تعریف crm چیست و نرم افزار crm چیست، دو طیف از یک رویکرد مشتری مدار برای برقراری، حفظ و مدیریت تعامل موثر با مخاطبان یک کسب و کار هستند که با هدف اصلی تبدیل آنها به مشتریان وفادار، عمل میکنند.
مفاهیم کاربردی، اهداف، ویژگیها و مزایای موجود در نگرش به crm، آنچنان که از مخفف این عبارت یعنی (Customer Relationship Management) به معنی مدیریت ارتباط با مشتریان مشخص است، در دو رویکرد مکمل استراتژیک سیستمی و رویکرد عملیاتی نرم افزاری ارائه و تشریح شدهاند.
در ادامه قصد داریم با بررسی کامل تمام جوانب مفهومی و کارکردی مبحث سی ار ام، دیدگاه جامعی برای شما در خصوص شناخت این پارادایم مدیریتی در هدایت مشتری محور فرآیندهای فروش و بازاریابی کسب و کارها ایجاد کنیم. نرم افزار مدیریت سازمان میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
به طور قطع دلیل رجوع شما به این صفحه، احساس نیاز شما درباره مهم بودن موضوع جذب و نگهداری مشتری برای کسب و کارتان است. ارتباط با مشتری، سرآغاز، کلید اصلی و جانمایه کلام این رویکرد مشتری مدار، در عصر نوین بازارهای رقابتی در دنیای تجارت امروز است.ارتباطی موثر و مدیریت شده که منجر به ایجاد تعامل بین شما و مخاطبان کسب و کارتان شود.
crm یک سیستم برنامه ریزی شده برای مدیریت ارتباط با مشتریان فعلی و مشتریان آتی کسب و کارهاست. پاسخ به سوال سی آر ام چیست را باید در نگرش به رویکردی جستجو کرد که به عنوان بخشی از استراتژی فروش یک شرکت به دنبال ایجاد، حفظ، توسعه و تعمیق روابط با مشتریان در طول چرخه عمر مشتری است.
بدیهی است هر فرآیندی برای پیاده سازی باید در قالب یک سیستم اجرایی قرار بگیرد. نرم افزار CRM نیز، اجرایی کردن رویکرد سیستماتیک مدیریت ارتباط با مشتریان را بر عهده دارد.
ورودیهای نرم افزار سی ار ام، دادههایی است که از مخاطبان و مشتریان یک کسب و کار از طریق کانال های ارتباطی نظیر: وبسایت، تماس تلفنی، گفت و گوی زنده، شبکه های اجتماعی و ... گردآوری میشوند. این اطلاعات کمک میکنند تا شما دغدغههای مشتریان را بشناسید، آنها را دسته بندی کرده و بتوانید با ایشان ارتباط موثر برقرار کنید.
پاسخ به تعریف crm چیست در نگرش به رویکرد لزوم برقراری ارتباط سیستماتیک با مشتریان یک کسب و کار قرار دارد که روش اجرای موثر خود را در قالب پاسخ به تعریف نرم افزار crm چیست از طریق استقرار یک ابزار اتوماتیک سازی فرآیندهای دریافت و پردازش دادههای مشتریان عملیاتی ساخته است.
اگرچه مفاهیم مربوط به crm و نرم افزار crm به صورت متداول به جای هم به کار میروند، اما جدا از تفاوتی که در ماهیت رویکرد سیستمی و ابزار عملیاتی بودن آنها وجود دارد، هر دو با هدف اصلی دستیابی به درک درست از رفتار مشتری و ایجاد یک تجربه مشتری خوب عمل میکنند.
مسیری که در طی آن، با بهینهسازی فرآیند بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش، جلب رضایت مشتریان و افزایش سودآوری کسب و کار حاصل میشود.
تقسیم بندی رویکرد مدیریت ارتباط با مشتریان به 4 بخش اصلی، درک عمیقتری از تعریف CRMچیست به همراه دارد. 4 نگرش اصلی به رویکرد سی ار ام که قابل اجرا از طریق نرم افزارهای crm در انواع کسب و کارها و سازمان ها هستند، به ترتیب زیر مشخص شدهاند:
نوعی از نگرش به crm وجود دارد که این رویکرد را یک راهبرد استراتژیک برای موفقیت کسب و کارها میداند. استراتژیک بودن یک هدف در یک کسب و کار یعنی تمام فرآیندهای آن سازمان در خدمت دستیابی به آن هدف قرار بگیرند. نرم افزار مدیریت سازمان میتواند در ارتقا و بهبود سازمان بصورت یکپارچه اصولی و عالی عمل کند.
