در مقاله حاضر به یکی از فازهای اصلی پروژههای مدیریت فرآیند های کسب و کار و به عبارتی نتیجه عملکرد کلی در حوزه فرآیندها پرداخته خواهد شد. این فاز با عنوان بهبود / بازطراحی فرآیندهای کسب وکار معرفی شده است. در این مقاله به چگونگی اجرای این مهم در سازمان از گامهای ابتدایی تا پیاده سازی آن پرداخته میشود؛ اما لازم است در ابتدا تعریفی دقیق و کامل از این گام از پیاده سازی مدیریت فرآیندهای کسب و کار را بررسی نماییم.
بهبود فرآیندهای کسب و کار (BPI) مجموعهای از رویکردها و ابزارها را گویند که مدیران با بکار گیری آنها، به ارتقاء کارایی و عملکرد سازمان خود میپردازند. همانطور که از عبارت “بهبود فرآیندهای کسب و کار” مشخص است، تمرکز اصلی این موضوع روی تغییر در فرآیندهای کسب و کار جهت بهبود اثربخشی آنها میباشد. این اقدام از مناظر مختلف در سازمان به اجرا در میآید که در ادامه بدان پرداخته میشود. سازمانهایی که در آن ها ابزارها و مفاهیم بهبود فرآیند های کسب و کار بکارگرفته میشود، ویژگیهای زیر را دارند:
البته شایان ذکر است که سازمانهایی که برنامهی بهبود فرآیندهای کسب و کار ندارند نیز ممکن است این ویژگیها را داشته باشند؛ اما آنها برنامههای بهبود فرآیندهای کسب و کار را به صورت موردی و غیر یکپارچه انجام میدهند.
بهبود فرآیندهای کسب و کار ابزاری است که میتواند در هر سطحی از سازمان ها بکار گرفته شود. یک مدیر میانی میتواند در سطح واحد خود و یک مدیر ارشد میتواند در سطح کل سازمان از این ابزار برای ایجاد بهبود استفاده نماید. اما آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است حفظ یکپارچگی سازمان از منظر فرآیندی و خودداری از عملکرد مستقل در سازمان است.
احساس نیاز برای اقدام به انجام بهبود فرآیندهای کسب و کار در سازمان ها بر اثر رخدادهای مختلفی ایجاد میشود. این رخدادها شامل عدم کارایی ها و مشکلات موجود در عملکرد سازمان میباشد. بطور مثال، کارا که مدیر یک مرکز فروش منطقهای یک شرکت بزرگ فروش محصولات است، متوجه شده است که میزان فروش در شعبهی تحت مدیریت او، تقریبا ۵% کمتر از میزان فروش در دیگر شعب شرکت میباشد. با وجود اینکه کارمندان او به شدت کار می کنند ولی به اهداف خود دست پیدا نمیکنند. کارا تصمیم گرفته است تا فرآیندهای کلیدی سازمان خود (مانند نحوهی محاسبهی حساب مشتریان) را شناسایی نماید تا بررسی کند که آیا میتوان تغییری در جهت بهبود کارایی در فرآیند های شناسایی شده ایجاد نمود یا خیر.
تغییر جدی و بزرگ در چشمانداز کسب و کار نیز میتواند باعث شروع پروژه های بهبود فرآیندها در سازمانها باشند. نمونه هایی در تغییرات در کسب و کار که میتوانند راهاندازهایی برای پروژههای بهبود فرآیند ها باشند، عبارتند از بکارگیری فناوریهای نوین، تغییر ناگهانی در سلایق مشتریان و حضور رقبای جدید در بازار. بطور مثال، مارکوس یکی از مدیران حوزهی منابع انسانی یک شرکت است که در آن کارکنان دارای سهام در سود و زیان شرکت میباشند. اخیرا او به این نتیجه رسیده است که استفاده از اینترنت در انجام امور اداری، میتواند به تسهیل امور بیانجامد. بطور مثال او فکر کرده است که کارمندان میتوانند میزان سهام خود را بصورت آنلاین تغییر داده و باعث کاهش زمان و هزینه در انجام این امر شوند. پیش از این، کارمندان برای ایجاد تغییر در میزان سهام خود باید مدیر واحد منابع انسانی را ملاقات کرده و این فرآیند هزینه بر و زمان بر را طی نمایند. پس از تغییر این فرآیند و مشاهدهی تاثیر مثبت آن روی کارایی، مارکوس تصمیم گرفته است که با استفاده از اینترنت به افزایش کارایی تمام فرآیندهای حوزهی منابع انسانی بپردازد.
یک پروژهی موفق بهبود فرآیند های کسب و کار، شما را قادر میسازد نتایح مثبت فراوانی را برای سازمان خود به ارمغان بیاورید. بطور مثال، بهبود فرآیندهای کسب و کار کمک میکند تا به این درک برسید که واحدهای مختلف سازمان تا چه میزان در برآورده کردن نیازهای مشتری و دیگر واحدهای سازمانی اثربخش عمل میکنند یا اینکه استراتژیهای استخدامی خود را بهگونهای اصلاح نمایید که سطح مهارت و تخصص در سازمان شما افزایش یابد. یا از طریق ساده سازی فرآیندهای پیچیده و پرهزینه، به کاهش زمان و هزینه در سازمان شما کمک نماید و یا فرآیندهای جدیدی را در سازمان مشخص نمایید که در ازای ایجاد بار مالی اندک، سطح خدمترسانی به مشتری را افزایش دهد. بهبود فرآیندهای کسب و کار، مزایای زیادی را برای سازمانها و تیمهای کاری ایجاد مینماید. اما برای ایجاد آن مزیتها شما باید یک رویکرد ساختارمند جهت تحقق پروژهی بهبود فرآیند های کسب و کار را در پیش بگیرید. متخصصین این حوزه شش فاز ذیلالذکر را برای این هدف پیشنهاد مینمایند:
۱_برنامهریزی: یکی از فرآیندهای کسب و کار موجود را با دلایل محکم همچون میزان گلوگاه شناسایی شده در فاز تحلیل فرآیند در فرآیند انتخابی، بررسی امکان ایجاد تغییرات در فرآیند و … برای بهبود انتخاب نموده، محدودهی آن را تعریف نمایید و تیم خود را تشکیل دهید.
اقدامات ذیل این گام به صورت زیر میباشد:
۲_تحلیل : فرآیندی را که به عنوان کاندید برای بهبود انتخاب نمودهاید را بهطور دقیق مورد بررسی و واکاوی قرار دهید. در این بخش تمامی اقدامات تحلیلی صورت گرفته مجدد بررسی و در صورت نیاز از دیگر ابزارهای تحلیلی ممکن نیز برای فرآیند بهره گیری شود.
اقدامات ذیل این گام به صورت زیر میباشد:
۳_بازطراحی: پس از تعیین گلوگاههای فرآیندی که امکان تغییر و اصلاح در آن ها وجود دارد، تغییراتی که میخواهید جهت بهبود، در فرآیند ایجاد نمایید، را مشخص نمایید. جهت اطلاع از عارضه یابی منابع انسانی، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
اقدامات ذیل این گام به صورت زیر میباشد:
۴_تأمین منابع: منابع انسانی، تجهیزات و دیگر منابعی که برای ایجاد تغییر مورد نظرتان در فرآیند لازم دارید، فراهم آورید.
منابع مدنظر در این گام از بهبود فرآیند به شرح زیر می باشد:
۵_پیادهسازی: پس از اطمینان از امکان اجرایی و پیاده سازی تغییرات پیشنهادی و مدنظر، تغییرات در فرآیند را عملیاتی نمایید.
اقدامات اجرایی در این گام به صورت زیر میباشد:
۶_بهبود مستمر: به طور مداوم میزان اثربخشی فرآیند را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز تغییرات مورد نیاز را در فرآیند ایجاد نمایید.
به منظور بهبود مستمر فرآیند مورد نظرتان، شما میبایست اقدامات زیر را انجام دهید:
البته باید دانست که زمانی که شما یک پروژهی کوچک بهبود فرآیند های کسب و کار در واحد سازمانی خود انجام میدهید، الزامی وجود ندارد که تمام شش فاز معرفی شده، بطور واضح و جدا از هم صورت پذیرند و شما میتوانید تمام این فاز ها را به سرعت و به صورت ادغام شده در هم انجام دهید. بطور مثال، فرض کنید شما می خواهید فرآیند تصمیمگیری در واحد سازمانی خودتان را بهبود دهید. در حال حاضر بدین صورت عمل می کنید که پیش از اتخاذ یک تصمیم کلیدی در واحد سازمانی، شما در طول هفته ی قبل، اطلاعات مورد نیاز خود را از تمام افراد واحد سازمانی خودتان، جمعآوری مینمایید؛ اما اخیرا با افزایش تعداد نیروی انسانی واحد سازمانی شما، این فرآیند بسیار طولانی و زمانبر شده است.
شما میتوانید این تغییر ساده را پیشنهاد نمایید؛ به جای فرآیند موجود، کارمندان واحد سازمانی شما موظفاند بصورت هفتگی در جلسهای شرکت نموده و در خصوص موضوعات کلیدی به بحث و گفتگو بپردازند. با این تغییر بخش زیادی از زمان شما آزاد شده و میتوانید دیگر وظایف خود را انجام دهید.
منبع:
https://abpmp-ir.org/the-importance-of-the-business-process-improvement-redesign-phase-in-bpm/