فرقی نمیکند مدیر یک شرکت بزرگ باشید که ۱۰ فروشگاه زیر نظر شما فعالیت کنند یا مسئولیت مدیریت یک شرکت خرده فروشی بزرگ را به عهده داشته باشید، از جایی به بعد لزوم داشتن یک نرم افزار سازمانی برای مدیریت منابع بخشهای مختلف حسابداری، بازاریابی، مدیریت انبار و مدیریت پروژه را احساس میکنید. نرم افزار اودو یک برنامه مدیریت موجودی یکپارچه است که هم بهصورت آفلاین و هم بهصورت آنلاین در اختیار مدیران شرکتها قرار میگیرد.
مزیتها و ویژگیهای منحصربهفرد این نرمافزار، سازمانهای متعددی را مشتاق استفاده از آن کرده است؛ اگر شما هم ترغیب شدهاید درباره این برنامه بیشتر بدانید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
نرم افزار اودو یا (Odoo ERP System) یک نرمافزار مدیریت یکپارچه است که با ارائه مجموعه کاملی از انواع برنامههای کاربردی تجاری، یک انتخاب فوقالعاده برای مدیریت سازمانهای کوچک تا بزرگ است. این نرم افزار همهکاره انواع بخشهای CRM، وبسایت/تجارت الکترونیک، صورتحسابها، حسابداری، تولید، انبار، مدیریت پروژه و موجودی را مدیریت میکند.
این نرم افزار در دو نسخه Community و Enterprise ارائه میشود که اولی متنباز است و دومی ویژگیها و خدمات تجاری نرمافزار را به سطح بعد میرساند. جالب است بدانید کدهای متنباز فریمورک OpenObject و ماژولهای اصلی برنامهریزی منابع سازمانی توسط Odoo S.A مستقر در بلژیک تنظیم شده است.
این برنامه سازمانی در دنیای امروز یکی از پرکاربردترین راهحلهای متن باز محسوب میشود که هم در فضای ابری و هم بهصورت آفلاین و قابل نصب موجود است و تمامی شرکتها میتوانند از آن بهرهمند شوند. شرکتها به لطف این پلتفرم میتوانند با طراحی برنامههای پاداش و وفاداری، تخفیفها و مزایای تبلیغاتی زیادی برای مشتریان خود در نظر بگیرند.
نرم افزار اودو نسخه Community یک نسخه کاملا متن باز و رایگان است که توسط OCA توسعه و آزمایش شده و تحت مجوز LGPLv3 منتشر شده است. ماژولهای قابل تنظیم این نسخه را به یک انتخاب عالی برای رفع نیازهای تجاری کسب و کارها تبدیل میکنند. اما اگر بخواهیم آن را با نسخه Enterprise این برنامه مقایسه کنیم، محدودیتهایی مثل عدم پشتیبانی از عملکرد نامحدود، ارتقاء نسخه و ورژن موبایل را نمیتوان نادیده گرفت.
نسخه Enterprise امکانات بیشتری در اختیار کاربران نرم افزار اودو قرار میدهد. سرعت عملیاتی، کارایی و سازگاری با مرورگر تلفن همراه فراهم است و بهخوبی از عملکرد نامحدود، ارتقاء مکرر و پشتیبانی از میزبانی ابری عمومی و خصوصی پشتیبانی میکند. هزینه پرداختی برای این نسخه غیررایگان به تعداد کاربران و برنامههای مورد استفاده بستگی دارد. جهت اطلاع از Odoo در ایران، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
بسیاری از ماژولهای کاربردی مثل پاکسازی دادهها، امضا، میز راهنمایی، اتوماسیون بازاریابی، مدیریت کیفیت، تعمیر و نگهداری، قرار آنلاین، اشتراکگذاری، استودیو و غیره که در نسخه Community دیده نمیشد، در نسخه Enterprise گنجانده شده است.
نرم افزار اودو با ارائه خدمات و عملکردهای مختلف، یکی از رقیبان اصلی نرم افزارهای مدیریت سازمانی در بازار است. در دل این برنامه ۳۰ ماژول مختلف گنجانده شدهاند که هر یک به نیاز بخشهای مختلف سازمان پاسخ میدهند. ایده پشت طراحی و ساخت این برنامه این است که نرم افزارهای تجاری باید به سادهترین شکل ممکن نیازهای پیچیده شرکت را پاسخ دهند. اما چرا باید از این نرم افزار استفاده کنیم؟ مزیتهای رقابتی اودو چیست؟
این نرم افزار متن باز را میتوان از اینترنت دانلود کرد و پس از نصب، عملکردهای آن را مطابق با نیازهای سازمان تغییر داد. مصرفکننده بهطور کامل به کد منبع دسترسی دارند و قادر است بخشهای تازهای به برنامه اضافه یا از آن کم کند.
