امروزه یکی از مشکلاتی که افراد زیادی از جمله افراد مسن با آن روبهرو میشوند، کمشنوایی و ناشنوایی است. برای حل مشکل کمشنوایی از وسیلهای به نام سمعک امروزه استفاده میشود. سمعکهای امروزی یک نوع از وسایل بسیار ضروری هستند که زندگی را برای افراد دارای مشکلات شنوایی بسیار آسان میکنند و کمک میکنند صدا توسط این افراد به خوبی افراد عادی شنیده شود. سمعک زمانی بیشتر کاربرد دارد که به همراه لوازم جانبی سمعک استفاده شود. هر کدام میتوانند ویژگیهای بسیار کاربردی برای استفاده کنندگان از سمعک ایجاد کنند. برای آگاهی از خرید سمعک اتیکن, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
برخی ازلوازم جانبی سمعک در بستهی خریداری شده سمعک وجود دارند. برخی دیگر مانند فیلتر سمعک را باید به صورت مجزا تهیه کرد. کلینیک شنوای سنجی طنین سمعک به گونهای است که علاوه بر سمعکهای باکیفیت، میتواند لوازم جانبی سمعک را به صورت مناسب در اختیار شما قرار دهد. از این رو در ادامه با ما همراه باشید تا لوازم جانبی انواع سمعک مانند لوازم جانبی سمعک فوناک و لوازم جانبی سمعک رکستون را با ذکر مشخصات و فواید هر کدام به شما توضیح دهیم.
باتری سمعک
یکی از مهمترین لوازم جانبی سمعک، باتری است که اهمیت بسیار زیادی دارد. هر سمعکی برای کارکردن نیاز به استفاده از باتری دارد. در مواقعی که سمعک زیاد کار کند، ممکن است متوجه اتمام شارژ باتری شوید. سمعک وارد شرایط نامناسبی شود و از کار بیفتد. از این رو باتری سمعک، لازم است که به عنوان یکی از لوازم، در دسترس فرد کمشنوا باشد. از این رو فرد میتواند در صورت لزوم، با سرعت باتری را از سمعک تعویض کند. با گذاشتن باتری جدید، به خوبی صداهای محیط اطراف را بشنود. پیشنهاد میشود که از کلینیک شنوایی سنجی طنین سمعک، حتی باتریهایی با کیفیت بالا و با کارآیی زیاد تهیه کنید.
برای رزرو نوبت شنوایی سنجی، مشاوره و خرید سمعک تماس بگیرید.
مشاهده اطلاعات تماس
شماره تماس: ٢-٦٦٩٦٢٩٥١(۰۲۱)
ابزار تمیز کردن سمعک
سمعکهای گوش به گونهای هستند که در تماس مستقیم با جرم و رطوبت و گرد و غبار قرار دارند. از این رو باید به طور منظم سمعک خود را از آلودگیهای گوش پاک کنید. با تمیز کردن منظم سمعک میتوانید طول عمر مفید سمعک مورد استفاده خود را افزایش دهید. کمتر نگران خراب شدن آن باشید. شما میتوانید از کلینیک طنین سمعک، ابزار مناسب برای تمیز کردن سمعک را نیز تهیه کنید. یکی از مهمترین لوازم جانبی سمعک نوعی برس نرم است که امکان پاکسازی بدنه و درگاه صوتی سمعک را برای شما به راحتی فراهم خواهد کرد. بنابراین میتوانید از آلودگی سمعک جلوگیری خواهید کرد.
برای سمعک ابزار دیگری وجود دارد که wax pick یا wire loop نامیده میشود. این نوع لوازم برای تمیزکردن جرمهای گوش از روی سمعک میتوانند استفاده کنند. بنابراین اگر میخواهید سمعک شما تمیز بماند و دچار خرابی پس از مدتی نشود، حتما این وسایل پیدا کننده سمعک را تهیه کنید. فیلتر سمعک یکی از انواع دیگر این لوازم است که از جلوی ورود آلودگیها به سمعک شما را میگیرد و سمعک شما را برای مدتها تمیز نگه خواهد داشت.
روش تمیز کردن سمعک
بیشتر بخوانید
“مهمترین ویژگی های سمعک های مدرن“
“عوارض جانبی از دست دادن شنوایی“
جعبه حمل سمعک
یکی از مهمترین انواع لوازم جانبی سمعک که اهمیت زیادی دارد، جعبه حمل سمعک است. وقتی برای خرید سمعک و سمعکهای با کیفیت هزینه میکنید، باید برای حفظ و نگهداری آن نیز تلاش زیادی کنید و سعی کنید مدت زمان طولانی سمعک خود را داشته باشید. اگر از هر نوع سمعکی مانند سمعک مخفی یا سمعکهای روگوشی و… استفاده کنید باید در هنگام شب و یا در زمان حمام رفتن، سمعک را از گوش خود خارج کنید و آن را در جای امنی قرار دهید تا سالم بماند. با این کار دیگر سمعک شما در دسترس کودکان و در معرض آسیبهای زیاد قرار نخواهد گرفت. مدت طولانی در سلامت زیاد در دسترس خواهد بود. جعبه نگهداری سمعک میتواند از سمعکهای باارزش شما به خوبی محافظت کند. با قرار دادن سمعک در این جعبه، دیگر گرد و غبار بر روی آن نمیشیند و مدتها تمیز و سالم خواهند ماند.
انواع لوازم جانبی سمعک
لوازم جانبی بیسیم سمعک
لوازم جانبی بیسیم یکی از یکی از جدیدترین و پیشرفتهترین انواع لوازم است. زندگی را برای افراد مختلف راحتتر کرده است. قابلیت اتصال بیسیم سمعک به لوازم پخش صدا مانند mp3 player و تلفن همراه، شرایط زندگی را برای فرد ناشنوا بسیار راحتتر نیز خواهد کرد. این نوع از لوازم جانبی سمعک شامل کنترل از راه دور و برنامههای نرمافزاری پیشرفتهای در دستهبیسیم هستند و این ابزار، ارتباط را به وجود خواهند آورد. این نوع لوازم ارتباطی، دارای برنامهها و ابزاری هستند که با فشردن یک دکمه ساده به خوبی کار میکنند.
برای رزرو نوبت شنوایی سنجی، مشاوره و خرید سمعک تماس بگیرید.
مشاهده اطلاعات تماس
شماره تماس: ٢-٦٦٩٦٢٩٥١(۰۲۱)
فیلتر سمعک
فیلتر سمعک برای محافظت بلندگو سمعک شما از جرم گوش و در برخی موارد رطوبت طراحی شده است. وظیفه فیلتر محافظ سمعک این است که اجازه دهد صدا از آن عبور کند، اما جلوی ورود جرم گوش، گرد و غبار یا سایر بقایای داخل مجرای گوش به داخل سمعک را بگیرد.
رسیور سمعک جرم گوش یا رطوبت را دوست ندارد. اگر جرم گوش یا رطوبت وارد رسیور سمعک شما شود، ممکن است سمعک نیاز به تعمیر و تعویض رسیور داشته باشد. یکی از علتهای اصلی خرابی سمعکهای نامرئی تعویض نکردن فیلتر است. تعویض بهموقع فیلتر سمعک میتواند طول عمر سمعک شما را به میزان زیادی افزایش دهد.مراقبت مناسب از فیلتر محافظ سمعک، به شما کمک میکند تا سمعکهای شما بهخوبی کار کنند و خراب نشوند. مقدار جرم گوش تولیدشده در مجرای گوش در افراد مختلف با هم متفاوت است. بنابراین، توصیه میشود فیلتر سمعک بهطور مرتب بررسی شود.
هر برندی از فیلترهای مخصوص برای سمعکهای خود استفاده میکند و در برخی موارد یک برند در مدلهای مختلف، از فیلترهای متفاوتی استفاده میکند. این انواع فیلتر سمعک عبارت هستند از:
فیلتر اتیکن (NoWax, ProWax, WaxStop)
فیلتر ویدکس (Nanocare)
فیلتر زیمنس (HF4)
تفاوت لوازم جانبی برندهای سمعک
برخی از لوازم جانبی رایج مثل لوازم جانبی بی سیم برای بیشتر برند های معتبر سمعک طراحی و عرضه شده اند. ممکن است برخی لوازم جانبی سمعک در بعضی از مدل ها یافت نشود. با توجه به نیاز خود و با مشورت متخصصان، می توانید بهترین سمعک با بهترین لوازم جانبی متناسب با شرایط خود را انتخاب و تهیه کنید. اصل در انتخاب یک سمعک میزان کارایی آن برای درمان کم شنوایی است و انتخاب لوازم جانبی در مرحله ی بعدی قرار دارند. در ادامه لوازم جانبی سمعک برای مهمترین انواع سمعک مانند لوازم جانبی سمعک فوناک و لوازم جانبی سمعک رکستون را برای شما بیان میکنیم.
لوازم جانبی سمعک فوناک
لوازم جانبی سمعک فوناک دارای جذابیت زیادی هستند.Roger pen یک نوع میکروفون بیسیم است که میزان صداهای بلند پس زمینه را کاهش میدهد و کیفیت شنوایی را بالا میبرد. این به ویژه در جلسات مهم کاری، کمک زیادی به برقراری ارتباط خواهد کرد. با استفاده از این میکروفون استوانهای، صدای واضح و شفافی از طریق سمعک فوناک به صورت مستقیم دریافت خواهید کرد. از دیگر لوازم جانبی سمعک فوناک، میتوان به انواع ریموت و ابزار اتصال بیسیم سمعک به دستگاههای پخش صوت اشاره کرد.
لوازم جانبی سمعک رکستون
لوازم جانبی سمعک رکستون بسیار متنوع هستند و کمک زیادی به حل مشکل فرد ناشنوا میکنند. از مهمترین لوازم جانبی سمعک در این مدل، شارژر، ریموت کنترل و ابزار انتقال صوت بیسیم است. این سمعک ریموت کنترل مجهز به فناوری بیسیم نیز دارد. از این رو میتوانید تماسهای تلفنی را بدون برداشتن گوشی تلفن با هر دو گوش بشنوید و صدای پخش شده از انواع دستگاههای پخش صدای مستقیم داخل سمعک به خوبی قابل شنیده شدن خواهد بود.در نظر داشته باشید که علاوه بر این اپلیکیشن های مناسب برای سیستم های نرم افزاری آیفون و اندروید برای کنترل شدت صوت و تغییر تنظیمات سمعک رکتون نیز طراحی شده اند.
لوازم جانبی سمعک فوناک
بیشتر بخوانید
“وکس گارد یا فیلتر محافظ سمعک چیست؟ + اینفوگرافیک“
“اینفوگرافیک سمعک“
لوازم جانبی سمعک زیمنس
سمعک زیمنس یکی از معروفترین سمعکها در دنیا است و لوازم جانبی سمعک زیمنس کاربرد بسیار زیادی دارد. streamline MIC از جمله این وسایل است که برای اتصال به گوشی همراه و تلویزیون به صورت بیسیم کاربرد دارد. همچنین میتواند صدای درون سمعک را پخش کند. یکی از دیگر لوازم جانبی سمعک زیمنس، MiniPocket است. این ابزار به عنوان ریموت کنترل از راه دور، راهحل بسیار ایدهآلی برای کم و زیاد کردن صدا به میزان دلخواه و در محیطهای مختلف است. این لوازم میتوانند میزان کارآیی و قدرت سمعک زیمنس را بسیار افزایش دهند.
لوازم جانبی سمعک ویدکس
از جمله لوازم جانبی این سمعک، COM-DEX است و میتواند سمعک را به دستگاههایی مانند تلفن همراه و پخشکنندههای موزیک به صورت بیسیم متصل کند. ریموت کنترل COM-DEX Remote MIC یک میکروفون از راه دور برای سمعک ویدکس است که شنوایی را بسیار بهبود خواهد داد. همچنین به عنوان لوازم جانبی میتواند به پیراهن فرد متصل شود. از دیگر لوازم جانبی سمعک در این مدل، اکسسوریهای دیگری است که امکان اتصال به تلفنهمراه و لپتاپ را فراهم میکنند.
برای رزرو نوبت شنوایی سنجی، مشاوره و خرید سمعک تماس بگیرید.
مشاهده اطلاعات تماس
شماره تماس: ٢-٦٦٩٦٢٩٥١(۰۲۱)
لوازم جانبی سمعک اتیکن
لوازج جانبی سمعک اتیکن
از مهمترین لوازم جانبی این سمعک معروف دانمارکی، شارژر و کنترل از راه دور است که دو ابزار بسیار مهم حساب میشود. نرمافزارهایی مانند connect line برای اتصال به گوشیهای هوشمند به منظور پخش مستقیم صدای درون گوش فرد برای سمعکهای اتیکن بسیار مناسب هستند.
لوازم جانبی سمعک ریساند
میکروفون ریساند یکی از لوازم جانبی سمعک برای کسانی است که میخواهند صوت محیط به صورت کاملاً استریو وارد سمعک آنها شود و در فواصل کوتاه 50 متری کمک شایانی به ضفافیت و وضوح صدا میکند. ضمناً اینکه بدون اتصال هرگونه سیم تنها با داشتن لوازم جانبی بتوانید صدای واضح تلویزیون یا دیگر دستگاه های پخش کنندهی صوت را درون گوش خود داشته باشید، خرید لوازم جانبی سمعک ریساند را برای شما بسیار به صرفهتر خواهد کرد.
لوازم جانبی سمعک استارکی
surfLink Mobile ،SurfLink Media ,SurfLink Remote و SurfLink Programmer از مهمترین لوازم جانبی سمعک استارکی است. این سیستمهای گوناگون بیسیم کمک بسیار زیادی میکنند که ارتباط تلفنی به صورت هندزفری، با بالاترین کیفیت ممکن باشد. همچنین اتصال به تلویزیون و رادیو و MP3 Player برای پخش مستقیم صدا داخل سمعک ممکن خواهد بود. این ابزارها قابلیت تنظیم صدا در محیطهای مختلف را نیز ایجاد میکنند.
لوازم جانبی سمعک Audio Service
Audio Service یک برند آلمانی و معتبر سمعک با سابقهی 40 ساله است و لوازم جانبی و اکسسوریهای مختلفی برای مشتریان خود طراحی و عرضه کرده است. از مهمترین قابلیتهای این سمعک، قابلیت اتصال به نرمافزارها و اپلیکشینهای گوشی هوشمند است که در این نوع سمعک وجود دارد. از این طریق به راحتی میتوان تغییر بلندی و ولوم صدا و برنامههای سمعک را به خوبی انجام داد. البته دقت داشته باشید که برای انتخاب لوازم جانبی سمعک و تهیه آن، لازم است که تست شنوایی و بررسیهای دقیق را انجام دهید و پس از آن خرید سمعک را انجام دهید. برای آگاهی از خرید سمعک اتیکن, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
خرید لوازم جانبی سمعک
بیشتر بخوانید
“0 تا 100 هر آنچه که در مورد سمعک ویدکس باید بدانید“
خرید سمعک و فیلتر سمعک
در این جا سعی کردیم شما را با لوازم جانبی سمعک در انواع مختلف و با کاربردهای گوناگون آشنا کنیم تا بتوانید علاوه بر سمعک، از لوازم جانبی سمعک نیز به خوبی استفاده کنید و مشکلات کمشنوایی را هر چه بیشتر کاهش دهید. حال پیشنهاد میشود برای خرید سمعک در انواع مختلف و خرید انواع لوازم جانبی سمعک مانند خرید فیلتر سمعک، از فروشگاه طنین سمعک اقدام کنید و از کیفیت صداهایی که میشنوید، لذت ببرید. برای خرید سمعک و خرید فیلتر سمعک با کیفیت بسیار عالی و قیمت مناسب از کلینیک شنوایی سنجی طنین سمعک اقدام کنید و با کارشناسان شنوایی سنجی تماس بگیرید. در خدمت شما هستیم.
منبع:
از دهه 80 میلادی و توسط دکتر ادوارد هاوس بحث ساخت سمعک های کاشتنی مطرح شد و تحقیقات درباره ساخت آن از همان زمان آغاز گردید. در اواخر دهه 90 میلادی با توجه به درخواست اکثر بیماران مبنی بر کاشته شدن کامل پروتز و نداشتن هیچ گونه قسمت خارجی، تحقیقات بر روی پروتزهای نوینی که کاملاً قابل کاشت بودند شروع شد. از آنجایی که اکثر افراد کم شنوا تمایل چندانی به استفاده از سمعک های متداول ندارند، در این دسته از افراد با کاشت این پروتز، پس از مدتی خود شخص نیز وجود آن را فراموش کرده و به زندگی عادی خود با شنوایی طبیعی ادامه می دهد. این دستگاه به طور کامل کاشته می شود و هیچ قسمت خارجیای در پشت گوش یا مجرای گوش خارجی قابل مشاهده نیست. توسط این سمعکهای کاشتنی همچنین فرد قادر به شنیدن اصوات به صورت طبیعی و با کیفیتی بهتر از سمعک های معمولی خواهد بود. کسانی نامزد کاشت این نوع پروتز شنوایی اند که دچار کم شنوایی حسی عصبی هستند و کاهش شنوایی آنها بین 35 تا 85 دسی بل می باشد. برای آگاهی از سمعک فوناک, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
لازم به ذکر است که در حال حاضر بهدلیل تحریمهای بین المللی امکان دریافت سمعکهای کاشتنی برای هموطنان عزیز وجود ندارد.
گفتنی است عمل جراحی برای کاشت سمعک کاشتنی در گوش کاملا بدون درد است. در طی این عمل پروتز شنوایی، که از نظر سخت افزاری شامل یک پردازشگر گفتار می باشد در زیر پوست و پشت لاله گوش فرد کار گذاشته میشود. لازم به توضیح است این دستگاه با دو سیم به داخل گوش میانی و استخوانچههای شنوایی اول و سوم (چکشی و رکابی) متصل شده و با سیمان خاصی در جای خود نگه داشته میشود. در این نوع سمعک، از پرده گوش به جای میکروفن سمعک استفاده میگردد . اصوات پس از آنکه به پرده گوش برخورد نموده و توسط آن جذب شدند به استخوانچه اول شنوایی (استخوانچه چکشی) منتقل میشوند. به وسیله سیم اول ارتعاشات صوتی از استخوانچه چکشی به پردازشگر گفتار که در گوش بیمار و زیرپوست او کار گذاشته شده است، منقل میشود. توسط این دستگاه امواج صوتی تقویت میشود و نیز صداهای زائد حذف میشود. سپس این جریان توسط سیم دوم، از دستگاه به استخوانچه سوم شنوایی (استخوانچه رکابی) و بعد به گوش داخلی و عصب شنوایی انتقال می یابد. این سیگنال های شنوایی توسط مغز تفسیر میشود. شایان توجه است این دستگاه شامل یک کنترل از راه دور است که قادر است قدرت دستگاه و در نتیجه شنوایی بیمار را کم یا زیاد نماید. دکمه های موجود بر روی کنترل از راه دور این دستگاه به گونه ای هستند که با فشردن آن شنوایی بیمار متناسب با محیط وی تغییر می کند. به عنوان مثال با فشار یک دکمه، در محیط های شلوغ صداهای زمینه ای به میزان بیشتری فیلتر می گردد و در نتیجه شخص قادر خواهد بود صدای مخاطبش را بهتر بشنود. قابل ذکر است ایران اولین کشور در آسیا و پنجمین کشور پس از امریکا، آلمان، فرانسه و سوئیس در جهان میباشد که موفق به بهره گیری از این فناوری شده است.
نحوه کار سمعک کاملا کاشتنی
حسگرهای پیزوالکتریکی این نوع سمعکها، ارتعاشات صوتی خفیف را از روی پرده صماخ دریافت نموده و آن را به پیام الکتریکی تبدیل می کنند. بعدا این پیام های الکتریکی توسط یک پردازشگر پالایش و تقویت گشته و وارد یک یک مبدل دیگر می شوند. این مبدل، گوش داخلی را به شکل طبیعی آن تحریک میکند. این سیستم تنها وسیله کمک شنوایی است که بر اساس کارکرد طبیعی ساختمان گوش ساخته شده است. این سمعک می تواند تا 4 سال بدون تعویض باطری کار کند. این سیستم کاملا کاشتنی است یعنی هیچ قسمتی از آن در بیرون بدن دیده نمیشود و استفاده از آن برای افراد کم شنوا خوشایند تر و مطلوب تر است .
کاربرد سمعکهای کاشتنی
به طور کلی سمعک کاشتنی در گوش برای تقویت شنوایی در افراد مبتلا به کم شنوایی یک طرفه، عفونت گوش میانی، ناهنجار های ژنتیکی و عفونت مزمن خارجی مورد استفاده قرار میگیرد. در افراد مبتلا به کم شنوایی یک طرفه، از آنجایی که جمجمه میتواند مرتعش شود، حلزون گوش بهتر میتواند توسط سیگنالهای منتقل شده از سمت گوش فرد کم شنوا تحریک گردد. اگر هیچ وسیله یا قالبی در داخل گوش وجود نداشته باشد، گوش های دچار بیماری های مزمن یا ناهنجاری، بوسیله استخوان حلزون را تحریک می کنند.
مزایای سمعک کاشتنی در گوش
سمعک های کاشتنی مزایای زیادی دارند. آنها همچون سمعکهای انتقال استخوانی، ارتعاش مکانیکی دارند و چون از جنس تیتانیوم هستند میتوانند به استخوان پیچ شوند. این نوع سمعک شامل ویبراتوری است که به یک سرنیزه پلاستیکی جاگذاری شده در یک پایه جناحی تیتانیوم، متصل بوده و به انتهای خارجی پیچ ثابت تیتانیومی متصل میشود.
جراحی سمعک های کاشتنی
جراحی این نوع سمعک کاملا کاشتنی معمولا تحت بیهوشی موضعی و براساس مبانی سرپایی، انجام می گیرد.
انواع دستگاه ها و سمعک های قابل کاشت
دستگاه های قابل کاشت در سیستم شنوایی را می تواند به 4 گروه طبقه بندی نمود که در ادامه دو مورد را تحت بررسی قرار می دهیم : کاشت استخوانی، کاشت گوش میانی، کاشت حلزون، کاشت ساقه مغز.
کاشت استخوانی
این سیستم مناسب افرادی است که دچار انواع کم شنوایی شامل این موارد می باشند: کم شنوایی انتقالی، کم شنوایی آمیخته، کم شنوایی یک طرفه.
این نوع سمعک دارای ۲ بخش داخلی و خارجی هستند: یک پیچ تیتانیومی کوچک که توسط جراحی، در استخوان ماستویید تعبیه میشود. یک پردازنده صدا که روی پیچ قرار می گیرد. در این نوع سمعک، میکروفون خارجی و پردازنده صوتی، صداها را دریافت و آنها را در ایمپلنت جاگذاری شده به لرزش تبدیل می کنند. ایمپلنت میتواند استخوان اطراف خود را مرتعش نماید و امواجی صوتی را در گوش داخلی تولید کند. این امواج سلول های مویی را تحریک میکند و باعث فعالیت عصب شنوایی می گردد. لازم به توضیح است این نوع سمعک کاشتنی در گوش، برای افرادی که دچار ناهنجاری های کانال گوش یا گوش میانی هستند، همچون مسدود بودن کانال گوش که باعث کاهش شنوایی انتقالی می شود، مناسب می باشد.
سمعک نیمه کاشتنی
از سال 1997 میلادی در درمان کم شنوایی ها از سیستم BAHA که سیستم استخوانی قابل کاشتنی است در درمان کم شنوایی های انتقالی یا ترکیبی استفاده شده است . در سال 2002 FDA نیز آنرا مورد تایید قرار داد.
این سیستم در مواردی چون عفونت مزمن گوش؛انسدادا مادرزادی مجرای گوش خارجی و مواردی از ناشنوایی یکطرفه که امکان استفاده مطلوب از سمعک را ندارند مفید است.
برخلاف سمعکهای استخوانی متداول عمل اتنتقال صوت در این سیستم نه از روی پوست بلکه در زیر پوست انجام میپذیرد.
این سیستم از از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است:
بخش اول از جنس تیتانیوم که بخش کاشتنی سیستم است.
بخش ارتباطی به نام (Abutment)
بخش پردازشگر
در این سیستم بدون انتقال صوت از طریق مجرای گوش ؛سیستم صوت را پذیرفته و بعد از تقویت به بخش حلزون گوش منتقل می نماید.
بخش تیتانیومی که در پشت گوش کاشته می شود پس از 3 الی 5 ماه توسط استخوان جمجمه احاطه می گردد. در این هنگام مرحله دوم جراحی انجام میگیرد که در این عمل یک قطعه رابط بر روی پوست به بخش اول متصل میگردد. این وسیله همان قطعه ایست که اتصال مستقیم مابین واحد پردازشگر و بخش تیتانیومی را فراهم میسازد.
در بعضی از موارد خاص بخصوص در بزرگسالان هر 2 مرحله را میتوان در1 مرحله انجام داد.
بی شک هر سیستمی علاوه بر مزیتهای ویژه خود نواقصی را نیز به همراه دارد . در کنار ظاهر خوشایند تری که این دستگاه به همراه دارد پذیرش جراحی هر چند کوچک نیز باید مورد نظر باشد . به هر حال این سیستم نسبت به سمعکهای رایج استخوانی متداول از لحاظ کیفیت صوت ایجاد شده برتریهای بیشتری دارد
کاشت گوش میانی
در آینده نزدیک « کاشت گوش میانی » جایگزین دیگر سمعکهای قابل کاشت خواهد شد. این وسایل از خروجی مغناطیسی مبدل های پیزوالکتریک یا الکترو مغناطیسی بهره میگیرد. مبدل های پیزوالکتریک بر مبنای ماده ی سرامیکی عمل می کنند. زمانی که یک ولتاژ الکتریکی به مواد سرامیکی وارد میشود، شکل شان را تغییر میدهند. این نوع سمعک، مناسب افرادی است که دچار انواع کم شنوایی زیر هستند: کم شنوایی حسی-عصبی، کم شنوایی انتقالی، کم شنوایی آمیخته.
طی یک جراحی این نوع سمعک کاشتنی در گوش، در گوش میانی جای گذاری می گردد و مبدل آن به یکی از استخوانچه های گوش میانی یا به دریچه گرد بین گوش میانی و حلزون گوش داخلی متصل میشود. گفتنی است سمعک های کاشت گوش میانی دارای یک میکروفون میباشند که صدا را دریافت می کنند. یک پردازنده صوتی این سیگنال های صوتی دریافت شده را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. متعاقب آن سیگنال های الکتریکی پردازش می شوند تا بسته به میزان کم شنوایی فرد، تقویت صورت گیرد.
انواع سمعک های کاشت گوش میانی
سمعک های کاملا کاشتنی : تمام بخش های دستگاه زیر پوست قرار می گیرد و نیازی به یک پردازنده صوتی خارجی ندارد.
سمعک های نیمه کاشتنی : بخشی از دستگاه بر روی گوش خارجی و بخشی در گوش میانی قرار می گیرد.
جراحی در سمعک های کاشتنی گوش میانی
در این موارد روش جراجی بدین صورت است که این سمعک ها یا مبدل ها از یک طرف به جمجمه اتصال می یابد. سپس انتهای آزاد طرف دیگر این مبدل ها به بعضی نقاط استخوانچه وصل میشوند. ارتعاشات دریافتی در این سمعک از کانال گوش به حلزون منتقل خواهند شد.
مشکلات کاشت سمعک در گوش میانی
افزایش سطح نویز داخلی سمعک، که میتواند به دلیل نویز داخلی سمعک و یا نویزهای داخلی بدن باشد.
باطری ها در یک بخش خارجی قرار داده می شوند، از این رو هر۳ تا ۵ ماه، اجرای یک عمل جراحی کوچک برای تعویض باطری ها مورد نیاز است.
انواع سمعک و قیمت آن
یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت سمعک ، نوع آن است. « سمعک انالوگ » یا همان « سمعک نسل قدیم » از نظر قیمت ، نسبت به مابقی سمعک ها پایین تر است. اما قیمت سمعک دیجیتال متفاوت است. نسل دوم سمعک دیجیتال، « سمعک فوق هوشمند » می باشد. از جمله سمعک های فوق هوشمند میتواند به سمعک نامرئی و سمعک وایرلس اشاره نمود. قیمت سمعک هوشمند با توجه به برند و فن آوریهای آن نیز متفاوت است. میتوان گفت در بین سمعکهای دیجیتال، قیمت سمعک نامرئی و قیمت سمعک وایرلس از سایر سمعک ها بیشتر میباشد.
بررسی تاثیر انواع فناوری سمعک کاشتنی در گوش بر قیمت سمعک
لازم به توضیح است سمعک های آنالوگ متناسب با فن آوریهای به کار رفته در آنها دارای قیمت متنوعی می باشند. گرچه امروزه کاربرد این سمعکها بسیار اندک است و افراد تمایل دارند سمعکهای دیجیتال و فوق هوشمند استفاده کنند. فن آوریهای موجود در برندهای مختلف باعث ایجاد تفاوت قیمت آن ها می شود.
فن آوری حذف و کنترل نویز از یکی از فن آوری های مهم در سمعک میباشد. در این فن آوریها پردازشگر سمعک میتواند طیف نویز را شناسایی کند. گفتنی است طیف نویز با طیف گفتار تفاوت دارد. سمعک میتواند نویز را کنترل و حذف نماید و گفتار را تقویت کند. به عنوان نمونه در سمعکهای برند « سمعک فوناک » جهت کاهش تاثیرات نویز ازمیکروفون های هوشمند استفاده میگردد که در 360 درجه بر گفتار تمرکز میکنند. هم چنین در « سمعک زیمنس » محیط باد به عنوان یک محیط نویز شناسایی میشود و به صورت خودکار نویز باد را کاهش می دهد. فن آوری وایرلس از جمله فن آوری هایی است که باعث راحتی شنیداری فرد کم شنوا می شود. از جمله مزایای فن آوری وایرلس، شنوایی دو گوشی و برقراری ارتباط با وسایل شنیداری دیگر نظیر موبایل هوشمند است. برای آگاهی از سمعک فوناک, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
امروزه برندهای مختلف سعی بر آن دارند تا با طراحی اپلیکیشنهایی، ارتباط موبایل با سمعک را به آسان ترین راه ممکن برقرار سازند. « وزوز » احساس صدایی در گوش فرد است که منبعی خارجی ندارد. در سمعک های برندهای مختلف، فن آوری وزوز وجود دارد و در افرادی که وزوز دارند تجویز میشود . از جمله این فن آوریها میتوان فن آوری Multiflex Tinnitus Technology در استارکی، فن آوری Tinnitus noiser در زیمنس و فن آوری Tinnitus Balance در فوناک را نام برد.
قیمت انواع سمعک براساس نوع مدار پردازشی
براساس نوع فن آوری قیمت انواع سمعک دارای رنج قیمتی بسیار مختلفی می باشد. ابتدا بر اساس نوع مدار پردازشی به دسته بندی انواع سمعک می پردازیم : سمعک آنالوگ ( analog) ، سمعک قابل برنامه ریزی (Programmable ) ، سمعک دیجیتال (Digital) ، سمعک هوشمند (Inteligent) ، سمعک بلوتوث دار ( Wireless )
هزینه کاشت سمعک (قیمت کاشت سمعک)
سمعک های کاشتنی نسبت به سایر سمعکها قیمت بالاتری دارند. ولی با توجّه به کارآیی، مدّت زمان طولانی مورد استفاده قرار میگیرند و مقرون به صرفه ترند. بسیاری در مورد قیمت سمعک کاشتنی سوال کرده بودید که عرض شد هزینۀ عمل کاشت سمعک ، 10 میلیون تومان می باشد. شاید با خود بگویید که چرا هزینه سمعک کاشتنی اینقدر بالا است. اما توجه داشته باشید که ناهنجاریهای ناشنوایی، کم شنوایی، مشکلات انسداد و گرفتگی گوش زندگی افراد را به شکل قابل ملاحظه ای تحت تأثیر قرار می دهد. به خصوص در کودکان، شنیدن برای کسب مهارت های کلامی لازم است. (یعنی شاید مجبور باشید هزینه سمعک کاشتنی را بپردازید اما کودک شما در آینده می تواند حروف را درست بیان کند. چون برای خوب حرف زدن باید اول بتوان خوب شنید.) با این حال قیمتی که ما برای قیمت سمعک کاملا کاشتنی عرض کردیم تقریبی بود. یعنی برآورد میشود که کلیه مراحل جراحی و … برای قیمت سمعک کاملا کاشتنی حدود ده میلیون تومان تمام شود. برای رفع چنین مشکلاتی به محض تشخیص کم شنوایی توسط متخصص باید به بهترین شکل چاره جویی نمود. سمعک های به خصوص در مواقع انسداد های کامل گوش یا گرفتگیهای شدید، بسیار سودمند هستند. نوعی از این نوع سمعکها کیفیت صدا را چند برابر می کنند. با پیشرفت علم و فن آوری و بهره بردن از انواع سمعک از جمله کاشت سمعک می توان به زندگی افراد کمک شایانی نمود.
جدیدترین سمعک کاشتنی
عزیزان فراوانی درباره جدیدترین سمعک کاشتنی سوال کرده بودند که خوب است در اینجا به این سوال پاسخ دهیم. در حال حاضر جدیدترین سمعک کاشتنی با تکنولوژی سال 2019 سمعک Centennial, Colo. بوده که به تازگی از FDA مجوز شروع به کار خود را دریافت نموده است. این سمعک متعلق به شرکت پرآوازه Cochlear Limited بوده که توانسته با ارائه تکنولوژی مغناطیسی در تاریخ June 17, 2019 در سراسر رسانه های جهان مطرح شود.
این سمعک تقاضای بسیار زیادی در ایران داشته و شواهد زیادی حاکی از آن است که به تازگی وارد بازارهای ایران شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جدیدترین سمعک کاشتنی مقاله ” FDA approves new cochlear implant with easier access to MRI ” مراجعه فرمایید. در آنجا می توانید کلیه ویژگی های این سمعک را به انگلیسی مطالعه فرمایید.
منبع:
هدف طنین سمعک در این مقاله این است که برای کمک به شما ، برخی از اطلاعات مفید در مورد برترین تولیدکنندگان سمعک در جهان همچون ، Oticon ، Unitron، Starky، Signia ، ReSound ، Phonak ، Widex و غیره را گردآوری کرده ایم . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از این برندها و همچنین مدل های موجود و مشخصات آن ها ، کافی است به سایت های آن ها مراجعه نمایید . برای آگاهی از سمعک ویدکس, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
آیا به دنبال سمعک هستید؟ آیا دوست دارید در مورد برترین تولید کنندگان سمعک بیشتر بدانید؟ پس با طنین سمعک تماس بگیرید تا کارشناسان ما به شما در مورد گزینه های مختلف سمعک بصورت کاملا رایگان مشاوره دهند .
تمام مشاوره های ما غیر الزام آور و بی طرفانه است ، به این معنی که خدمات ما متناسب با نیازهای خاص شما طراحی و ارایه میشود
. ما با همکاری هر یک از شرکت های وارد کننده سمعک های فوق در محل سکونت شما سمعک مورد نیاز شما را از بهترین تولید کنندگان سمعک و با قیمت مناسب به شما هموطن عزیز ارائه می دهیم .
مروری بر برترین تولید کنندگان سمعک در جهان
سیگنیا Signia
Signia جدیدترین مارک سمعک است که با پشتوانه قدمت و سابقه طولانی سمعک زیمنس همراه است و از به صورت مدام در تلاش است تا با طراحی فناوری های جدید از جمله فناوری پریماکس در سمعک های خود تلاش برای شنیدن در هر محیطی را برای شما آسان می کند .
فناوری جدید Signia primax با ارائه یک تجربه واقعی بر روی پلتفرم موفق binax که در زمان ارایه ، رضایت اکثر کاربران را به دنبال داشت بنا شده است . binax تعریف سهولت گوش دادن را در اذهان کاربران سمعک Signia زنده میکند.
ویدکس Widex
ویدکس یکی از برترین تولیدکنندگان سمعک در جهان و قاره اروپا است . بازیابی شنوایی طبیعی برای ویدکس مهم است . به همین منظور ، تولید کننده دانمارکی سمعک های ویدکس با پشتوانه 80 سال تجربه ، همواره به دنبال نوآوری در محصولات تولیدی و با کیفیت بالا است که تجربه شنیداری جدیدی را در زندگی افراد کم شنوا ایجاد می کند .
تولید اولین سمعک کاملاً دیجیتال جهان شاهدی بر روح نوآوری Widex دانمارک است .
اتیکن Oticon
Oticon دانمارک بر اساس میراث و اهداف شعاری همیشگی خود People First(یعنی اول مردم ) ساخته شده است هدف اتیکن تقویت قدرت فن آوری های جدید به منظور ارتقاء کیفیت شنوایی افراد کم شنوا بنا نهاده شده است. تا در نهایت کیفیت کلی زندگی افراد را بهبود بخشد .
Oticon بیش از 115 سال است که فناوری شنوایی تغییر دهنده زندگی را به بازار آورده است که بیش از نیازها و انتظارات افراد کم شنوا بوده است .
ریساند ReSound
ReSound دانمارک یکی از معروف ترین تولیدکنندگان سمعک در جهان می باشد . با استفاده از راه حل های شنیداری نوآورانه ، ReSound افراد را در هر سنی به دنیای صدا راهنمایی می کند . از سال 1943 ، این شرکت دانمارکی در حال تولید دستگاه های شنوایی با کیفیت بالا است که به دارندگان آن ها اجازه می دهد که مشکل شنوایی را فراموش کنند .
فوناک Phonak
از ابتدای تأسیس ، Phonak سوییس معیاری را برای تولید سمعک های نوآورانه و معاصر خود تعیین کرده است ، شعاری که این تولید کننده سوئیسی نزدیک به 70 سال به آن پایبندبوده و هست،این است (مشتری همیشه تمرکز اصلی سمعک های تولید شده توسط Phonak است ). برای آگاهی از سمعک ویدکس, به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.
یونیترون Unitron
یونیترون کانادا یکی از قدیمی ترین تولیدکنندگان سمعک در جهان است . توانایی شنیدن بسیار بر کیفیت زندگی فرد تأثیر می گذارد . پیشرفته ترین سمعک های Unitron به بازگرداندن کیفیت زندگی بالاتر برای کسانی که دچار مشکل شنوایی هستند کمک می کند . کمپانی Unitron قصد دارد درک گفتاری بدون سر و صدا و شنوایی طبیعی را برای کاربران سمعک یونیترون فراهم کند .
استارکی Starky
هدف گذاری Starky در دنیای کم شنوایی و سمعک بسیار بیشتر از سمعک هایی است که آن ها تولید می کنند . استارکی در تلاش است تا ارتباط مردم با یکدیگر در روند زندگی روزمره آنها روز به روز متفاوت تر از قبل باشد . آنها معتقدند که توانایی شنیدن جهان و افراد اطراف ما به اندازه تنفس برای تجربه انسان ضروری است .
رکستون Rexton
رکستون بیش از 50 سال است که به افراد در بهبود شنوایی کمک می کند . سمعک های Rexton از نظر کیفیت و توانایی دارای قابلیت های بالایی هستند که راحتی استفاده کاربران سمعک همراه با طراحی جمع و جور سمعک های خود متمایز از برندهای دیگر می کنند . این شرکت با همکاری شنوایی شناسان ، با تجربه سمعک هایی با کیفیت بالا و متناسب با نیازهای مشتریان خود تولید می کند .++
منبع:
مدیریت مالی الزام موفقیت هر کسب و کاری است. مدیریت مالی نقش مهمی در مقابله با چالشهایی که کسب و کارها با آن مواجه هستند، ایفا میکند؛ از درک نیازهای مشتریان گرفته تا مدیریت عملیات نقدی و بودجه بندی. در این مقاله اهمیت مدیریت مالی، اصول مدیریت مالی برای افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها را بررسی میکنیم. راه های بهبود کسب و کار میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
مدیریت مالی چیست؟
مدیریت مالی برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل منابع مالی یک شرکت است. مدیریت مالی شامل توسعه و اجرای برنامه، مدیریت ریسک و استفاده از منابع مالی است.
مدیریت مالی نقش حیاتی در بهبود عملکرد کسب و کار ایفا میکند. با مدیریت امور مالی یک شرکت، کسبوکارها میتوانند منابع مالی لازم برای سرمایهگذاری در فرصتهای رشد را بدست آورند. همچنین کسب و کارها با استفاده از مدیریت مالی امکان انجام کارهای خود و مقابله با هر گونه چالش مالی را که ممکن است ایجاد شود، در اختیار دارند.
مفاهیم کلیدی و اصول مدیریت مالی
وقتی صحبت از مدیریت مالی میشود، چند مفهوم کلیدی وجود دارد که کسب و کارها باید آن را در ذهن خود داشته باشند:
تدوین یک برنامه مالی سالم: یک برنامه مدیریت مالی خوب نقشه راه را برای کوتاه مدت و بلند مدت یک شرکت ترسیم میکند و مراحل مورد نیاز برای دستیابی به این هدف را نشان میدهد.
داشتن نقدینگی مورد نیاز: حفظ تعادل میزان نقدینگی برای هر کسب و کاری بسیار مهم است. کم بودن میزان نقدینگی میتواند به دست دادن فرصت ها یا حتی ورشکستگی منجر شود، در حالی که میزان نقدینگی بالا نیز میتواند به دست دادن سود بیانجامد.
استفاده کارآمد از سرمایه: سرمایه به وجوهی اطلاق میشود که یک کسب و کار برای رشد و توسعه به آن نیاز دارد. استفاده از این وجوه بسیار مهم است، زیرا اگر سرمایه به درستی مدیریت نشود، به راحتی از دست میرود.
به حداقل رساندن خطرات: خطرات مالی در اشکال مختلفی وجود دارند. کسبوکارها ریسکهایی را که لازم است با آن مقابله کنند، شناسایی کرده و استراتژیهایی را برای آن در نظر میگیرند.
بیشتر بخوانید...
خصوصیات نرم افزار ERP (ای آر پی) چیست؟
اهمیت مشاوره کسب و کار چیست؟
اهمیت مدیریت مالی در کسب و کار
راههای بهبود مدیریت مالی
همان طور که گفتیم داشتن مدیریت مالی برای موفقیت هر کسب و کار و فعالیتی الزامی است. اهمیت مدیریت مالی در برنامهریزی، سازماندهی و کنترل منابع مالی برای دستیابی به اهداف تجاری خاص مشخص میشود.
مدیریت مالی خوب میتواند با فراهم کردن بودجه لازم برای عملیات، توسعه کسب و کار و کاهش هزینهها به بهبود عملکرد کسب و کار کمک کند.
از سوی دیگر، مدیریت مالی ضعیف میتواند منجر به مشکلاتی مانند ورشکستگی شود. به همین دلیل است که برای کسب و کارها مهم است که از اصول و شیوههای مدیریت پول آگاهی داشته باشند. با توجه به اهمیت مدیریت مالی در کسب و کار لازم است برای بهبود آن تلاش شود. راههای زیادی برای بهبود عملکرد کسب و کار از طریق مدیریت مالی وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از:
راههای بهبود کسب و کار با مدیریت مالی
استفاده درست از سرمایه در گردش: سرمایه در گردش پولی است که یک کسب و کار برای عملیات مالی روزانه از آن استفاده میکند. مدیریت صحیح سرمایه در گردش بسیار مهم است زیرا در صورت بروز هزینههای غیرمنتظره با این سرمایه میتوان آن را جبران کرد.
خرید بیش از اندازه: خرید بیش از اندازه و بالا بردن موجودی، میزان پول نقدی را که میتواند در بخشهای دیگر کسب و کار مورد استفاده قرار بگیرد، درگیر میکند. کمتر کردن خرید باعث میشود جریان نقدینگی آزاد شود و سودآوری کسب و کار بهبود یابد.
کاهش هزینهها: یکی از بهترین راهها برای بهبود عملکرد کسب و کار، کاهش هزینهها است. راههای زیادی برای این کار وجود دارد، از جمله مواردی که در مورد قراردادها انجام میشود مانند خرید از تولید کننده اصلی با قیمت بهتر، سادهسازی فرآیندها و انجام وظایف.
کسب درآمد: راه دیگر برای بهبود عملکرد کسب و کار، درآمد حاصل از آن است. کسب درآمد را میتوان با یافتن مشتریان جدید یا فروش محصولات/خدمات بیشتر به مشتریان فعلی انجام داد.
بهبود تصمیم گیری: مدیریت مالی خوب همچنین شما را قادر میسازد تا تصمیمات تجاری بهتری بگیرید. وقتی درک روشنی از امور مالی خود داشته باشید، میتوانید مزایا و معایب گزینههای مختلف را بسنجید و تصمیم بگیرید که کدامیک به نفع کسب و کار شما هستند.
آرامش بیشتر: یکی از باارزشترین مزایای مدیریت مالی، آرامش خاطری است که میتواند به همراه داشته باشد. زمانی که نگران مسائل مالی نیستید، میتوانید روی جنبههای دیگر کسب و کار و شغل خود کار کنید. این موضوع میتواند باعث کاهش استرس و بهبود شغلی شود.
بهبود جریان نقدی: یکی از مهمترین جنبههای مدیریت مالی، مدیریت جریان نقدی است. این موضوع شامل این است که پول شما از کجا میآید و به کجا میرود. با داشتن تصویری واضح از جریان نقدی خود، میتوانید تصمیم بگیرید در کدام قسمت چقدر هزینه کنید. مدیریت نقدینگی میتواند به جلوگیری از پرداخت هزینههای اضافی و غیر ضروری کمک کند.
اهمیت مدیریت مالی
اهمیت مدیریت مالی در سازمان
اهمیت مدیریت مالی تنها به موارد بالا محدود نمیشود و مدیریت مالی میتواند از راههای زیادی عملکرد کسب و کار را بهبود ببخشد. شاید واضحترین راه، بهبود برنامه ریزی و پیش بینی مالی باشد. این موضوع میتواند به یک کسب و کار کمک کند تا تصمیمات بهتری را در مورد منابع خود و نحوه واکنش به تغییرات در شرایط بازار ایجاد کند.
راه دیگری که مدیریت مالی میتواند به بهبود عملکرد کسب و کار کمک کند، ارائه اطلاعات بهتر برای تصمیم گیری است. این مورد شامل توسعه سیستمهای هزینهیابی دقیق، گزارش، تجزیه و تحلیل دادهها و ارائه اطلاعات متناسب با موقعیت و مرتبط با مدیران است. راه های بهبود کسب و کار میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
در نهایت، مدیریت مالی میتواند با کاهش هزینهها به بهبود عملکرد تجاری کمک کند. این مورد را میتوان از طریق مدیریت نقدینگی، کاهش هزینههای بیهوده و اعمال شرایط بهتر با تامین کنندگان انجام داد.
به طور کلی، مدیریت مالی برای استارتآپها برای تضمین ثبات مالی، رشد و موفقیت ضروری است. این موضوع به استارتاپها کمک میکند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند، جریان نقدی را مدیریت کنند و بودجه جذب کنند.
بیشتر بخوانید...
معرفی 12 ابزار دیجیتال مارکتینگ
انواع استراتژی های بازاریابی
سخن آخر
همان طور که دیدید مدیریت مالی برای موفقیت هر کسب و کاری لازم است. با درک و کنترل جریان نقدی و سایر شاخصهای مالی کلیدی، میتوانید از عملکرد کارآمد و سودآور شرکت خود مطمئن شوید. برنامههای مناسب در استفاده از بودجه بندی، سرمایه گذاری، استقرار پول، مدیریت بدهی و موارد دیگر به بهبود عملکرد کلی کمک میکند و بدین وسیله میتوان در بلند مدت به ارتقای کسب و کار کمک کرد. مشاوره هوش مالی برای داشتن مدیریت مالی قوی الزامی است. برای مشاوره هوش مالی و مشاوره مالی کافیست همین الان با متخصصان و مشاوران ما تماس بگیرید.
منبع:
https://dybug.ir/blog/business-coaching-2/financial-management-31
شاید تابهحال در مورد سیستم جبران خدمات چیزهایی شنیده باشید. سیستم جبران خدمات یکی از موضوعات مهم برای کارکنان و کارفرمایان است. این سیستم در اصل، شامل تمام اجزای جبرانی استراتژی یک شرکت است که میتوانند شامل: دستمزد کارکنان، حقوق، مزایا و کل شرایط پرداخت باشند. بهبود سازمان میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
طرحهای جبران خدمات همچنین شامل برنامههای افزایش، مزایای جانبی، امتیازات اتحادیه و تخفیفهای ویژه توسط کارفرما هم میشود.این سیستم شامل تمامی شیوههای جبران خدمات است که در ازای خدمات فرد از طرف سازمان به او تعلق میگیرد. در این مقاله از دیباگ میخواهیم به معرفی این موضوع بپردازیم و عناصر سیستم جبران خدمات را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.
سیستم جبران خدمات چیست و چرا برای مدیران شرکتها مهم است؟
اگر سازمانی بخواهد به کارکنان خودش پاداش منصفانه بدهد، باید از سیستم جبران خدمات استفاده کند. در واقع این سیستم، یک بسته غرامت پایه است که صرفا از حقوق یا دستمزد تشکیل شده است. یک بسته جبرانی جامع تر میتواند شامل مزایای اضافی مانند پاداش، پاداش، کمیسیون، بیمه درمانی یا سرمایهگذاری بازنشستگی باشد.
برنامه های جبران خدمات شامل ارائه پرداخت های منصفانه و رقابتی است که به طور همزمان با بودجه شرکت هماهنگ است و موفقیت کسبوکار را ارتقا می دهد. این سیستم، میتواند باعث سود کسبوکار شود و حتی به دلائل زیر برای مدیران شرکت اهمیت داشته باشد:
شفافیت و یکپارچگی سازمان را نمایش میدهد.
باعث جذب و حفظ استعدادهای برتر میشود.
انگیزه و وفاداری کارکنان را افزایش میدهد.
گردش مالی و هزینههای استخدام را کاهش میدهد.
سیستم جبران خدمات
چه عواملی در تعیین سیستم جبران خدمات تاثیرگذارند؟
بهطور کلی عوامل تاثیرگذار در این قضیه را میتوان به دو دسته تقسیم کرد:
عوامل داخلی
ماهیت شغل
ظرفیت پرداخت
استراتژی و نگرش سازمانی
فرهنگ سازمانی
بیشتر بخوانید...
مزایای استفاده از نرم افزار (ERP)
مراحل و نحوه راهاندازی استارتآپ در ایران
عوامل خارجی
هزینههای زندگی
اتحادیه کارگری
عوامل اجتماعی و اقتصادی
چهارچوبهای قانونی
ماهیت بازار کار
سیستم جبران خدمات
مزایای سیستم جبران خدمات در سازمانها
هنگامی که کسبوکار شما یک برنامه سیستم جبران خدمات قوی داشته باشد، از مزایای زیر برخوردار خواهد شد:
یک طرح جبرانی میتواند از استراتژی کسبوکار شما حمایت کند.
یک طرح جبران مطلوب توضیح میدهد که چگونه فلسفههای پرداخت و پاداش سازمان شما از استراتژی کسبوکار، رقابت صنعت، اهداف عملیاتی و نیازهای کارکنان پشتیبانی میکند.
طرح جبران خدمات میتواند به استخدام کمک کند.
یک طرح جبرانی مطلوب به کسبوکار شما کمک میکند تا استعدادهای برتر را با مهارتهای شغلی مورد تقاضا که میتواند کسبوکار شما را به سطح بعدی برساند، جذب و حفظ کند.
یک طرح پاداش میتواند انگیزه کارکنان را افزایش دهد.
یک طرح جبرانی مطلوب کارکنان را برای عملکرد در سطوح بالا و فراتر از اهداف انگیزه میدهد.
جبران خدمات در سازمانها میتواند کسبوکار شما را رقابتی نگه دارد.
این سیستم میتواند به رقابتی شدن کسبوکار شما در بازار از نظر پرداخت پایه، مشوقها، کل غرامت و فرصتهای مزایا کمک میکند.
چرا شرکتها به سیستم جبران خدمات نیاز دارند؟
شرکتها برای رقابت در صنعت خود، جذب و حفظ استعدادهای برتر به یک برقراری سیستم جبران خدمات منعطف نیاز دارند. کارفرمایانی که حقوق و مزایا را بدون توجه به دادههای صنعت تعیین میکنند، حتی نمیتوانند با رقبای خودشان رقابت داشته باشند.
بهعلاوه، مدیریت نیروی کار بدون بودجه تجاری از پیش تعیین شده خطرناک است. برنامههای جبران خدمات امکان بودجهریزی و برنامهریزی سازگار و قابل پیشبینی را فراهم میکند.
بر اساس گزارش بهترین شیوههای جبران خدمات 2023 ، برای جذب و حفظ بهترین کارگران، سازمانهای بیشتری بر روی ایجاد بستههای جبرانی تمرکز میکنند که این امر به استخدام کارمندان در بازار کار سخت کمک میکند و آنها را با انگیزه نگه میدارد.
سیستم جبران خدمات
برای رزرو وقت برای مشاوره کسبوکار و همچنین عارضه و بهبود سازمانی میتوانید با کارشناسان دیباگ در ارتباط باشید.
غرامت مستقیم و غیرمستقیم چیست؟
در سیستم جبران خدمات دو نوع غرامت اساسی وجود دارد:
غرامت مستقیم: غرامت مستقیم شامل حقوق، حقوق ساعتی، پورسانت و پاداش است.
غرامت غیرمستقیم: غرامت غیرمستقیم شامل مزایای مختلفی است.
ما در ادامه نگاهی دقیقتر به جبران خدمات مستقیم و غیرمستقیم خواهیم داشت. بهبود سازمان میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
4 نوع غرامت مستقیم
غرامت غیرمستقیم از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است و اغلب شامل موارد زیر است:
بیمه درمانی
پوشش دندان و بینایی
مزایای بازنشستگی
مزایای سلامتی
مشوقهای آموزشی
خدمات سلامت روان (مثلا: درمان یا مشاوره)
فرصتهای داوطلبانه
حسابهای خرج انعطافپذیر (FSA)
ترتیبات کاری ترکیبی
زمان مرخصی با حقوق (PTO)
بیمه ازکارافتادگی (DI)
مرخصی استحقاقی
ابتکارات مراقبت از کودکان
کمک هزینه جابهجایی یا گزینههای مسکن
بازپرداخت هزینههای کار از خانه
مزایای رفتوآمد
و...
سیستم جبران خدمات
اکثر کارفرمایان یک نوع غرامت مستقیم را انتخاب میکنند و به آن پایبند هستند. با این حال، میتوانید از روشهای مختلفی برای جبران کار کارکنان استفاده کنید.
1.حقوق
سنتیترین شکل حقوق، مبلغی پولی است که برای یک سال برنامهریزی شده است. اینکه هر چند وقت یکبار به کارکنان حقوق بگیر پرداخت میشود بخش دیگری از استراتژی جبران خدمات است. با این حال، مشاغل معمولا هر دو هفته یک بار به کارمندان خود حقوق میدهند.
حقوق رایجترین روش پرداخت غرامت مستقیم برای کارکنان معاف است. کارمند معاف واجد شرایط پرداخت اضافهکاری نیست. آنها به جای پرداخت نرخ ساعتی، برای کار خود حقوق پایه دریافت میکنند. کارفرمایان به جای تعداد ساعات کار به کارمندان معاف برای کارشان پول میدهند.
بیشتر بخوانید...
راه های افزایش انگیزه در منابع انسانی
اهمیت سیستم سازی کسب و کار چیست؟
2.حقوق ساعتی
به کارمندان غیرمجاز معمولاً نرخ ساعتی پرداخت میشود و واجد شرایط پرداخت اضافهکاری هستند. آنها حداقل دستمزد را تضمین میکنند. زمانی که یک کارمند بیش از 40 ساعت در هفته کار میکند، کارفرمای او باید اضافهکاری به او بپردازد.
نرخ دستمزد ساعتی معمولاً مبلغ دلاری از پیش تعیین شده در هر ساعت کاری است. کارمندان ساعتی معمولاً برای شروع و پایان شیفتهای کاری خود یک کارت زمان یا ساعت در داخل و خارج نگه میدارند.
در زمان تغییرات آهسته یا کاهش یافته کار یا بودجه، کارمندان غیرمعاف ممکن است بهاندازه هفتههای گذشته ساعات کار نکنند. بنابراین؛ تعداد معمول ساعات کار در هر دوره پرداخت تضمین نمیشود.
سیستم جبران خدمات
3.کمیسیون
زمانی است که غرامت بر اساس حجم، تولید یا سطح عملکرد از پیش تعریف شده باشد. این نوع جبران بهعنوان «تقطیکار» یا «تقطیشده» نیز شناخته میشود.
کمیسیونهای پرداختی معمولا بر اساس حجم خدمات انجام شده یا محصولات ساخته شده است یا بر اساس حجم فروش ساختاریافته است. بهعنوانمثال: یک مشاور املاک که خانهای را میفروشد، از آن فروش غرامت دریافت میکند. مهم نیست که چه مدت یا چه فعالیتهای کاری برای فروش خانه لازم بوده است، فقط فروخته شده است.
4.پاداش
پاداشها برای ایجاد انگیزه در کارکنان یا افزایش عملکرد کلی آنها استفاده میشود. بهعنوانمثال: اگر یک متخصص فروش بر اساس یک ماتریس از پیش تعیین شده، از هدف فصلی خود به میزان دلاری خاص فراتر رود، پاداش متناسبی دریافت خواهد کرد.
پاداش همچنین میتواند برای عملکرد شرکت یا زمانی که موقعیتهای شغلی دشوار با کارکنانی با مهارتها یا تجربه منحصربهفرد پرداخت میشود. پاداش تعطیلات یکی دیگر از انواع محبوب پاداش است.
چرا سازمانها به نرمافزار سیستم جبران خدمات نیاز دارند؟
فرآیندهای مدیریت جبران خدمات اغلب در نرم افزارهای تخصصی انجام میشود.
نرمافزار مدیریت جبران خدمات جزء استاندارد در مجموعه مدیریت سرمایه انسانی و مدیریت استعداد است. هدف اصلی آن ارائه اطلاعات به مدیران اجرایی، مدیران استخدام، استخدامکنندگان و کارکنان منابع انسانی در مورد بودجه موجود برای حقوق کارکنان و نرخهای غرامت صنعت برای موقعیتهای مشابه است. همچنین بهعنوان یک سیستم متمرکز برای مدیریت هر نوع غرامت، از جمله غرامت پولی، مانند پاداشها و مشوقهای عملکرد، و غرامت غیرپولی، یا مزایا، مانند زمان استراحت اضافی، ساعات کاری انعطافپذیر، شناخت عمومی و برنامههای سلامتی عمل میکند.
نرمافزار مدیریت غرامت همچنین ابزارهایی را برای محاسبه و انتقال کل پاداشها، بیانیه شخصی ارزش بسته غرامت هر کارمند، از جمله مزایایی مانند بیمه درمانی و حسابهای بازنشستگی، ارائه میدهد.
سیستم جبران خدمات
اگر سیستم پرداخت شرکت شما توانایی جبران زحمات و سختی کار کارکنان شما را نداشته باشد، با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد: کارکنان بیانگیزه خواهید داشت که انگیزه زیادی برای پذیرش مسئولیتهای جدید ندارند و در کار خود خلاقیت نشان نمیدهند.
حتی اگر این کارمندان وجدان کاری خود را حفظ کنند یا مسیر کوتاهی را طی نکنند، بهناچار کیفیت کارشان افت میکند و دیگر نمیتوان از آنها انتظار همکاری فراتر از وظایفشان را داشت.
چگونه HRMS میتواند به برنامهریزی جبران خدمات سازمانها کمک کند؟
سیستمهای مدیریت منابع انسانی یک دارایی ارزشمند برای رهبران منابع انسانی در هنگام ایجاد یک برنامه جبران خدمات است.
HRMS میتواند کمک کند:
حجم وسیعی از دادهها را در یک مکان جمعآوری کنید و فرآیند برنامهریزی جبران خدمات را ساده کنید.
معیارهای مختلفی مانند جغرافیا، هزینه زندگی، حقوق، ساختار پاداش، کمکهای مالی و مزایا را برای محاسبه اهداف حقوقی تجزیهوتحلیل کنید.
سوگیریها را از فرآیند تصمیمگیری حذف کنید.
با کمک این سیستم نظارت بر انواع سهام، زمانبندی اعطا و برنامههای واگذاری که به عنوان غرامت سهام به اعضای تیم داده میشود.
سخن پایانی
در این مقاله در مورد سیستم جبران خدمات و اهمیت آن برای سازمانها صحبت کردیم. باید این را بگوییم که دستیابی به اهداف استراتژیک و تحقق آنها مستلزم نظمی است که بتواند بهکارگیری و حفظ نیروی انسانی کارآمد و همچنین توان رقابتی شرکت کمک کند. اگر که سیستم جبران خدمات بهخوبی طراحی و اجرا شود، میتواند امنیت فکری و اقتصادی را برای کارکنان یک سازمان ایجاد کند.
عدم توجه کافی به این سیستم باعث میشود که سازمانی با مشکل بهکارگیری و حفظ نیروی کار مناسب مواجه شود و یکی از زمینههای ترک خدمت کارکنان باشد. اگرهم با وجود این موارد گفته شده، سوالی در این زمینه دارید که در این مقاله پاسخ داده نشد، میتوانیدبا کارشناسان دیباگ مشاوره داشته باشند.
سیستم جبران خدمات در اصل جزء مشاوره کسبوکار ما است و میتوانید هرآنچه در این مورد نیاز دارید را از ما بپرسید. همچنین در کنار این خدمات سعی داریم با فروش و دراختیار داشتن نرم افزار ERP ODOO باعث هماهنگی و داینامیکشدن کسبوکارهای شما شوید.
مثلا:
https://dybug.ir/blog/business-coaching-2/service-compensation-system-45