لزوم توجه به خواست مشتری و تلاش برای جلب رضایت او با هدف تبدیل مخاطب به یک خریدار وفادار و دائمی، نمونهای از یک دیگاه استراتژیک به سی ار ام در جریان استراتژی فروش یک شرکت است که حمایت کامل مدیریت آن مجموعه و همکاری تمام بخشهای زیر مجموعه آن از تولید گرفته تا طرحی محصول را به همراه خود دارد.
وجود ابزار مناسب، اولین شرط لازم برای عملیاتی ساختن یک فرآیند است. نرم افزار crm با اتوماسیون کردن انجام فرآیندهای فروش، بازاریابی و پشتیبانی از مشتریان، دقیقا انجام همین وظیفه را بر عهده دارد.
ماژول bpms، در نرم افزار سی ار ام، امکان مدیریت اتوماتیک و مکانیزۀ فرایندهای مرتبط به ثبت دادههای جمع آوری شده از مشتریان، ذخیره سازی، دسته بندی و تبدیل آنها به اطلاعات و حتی ثبت بازخوردهای اجرای کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی را فرآهم کرده است.
این رویکرد به crm، دقیقا مربوط به نگرشی است که اختصاص به عملکردهای تعریف شده برای اتوماسیون بازاریابی دارد.
نگرش عمده دیگری که به سی ار ام اختصاص دارد، قابلیت تجزیه و تحلیل داده ها توسط این سیستم است که از طریق نرم افزار crm با تبدیل اطلاعات خام به دانش ساختاریافته مرتبط به رفتار مشتریان یک کسب و کار به شکلگیری استراتژیهای جدید و انجام تصمیمگیریهای کلان در مورد روند اجرای فرایندهای فروش و بازاریابی و در نهایت جلب رضایت مشتری، منجر میشود.
هوش تجاری و ارتباط Power BI با نرم افزار CRM، بهترین مزیت و ارزش ویژه خلق شده برای سیستم سی آر ام در دیدگاه تحلیلی به مدیریت ارتباط با مشتریان است.
برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان کسب و کار اساس عملکرد رویکرد تعاملی crmاست. وقتی که شما آغازگر ارتباط از طریق برقراری یک تماس تلفنی، ارسال یک ایمیل، یک پیامک و یا حتی اجرای یک کمپین بازاریابی مدون و بطور کلی انجام هر نوع فعالیت تبلیغاتی هستید، در حقیقت به مقصود اصلی ایجاد ارتباط با مشتریان در خلال پیاده سازی اهداف مربوط به نگرش تعاملی سی ار ام، نزدیک شدهاید.
کسب رضایت مشتریان از طریق ایجاد یک تجربه خوب مشتری حاصل میشود. برای دستیابی به چنین دستاوردی و حفظ مشتری، باید مخاطب خود را درک کنید و نیازهای او را بشناسید. به همین علت است که در ابتدا نیاز به برقراری ارتباط و دریافت بازخورد از ایشان دارید.
بنابراین در این صورت است که میتوان گفت، اجرای crm در سازمان یا کسب و کار شما، منجر به خلق ارزش برای مشتری شده است.
اینکه صاحب یک کسب و کار کوچک، بزرگ، یک استارتاپ، یک بیزینس شخصی و یا حتی مدیر و هدایت کننده یک سازمان دولتی یا هر نوع شرکت و موسسه انتفاعی و غیرانتفاعی باشید، تفاوتی در اهمیت و لزوم توجه به خواستۀ مخاطبان و ذینفعان مجموعۀ متبوع شما وجود ندارد.
مزایایی که از استقرار یک سیستم crm بدست خواهید آورد:
در یک کسب و کار بر حسب بیزینس پلن B2C یا B2B مشخص شده برای روشهای کسب درآمد آن، به طور قطع نیاز به مهارت فروشندگی برای عرضه محصولات وخدمات به نمایندگان فروش، شرکتهای پخش و مصرف کنندگان نهایی وجود دارد.
همچنین اگر ماموریت سازمان شما در توجه به مخاطبان اصلی آن برای رعایت مسئولیتهای اجتماعی شرکت باشد، ناگزیر هستید که پیاده سازی CSR را در دستور کار قرار دهید.
بنابراین در هر حال وقتی در مسیر حرکت به سمت کسب موفقیت در کسب و کار خود باشید، سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان را راهکار اصلی دستیابی به اهداف خود خواهید یافت.