امکان سفارشیسازی یکی از مهمترین قابلیتهای نرم افزار اودو است. شرکتها میتوانند مرحله به مرحله ماژولهای مختلفی در این برنامه مدیریت منابع پیادهسازی کنند و این هزینه پیادهسازی را کاهش میدهد. مهمتر اینکه سازمانهای کوچک تشویق میشوند تا اودو را در مراحل اولیه پیادهسازی کنند و بعدها در صورت نیاز ماژولها را ارتقا دهند.
اودو دست شرکت را برای پیادهسازی در محل یا روی پلتفرم ابری باز میگذارد و این نهتنها هزینههای شرکت را تا حد زیادی کم میکند، بلکه باعث صرفهجویی در زمان، نیروی انسانی و زیرساختهای مدیریتی میشود.
یکی از فاکتورهای مهمی که حین انتخاب نرمافزارهای مدیریت منابع مورد توجه قرار میگیرد، هزینه بهرهبرداری و پیادهسازی آن به ازای هر کاربر است. از آنجایی که Odoo یک نرمافزار متن باز است، میتوان آن را به گونهای بسط داد که افزودن کاربران جدید هزینهای نداشته باشد.
از آنجا که برنامه مدیریت منابع عملکردهای ضروری مثل حسابداری، فروش، تولید، انبارداری و غیره را در خود ادغام میکند، یکی از نیازهای مدیریت سازمان این است که پلتفرم ERP را بر اساس نیازهای سازمان سفارشی کند. بهلطف متن باز بودن odoo، قابلیت شخصیسازی یکی از بزرگترین نقاط قوت این نرم افزار است که منجر به بهبود کارایی سازمان میشود.
شرکتهایی که تصمیم میگیرند این نرم افزار را در کل سازمان پیادهسازی کنند، برای مهاجرت و انتقال اطلاعات دردسر کمتری متحمل میشوند. به این ترتیب مسیر دستیابی به یک سیستم مدیریتی یکپارچه و متمرکز برای همه سازمانها هموار خواهد بود.
جمعآوری دادهها از منابع و دایرکتوریهای متعدد و ذخیرهسازی اطلاعات در یک پایگاه داده متمرکز، هم بینشهای بهتری در اختیار مدیریت شرکت قرار میدهد و هم تصمیمگیری را برای او آسان میکند. تمامی این دادهها ثابت و بهروز نگه داشته میشوند تا خللی به عملکرد پویای سازمان وارد نشود.
نرم افزار odoo گزارشنویسی را آسانتر و سفارشی میکند. به این ترتیب سازمان راحتتر میتواند به درخواستهای پیچیدهتر پاسخ دهد. کارمندان میتوانند به دادهها دسترسی داشته و گزارشهای پیچیده خود را روی سیستم اجرا کنند.
از آنجا که سازمانها به سطح بالایی از یکپارچگی احتیاج دارند، نرمافزارهای مدیریت منابع باید سطح بالایی از انعطافپذیری ارائه دهند تا تناسب کاملی با نیازهای شرکتهای بزرگ و کوچک داشته باشند. شبکه نرم افزار اودو با بیش از ۱۰۰۰ ماژول موجود در بازار و ماژولهای جدیدی که تقریبا هر روز توسعه مییابد، از جمله جامعترین شبکههایی است که نیازهای تغییرپذیر اکثر کسب و کارها را برطرف میکند.
به جرات میتوان گفت بزرگترین نقطه قوت اودو جامعه گسترده و اختصاصی است که فعالانه برنامههای جدیدی در اختیار کاربران این سیستم میگذارند. این نرم افزار یک سرمایهگذاری بلندمدت برای افزایش بهرهوری در درازمدت است؛ از اینرو وجود تیمهای پشتیبانی اختصاصی به مزیتهای بلندمدت استفاده اودو اضافه میکند.
سادهسازی فرایندهای تجاری، حذف فرایندهای تکراری و لزوم ورود دستی اطلاعات بهطور مستقیم بر بهرهوری شرکت تاثیر میگذارد. مدیر شرکت به لطف اودو تمام تأییدیهها، درخواستها و سؤالات را سریعتر پردازش میکند و این اتفاق بهرهوری شرکت را چند برابر افزایش میدهد.
مهمترین ویژگیهای نرمافزار اودو که نظر مدیران سازمانهای بزرگ و کوچک را به خود جلب کرده، عبارتاند از:
در این نرم افزار مدیریت سازمان، چندین بخش بهطور کامل با یکدیگر ادغام شدهاند تا ضمن خودکارسازی فرآیندهای کسبوکار بتوانید از مزیتهای مالی و معنی راهاندازی یک سیستم مدیریتی تمامعیار بهرهمند شوید. در این بخش با چند بخش اودو آشنا میشویم. جهت اطلاع از Odoo در ایران، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
ماژولهای حسابداری و صورتحساب Odoo تمام فرآیندهای مالی عمومی مورد نیاز یک سازمان، از جمله حسابهای پرداختنی و دریافتنی، تطبیقهای بانکی و مدیریت پول نقد، مالیاتها و گزارشها را فراهم میکنند.
ماژول مدیریت پروژه امکان مدیریت پروژهها و منابع متعدد را با انبوهی از نماهای مختلف مثل نمودار گانت، تقویم، نمودار، کانبان و تجزیه و تحلیل جدولی فراهم میکند.
ماژول مدیریت موجودی صرفنظر از گستردگی سازمان، قابلیت ردیابی کامل پروژهها از تامینکننده تا مشتری را برای همه محصولات سازمان فراهم میکند؛ خواه یک مجموعه واحد را مدیریت کنید یا چندین و چند فروشگاه و انبار در موقعیتهای مکانی مختلف زیر نظر سازمان فعالیت کنند.
ماژول تولید با سایر بخشهای کلیدی Odoo مثل کیفیت، تعمیر و نگهداری و PLM ادغام میشود و یک کنترل پنل مرکزی ارائه می دهد که سفارشات، میزان پیشرفت، مقادیر تولید، دستورالعملهای کار و اطلاعات مربوط به ردیابی زمان را نمایش میدهد. برنامهریزی و زمانبندی کارآمد سفارشات ساخت، انعطاف پذیری در تمامی عملیات کاری، تجزیه و تحلیل موجودی محصولات تولیدی از جمله مزیتهای این بخش محسوب میشود.
به لطف ماژول تجارت الکترونیک نرم افزار اودو میتوانید یکی از وبسایتهای موجود را طوری سفارشیسازی کنید که فروشگاه اینترنتی شرکت و محل معرفی و فروش آنلاین محصولات باشد.
ماژول جدول زمانی هم برای کارمندان شرکت و هم برای بخش مدیریت مفید است. کارمندان میتوانند فعالیتهای خود را با انعطاف بیشتر و حتی در حال حرکت ثبت کنند و مدیران میتوانند گزارشات زمانی تیم و سفارشهای فروش را در لحظه مشاهده کنند.
برای مطالعه بیشتر مقاله اکتیو دایرکتوری چیست؟ را پیشنهاد می کنیم.
آیا قابلیت نصب سایر نرمافزارها بر روی odoo وجود دارد؟
بله، امکان نصب برنامه های رایگان به صورت عمومی وجود دارد.
پس از خریداری یک ماژول، چگونه به آن دسترسی پیدا میکنیم؟
پس از خرید ماژول مربوطه ایمیلی با لینک های دانلود یکبار مصرف به شما ارسال خواهد شد. همچنین امکان دانلود از صفحه خرید نیز وجود دارد.
چگونه ماژول خریداری شده خود را نصب کنم؟
پس از اینکه ماژول را دانلود کردید، ماژول داخل فایل زیپ را از حالت فشرده خارج کنید. سپس کل محتوای فایل را در قسمت فهرست، تنظیمات، بروزرسانی ماژول، جایگذاری کنید. مشاهده خواهید کرد که ماژول جدید شما در لیست ماژول های نصب شده شما قرار دارد.
ماژول را نصب کردم، اما کار نمی کند، باید چه کاری انجام دهم؟
به صفحه پشتیبانی ماژول مراجعه کرده و مشکل خود را با آنها در میان بگذارید. پس از بررسی مشکل، راهکار مربوطه به شما ارائه خواهد شد.
نرم افزار اودو صرفا یک برنامه کاربردی نیست؛ میتوان گفت این نرم افزار ترکیبی از صدها برنامه در قالب یک پلتفرم سازمانی جامع است که شرکتها به وسیله آن تمام عملیات تجاری خود را از مدیریت زنجیره تامین گرفته تا مدیریت پروژههای ریز و درشت، حسابداری و منابع انسانی مدیریت میکنند.
قبل از انتخاب نرم افزار مدیریت منابع باید به این موارد توجه کرد که نرم افزار کدام عملکردهای استاندارد را پوشش میدهد؟ شبکه کسانی که از این پلتفرم پشتیبانی میکنند چقدر بزرگ است؟ عملکرد فنی آن به چه صورت است و هزینه نصب و نگهداری آن در طول سال چقدر است؟
امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله پاسخ تمام این سوالها را درباره نرم افزار اودو به دست آورده باشید. اگر شما عزیزان تجربه استفاده از این برنامه را دارید یا نکات دیگری درمورد آن میدانید، لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.
منبع: