تصور کنید به سازمانی می روید که در آن هیچ کسی را برای گزارش دادن ندارید. هر کس هر طور که می خواهد کار می کند و هیچ کس پاسخگوی وظایف خود نیست. این سازمان خیلی منظم به نظر نمی رسد، اینطور نیست؟ اصول رفتار سازمانی به رفتار افراد گروه ها و سازمان ها نظم می دهد. ساختار، مسئولیت پذیری و فرهنگ کاری تعریف شده به افراد اجازه می دهد تا نقش ها و مسئولیت های خود را در یک سازمان درک کنند و از طرفی در درک رفتار و انگیزه های انسانی به مدیریت کمک می کند. برای داشتن یک سازمان مثبت و سازنده، چندین جنبه کلیدی باید مورد توجه قرار گیرند و عدم وجود هر یک از آنها می تواند باعث نارضایتی کارکنان، بهره وری ضعیف و سایر مشکلات شود. بین محیط های کاری شاد و بهره ور شباهت هایی وجود دارد که یکی از آن ها این است که در چنین سازمان هایی روی اجرای اصول رفتار سازمانی به طور جدی کار می شود. در ادامه توضیح می دهیم رفتار سازمانی چیست؟ چرا اهمیت دارد؟ و چگونه می تواند به ما کمک کند تا سازمانی شاد و بهره ور داشته باشیم؟ و چرا به مشاوره رفتار سازمانی نیاز داریم؟ و مشاوره سازمانی چه وظایفی بر عهده دارد؟
رفتار سازمانی بر چگونگی تعامل افراد و گروه ها با یکدیگر و با سازمان تمرکز دارد. هدف از اجرای اصول رفتار سازمانی این است که سازمان و افراد و گروه های سازمان به طور موثرتر با هم کار کنند. جهت اطلاع از مشاوره برای کسب و کار اینترنتی، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
درک چرایی رفتار افراد و گروه ها در یک سازمان برای مدیریت بهتر بسیار ضروری است. اصول رفتار سازمانی می تواند به ما در درک چرائی ها کمک کند. در بسیاری از جنبه های محل کار از جمله بهبود بهره وری و عملکرد، افزایش رضایت کارکنان، افزایش انگیزه، تقویت رهبری، درک تصمیم گیری و تسهیل همکاری بهتر بین اعضای تیم می توانیم از اصول رفتار سازمانی استفاده کنیم و خودمان نقش یک مشاوره رفتار سازمانی را اجرا کنیم. یک استراتژی رفتار سازمانی موثر می تواند به مدیریت کمک کند تا کارکنان خود را برای عملکرد خوب انگیزه دهد.
برخی از دلایلی که چرا رفتار سازمانی جزء لاینفک اکثر برنامه های مدیریتی است به شرح زیر است:
اصول رفتار سازمانی به مدیریت کمک می کند تا افراد، انگیزه و مهارت ها و توانایی های آنها را درک کنند. اگر مدیریت قصد دارد کار گروهی و تیمی را تشویق کند، باید از تفاوت های ظریف در سبک های کاری افراد آگاه باشد. هرکسی اهداف شخصی دارد که با اهداف حرفه ای او باید همسو باشد. با یک ساختار سازمانی دقیق، پیگیری پیشرفت و برآوردن نیازهای کارکنان برای بهترین نتایج آسان تر است پس اولین قدم برای قرار گرفتن در نقش یک مشاوره رفتار سازمانی درک رابطه بین کارکنان و سازمان است.
رفتار سازمانی بسیار گسترده است و موضوعات زیادی را پوشش می دهد از طرفی هر سازمانی مسائل خاص خود را دارد که باید به روش های منحصر به فرد آن سازمان با آنها برخورد شود. فرآیند مشاوره رفتار سازمانی به سازمان ها این امکان را می دهد تا چالش ها، مشکلات و همچنین فرصت های مرتبط با رفتار سازمانی را شناسایی کنند و بتوانند راهکاریی برای حل مسائل پیدا کنند، از فرصت ها به بهترین شکل بهره برداری نمایند و تغییرات لازم در حوزه رفتار سازمانی را به منظور بهبود شرایط محیط کار ایجاد کند. مشاوران حرفه ای رفتار سازمانی با مشاهده، تجزیه و تحلیل و ارائه پیشنهادهای موثر و پیاده سازی اصول رفتار سازمانی در سازمان میتوانند به شرکتها در افزایش بهرهوری کارکنان و بهبود عملکرد کلی به سازمان کمک کنند. جهت اطلاع از مشاوره برای کسب و کار اینترنتی، به سایت دیباگ مراجعه کنید.
انتخاب مشاور موضوعی است که مدیران ممکن است تجربه کمی در مورد آن داشته باشند. زمانی که سازمان تصمیم به استفاده از خدمات مشاوره میگیرید، چند شاخص وجود دارد که در مرحله انتخاب مشاور باید به آن ها توجه کند تا بتوانید فردی را که برای این کار مناسب تر انتخاب کند. این شاخصها تنها مربوط به قیمت خدمات مشاوره نیستند؛ انتخاب مشاور بر اساس فاکتورهایی مانند قیمت، متدولوژی، تیم مشاوره، مهارتها و شایستگیهای فردی، سوابق گذشته، تجربیات مشابه، میزان اطمینان شما به مشاور، نوع تعامل شما و افرادتان با مشاور و موارد زیاد دیگری که با توجه به شرایط سازمان شما می توانند در اولویت قرار داشته باشند باید صورت بگیرد.
با کمک چک لیست زیر میتوانید یک مشاوره رفتار سازمانی مناسب را برای همکاری انتخاب کنید.
در صورتی که در حوزه رفتار سازمانی تمایل به دریافت خدمات مشاوره دارید لطفا فرم زیر را تکمیل کنید.
همکاران ما در دپارتمان مدیریت رفتار سازمانی اقدام فرازان جهت برگزاری جلسه با شما تماس خواهند گرفت.
منبع:
https://www.eghdamfarazan.com/organizational-behavior-consulting/