مزایای فراوانی در استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری وجود دارد که فراتر از تسهیل عملیات روزانه کسب و کار می باشد. این نرم افزار نه تنها به کسب و کارها کمک می کند که اطلاعات شان را ذخیره و تغییرات آن ها را دنبال نمایند، بلکه منجر به توسعه فروش در طولانی مدت نیز خواهند شد. این نرم افزارها می توانند نقش بسزایی در صرفه جویی در زمان و هزینه های سازمانی داشته باشند و کارایی و تاثیر تیم های فروش را ارتقا دهند. اما بهترین راهکار برای تصمیم گیری، استفاده از راهنمای انتخاب نرم افزار CRM می باشد.
طبیعی است که اولین دغدغه شما، عدم تداخل و حفظ تعلق حق پیگیری یک سرنخ (Lead) فروش است که مرتبط به فعالیتهای بازاریابی خودتان بوده است. همچنین اطلاع از نتیجه پیگیری فرصت فروش شما به همراه محفوظ و قابل محاسبه بودن پورسانت مورد توافق از فروش محصولات در کنار سایر امکانات نرم افزاری نظیر مرکز تماس و پشتیبانی voip و ثبت قرارهای ملاقات با مشتریان از مزایای بکارگیری و عضویت یک فروشنده در سیستم crm یک کسب و کار است.
نحوۀ عملکرد سیستم crm از طریق برقراری امکان ارتباط قابل ثبت و پیگیری بین مخاطبان بیرونی یک کسب و کار با فرآیندهای داخلی آن مجموعه است. سی ار ام، راهکار بهرهمندی از این نوع برقراری ارتباط با مشتریان را با ارائه انواع راهکارهای مختلف گسترش داده است.
یک بیزینس تجاری معمولی، یک سازمان بزرگ، یک مجموعه چند شرکتی، یک نمایندگی فروش بیمه، یک هتل یا رستوران یا یک آژانس مسافرتی و یا حتی یک بیمارستان، بستر استقرار راهکارهای crm محسوب میشوند.
در ادامه با برخی از مهمترین کاربردهای نرم افزار سی ارم برای مشاغل و کاربریهای مربوط به فرآیندهای فروش و بازاریابی آشنا خواهید شد:
هر نرم افزار crm، به غیر از مزایایی که در مدیریت صحیح فرآیندهای کاری و ایجاد قابلیت پیگیری و ثبت همه ارتباطات و تراکنشها در مرحله برقراری تعامل با مشتریان دارد، دارای ویژگیهای عملکردی خاصی نیز هست که نحوۀ بکارگیری و سهولت استفاده از آن را برای کاربران سامانه crm به همراه دارد.
بهترین نرم افزار crm، علاوه بر سهولت و سادگی باید بتواند دستیابی به اهداف استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان را هم تسهیل کند.
بدیهی است مانند هر فناوری دیگری همه کارمندان باید استفاده از نرم افزارCRM را یاد بگیرند. برخی نرم افزارها آنقدر پیچیده هستند که صرف زمان برای یادگیری و پرداخت هزینههای آن ها برای کسب و کارهای کوچک توجیه اقتصادی ندارند. بنابراین بهتر است خیال خود را با انتخاب یک نرم افزار CRM فارسی ساده، شفاف و کاربر پسند راحت کنید.
کاربری آسان
قابلیت سفارشی سازی
قابلیت یکپارچگی و هماهنگی با سایر نرم افزارهای سازمانی
BPMS یا قابلیت مدیریت کامل چرخه های کاری
دسترسی همراه از هر مکان و در هر زمان
امنیت کامل اطلاعات
برای در اختیار داشتن یک سامانه سی ار ام و بکارگیری آن در کسب و کارتان در ابتدا باید به بررسی یک سری موضوعات کلی به شرح زیر بپردازید:
و مهمترین بخش مربوط به انتخاب یک نرم افزار برای اجرای راهکارهای سیستمی مدیریت ارتباط با مشتریان، بررسی قیمت crm است. وجود شیوههای پرداختی متناسب با نیاز و شرایط کاربری شما، قابلیت توسعه متوازن و رشد استفاده کسب و کارتان از مزیت های اتوماسیون کردن فرآیندهای فروش و بازاریابی را مهیا خواهد کرد.
طبق گزارش مجله فوربز از کمپانی Gartner پیش بینی شده است که تا سال 2021، CRM به عنوان اولین نرم افزاری شناخته شود که بیشترین سرمایهگذاری سازمانی از سوی کسب و کارها برای آن صورت خواهد گرفت.
قیمت و هزینههای راه اندازی نرم افزار ارتباط با مشتری معمولا از مدل قیمت گذاری مبتنی بر زیر سیستمها و قابلیتهای نرم افزاری بهره میبرد که می تواند عوامل متعددی را از جمله تعداد کاربران، ویژگیها و ماژول های مورد تقاضای خریداران را شامل شود.
در نوع crm ابری، پرداخت ها به صورت دورهای یا ماهانه و بر اساس تعداد کاربران خواهد بود ولی در صورت نصب مجموعه نرم افزار در زیرساختهای شبکهای خود شرکت متقاضی سیستم، این پرداخت با هزینهای بیشتر و فقط یکبار در همان ابتدای خرید صورت میگیرد. انتخاب این سیاستهای قیمت گذاری بر حسب شرایط و نیاز کسب و کارها و تصمیمگیری مدیران ارشد شرکت با توجه به تفاوت نرم افزارهای CRM ابری و تحت وب، صورت میگیرد.
با تکمیل فرم درخواست نرم افزار CRM رایگان، دامنه شخصی پنل سی آر ام خود را انتخاب کنید و از تمام ابزارها و امکانات نرم افزار CRM پیام گستر در بستر وب بهره مند شوید.
شروع 30 روز استفاده رایگان
استفاده از یک مشاوره خوب، کمک زیادی به مشخص شدن راهکارهای نرم افزاری لازم برای مدیریت و پیگیری بحث ارتباطات کسب و کار شما با مشتریانتان را به همراه خواهد داشت. راهنمای خرید نرم افزار crm، نوشتاری مدون و ارزشمند جهت آشکارسازی و دست یافتن به مقیاسهای لازم برای تعیین معیارهای یک انتخاب مناسب و درست است.
اگر برای عملیاتی شدن تفکرات استراتژیک خود که در جهت تحلیل و درک نیاز مشتری و خلق ارزش برای او به دنبال دستیابی به یک راهکار سیستمی هستید، نرم افزار crm پیام گستر را بهترین گزینه موجود برای آغاز، هدایت و مدیریت ارتباطات با مشتریان کسب و کارتان بدانید.
مراحل کار کردن با یک نرم افزار سی ار ام به ترتیبی است که در قدم اول یک شبکه از کاربران و مدیران با سطوح دسترسی مختلف ایجاد میشود. افراد در این شبکه قادر هستند که اطلاعات پایهای مخاطبان مانند نام، شماره تلفن، ایمیل، وب سایت و … را در پروفایل هر کدام ثبت کنند. سایر اطلاعات و جزئیات مربوط به مکاتبات و ملاقاتها نیز میتواند به این بخش اضافه گردد.
X
در قدم بعدی کاربران نرم افزار CRM، خواهند توانست این اطلاعات را وارد چرخههای مختلف مانند تبلیغات، بازاریابی و فروش کنند. این قابلیت باعث میشود تا کاربران با شناخت بیشتر مخاطبان و مشتریان بتوانند واکنشهای صحیحتری نسبت به نیازهای آنها نشان دهند. در بخش آموزش crm، ویدیوهای کاملی از نحوه عملکرد انواع ماژولهای نرم افزاری و راهکارهای موجود در این ابزار را مشاهده خواهید کرد.
در پایان باید اشاره کنیم مفاهیمی که از تعریف crm چیست و نرم افزار crm چیست درک کردید، در چهار نگرش اصلی استراتژیک، عملیاتی، تحلیلی و تعاملی موجود برای رویکرد مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) ارائه شدهاند که دیدگاه شما را برای مدیریت اتوماتیک فرآیندهای فروش و بازاریابی کسب و کارتان به کمک تحلیل دادههای دریافت شده از مخاطبان و تبدیل آنها به اطلاعات مفید برای تصمیمگیری درست، شکل میدهند.
مسیری که به طور قطع از جریان برقراری تعامل موثر با مشتریان سرچشمه میگیرد و به استراتژی اصلی شما در تبدیل ایشان به مشتریان وفادار به برند کسب و کارتان، نتیجه میبخشد.
سفارشی سازی شده و بر حسب نیاز شما، با یک دوره رایگان 30 روزه، از طریق هر دو نوع روش قیمت گذاری برای کاربری ماهانه و یا استقرار دائمی سیستم در محل شرکت شما به همراه ارائه خدمات آموزش و پیاده سازی کامل، در کنار شما هستیم.
دریافت دمو
سی آر ام، یک راهکار، یک استراتژی و یک ابزار منحصر به فرد برای افزایش فروش و رضایت مشتریان است CRM به معنای مدیریت ارتباط با مشتریان به تمام راه هایی که تجربه مشتری از خرید را بهبود می بخشد، خلاصه می شود.
منبع: