل از ماژولهایی هستند که بر روی فرایندهای کسب و کار خاصی مانند حسابداری، تولید و CRM تمرکز دارند. این ماژول ها که با استفاده از یک پایگاه داده مرکزی کار میکنند، امکان دسترسی به دادههای لحظه ای را فراهم میکنند و در حالی که تکرار دادهها را به حداقل میرسانند به عملکرد کسب و کار در این بخشها شفافیت می بخشند. یک سیستم ERP جامع به شرکتها در بودجهبندی، برنامهریزی و گزارشگیری مالی کمک میکند.
اگرچه مدیریت مالی و حسابداری از جمله عملکردهای کلیدی یک ERP است، اما امکانات و قابلیتهای سیستم ERP بسیار فراتر از بخش مالی است.
سیستم ERP میتواند وظایف مربوط به خرید، مدیریت موجودی و سفارش، تولید، مدیریت پروژه، مدیریت نیروی کار، فروش و بازاریابی و موارد دیگر را به صورت خودکار و راحتتر مدیریت کند.
نرم افزارERP ، ابزاری ارزشمند برای کسبوکارها محسوب میشود زیرا باعث صرفه جویی آنها در زمان و هزینهها میشود. فراتر از اتوماسیون وظایف، یک ERP با ارائه بینشها و گزارشهای گسترده به مدیران و رهبران سازمان راهنمایی میدهد که باید زمان و توجه خود را در کجا و چه نقاطی متمرکز کنند، تا در زمان نیاز به مشکلات فوری رسیدگی شود.
منبع:
نرم افزار منابع انسانی یک راه حل دیجیتالی برای مدیریت و بهینه سازی وظایف روزانه منابع انسانی و اهداف کلی منابع انسانی یک سازمان است. نرم افزار منابع انسانی این امکان را برای کارکنان و مدیران منابع انسانی فراهم می کند تا زمان و منابع خود را بهتر به تلاش های مولدتر و سودآور اختصاص دهند. نرم افزار مدیریت سازمان میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
فناوری نرم افزار منابع انسانی از اولین باری که کامپیوترها برای مدیریت داده های سرمایه انسانی در دهه 1970 به کار گرفته شدند، راه درازی را پیموده است. سیستم های منابع انسانی در دهه 1980 به طور گسترده در دسترس مشتریان سازمانی قرار گرفتند و ورود نرم افزارهای مبتنی بر وب در دهه 1990 باعث شد نرم افزار منابع انسانی رایج تر شود. در حال حاضر، اکثر سیستمهای جدید مبتنی بر ابر، مبتنی بر اشتراک هستند، به راحتی با سایر برنامههای مدیریت داده ادغام میشوند و به شدت برای نیازها، اهداف و بودجه یک سازمان قابل تنظیم هستند. به طور خلاصه، اکنون یک راه حل نرم افزار منابع انسانی برای هر اندازه و نوع سازمانی وجود دارد.
نرم افزار منابع انسانی با خودکارسازی وظایف دستی، سازماندهی اطلاعات کارکنان و ایجاد گزارش های مبتنی بر داده، به بخش منابع انسانی سازمان کمک می کند. اینها همه به صورت الکترونیکی انجام می شود و نیازی به اسناد کاغذی ندارد. نرمافزار منابع انسانی همچنین میتواند به کارمندان و مدیران یک سازمان خدمت کند و به کارهایی مانند ردیابی زمان، بهروزرسانی فهرستهای کارمندان و مدیریت عملکرد کمک کند.
برخی از عملکردهایی که نرم افزار منابع انسانی می تواند انجام دهد عبارتند از:
و موارد دیگر…
تمام این اقدامات با نرم افزارهای مختلف منابع انسانی (HR) انجام می شود که می توان آنها را به صورت بسته های سفارشی و شخصی سازی شده خریداری کرد.
برای اطلاعات بیشتر دربارهی امکانات و مزایای نرم افزار منابع انسانی شرکت رای دانا کلیک کنید.
در حالی که استفاده از نرم افزار منابع انسانی مزایای زیادی دارد، یکی از بزرگترین آنها توانایی آن در کاهش زمان صرف شده برای کارهای اداری تکراری و کم تاثیر است که به متخصصان منابع انسانی اجازه می دهد بر مسئولیت های سازنده تر و نتایج استراتژیک بلندمدت تمرکز کنند.
فراتر از این، دیگر مزایای عمده عبارتند از:
بهترین نرم افزار منابع انسانی به نیازها و اهداف منحصر به فرد شرکت شما بستگی دارد، زیرا راه حل های نرم افزاری برای هر کدام ممکن است متفاوت باشد.
انواع نرم افزارهای منابع انسانی
برخی از انواع نرم افزارهای منابع انسانی که ممکن است به سازمان شما کمک کنند تا به اهداف خود برسد، آنهایی هستند که ردیابی متقاضیان و ورود به سیستم، عملکرد و مشارکت کارکنان را مدیریت می کنند.
یک HRIS نقش اصلی مدیریت داده مورد نیاز برای چندین عملکرد منابع انسانی مانند استخدام و ردیابی متقاضیان، ذخیره داده های کارکنان، مدیریت حقوق و دستمزد و مزایا، حفظ الزامات قانونی و قانونی و غیره را ایفا می کند. نرم افزار مستقل طراحی شده برای ادغام با سایر برنامه های HR، یا می تواند پایگاه داده مرکزی در یک سیستم نرم افزاری همه در یک HR باشد.
یک ATS نرمافزاری است که به سادهسازی فرآیند استخدام برای یک سازمان از ابتدا تا انتها کمک میکند. معمولاً وظایفی مانند ارسال فرصتهای شغلی در چندین تابلوی کار، ذخیره دادههای متقاضی و غربالگری برنامههای کاربردی برای مطابقت بالقوه انجام میدهد
نرم افزار مدیریت منابع انسانی عالی با گزارش لحظه ای به ساده سازی و ردیابی فرآیند معرفی کارکنان جدید به یک سازمان کمک می کند. اغلب شامل عناصری مانند امضای الکترونیکی، بستههای قبل از سوار شدن، ردیابی آموزشی، پرسشنامههای کارکنان و سایر عملکردهای خودکار میشود تا به منابع انسانی کمک کند تا اطمینان حاصل کند که تجربهای سازگار و روان برای کارمندان جدید فراهم میکنند.
بستری برای متخصصان، مدیران و کارکنان منابع انسانی برای ارزیابی مهارتهای کارکنان، تعیین اهداف عملکرد و پیگیری بهبود.
به بهبود احساسات کارکنان و افزایش مشارکت فردی و تیمی کمک می کند. این کار از طریق اولویت های کاری روزمره، بازخورد، مربیگری و تجزیه و تحلیل انجام می شود.
سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) راه حل های نرم افزاری جامعی هستند که برای کمک به کسب و کارها برای مدیریت کارآمدتر عملیات خود طراحی شده اند. سیستم های ERP معمولاً شامل ماژول هایی برای امور مالی، حسابداری، مدیریت موجودی، منابع انسانی و سایر فرآیندهای تجاری است. نرم افزار منابع انسانی جزء کلیدی یک نرم افزار ERP است که بستری متمرکز برای مدیریت داده های کارکنان و ساده سازی فرآیندهای منابع انسانی فراهم می کند.
نرمافزار منابع انسانی در یک سیستم ERP میتواند به سازمانها کمک کند تا کل چرخه عمر کارکنان را از استخدام و حضور در هیئت مدیره تا مدیریت عملکرد و خارج کردن از هیئت مدیره مدیریت کنند.
همچنین می توان از آن برای ردیابی حضور کارکنان، مدیریت حقوق و مزایا، ذخیره سوابق کارمندان و ایجاد گزارش در مورد هزینه های نیروی کار استفاده کرد. با خودکار کردن بسیاری از وظایف دستی مرتبط با مدیریت منابع انسانی، یک سیستم ERP می تواند در زمان و هزینه صرفه جویی کند و در عین حال دقت و انطباق با مقررات را بهبود بخشد.
ماژول منابع انسانی یک سیستم ERP معمولاً شامل ویژگی هایی مانند ردیابی متقاضی است که به سازمان ها اجازه می دهد به راحتی متقاضیان شغل را در طول فرآیند استخدام ردیابی کنند. پورتال های سلف سرویس کارکنان که کارمندان را قادر می سازد به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.
ابزارهای مدیریت عملکرد نرم افزار منابع انسانی که به مدیران اجازه می دهد اهداف و مقاصد را دنبال کنند و قابلیت های تحلیلی که بینش هایی را در مورد هزینه های نیروی کار و روندها ارائه می دهد. یک سیستم ERP همچنین می تواند با سایر سیستم های منابع انسانی مانند ردیابی زمان یا راه حل های مدیریت یادگیری ادغام شود. نرم افزار مدیریت سازمان میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
علاوه بر ارائه یک پلت فرم متمرکز برای مدیریت داده های منابع انسانی، یک سیستم ERP همچنین می تواند به سازمان ها کمک کند تا ارتباطات بین بخش ها را با ایجاد دید بهتر در کل عملیات سازمان بهبود بخشند. این کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که همه بخشها در جهت اهداف مشترک با هم کار میکنند و در عین حال، مازاد بر فرآیندها را کاهش میدهد. با سادهسازی فرآیندهای منابع انسانی با یک سیستم ERP، سازمانها میتوانند کارایی را افزایش دهند و در عین حال هزینههای مرتبط با وظایف دستی را کاهش دهند.
بهترین نرم افزار منابع انسانی
بهترین نرم افزار منابع انسانی معمولاً شامل طیف وسیعی از ویژگی ها برای کمک به سازمان ها در مدیریت فرآیندهای منابع انسانی است. در اینجا برخی از ویژگی های کلیدی که باید در نرم افزار HR جستجو کنید آورده شده است:
نرم افزار منابع انسانی باید شامل عملکردهای اصلی منابع انسانی مانند سوابق کارکنان، ردیابی زمان و حضور و غیاب، مدیریت مزایا و پردازش حقوق و دستمزد باشد.
نرمافزار خوب منابع انسانی معمولاً شامل ویژگیهای مدیریت عملکرد، مانند تعیین هدف، ردیابی عملکرد و ابزارهای بازخورد کارکنان است.
نرمافزار منابع انسانی باید شامل ابزارهای استخدام برای کمک به سازمانها برای یافتن و انتخاب بهترین نامزدهای شغلی و همچنین ابزارهایی برای کمک به استخدامهای جدید برای سرعت بخشیدن به کار باشد.
بسیاری از سیستمهای نرمافزار منابع انسانی ابزارهایی را برای مدیریت آموزش و توسعه کارکنان، از جمله ماژولهای یادگیری آنلاین و ردیابی آموزش، ارائه میکنند.
نرم افزار منابع انسانی باید دارای ویژگی های گزارش دهی و تجزیه و تحلیل قوی، از جمله ابزارهای تجسم داده ها و توانایی تولید گزارش های سفارشی باشد.
نرم افزار منابع انسانی باید ابزارهای سلف سرویس را در اختیار کارکنان قرار دهد و آنها را قادر می سازد به اطلاعات شخصی خود دسترسی داشته باشند و به روز رسانی کنند، صورتحساب های پرداختی را مشاهده کنند، درخواست مرخصی بدهند و مزایای خود را مدیریت کنند.
نرم افزار منابع انسانی باید شامل ابزارهایی باشد که به سازمان ها کمک می کند تا قوانین و مقررات کار را رعایت کنند، از جمله پشتیبانی از مقررات ACA، COBRA و FMLA.
به طور کلی، بهترین نرم افزار منابع انسانی متناسب با نیازهای خاص سازمان شما خواهد بود و مجموعه ای جامع از ویژگی ها را ارائه می دهد تا به شما در مدیریت کارآمدتر عملیات منابع انسانی کمک کند.
همانطور که قبلا ذکر شد، نرم افزار منابع انسانی (HR) می تواند ابزار ارزشمندی برای سازمان هایی باشد که به دنبال مدیریت کارآمدتر فرآیندهای منابع انسانی خود هستند که می تواند تاثیر مثبتی بر مدیریت کلی سازمان داشته باشد. برخی از راه هایی که نرم افزار منابع انسانی می تواند بر مدیریت سازمان تأثیر بگذارد عبارتند از:
نرم افزار منابع انسانی می تواند فرآیندهایی مانند ردیابی زمان و حضور و غیاب، مدیریت مزایا و پردازش حقوق و دستمزد را ساده کند و به آزادسازی زمان برای تیم های منابع انسانی برای تمرکز بر سایر وظایف مهم کمک کند.
نرم افزار منابع انسانی می تواند ابزارهایی را برای مدیریت فرآیند استخدام فراهم کند، از جمله آگهی های شغلی آنلاین و ابزارهای غربالگری رزومه، که می تواند به سازمان ها در جذب و انتخاب بهترین نامزدها برای یک نقش خاص کمک کند.
نرمافزار منابع انسانی میتواند ابزارهایی را برای ردیابی عملکرد کارکنان، تعیین اهداف و ارائه بازخورد فراهم کند که میتواند به سازمانها کمک کند تا عملکردهای برتر را شناسایی کنند، مربیگری و توسعه هدفمند ارائه دهند و نیروی کار خود را بهینه کنند.
نرم افزار منابع انسانی می تواند به سازمان ها کمک کند تا با قوانین و مقررات کار، از جمله قانون مراقبت مقرون به صرفه (ACA) و قانون مرخصی خانوادگی و پزشکی (FMLA) مطابقت داشته باشند و خطر مجازات های قانونی و جریمه ها را کاهش دهد.
به طور کلی، نرم افزار منابع انسانی می تواند ابزار ارزشمندی برای سازمان هایی باشد که به دنبال بهبود مدیریت فرآیندهای منابع انسانی هستند که به نوبه خود می تواند منجر به بهبود عملکرد و سودآوری سازمان شود.
نرم افزار منابع انسانی مبتنی بر ابر (HR) به نرم افزار مدیریت منابع انسانی اطلاق می شود که بر روی یک سرور خارجی میزبانی می شود و از طریق اینترنت قابل دسترسی است. نرم افزار منابع انسانی مبتنی بر ابر به جای نصب بر روی یک رایانه محلی، از هر جایی با اتصال به اینترنت قابل دسترسی است، که آن را نسبت به نرم افزارهای سنتی انعطاف پذیرتر و سازگارتر با موبایل می کند.
نرم افزار منابع انسانی مبتنی بر ابر می تواند طیف گسترده ای از ویژگی ها را شامل شود، از جمله مدیریت سوابق کارکنان، پردازش حقوق و دستمزد، مدیریت مزایا، مدیریت عملکرد و ابزارهای استخدام. با استفاده از نرمافزار منابع انسانی مبتنی بر ابر، سازمانها میتوانند فرآیندهای منابع انسانی خود را سادهسازی کرده و کارایی را بهبود بخشند، در حالی که ابزارهای سلفسرویس را برای کارکنان فراهم میکنند تا به آنها در مدیریت وظایف مرتبط با منابع انسانی کمک کنند.
بسیاری از گزینه های نرم افزار منابع انسانی مبتنی بر ابر در دسترس هستند. هر سیستم دارای ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد خود است، بنابراین مهم است که قبل از انتخاب یک راه حل نرم افزار منابع انسانی مبتنی بر ابر، نیازها و اهداف منابع انسانی خاص سازمان خود را ارزیابی کنید.
منبع: