یکی از اصلی ترین و مهم ترین وظایف مدیران کسب و کارها، مدیریت فعالیت های مربوط به کارمندان و نیروی انسانی است. به عبارت دیگر وقتی پروژه ای در دستور کار یک کسب و کار قرار می گیرد، باید وظایف به خوبی بین کارمندان و نیروی انسانی تقسیم شود تا در موعد مقرر تحویل داده شود. در قدیم این کارها صرفاً با واگذاری وظایف شغلی ارائه می شد. اما امروزه این گونه نیست و با استفاده از نرم افزارهای کامل و جامعی که وجود دارد، شما به راحتی می توانید وظایف مختلف را به افراد محول، و زمان و موعد مقرر برای تحویل آن را معین کنید. این وظایف در معرض دید همه کارمندان قرار می گیرد. در معرض دید قرار گرفتن کار کارمندان باعث ایجاد یک نوع انگیزه و مسئولیت پذیری در آنان می شود.
شما نیز به عنوان مدیر یک کسب و کار( یا عضوی از یک کسب و کار) نیاز دارید که از نرم افزار کنترل پروژه استفاده کنید. امروزه نرم افزارهای بسیار زیادی در حوزه مدیریت پروژه وجود دارد. با استفاده از این نرم افزارها، خیلی از مدیران می توانند وظایف را به خوبی، بین کارمندان تقسیم کنند. جالب است بدانید که این نرم افزارها، برای فریلنسرها و کسانی که در حوزه فعالیتهای دورکاری نیز مشغول هستند، می تواند بسیار مفید باشد. چرا که با استفاده از آن می تواند پروژه هایی که در دست دارند را به خوبی مدیریت کنند.
برای افزایش یا کاهش صدا از کلیدهای بالا و پایین استفاده کنید.
بدون شک یکی از اصلی ترین اهدافی که باعث می شود تا پول و سرمایه برای یک کسب و کار ایجاد شود، انجام دادن پروژه های محوله به آن کسب و کار است پروژه ها نیز معمولاً به صورت یک نفره انجام نمی شوند. بلکه یک تیم با استفاده از تقسیم وظایف، میتوانند یک پروژه را به پیش ببرند و در زمان معین شده آن را انجام بدهند. البته فریلنسرها در این مسئله میتوانند از ابزارهای مدیریت پروژه استفاده کنند و به صورت یک نفره فعالیت های خود را مدیریت کنند، اما قاعدتاً وقتی کسب و کار شما بزرگتر شود و تعداد کارمندان شما نیز بیشتر شود، عدم استفاده از ابزارهایی چون نرم افزار کنترل پروژه باعث سخت یا حتی غیر ممکن شدن اتمام کامل پروژه میشود.نرم افزار اودو میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه باعث می شود که بتوانید کنترل و بررسی بهتری روی کار تیم خود داشته باشید، از رویدادهای مختلف مطلع شوید و بتوانید به طرز قابل توجهی کارآمدی تیم خود را افزایش دهید. وقتی که اعضای تیم بدانند که پروژهها و وظایفشان در معرض دید همه قرار می گیرند، بهتر به اجرای آنها می پردازند. شما با استفاده از نرم افزار کنترل پروژه می توانید نیاز های اجرایی، نحوه انجام کار و زمان تامین این نیازها را به خوبی بشناسید و بر اساس استراتژی و راهبردی که برای خود در نظر گرفته اید، آنها را انجام دهید.
چند ویژگی مشترک وجود دارد که همه مدیران پروژه باید آنها را داشته باشند. مهارتهای رهبری، توانایی برقراری ارتباطات مؤثر، اصول مدیریت پروژه و توانایی حل مسئله و رویارویی با چالشها از جمله این ویژگیها هستند. اما وابسته به صنایع مختلف، مدیران پروژه باید دانش مربوط به آن صنعت را بدانند و مطابق با آن از دانش مدیریت خود استفاده کنند. به همین دلیل مدیران پروژه بر اساس صنایعی که در آن کار میکنند، شناخته میشوند. در ادامه چند دسته بندی مهم از انواع تخصص در مدیریت پروژه آمده است.
مدیر پروژههای IT مدیر پروژه های ساختمانی
مدیر پروژههای مهندسی
مدیر پروژه بازاریابی
مدیر پروژههای پزشکی
مدیر پروژه برگزاری رویداد
مدیر پروژه چابک مدیر پروژه سازمانهای خیریه
برنامه مدیریت پروژه به تمامی فعالیتهایی گفته میشود که در جهت نظارت و مطالعه روشهای مختلف انجام یک امر در یک سیستم منظم، برای رسیدن به محصول یا هدفی نهایی انجام میشود. این که اهداف یک پروژه چه باشد و تا رسیدن به آن اهداف، تا چه زمانی مهلت داشته باشیم، امری است که توسط کارفرما و یا ذی نفعان مشخص میشود. عوامل و فاکتورهای بسیاری در راه رسیدن به هدف نهایی، برای ما تعیینکننده خواهند بود و به ما کمک میکنند تا به بهترین شکل ممکن و با استفاده از بهترین ابزار مدیریت پروژه آنلاین، به هدف و مقصود نهایی خود برسیم. نرم افزار اودو میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
استفاده از خلاقیت اعضا یکی از بهترین راهها برای پیشبرد هر پروژه خواهد بود و وظیفه مسئول و مدیر پروژه، قالب دادن به این ایدهها است. یک مدیر موفق و یک سیستم مدیریت پروژه استاندارد، به افراد مختلف کمک میکند تا ایدههایی به مثابه یک ماده خام تولید کنند و خود با استفاده از این ماده خام، به انواع زوایای مختلف پروژه شاخ و برگ داده و آن را تبدیل به یک پروژه موفق و منظم میکند.
تمامی افراد و به خصوص مدیران، در حین کار بر روی یک پروژه باید با محدودیتهای آن آشنایی کامل داشته باشند و با علم بر آنها، تیم خود را به جلو برده و سبب پیشرفت آنها شوند. محدودیتهای سه گانه که شامل محدودیت پروژه، محدودیت بودجه و محدودیت زمان میشوند، عموما اصلیترین چارچوبهای کار را تفسیر کرده و سبب حفظ ظاهر و شمایل کلی آن میشوند. یک مدیریت خوب در پروژه، با دانش بر این محدودیتها ایدههای خلاقانه افراد را سر و شکل داده و به بهترین شکل ممکن از آنها بهره میجوید.
کمتر مدیر موفقی را میتوان یافت که آگاهانه و یا حتی در برخی از موارد، ناخودآگاه از اصول مدیریت پروژه پیروی نکرده باشد. استفاده از این اصول میتوانند کسب کار هر فردی را به شکلی اعجابانگیز گسترش داده و مشتریان زیادی را به سمت آن جذب نمایند. اصول مدیریت پروژه به برخی از مفاهیم کلی و اساسی در زمینه مدیریت یک سیستم گفته میشود که رعایت کردن آنها به سیستم ما نظم بخشیده و سبب میشود تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن از آن استفاده نماییم.
یکی از اصلیترین اصول برای مدیریت یک پروژه، تعیین ساختار و چارچوبهای آن میباشد. یکی از اولین مراحلی که برای مدیریت یک پروژه باید آن را رعایت کرده و بر اساس آن اقدام نماییم، این است که اصول و ساختار کلی آن پروژه را در همان مرحله اول مشخص کرده و به فعالیتهای مختلف کارکنان، هدف و مسیر درستی را هدیه دهیم.
در مرحله بعد، مدیران باید پروژه و محصول نهایی را بررسی کرده و آن را به صورت کامل برای دیگر افراد، تعریف کنند. شناخت مناسب نسبت به محصول تولیدی و همچنین دانستن ویژگیهای مثبت و منفی آن به ما در جهت ارائه محصولی بهتر کمک کرده و سبب میشود تا به بهترین شکل ممکن، بتوانیم از نیازهای مشتریان آگاه شده و محصولی مناسب را به این افراد ارائه دهیم.
در نهایت نیز باید تمامی محدودیتهای موجود را بر روی پروژههای افراد اعمال کرده و در صورت نیاز، تمامی این محدودیتها را به افراد مختلف توضیح و شرح دهیم. دانستن ویژگیهای مختلف یک پروژه و به خصوص شناخت محدودیتهای آن، سبب میشود تا ایدهپردازی و انجام هرگونه عمل مثبت در راستای پیشرفت سیستم در چهارچوب خاصی بوده و به ما در صرفهجویی در وقت کمک شایانی کند.
با بهرهگیری از بهترین نرم افزار مدیریت پروژه EPM ، حداقل نیازمندی سازمان جهت مدیریت پروژهها پوشش داده میشود. این نرم افزار به صورت تحت وب میباشد که این قابلیت منجر به تسهیل گردش و در دسترس بودن اطلاعات پروژهها میگردد. بدین ترتیب میتوان اطلاعات لازم و مناسب را از بخشهای مختلف سازمان در کوتاهترین زمان، به صورت قالب موثر در دسترس افراد قرار داد و درعین حال تصمیمات و سیاستهای اتخاذ شده از سوی ردههای بالای سازمان را به سرعت در سطوح عملیاتی سازمان جاری نمود.
منبع: